کد خبر 844128
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
پرچم هند و پاکستان

پاکستان بازهم شکایت خود از هند در خصوص بستن سرچشمه رودهای مشترک با ساختن سد را به بانک جهانی ارائه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از داون نیوز، ساخت سد کشن گنگا بر روی رود نیلم توسط هند برای تولید برق که  سبب بسته شدن آب در پاکستان شده و به کشاورزی در این کشور آسیب جدی زده است سبب شد تا سران اسلام آباد به بانک جهانی شکایت کنند.

در متن این شکایت تصریح شده است : طبق توافق‌های صورت گرفته در سال 1960 هند حق بستن سرچشمه‌های رودهای مشترک دو کشور را ندارد و در صورت بروز اختلاف بانک جهانی باید قضاوت را به عهده بگیرد.

مقامات اسلام آباد از بانک جهانی خواسته‌اند با ورود فوری به این مشکل سبب حل این معضل شوند زیرا ادامه روند بسته شدن آب رودهایی که سرچشمه آن در هند قرار دارد سبب بروز خسارت‌های فراوان برای پاکستان شود.

این درحالی است که در سال‌های 2013 و 2016 این شکایت توسط بانک جهانی بررسی شده و به نفع پاکستان رای صادر شده است.

مناقشه آبی میان دو کشور از موضوعاتی است که هر بار تنش‌های سیاسی افزایش پیدا می‌کند هند از وجود سرچشمه‌های برخی رودهای مشترک در خاک خود سوء استفاده کرده و تهدید به بستن سرچشمه‌ها می‌کند.

بحران آب در منطقه آسیای جنوبی سبب شده تا یکی از مهم‌ترین معیارهای سیاستمداران در برخورد با کشورهای دیگر موضوع آب باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مناقاشات فعلی میان هند و پاکستان دسیسه انگلیس بوده و پیر استعمار زمان استقلال پاکستان نقشه میان دو کشور را به گونه طراحی کرده که مشکل میان اسلام آباد و دهلی‌نو هیچ‌گاه حل نشود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    7 0
    موافقم اساسا هم انگلیس هم شوروی جوری کشورهای زیر سلطه خودشونو مرز گذاری کردند که بعد از استقلال با هم مشکل داشته باشند و تضعیف شوند و هیچگاه با هم متحد نشوند بر علیه منافعشان و همیشه بهانه برای حضور داشته باشند در منطقه همانند مشکلات مرزی بسیاری از کشورهای تحت تسلط انگلستان مثل پاکستان با هند .پاکستان با افغانستان.قطر با عربستان.امارات با عربستان.کویت با عراق.حتی امارات با ایران. قزاقستان با ازبکستان.اذربایجان با ارمنستان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس