کد خبر 843767
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
صادق نجفی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور داریم، گفت: ۹۰ درصد این واحدها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و از این میزان فقط حدود ۶۵ درصد فعال هستند.

به گزارش مشرق، «صادق نجفی» در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شعار امسال باید در اولویت کاری قرار گیرد، افزود: به علت اینکه بخش بزرگی از صنایع ما کوچک است باید نوسازی، بازسازی، استارت آپ ها و صنایع کوچک روستایی و شهرک های صنعتی و ایجاد مشوق هایی در حوزه صادرات صنایع کوچک را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

صادق نجفی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مشکل معیشت و اشتغال مردم را حل کنیم، ادامه داد: مسئولان، کارآفرینان و بقیه دست اندرکاران اقتصادی و تولیدی نباید در مقابل هم قرار بگیریم بلکه باید هم افزایی و از توان هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر فناوری ، بازار و بانک های کشورمان درست بود شرایط ما این گونه نمی شد، گفت: کلینیک هایی در راستای حل این مشکل ایجاد شده که از ماه آینده در همه استان های ما مستقر می شوند و مانند طبیب عمل خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور اضافه کرد: اگر بتوانیم زنجیره های تولید و تامین را حل کنیم بسیاری از مشکلات ما در حوزه صادرات، حل خواهد شد.
نجفی با بیان اینکه اقداماتی را برای نوسازی فناوری آغاز کردیم، گفت: برنامه منسجمی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم تا بتوانیم از تسهیلات صندوق شکوفایی و از امکانات صنایع کوچک استفاده کنیم.

وی افزود: هر کسی در اجرای طرح های فناورانه و استارت آپ ها در شهرک های صنعتی، زمین بخواهد در اقساط ۴۸ ماهه و بیشتر، این کار را انجام خواهیم داد و ۳۰ درصد مشوق می دهیم نه فقط در حوزه تولید بلکه در حوزه خدمات و الکترونیک.

نجفی اضافه کرد: این طرح ها را از ابتدای اردیبهشت، اجرایی خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مهارت و کارآموزی، یکی از حلقه های مفقوده ماست، گفت: پول، مشکل اصلی و نخست صنایع ما نیست بلکه موضوع اصلی ما مدیریت، بهره وری، استراتژی و بازار است.

وی با بیان اینکه صنایع بسیار کمی دارای فناوری مناسب هستند، افزود: باید فناوری های مورد نیاز صنایع، شناسایی و تامین شود.

نجفی با اشاره به اینکه ۷ درصد از معوقه های بانکی متعلق به صنایع کوچک است، گفت: باید شرایط را آماده کنیم که تولید ما بتواند رقابتی در شان مردم و کشورمان باشد.

وی افزود: وزارتخانه در بوجه سال ۹۷ در این زمینه مشوق های بسیار خوبی را برای پایین آوردن هزینه های تولید و صادرات در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور گفت: برای نخستین بار ۱۳۰۰ میلیارد تومان دربودجه سال ۹۷ برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.

نجفی ادامه داد: صندوق های ضمانتی و حمایتی مانند صندوق ضمانت صادرات و صندوق ضمانت سرمایه گذاری های کوچک را حمایت می کنیم تا ریسک تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش دهیم.

وی افزود: پورتال اطلاعاتی خوبی را آماده کردیم که به زودی رونمایی می شود و در این پورتال اطلاعات تولیدکنندگان در اختیار کارآفرینان و بازاریان قرار می گیرد.

نجفی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت هم گفت: از دانشگاهیان دعوت می کنم در طرح کلینیک های اقتصادی که نوعی ارتباط میان دولت، صنعت و دانشگاه است شرکت کنند تا از توانمندی های آن استفاده کنیم.

مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی؛مشکل بزرگ تولیدکنندگان

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه شعال امسال به درستی انتخاب شده است در بیان علت رقابتی نبودن برخی کالاهای داخلی گفت: قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و سود بالای بانکی در جهت مقابله با تولید است.

محمدرضا نجفی منش افزود: سودهای تسهیلات بانکی در بیشتر کشورها حدود سه درصد است در حالی که در کشور ما بیش از ۱۸ درصد است و این موضوع قدرت رقابت کالاهای تولید داخلی را از بین می برد.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجلس به نواقص قانونی توجه و اتاق بازرگانی هم نظرات خود را اعلام کرده است و امیدواریم با توجه به شعار امسال، این قوانین دست و پاگیر اصلاح شود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی افزود: تولید اگر در مقیاس بالا بصورت گسترده انجام شود قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و ما باید به این سمت برویم و همچنین باید از فناوری های پیشرفته استفاده کنیم.

نجفی منش گفت: بنا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان برای نوسازی صنایع اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: حاشیه سود در صنایع کوچک و متوسط بین ۵ تا ۱۵ درصد است.

نجفی منش با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه اعتقادی به هم ندارند، گفت: رسانه ها باید توانمندی های کارآفرینان و تولیدکنندگان برتر را نشان دهند.

فضای کسب و کار باید بهبود یابد

سید فرشاد فاطمی، استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار به تولید داخلی کمک می کند، گفت: توسعه رقابت، مقررات زدایی و نبود رانت و تسهیل تجارت، تولید در مقیاس مناسب و توسعه صادرات از جمله راهکارهای بهبود فضای کسب و کار است و باید بتوانیم به بازارهای بین المللی دست یابیم.

وی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی به کمک ما بیاید و بازارهای بین المللی را برای ما باز کند.

وی گفت: ارتقای فناوری نیاز به سرمایه گذاری دارد اما باید مراقب بود رانت خواری نباشد و بنگاه ها فقط در پی دریافت تسهیلات ارزان قیمت نباشند و سعی کنند از تسهیلات به درستی استفاده کنند و بهره وری را ارتقا دهند.

فاطمی افزود: باید نرخ ارز به گونه ای باشد که فضای اقتصادی کشور را مرتب دچار شوک نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به فارغ التحصیلان دانشگاهی اعتماد کنیم و به آنها فرصت دهیم تا توانمندی های خود را نشان دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس