افزایش دما

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد:میانگین دمای فصل بهار سال ۱۳۹۷، در اغلب مناطق کشور حدود ۱.۵ درجا بیش از میانگین بلندمت خواهد بود

به گزارش مشرق، پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: به استثنای استان‌های اردبیل، آذربایجان‌های غربی و شرقی و استان گلستان، بارش سال زارعی  جاری در سایر استان‌های کشور تا تاریخ 27 اسفند ماه سال 96  کمتر از نرمال بوده است. هرچند میانگین کاهش بارش در سطح کشور نسبت به نرمال، 45 درصد است، اما استان‌های کرمان (با 80 درصد کاهش)، سیستان و بلوچستان(78 درصد)، خراسان جنوبی و اصفهان (69درصد) و یزد (68 درصد)، بیشترین کاهش بارش را در بین استان‌های کشور نسبت به میانگین بلندمدت داشته‌اند.

در فروردین 1397، میانگین بارش-به ویژه در غرب و بخش‌هایی از شمال کشور- کمتر از نرمال خواهد بود و دمای هوا افزایش نسبتاً شدیدی خواهد داشت، به نحوی اغلب مناطق کشور افزایش دمای حداقل 1.5 درجه را تجربه می‌کنند.میانگین بارش فصل بهار نیز در سطح کشور کمتر از نرمال بلندمدت پیش بینی می‌شود که کاهش بارش در بخش‌های شمالی و غربی کشور بیش از سایر نواحی خواهد بود.

افزایش 1.5 درجه‌ای دما در طول فصل بهار 1397 تداوم دارد. الگوهای همدیدی، بیانگر تداوم ناهنجاری مثبت پرفشار جنب حاره‌ای تا اوایل پاییز 1397 بر روی فلات ایران است.

با توجه به کاهش حدود 45 درصدی بارش سال زراعی، پیش‌بینی تدام کم‌بارشی در فصل بهار 1397، افزایش دمای ماههای آینده و عدم وجود چشم‌انداز روشنی از بارش پاییز 1397، نواحی مختلف کشور در سال 1397 با شرایط بحرانی منابع آبی مواجه خواهند شد، لذا نیاز به برنامه‌ریزی برای کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی است.

وضعیت جاری

 انحراف بارش کشور از ابتدای سال زراعی گذشته تا 27 اسفند ماه سال 96 نشان می‌دهد که بیشترین حجم کاهش بارش (برحسب میلیمتر) در استانهای واقع در زاگرس مرکزی و جنوبی رخ داده است، اما بیشترین کاهش نسبی بارش به ترتیب در استانهای کرمان با 80 درصد، سیستان و بلوچستان(78 درصد)، خراسان جنوبی و اصفهان(69 درصد) و یزد با 68 درصد رخ داده است؛ در همین فاصله زمانی تنها در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی بارش به ترتیب 28، 25 و 5 درصد بیش از نرمال بوده است و بارش در سایر استانها کمتر از نرمال است.

پیش‌بینی بارش

بارش کشور در فصل بهار کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود. کاهش بارش در مناطق مرکزی، شمالی و غرب کشور بیش از سایر نواحی خواهد بود.

در فروردین ماه سال 1397، میانگین بارش کشور به ویژه در غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از شمال کشور کمتر از نرمال خواهد بود.

پیش‌یبنی دما

میانگین دمای فصل بهار سال 1397، در اغلب مناطق کشور حدود 1.5 درجا بیش از میانگین بلندمت خواهد بود. علاوه بر آن در فروردین، دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش شدیدی خواهد داشت.

الگوهای همدیدی

الگوی سطوح میانی جو(سطح 500 هکتوپاسکال) در بهار 1397، نشاندهنده بی‌هنجاری مثبت پرفشار جنب حاره‌ای بر روی کشور است. چنین شرایطی نه تنها موجب پایداری نسبی هوا و عدم فعالیت سامانه‌های بارشی بر روی فلات ایران می‌شود بلکه افزایش دمای هوا را نیز در مناطق به دنبال خواهد داشت.علاوه بر آن، الگوهای همدیدی فصل تابستان و نیمه اول پاییز1397 نیز تغییر قابل توجهی در وضعیت پرفشار جنب حاره‌ای نشان نمی‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد در پاییز سال 1397 نیز چشم‌انداز روشنی از وقوع بارش‌ها به موقع وجود نداشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس