کد خبر 844569
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
دلار

در پی سیر صعودی قیمت دلار که چند هفته ای است آغاز شده، امروز این ارز با شروع طوفانی در بازار موجب ثبت قیمتی بیش از 5200 تومان هم شد.

به گزارش مشرق، نرخ دلار از صبح امروز با افزایش قیمت همراه بود و دقایقی قبل رکورد 5200 تومان را هم زد و تا ساعت 14:30 دقیقه امروز به قیمت 5250 تومان هم رسید.

فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت دلار در روز جاری را بالا بردن قیمت ارز تزریقی از سوی بانک مرکزی به صرافی های مجاز اعلام می کنند.

اما تعدادی از بازاری ها هم می گویند ارز نقدی کم شده و همین امر باعث بالا رفتن قیمت دلار شده است؛ البته صرافی ملی که ارز صرافی های مجاز را تامین می کند تا ظهر امروز نرخی برای آغاز فروش اعلام نکرده بود. و ساعتی قبل نرخ فروش ارز خرد را 4903 تومان و ارز عمده را 4898 تومان اعلام کرد.

عدم توزیع ارز به صرافی ها موجب شده تا بار دیگر صف های نسبتاً طولانی مقابل صرافی های خیابان فردوسی شکل بگیرد؛ هر چند این صرافی ها از خرید و فروش ارز امتناع کرده و پاسخ درستی به خریداران ارز نمی دهند.

از جمله دلایل عدم خرید و فروش ارز در برخی از صرافی های تهرانی تشدید تلاطم قیمت دلار در روزهای اخیر و بخصوص روز جاری است؛ بازاری ها می گویند هر زمان که قیمت دلار رو به بالاست کسی دلار نمی فروشد چراکه نمی تواند دوباره همان میزان را به خزانه خود برگرداند.

یکی از فعالان بازار در خصوص علت عدم فروز ارز تزریقی بانک مرکزی در صرافی‌ها می گوید: وقتی اختلاف بازار با صرافی زیاد باشد، دلار دست مصرف کننده نمیرسد و همین امر باعث تقاضای کاذب می شود. وی معتقد است: در راستای وضعیت موجود،  تعداد آدم های حاضر در صف صرافی ها هم زیاد میشود و در نتیجه قیمت ها بالاتر می رود.

در ماه های اخیر صرافی ها با کارت ملی به متقاضیان دلار می فروختند اما از آخرین روز هفته گذشته تعدادی از صرافی ها دیگر با کارت ملی ارز نمی فروشند و تنها به مسافران با داشتن بلیط، پاسپورت و ویزا دلار می فروشند. این صراف ها در پاسخ به مردم می گویند: به دستور بانک مرکزی فقط به دارندگان ویزا و پاسپورت و بلیط ارز تعلق میگیرد و با کارت ملی ارز داده نمیشود.

مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می توانند،به صرافی های بانکی مراجعه کرده و نیاز خود را تامین کنند. البته مشاهدات میدانی از این صرافی ها هم حاکی از ازدحام جمعیت و صف های نسبتاً طولانی است که به همین دلیل مسافران مجبورند از بامداد به این صرافی ها مراجعه کرده و نام نویسی کنند.

طبق اطلاعیه صرافی های بانکی، فروش ارز بصورت اسکناس توسط صرافی های مجاز به اشخاص حقیقی با ارائه اسناد و مدارک مثبته (کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیط و عوارض خروج از کشور) با رعایت سایر مقررات مربوطه بلامانع است. بدیهی است فروش اسعار فوق الذکر بصورت اسکناس به کشورهایی که به ویزا نیاز ندارند نیز با ارایه اسناد و مدارک مثبته مجاز است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    9 0
    تا فتح 6000 تومان یک یاعلی دیگه مونده !!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    5 0
    آمریکا اگر آمریکا بود کاری می کرد دلارش الکی بالا نره!...
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    4 0
    مملکت داره به فنا میره
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 0
    علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس