کد خبر 842508
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
کشتار جمعی

پیام سیستماتیک ضد انقلاب به مردم داخل کشور در تمام اخبار و مقالات و تحلیل‌هایشان این است که «روی پُلی که در حال ویرانی است٬ خانه نمی‌سازند!»

به گزارش مشرق، علی نصری فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به تحلیل نقش القای ناامیدی در جنگ روانی پرداخت که در ادامه می خوانید:

چند سال پیش آلن گرینسپن (Alan Greenspan) - رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا - در گفت‌وگویی با شبکهء CNN گفت که سعی می‌کند تا حتی‌الامکان از ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون پرهیز کند و از پذیرفتن مصاحبه‌ها امتناع ورزد. خبرنگار دلیلش را از او پرسید. او پاسخ داد که حساسیت شغلی‌اش به صورتی است که اگر روزی سرما خورده باشد و چهره‌اش کمی ژولیده‌تر و رنگ و رویش کمی بی‌حال‌تر از معمول باشد و یا لبخندی بر گوشهء لب‌ش نباشد٬ برداشت افکار عمومی این خواهد بود که وضعیت اقتصادی کشور رو به افول است و انگیزهء تجارت و سرمایه‌گذاری در جامعه کاهش می‌یابد و بلافاصله چند درصد بر بازار سهام و شاخص‌های بورس تاثیر منفی می‌گذارد.

آلن گرینسپن مانند سایر سیاست‌مداران و اقتصاددانان خبره و کارکشتهء جهان به خوبی می‌داند که «امیدواری» نه «محصول» یک اقتصاد پویا و با صلابت است که خود از «عوامل» لازم و «علل» اصلی آن است. یا به عبارتی٬ امنیت روانی و روحیهء مثبت و انگیزهء سازندگی و علاقمندی به کار و خلاقیت و حس امیدواری در سطح جامعه است که پیش‌نیاز حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و قدم برداشتن در مسیر ییشرفت و توسعه است٬ نه برعکس.

حال در شرایطی که در کشورهای غربی چنین اهمیتی برای «امنیت روانی» جوامع خودشان قائل‌ند و با چنان حساسیتی از روحیه «امیدواری‌»‌شان حفاظت می‌کنند که حتی «لبخند» نزدن کارشناسان اقتصادی در برابر دوربین‌های تلویزیون را امری مضر و مُخرب می‌دانند٬ امروز بیشترین هجمه‌های رسانه‌ای و سیاسی‌ جریان‌های افراطی‌شان بر علیه همین «امنیت روانی» و روحیه «امیدواری» در جامعه ایران است.

از زمانی که دونالد ترامپ سکان دولت آمریکا را بدست گرفته٬ نه تحریم اقتصادی قابل ملاحظه‌ای بر ایران تحمیل کرده و نه ائتلاف بین‌المللی علیه ایران تشکیل داده و نه نهادهای بین‌المللی و ساز و کارهای آن‌ها را بر علیه ایران فعال کرده و نه هیچ عملیات نظامی علیه منافع ایران انجام داده است. اما با قرار دادن جامعهء ایران در یک فشار شدید روانی و احساس مدام ناامنی و اضطراب و بی‌ثباتی٬ چرخه‌های اقتصادی کشور را تا حد زیادی بی‌جان و بی‌رمق نموده است.

تهدید به خروج از برجام هر ۹۰ روز یک بار٬ وضع محدودیت‌های سنگین ویزا و منع سفر برای شهروندان ایرانی به آمریکا٬‌ انتصاب شخصیت‌های جنگ‌طلب و افراطی و ضدایرانی در پست‌های کلیدی امنیتی و نظامی٬ استفاده از زبانی تحقیرآمیز و حساسیت‌برانگیز در مورد ایرانیان - مانند بکار بردن اصطلاح «ملت تروریست» (Terrorist nation) یا «خلیج عربی» - از جمله سیاست‌هایی هستند که دولت کنونی آمریکا برای تزریق ناامیدی و تضعیف روحیهء ملی و ایجاد حس ناامنی و بی‌ثباتی در جامعهء ایران در پیش گرفته است.

در راستای همین جنگ روانی٬ روزی نیست که رهبران و فعالان سیاسی اپوزیسیون برانداز خارج از کشور و «کارشناسان» اتاق فکرهای ضدایرانی (مانند Washington institute و FDD) و «تحلیل‌گران» رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان٬ خبر از «سقوط» قریب‌الوقوع نظام سیاسی کشور و «فروپاشی» ناگزیر ساختارهای اقتصادی و «انحطاط» فرهنگی و اخلاقی جامعهء ایران برنامه تولید نکنند و ننویسند و سخن نرانند.

پیام سیستماتیک آن‌ها به مردم داخل کشور در تمام اخبار و مقالات و تحلیل‌هایشان این است که «روی پُلی که در حال ویرانی است٬ خانه نمی‌سازند!»

در داخل کشور نیز جناح‌ اصول‌گرا برای اثبات «بی‌کفایتی» رقیب سیاسی خود و جناح اصلاح‌طلب برای «امتیازگیری» از کانون‌های قدرت به منظور تحقق بخشیدن به مطالبات پایگاه اجتماعی خود و جامعهء آکادمیک برای «آسیب‌شناسی» / نقد معضلات اجتماعی و جامعهء هنری برای به تصویر کشیدن «رنج‌» مردم٬ بعضاً با همین آتش «ناامیدی» بازی می‌کنند و به حس بی‌ثباتی و ناامنی در جامعه دامن می‌زنند.

امروز همهء جناح‌ها و جریان‌های داخل کشور باید به این توافق برسند که «ناامیدی» را از زرادخانهء سیاسی خود حذف کنند و با یکدیگر وارد یک گفت‌وگوی واقعی و مذاکرهء سازنده بشوند و مشکلات کشور را با هم‌کاری و هم‌دلی و احترام به نظرات و سلیقه‌ها و مطالبات یکدیگر حل کنند.

«ناامیدی» یک سلاح‌ کُشتار جمعی است که تر و خشک را با هم می‌سوزاند: انگیزهء اصلاح در درون را می‌خشکاند٬ قدرت مقاومت در برابر جنگ‌طلبان خارجی را محو می‌نماید٬ رغبت برای مبارزه با فساد و بی‌عدالتی را می‌سوزاند٬ حرکت در مسیر توسعه و سازندگی را متوقف می‌سازد٬ و عزم ملی برای رشد و شکوفایی را پژمرده می‌کند: همان‌ چیزی که امروز ترامپ‌ها و بولتون‌ها و نتانیاهوها و بن‌سلمان‌ها و انشعابات فارسی‌زبان‌شان به دنبالش هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    37 5
    از ماست که بر ماست
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      3 18
      بهره هوشی پایین مردم ایران زمانی که برای چندمین بار فریب جنگ روانی دشمن و عمله اصلاحطلب دشمن رو تو انتخابات خوردند برای من ثابت شد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    59 28
    مردم نان ندارند بخورند. حالا شما میگی اصلاحطلب و اصولگرا با هم بخورند و به توافق برسند مشکل مردم حل میشه!!! خدا لعنتتون کنه بی شرف های مفتخور چپاولگر
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      36 46
      الان تو که نان نداری بخوری پول اینترنت از کجا آورده ای؟
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      4 11
      لطفا نظر من را اصلاح کنید. سال 54، 393 تومان بوده است که با دلار 7 تومانی می شود 55 دلار. اما باز هم خیلی کمتر از 425 دلار است.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      6 25
      این هم.یکی از اون مهره های نا امید کننده ی اشاره شده در متن هست. اگر امثال این نق زنها و پمپ های ناامیدی نباشن نصف مشکلات کشور حله در ضمن غلط کردی که مردم نون ندارن بخورن مزدور!
  • سید IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    42 22
    خوب دقیقا الان ۳ ساله که صدا و سیما و شماها دارین همش بذر نا امیدی و سیاه نمایی میکارین بین اذهان عمومی که !!
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      25 19
      دیگر باید چه کار کنند؟ اگر بدبختی مردم را نشان ندهند که می گویید چرا صداقت ندارند. اگر نشان بدهند که می گویید چرا نشان می دهند. تازه این صدا و سیما که در حکم بلندگوی دولت روحانی بوده است.
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      1 6
      دست پیش رو گرفتیم که... صداسیما رو که اصلاحاتی ها فتح کردن
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    23 24
    من ۱۵ سال بیکار هستم نه زنی نه زندگی نه کاری نه تامین اجتماعی و..ولی اصلا نا امید نیستم مثل من باشید ...
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    7 4
    یعنی الان دلار 5200 تومنی جنگ روانی است و نا امیدی اسلحه دشمنه ؟
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      2 10
      بله تو این بازار حبابی این جو هایی که امریکا راه میندازه و بازخورد داخلیش خیلی تو همین قیمت دلار موثره. مگر اینکه به خودمون بیایم و اقتصادمون رو مقاوم سازی کنیم
    • AE ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      1 0
      حقوق ها چقدر است؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    2 5
    خیلی تحلیل جالبی بود و واقعی
  • mohmmad IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    17 5
    راستی مشرق نیوز چرا سامانه ی مثبت منفی نظرات را ِغیر فعال کردی حتما میترسی نظرات آقاین بسیجی از اکثریت مردم منفی بخورد
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      1 14
      توهم توطئه داری یا تخیل اکثریت
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    35 2
    کار از نا امیدی گذشته! خبر نداری خواب موندی یا بصیرت نداری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس