کد خبر 843838
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
عربستان اسرائیل

روزنامه الشرق قطر در گزارشی به بازخوانی سندی پرداخته که پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ میان اعراب و اسرائیل، ریاض آمریکا را به حمایت از حمله اسرائیل به مصر و سوریه و اشغال اراضی فلسطینی تشویق کرده بود.

به گزارش مشرق، اظهارات اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در گفتگو با مجله آمریکایی آتلانتیک برای برخی تعجب آور بوده است اما به گفته بسیاری از ناظران این دیدگاه ها دور از انتظار نبوده است.

این روزنامه قطری نوشته اظهارات محمد بن سلمان که گفته بود «اسرائیلی ها حق زندگی صلح‌آمیز در سرزمین خود را دارند» به ویژه برای ناظرانی که نقش هماهنگ و تاریخی عربستان در ایجاد رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغال شده فلسطین را دنبال می کنند چندان عجیب نبوده است.

بیشتر بخوانید:

در این گزارش آمده که اسناد مربوط به عربستان نشان می دهد که ریاض پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ به اسرائیل چراغ سبز داده بود تا اراضی عربی را اشغال کند و این سند را «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن پیش از مرگش منتشر کرده بود.

این روزنامه قطری نوشته که عربستان در آن دوره به دلیل اختلافاتی که با مصر بر سر حمایت از جریان های مختلف سیاسی یمنی داشت و وجود تضاد منافع میان قاهره و ریاض در یمن، در نامه ای به «لیندون بی. جانسون» رئیس جمهوری وقت آمریکا به او می گوید «تا زمانی که اسرائیل برای اشغال نوار غزه، صحرای سیناء و کرانه باختری اقدام نکند مصر نیروهای خود را از یمن خارج نخواهد کرد... این مسأله عبدالناصر را وادار خواهد کرد تا از یمن خارج شود».

عربستان در این سند که در ۲۷ دسامبر ۱۹۶۶ یعنی پیش از شکست اعراب در جنگ سال ۱۹۶۷ نگارش یافته است از آمریکا می خواهد که از حمله اسرائیل به مناطق حساس و مهم مصر حمایت کند تا به این ترتیب مصر نیروهای خود را از خاک یمن خارج کند. علاوه بر آن تأکید می کند که سوریه نیز نباید از چنین حمله ای در امان باشد و بخشی از اراضی سوری نیز باید مورد هجوم قرار بگیرد تا به این ترتیب بعد از سرنگونی مصر، سوریه نتواند زمامداری رهبری قومیت عربی را به دست بگیرد.

در ادامه این سند عربستان توصیه می کند که نوار غزه که تحت حاکمیت مصر بوده و کرانه باختری که تحت حاکمیت اردن قرار داشته نیز اشغال شود تا به این ترتیب هیچ اراضی در اختیار فلسطینی ها نباشد که به وسیله آن طمع کنند تحرکات خاصی انجام دهند یا برخی کشورهای عربی به بهانه آزادی فلسطین از این اراضی سوء استفاده کنند.

الشرق نوشت که این سند در کنار صدها موضع دیگر عربستان که طی آن امت عربی را سرافکنده کرده است باید قرار داده شود. اگر عربستان که در آن دوره اولین کشور تولید کننده نفت به شمار می رفت به اسرائیل چراغ سبز نشان نمی داد، تل آویو جرأت یورش به جهان عرب را پیدا نمی کرد.

این روزنامه گزارش داد که علاوه بر آن ریاض در جریان جنگ ۱۹۶۷ و اشغال اراضی کشورهای عربی به دلیل اختلافاتش با مصر، نه تنها با این حمله مخالفت نکرد بلکه با سکوت و رضایت با این حمله برخورد کرد. روزنامه قطری نوشته که این سند نشان می دهد که چگونه عربستان علیه جهان عرب توطئه کرده بود و همچنان زنجیره کوتاه آمدن های ریاض در برابر رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد تا جایی که به این رژیم حق داشتن اراضی در سرزمین فلسطین را می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس