کد خبر 842686
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
ترامپ نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا با گلایه مجدد از هزینه‌های سنگین حضور نظامی این کشور در غرب آسیا، وعده داد که نظامیان آمریکایی «خیلی زود» سوریه را ترک کنند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به هزینه هنگفت حضور ارتش این کشور در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا، گفت آمریکا به زودی از سوریه خارج می‌شود.

ترامپ که در یک گردهمایی در «ریچفیلد» ایالت «اوهایو» درباره بازسازی زیرساخت‌های آمریکا صحبت می‌کرد، با بیان اینکه حضور نظامی خارجی آمریکا دستاورد اقتصادی‌ای برای این کشور نداشته، گفت: «ما داریم داعش را به درک واصل می‌کنیم. ما خیلی زود سوریه را ترک می‌کنیم، بگذارید بقیه به حساب آنجا برسند.»

وی افزود: «خیلی زود، خیلی زود از آنجا خارج می‌شویم. ما ۱۰۰% آنچه خلافت خوانده می‌شود، اراضی آن‌ها را خیلی سریع پس خواهیم گرفت و خیلی زود خارج می‌شویم و به خانه، به جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.»

وعده ترک قریب‌الوقوع سوریه در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که مقام‌های نظامی آمریکا از جمله ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا از احتمال حضور بلندمدت این کشور در سوریه، این بار به بهانه مقابله با «تهدید ایران» و ممانعت از مسلط شدن ایران بر سوریه صحبت کرده‌اند.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم دقایقی پس از سخنرانی ترامپ در نشست خبری روزانه در پاسخ به خبرنگاران گفت از وجود طرحی برای ترک قریب‌الوقوع سوریه «بی‌اطلاع» است و نمی‌داند ترامپ در چه شرایطی این اظهارات را مطرح کرده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مسکو اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال انتقال تسلیحات سنگین به منطقه «تنف» در جنوب سوریه است. پیشتر وزارت دفاع روسیه هم گفته بود ناوشکن‌های آمریکایی در نزدیکی سواحل سوریه مستقر شده‌اند.

ترامپ: باید نفت خاورمیانه را می‌گرفتیم

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، درباره هزینه‌های نظامی این کشور گفت: «ما تا همین سه ماه پیش، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم. نه میلیارد یا میلیون، بلکه هفت تریلیون دلار، هیچ‌کس قبلا کلمه تریلیون را نشنیده بود.»

وی افزود: «ما مدام در آنجا مدرسه ساختیم و آن‌ها منفجرش کردند، باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ایم، هنوز منفجر نشده، ولی باز هم منفجر می‌شود.»

ترامپ ادامه داد: «اما اگر بخواهیم در اوهایو یک مدرسه بسازیم، یا یک پنجره را تعمیر کنیم،  نمی‌توانیم پول بگیریم. یا اگر بخواهیم در سان‌فرانسیسکو یا آیوا یک مدرسه بسازیم، نمی‌توانیم پول فدرال بگیریم. ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم برای ارتش خود بودجه دریافت کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ایده قدیمی‌اش مبنی بر لزوم تصرف چاه‌های نفت و گرفتن منافع نفتی خاورمیانه پرداخت و گفت: «هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نفت‌شان را هم نگرفتیم. من زمانی که هنوز یک شهروند عادی بودم مدام می‌گفتم که باید نفت‌شان را بگیریم. اگر گرفته بودیم، مشکلی نبود.»

او افزود: «اگر نفت آن‌ها را گرفته بودیم، داعشی در کار نبود. می‌دانید اکثر نفت آن‌ها دست چه کسی بود؟ داعش. داعش نفت آن‌ها را گرفت و خرج کرد، اما ما نفت را نگرفتیم.»

ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته بود واشنگتن باید در عوض حضور نظامی در آسیای غربی و «تأمین امنیت» کشورهای این منطقه، از آن‌ها نفت بگیرد. عربستان یکی از کشورهایی بود که ترامپ می‌گفت به آمریکا مدیون است و باید در قبال دریافت خدمات امنیتی از آمریکا، به واشنگتن پول دهد. در سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به آمریکا هم ترامپ به او توصیه کرد قراردادهای تسلیحاتی بزرگتری با آمریکا ببندد، چراکه «این پول‌ها برای شما چیزی نیست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    45 68
    وقتی جدیت ترکیه را در جنگ با کردهای تجزیه طلب سوریه دید عقب نشست چون نمیخواد با ترکیه درگیر بشه بقدر کافی با روسیه و ایران و باکستان و کره شمالی این ترامب درگیر هست
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      19 1
      جدیت رو مدتیه دیده اما جدیدا لونشون رو نیروهای مردمی توی رقه آتیش زدند و باعث فرار آمریکا شدند ؛ آمریکا ممکن بر سلاحهایی که به ترکیه داده فایق بیاد ، اما جنگهای ضربتی و چریکی ... توی لبنان هم با انفجاری که براشون پیش اومد و تلفات دادند ، فلنگو بستند و گم شدند ، حالا هم وضعیت همینه
  • تصحیح و رمز گشایی AU ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    28 1
    ترامپ افزود: «ما مدام در آنجا مدرسه ساختیم و آن‌ها منفجرش کردند، باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ایم، هنوز منفجر نشده، ولی باز هم منفجر می‌شود.»............................................ ما مدام در آنجا پایگاه ساختیم و می سازیم و آن‌ها (وهابیها-داعش) را مسلح کردیم و وهابی ها خانه, مدرسه و بیمارستانها را منفجر کردند، باز پایگاه ساختیم و بازآن‌ها (وهابیها-داعش) را مسلح کردیم و بازآن‌ها (وهابیها-داعش) آنها مردم را کشتار کردند و باز پایگاه ساختیم چون هنوز ته مانده خانه ها, مدرسه ها و بیمارستانها منفجر نشده، ولی مطمئنم باز (وهابیها-داعش) آنها را منفجر می‌کنند.
  • US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    54 7
    دیدیم گفتم اقتصاد ایران از اقتصاد آمریکا قویتره که چندین ساله در سوریه و لبنان و عراق حضور داریم بدون اینکه فشار به ملت بیاد
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      2 6
      بهترین کامنتی که دیدم
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      6 3
      مهمتر از اقتصاد برای آمریکاییها جونشونه ؛ اگه مقاومتی که تلفات سنگینی رو ازشون بگیره ...
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      13 4
      حضور ایران توی عراق و سوریه به دعوت دولتهاشون هست و طبعا هزینه هم به عهده اونهاست ، اما آمریکا همین طور سرش رو انداخته پایین و ... با همین وضعیت هم باید بگزاره بره إن شاء الله
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      6 1
      نکته اینجاست که اونا برای اقتصادشون و پول هاشون و ملتشون ارزش قائلن.البته اقتصاد ایران قویترینه نگاه به ارزش پول ملیمون بنداز نگاه به تولیدات و صنایع فوق پیشرفتمون بنداز بورسمون رو نگاه کن که در دنیا برترینه
    • حاتم طایی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      1 4
      دوست عزیز باید در اوج بخشندگی و کَرَم کل احتیاجات زندگی عراق و سوریه و لبنان رو برآورده کنیم ولو با ریاضت و کاستی شدید در داخل . نوش جونشون
  • US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    4 32
    Damesh garm trump age ye mard to amrika bashe trumpe
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    9 4
    عملیات نیروهای مردمی توی رقه بد نبود ها !
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      3 1
      مسلمان اگر چند نفرشون در رقه به درک واصل نمی شد که این حرفها را نمی زد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    33 7
    حالا قدرت ابر اقتصاد ایران به چشم‌میخوره که تو چند کشور صدرصد بحران زده خاورمیانه حضور و تمام کمال هزینه میکنه حتی بدون یک یک یک ذره فشار به مردمش یعنی ایرانی ها!!!!!!!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      9 15
      خود گویی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی! چه خرجی ایران می کنه ؟ ایرانی که توی سوریه هست هزینه رو قاعدتا از سوریها میگیره ؛ وانگهی باید گذاشت تروریستها وارد ایران بشند اون وقت ... تازه امثال شما اون موقع هم فلنگو می بندید و ... خیلی خیلی خیلی دلسوز ایران و محرومان و گرسنگان و جانت فدایت ایران و نه غزه نه لبنان و ... !!!!!!!
    • حاتم طایی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      6 3
      ما باید تا می تونیم در سوریه و عراق و لبنان دست و دلباز و بخشنده باشیم ، بشدت هر چه تمومتر
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      5 0
      حضور ایران در منطقه مثل امریکا بر پایه صنایع سنگین هوایی فضایی و کلاسیک نیست شما شعورت چنده؟
  • محمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    36 3
    دونالد چاخان داره می گه که خیلی زود از سوریه خارج می شیم ولی خودش و متحدهاش در حال لشکرکشی به شمال سوریه، انتقال تسلیحات سنگین به التنف و آرایش جنگی ناوهای موشک انداز برای حمله به دمشق هستن! قسم صهیونیستی شون رو باید باور کنیم، یا دُم الیزابت دوم رو؟!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    18 3
    خیلی زود از سوریه بیرونتان می کنند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    6 0
    فقط پدرسوخته ها از شمال سوریه بخاطر مقاومت مردمی به جنوب سوریه دارند نقل مکان می کنند باید این عملیات های استشهادی منیف اشمر گونه ادامه یابد تا چند ماه بعد حتی مرزهای خودمون هم کمی امنتر خواهد شد نتیجه زیادی خواهد داشت
  • US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    2 1
    هرچند این حرفها رو بوش در جنگ عراق واوباما در دوران ریاست جمهوریش در مورد افغانستان هم میزدند ومیگفتند که داریم از عراق وافغانستان خارج میشیم اما همچنان در آنجا بودند..اما اگر واقعا این حرف ترامپ واقعیت داشته باشد وبا خوش بینی تمام این حرفش رو قبول کنیم این برای ایران به منزله فشار و تحریم هست. چرا؟چون با خروج امریکا از سوریه میتونه مانور بده وایران رو هم تحت فشار بین المللی بذاره که ایران هم باید از سوریه خارج بشه.و این یعنی اینکه حالا که باید ایران بعد از این همه هزینه در سوریه (هم مادی وهم معنوی) حالا که میخواد هزینه خودش رو از سوریه جبران کنه باید از انجا خارج بشه..یعنی ضرر وخسارت محض برای ایران
  • US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    14 1
    خوبه خودت رفتی قبل ازینکه بیرون بندازنت
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    15 0
    اگر جونشان را دوست دارند سریعتر باید بروند
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    5 1
    کجا می ری؟ حالا که داری می ری بیا ایران پس
  • GB ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    0 0
    بری دیگه برنگردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس