خبر ویژه

حرف درمانی چند ماهه دولت در بازار ارز، نتیجه نداده است.

به گزارش مشرق، روزنامه جام جم در گزارشی با اشاره به وضعیت بازار ارز نوشت: از شروع سال جدید تاکنون، دلار حدود ۲۰۰ تومان و سکه تمام ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد تا بالاترین نرخ‌ها برای دلار و سکه در تاریخشان رقم بخورد. بازار طلا، سکه و دلار از شروع سال جاری تاکنون با تغییر و تحولات تازه‌ای همراه شده است و تمام این بازارها با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

در آخرین روز سال گذشته دلار در بازار آزاد با نرخ ۴۹۰۰ تومان فروخته می‌شد. اما در تعطیلات نوروزی و با باز شدن صرافی‌ها این قیمت به ۵۰۰۰ تومان و در ادامه به ۵۱۰۰ تومان رسید تا به بالاترین قیمت تاکنون برسد.


گرانی عجیب در بازار ارز در سال جدید در حالی است که سیاستگذاران اقتصادی کشور از اواخر سال گذشته بارها به مردم اطمینان می‌دادند دلار ارزان خواهد شد. اما برخلاف وعده‌های مسئولان، دلار روز به روز گران‌تر شده که یکی از تبعات آن، مخدوش شدن اطمینان و اعتماد مردم به اظهارات سیاستگذاران اقتصادی است. مردم وقتی برای چند ماه متوالی ببینند مسئولان اقتصادی از کاهش قیمت دلار سخن می‌گویند اما در بازار، دلار گران‌تر می‌شود، بتدریج اطمینان خود به سیاستگذاران اقتصادی را از دست می‌دهند و این وضعیت شاید از تبعات تورمی گرانی دلار هم، خسران بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز برای برنامه‌ریزی نیازمند آگاهی از قیمت واقعی ارز حداقل طی یک سال آینده هستند.


تولیدکنندگان می‌گویند دولت اگر می‌خواهد دلار را گران کند، باید این حقیقت را صادقانه اعلام کند تا آنها بر مبنای قیمت واقعی ارز، برنامه‌ریزی کنند و سرمایه‌گذاری‌ها و واردات و تولیدشان را مشخص کنند. به عبارتی از نگاه فعالان اقتصادی، دلار گران بهتر از دلار پرنوسان است.


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامات غیرکارشناسی بانک مرکزی در هفته‌های پایانی سال ۹۶ نه تنها التهابات بازار ارز را ساماندهی نکرد، بلکه صدماتی را به بازار سرمایه و بازار پول کشور وارد کرد.


پورابراهیمی با اشاره به تدوین طرح ساماندهی بازار ارز کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این طرح شامل سه بخش است که با قید دو فوریت در نخستین هفته کاری مجلس پس از تعطیلات نوروز به صحن علنی تقدیم می‌شود. پورابراهیمی عنوان کرد: شفاف‌سازی بازار ارز در کشور باید انجام شود، امری که در تمام دنیا رایج است و اولین گام در این راه کشف قیمتی است که بتواند مبنای عرضه و تقاضا در بازار ارز کشور قرار گیرد.


وی افزود: وضعیت نابسامان صرافی‌ها و عدم وجود اطلاعات از عملکرد آنان از جمله مشکلات اصلی در بازار ارز است و در این طرح تکالیفی برای شفاف‌سازی فعالیت صرافی‌ها و ساماندهی فعالیت آنان دیده شده است.


پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد همزمان با ارائه طرح ساماندهی بازار ارز در مجلس، رئیس جمهور شخصاً برای ساماندهی این بازار ورود کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ق IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 0
    دولت تدبیر و فس
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    1 0
    دولت میخواد که دلار بالا بره. وگرنه میتونست کنترلش کنه. فعلا سکوت کردن تا به هدفش برسه بعد واکنش نشون میدن.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 0
    روحانی کجاست ؟
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    1 0
    فعلاً رئیس جمهور نگران قطع تلگرام عزیزتر از جانش میباشد
  • سید AE ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    1 0
    حتی حرف درمانی هم نمی توان به این روش گفت، بلکه بیشتر شعار درمانی است به جای شعور درمانی!!!
  • NL ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    0 0
    بسی جای سوال دارد. شاید هم تعطیلات نوروزی هیات دولت هنوز تمام نشده! ان شاء الله برگشتند سر کار، همه چیز درست می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس