رشد اقتصادی

رشد اقتصادی دورقمی سال ۱۳۹۵ نه تنها موجب بهبود توزیع درآمد نشده بلکه اوضاع نابرابری را در کشور بدتر کرده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - سال ۱۳۹۵ از نگاه دولتی‌ها به علت تحقق رشد اقتصادی دورقمی، سالی پرافتخار عنوان شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی ایران به ۱۲.۵ درصد رسید که در تاریخ کشور کم‌سابقه است.

مسئولان دولت یازدهم نیز با مقایسه رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی سال ۱۳۹۵ با سایر کشورهای جهان، از پیشتازی ایران در رشد اقتصادی سخن می‌گویند. برای ارزیابی علت عدم باور مردم به رشد اقتصادی دورقمی، باید به سایر شاخص‌های اقتصادی نیز توجه کرد که مهمترین آنها شاخص‌های توزیع درآمد است.

بیشتر بخوانید

سقوط رشد اقتصادی به یک درصد

شاخص‌های توزیع درآمد نشان می‌دهد که آیا رشد اقتصادی خارق‌العاده و دورقمی سال ۱۳۹۵ به سود عموم مردم بوده یا صرفاً به جیب عده معدودی از ثروتمندان رفته است؟ بدین منظور باید به شاخص‌هایی چون ضریب جینی و سهم دهک‌ها مراجعه کرد.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص ضریب جینی در سال ۱۳۹۵ به رقم ۳۹. ۰ رسید که بالاترین رقم از سال ۱۳۹۰ بدین سو محسوب می‌شود.

شاخص دیگری که در این زمینه قابل دسترسی است، سهم هزینه ناخالص سرانه هر دهک است.

مرکز آمار اخیرا نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای کشور را منتشر کرده که بر اساس آن،  سهم هزینه ناخالص سرانه دهک‌های فقیر و متوسط در سه سال گذشته، کمتر شده و در مقابل، سهم دهک‌های پولدار رشد داشته است.

مطابق داده‌های مرکز آمار، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ سهم هزینه ناخالص سرانه ۶ دهک فقیرتر سال به سال کمتر شده و در مقابل، ۴ دهک ثروتمند، سهم بیشتری از کیک اقتصاد ایران به جیب زده‌اند.

  1. سهم دهک اول (فقیرترین دهک جامعه)  از هزینه ناخالص در سال ۱۳۹۳ حدود ۲.۴۲ درصد بود که در سال ۱۳۹۵ به ۲.۳۷ درصد کاهش یافته است.
  2. سهم دهک دوم از هزینه ناخالص از ۳.۸۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳.۷۶ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
  3. دهک سوم نیز شاهد کاهش سهمش از کیک اقتصاد ایران از ۴.۸۶ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۴.۷۷ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده است.
  4. سهم دهک چهارم هم در مدت مذکور از ۵.۸۳ درصد به ۵.۷۷ درصد و سهم دهک‌های پنجم و ششم به ترتیب از ۶.۹ و ۸.۱۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۶.۸۴ و ۸.۰۹ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
  5. از دهک هفتم به بالا که اقشار پولدار جامعه محسوب می‌شوند، سهم دهک‌ها در سال ۱۳۹۵ صعودی بوده است.

سهم ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت کشور از هزینه ناخالص در سال ۱۳۹۵ (سال رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی) به ۶.۱۳ درصد سقوط کرده که کمترین رقم از سال ۱۳۹۰ بدین سو است.

نسبت سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت هم در سال ۱۳۹۵ به ۱۲.۹۹ برابر رسیده که بالاترین فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر است.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که بر اساس شاخص‌های توزیع درآمد که از سوی دولت روحانی منتشر شده، رشد اقتصادی دورقمی سال ۱۳۹۵ نه تنها موجب بهبود توزیع درآمد نشده بلکه اوضاع نابرابری را در کشور بدتر کرده است و به قولی  رشد اقتصادی دورقمی سال ۱۳۹۵ فقط به سود پولدارها و ثروتمندان شده است.

رهبر انقلاب هم اخیراً از عقب ماندن بهبود عدالت در کشور نسبت به پیشرفت سخن گفته بودند که این شاخص‌ها آن را تایید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    19 9
    البته مدیران فرق میانگین و واریانس را نمی فهمند. آنها خیال می کنند اگر درآمد سرانه - که متوسط درآمد است- بالا برود لزوما برای کشور بهتر است حال آنکه در عمل ممکن است کشور دچار شرایطی شبیه هند یا برزیل بشود که نتیجه آن فقیر شدن شدید توده مردم به نفع زندگی لاکچری یک اقلیت اشرافی بشود. بهتر است درآمد سرانه کم باشد و رشد اقتصادی منفی باشد اما وارایانس درآمدی کم باشد. یعنی اگر قرار است مردم فقیر باشند باید همه با هم فقیربشوند. در این صورت مردم احساس بی عدالتی نخواهند کرد.
    • US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      2 9
      با اینکه "مدیران فرق میانگین و واریانس را نمی فهمند" موافقم ولی با بقیه نه چون این تحلیلها اشتباه است.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      6 0
      به US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ اگر اشتباهی داشت می گفتی کجایش اشتباه است. هیچ اشتباهی نیست و آنچه مردم را زجر می دهد فقر نیست بلکه بی عدالتی و شکاف طبقاتی است. اینکه با حسرت ویترین مغازه ها را ببینند و نتوانند چیزی بخرند. اما اگر همه با هم فقیر بودند این همه فشار روانی روی مردم نبود.
  • رضا تواضعی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    1 26
    سیاه نمایی های مهوعی که جناح های کشور به اسم انتقاد انجام می دهند " بد عاقبتی را برای کشور رقم خواهد زد . مردم نا امید تنها برای تخریب وارد میدان می شوند و نه چیز دیگر
  • US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    2 4
    ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور انحصار است انحصار است انحصار حالا یکی با زور اسلحه این انحصار را برای خودش ایجاد کزده یکی با پارتی بازی یکی با رشوه دادن. انحصار هم یعنی بخش خصوصی برو کشکت را بساب یا بیا زیرمجموعه من کار کن
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      8 3
      مگر بخش خصوصی و خصولتی چه گلی به سر مردم زدند اتفاقا اینها هم یکی از یکی بدترند. کسانی که طعیان می کنند عموما خوشی زده زیر دلشون .
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      8 1
      یعنی چی با اسلحه؟ مگه مغز نداری؟ چرا هر چی رو الکی تکرار میکنی؟
  • Reza.kh IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    5 0
    مردم را چی فرض کردن کدام رشد اقتصادی کدام بخش رشد کرده لابد باتورم رشد اقتصادی ایجاد میکنند حتما هدفمندی یارانه ها رشد ایجاد میکنه یا گران شدن دلار وکالاهای اساسی اقتصاد ایران مریضه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    7 0
    این دغل بازیها رو کنار بزارین. چند سال بود همه جا رو تعطیل کرده بودین بعدش که دوباره همون کارخونه های بنجل شروع به کار ظاهری کرد اسمش رو گذاشتین رشد دورقمی. ملت همه چیز رو میفهمه
  • US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    0 9
    تحلیل مغرضانه بود. نظریه کوزنتس رو در اقتصاد داریم و این وضعیت کاملا با این نظریه سازگار است. در دوره های بعدی اگر رشد اقتصادی داشته باشیم توزیع درآمد هم بهتر خواهد شد و ضریب جینی کم و سایر شاخصها هم بهبود توزیع درآمد را نشان می دهند.
  • کیا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    5 0
    رهبر انقلاب هم اخیراً از عقب ماندن بهبود عدالت در کشور نسبت به پیشرفت سخن گفته بودند که این شاخص‌ها آن را تایید می‌کند. در اسلام عدالت برهمه چیز مقدم است نه...............................
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    3 0
    شدیم مثل وال استریتیها . با این تفاوت که هیچکس صداش در نمیاد چون همه ی اونا را با باج خفه می کنند.
  • US ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    4 0
    رشد اقتصادی یعنی پیشرفت اما از چند به چند؟ از نمره 2 برسی به نمره 3 پیشرفته از نمره 18 برسی به نمره 19 هم پیشرفته چیزی که مسلمه نمره اقتصاد ما زیر 5 است
  • بانو FR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    0 2
    به نظر من ،دو مسئله مردم را بسیار زجر میدهد: اولی اختلاف طبقاتی زیاد- دومی : جشم هم چشمی و پز دادن به یکدیگر و همراه آن بالا رفتن هزینه زندگی . مردم این قرن بسیار سطحی شدند و ظاهر آرایی شده همه زندگیشون که بخاطر آن بسیاری از اشتباهات را انجام میدهند واز طرفی به نظر میاید که معنویات کمرنگ شده است .و مدرن نشان دادنشان شده انتقاد که گاهی در انتقاد هایشان بسیار هم اشتباه میکنند.ولی گناه همه بدبختیهایشان را حتی خشکسالی را گردن دولت میاندازند. مثلا زلزله و گردو غبار ی که از کشورهای منطقه میاید و نیامدن باران اینها را که دولت درست نکرده و یکروزه نمیتواند حل کند اینها مسائل ساده ای نیستند ولی مردم طوری حرف میزنند که دولت دارد کوتاهی میکند شاید انتقاد از دولت تنها منطق مردم شده است و با انتقاد کردن خود را صاحب عقیده میدانند.کی میدونه شاید مثل خود بنده .همممون بلد نیسیتم اول مثبتها را بگیم بعد انتقادی اگر هست با ملایمت بیان کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس