ترامپ

روزنامه نیویرک تایمز اسناد تازه‌ای از نفوذ افراد وابسته به خاندان سلطنتی امارات و عربستان بر سیاست های کاخ سفید را فاش کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز شواهد تازه ای از تاثیرگذاری عوامل وابسته به عربستان سعودی و امارات عربی متحده بر سیاست‌های دولت آمریکا را فاش کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، بر اساس مصاحبه‌ها و اسناد در تحقیقات یک سال گذشته «رابرت مولر»، دادستان ویژه تحقیق دربارۀ دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که همزمان پرونده‌های دیگر درباره دخالت خارجی ها در انتخابات ۲۰۱۶ را نیز در دست دارد، شواهدی را از تاثیر حامی مالی ترامپ که از جانب امارات و عربستان گماشته شده را فاش می‌کند.

صدها صفحه از تبادلات ایمیلی بین دو نفر اصلی ماجرا، فاش کننده تلاش برای اعمال نفوذ و تاثیرگذاری بر ترامپ از جانب دو کشور نفت خیز حاشیه خلیج فارس و در عین حال هم‌پیمان آمریکاست.

برنامه کاری اصلی این دو نفر فشار به کاخ سفید برای برکناری «رکس تیلرسون»، وزیرخارجه آمریکا بوده است.

تیلرسون هفته گذشته و از طریق یک پیام توئیتری اخراج شد و از شواهد برمی‌آید ترامپ تصمیم گرفته است رویکرد سخت گیرانه تری در قبال ایران و قطر در پیش بگیرد.

«جورج نادر»، مشاور سیاسی ولی‌عهد ابوظبی و «الیوت برویدی»، معاون رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان در امور مالی که از حامیان مقابله سخت با ایران و قطر هستند به صورت مکرر ترامپ را تحت فشار گذاشتند تا به صورت خصوصی و خارج از کاخ سفید با محمد بن زاید آل نهیان، حاکم غیررسمی امارات دیدار کند.

جورج نادر
جورج نادر

نیویورک تایمز نوشت، نادر با قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلاری برای شرکت امنیتی «سیرسینوس» که به برویدی تعلق دارد موفق شد مقام جمهوری‌خواه آمریکایی را برای پیش بردن اهداف و نقشه های ابوظبی وسوسه کند. همچنین ۲۰۰ میلیون دلار نیز از جانب امارات به شرکت برویدی تعلق گرفت.

نادر همچنین با چرب زبانی در مقابل برویدی و گفتن این جمله که «چقدر خوب با رئیس تا میکنی» که به ترامپ اشاره داشت و تکرار این نکته که «نقش جادویی، محوری و جدایی ناپذیر تو برای کمک» را به حاکمان عربستان و امارات می‌گوید، موفق شد برویدی را جذب کند.

راضی کردن برویدی توسط نادر در اسنادیکه در اختیار نیویورک تایمز هستند، وجود دارد. روزنامه آمریکایی می گوید این اسناد که شامل ایمیل‌ها، طرح های تجاری و قراردها می‌شود توسط یک گروه ناشناس که منتقد نگرش برویدی در خاورمیانه هستند گردآوری شده است.

داستان تحقیات مولر به اینجا رسیده است که نادر باید درباره نقش هایش در تزریق پول‌های اماراتی برای کمپین انتخاباتی ترامپ شهادت دهد. این بخشی از تحقیقات درباره نقش پول های خارجی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است. این اسناد شواهدی مبنی بر واسطه گری نادر برای محمد بن سلمان را نیز شامل می‌شود. وکیل نادر حاضر به پاسخ گویی درباره این موضوع نشده است. 

اما دو نفر نزدیک به برویدی می‌گویند مقام جمهوری‌خواه  توسط دادستان ویژه احضار نشده است.

برویدی در بیانیه‌ای گفته است که اقدامات او برای تقویت امنیت ملی و در هماهنگی کامل با دولت آمریکا بوده است. او افزود: «من همیشه در مقابل ایران و افراطی‌گری اسلامی به مواجهه قوی اعتقاد داشته ام و برای این کار با دوستان عرب‌مان از نزدیک در حال کار و تلاش بودیم.»

برویدی اما در بیانیه‌اش اعلام کرد صحت همه این اسناد را نمی‌تواند تایید کند اما نیویورک تایمز اعلام کرد می‌تواند کپی آنها را در اختیار برویدی بگذارد. بر اساس اطلاعات افراد نزدیک به موضوع، به نادر در قضیه همکاری با رابرات مولر، مصونیت داده شده است.

سخنگوی برویدی ادعا کرد این اسنادی که نیویورک تایمز به آنها دسترسی پیداکرده، توسط هکرهایی که برای قطر کار می‌کنند و به تلافی اقدامات برویدی علیه این کشور در مقابل عربستان و امارات به سرقت رفته‌اند.

«لی ولوسکی» یکی از وکلای برویدی هفته جاری و در نامه ای به سفیر قطر در واشنگتن با لحنی تهدید آمیز نوشت: «ما از دولت شما انتظار داریم تا بازیگران سرکشی که در قطر باعث آسیب جدی به آقای برویدی می شوند را پاسخگو نگه دارند».


 

ترامپ و جورج نادر

نادر و برویدی برای اولین بار یکدیگر را در یک مهمانی و بعدها در دیگر مناسبت‌ها که به بهانه تحلیف ترامپ برگزار شد دیده بودند. برویدی ۶۰ ساله که سالهای طولانی حامی مالی جمهوری‌خواهان است کارش را به عنوان یک حسابدار شروع کرد و بعدها رستوران‌های زنجیره ای «تاکو بِل» را پایه گذاری کرد.

نادر ۵۸ ساله نیز که شهروند آمریکاست در لبنان متولد شده و در گذشته نشریه «میدل ایست اینسایت» را در واشنگتن سرپرستی می‌کرد. بعدها به عنوان فرستاده غیررسمی در سوریه در دولت «بیل کلینتون» گماشته شد و همچنین برای «دیک چنی» معاون جرج بوش پسر کار کرد.

این دو به سرعت با یکدیگر رابطه دوستی برقرار کردند و در ماه فوریه با تبادل ایمیل‌هایی درباره انعقاد قراردهای بالقوه برای شرکت سیرسینوس صحبت کردند. در این قراردادها امارات و عربستان نیز دخیل بودند. اقدام علیه گروه «اخوان الملسمین» و فشار بر قطر از جمله اهداف عربستان و امارات در واشنگتن بود.


 

برویدی

امارات و عربستان رابطه بسیار گرمی با دولت ترامپ دارند. رئیس جمهور آمریکا بارها با این دو متحد منطقه ای واشنگتن کنار آمده اما نتوانسته با اعضای کابینه‌اش بر سر موضوعی به تفاهم برسد.

به گزارش نیویورک تایمز ترامپ به همراه امارات و عربستان موضع جنگ‌طلبانه بیشتری را در قبال ایران دارد. حتی بیشتر از اعضای کابینه اش و دولت اوباما. او حتی تهدید کرد که توافق هسته ای ایران را پاره می‌کند.

در مارس ۲۰۱۷ برویدی طی ایمیلی به نادر، ائتلاف پیشنهادی واشنگتن علیه قطر و اخوان المسلمین را ترسیم و مبلغ آنرا ۱۲.۷ میلیون دلار برآورد می‌کند. نادر هم برای برویدی ۲.۷ میلیون دلار برای مشاوره، بازاریابی و دیگر خدمات مشاوره ای در نظر می‌گیرد.

همچنین این مبلغ به عنوان کمک برای برگزاری کنفرانس‌هایی در دو اندیشکده مستقر در واشنگتن یعنی «اندیشکده هادسون» و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» برای تاختن به قطر و اخوان المسلمین اختصاص یافت.

اندیشکده هادسون دریافت پول از کشورهای خارجی غیردموکراتیک را ممنوع کرده است. همچنین اندیشکده دفاع از دموکراسی نیز دریافت کمک مالی از تمام کشورهای خارجی را ممنوع کرده است. بنابراین نادر به عنوان مشاور ولی عهد امارات، نگرانی ها درباره اینکه این پول مستقیما از یک دولت خارجی تزریق شده را افزایش می‌دهد.

اسناد نشان می‌دهد این پول‌ها توسط شرکتی در ونکوور کانادا که توسط برویدی کنترل می‌شود به این موسسات منتقل شده است.

ماه ها بعد و زمانی که برویدی برای برگزاری نشستی با ترامپ در دفتر ریاست جمهوری آماده می‌شد، نادر برویدی را تحت فشار می‌گذارد تا ترتیب یک ملاقات محرمانه میان ترامپ و ولی‌عهد ابوظبی، محمد بن زاید که نادر به او لقب «رفیق» داده را در خارج از کاخ سفید بدهد.

نادر به برویدی نوشت: «به او (ترامپ) بگو که رفیق (محمد بن زاید) تمایل دارد تا تو را جایی خارج از کاخ سفید مثلا در نیوجرسی یا کمپ دیوید ملاقات کند».

نادر در ادامه نوشت: «دوباره، دوباره و دوباره تکرار می‌کنم لطفا سعی کن اولین نفری باشی که تاریخ ملاقات را برای رفیق هماهنگ می‌کند. اگر امکان دارد تو هم آنجا باش».

شش روز بعد، برویدی هم همین کار را می‌کند؛ ترامپ را تحت فشار می‌گذارد تا با بن زاید بیرون از کاخ سفید، در نیویورک یا نیوجرسی ملاقات خصوصی صورت دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده برویدی پیامی برای نادر ارسال می‌کند که در آن از مخالفت ژنرال «مک مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با این ملاقات حکایت دارد. مک مستر به نوعی این تصمیم به برگزاری ملاقات را وتو می کند.

برویدی در یادداشتی برای نادر درباره نشست در دفتر ریاست جمهوری در تاریخ ۶ اکتبر می‌نویسد که او شخصا از ترامپ خواسته تا تیلرسون که از نظر امارات و عربستان موضع سختی در قبال ایران و قطر ندارد را اخراج کند.

در بخشی از سندی که برویدی برای نادر درباره جلسه با ترامپ فرستاده آمده است: ترامپ از «مدلین»، دستیارش خواست تا ژنرال مک مستر نیز در جلسه حضور داشته باشد. قبل از آمدن مک‌مستر، رئیس جمهور از من درباره شرایط کاری و عملکرد تیلرسون سوال کرد. من به او گفتم عملکرد وزیرخارجه ضعیف است و باید برود اما از لحاظ سیاسی در وقت مناسب. چند دقیقه بعد مک مستر و تیلرسون آمدند. من پس از احوالپرسی و خوش وبش با بقیه، همراه با مک مستر از جلسه خارج شدم».

نیویورک تایمز در ادامه پرده از فساد اخلاقی عامل ولی عهد ابوظبی برمی دارد و می نویسد: بعدها نادر از این موضوع که سرویس مخفی نگذاشته عکسی که همراه با ترامپ در یک موسسه خیریه گرفته بود را با خود داشته باشد شاکی بود.

دور نگاه داشتن نادر از ترامپ توسط سروسی مخفی نامشخص بود. برویدی از این اقدام سرویس مخفی آمریکا سردرگم شده بود. نادر به عنوان مشاور ولی عهد ابوظبی فعالیت می‌کرد و چندین بار با مقامات ارشد دولت آمریکا در هفته های اول حضور ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده بود.

سرانجام برویدی موفق به انجام این کار شد و در تاریخ ۱۴ دسامبر عکس دو نفره ترامپ و نادر که در آن نیشخندی به لب دارد را برای مشاور حاکم ابوظبی ایمیل کرد.

نادر در سال ۱۹۹۱ در اتهام درباره آزار و اذیت جنسی کودکان گناهکار شناخته شد و شش ماه در یک مرکز بازپروری نگه داری شده بود.

زمانی که نادر از آلمان وارد فرودگاه بین‌المللی «دالِس» واشنگتن شد ویدئویی‌هایی درباره آزار جنسی کودکان در چمدانش کشف شد.

همچنین آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی دادگاه گزارش کرد در سال ۲۰۰۳، نادر به دلیل ۱۰ مورد آزار جنسی خردسالان به یک سال زندان در جمهوری چک محکوم شد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: علی‌رغم روابط نزدیک میان کاخ سفید و امارات و عربستان، اما هرازگاهی دلخوری هایی نیز بین آنها پیش می آید.

در ماه ژانویه نادر دو بار ایمیلی برای برویدی ارسال می‌کند که در آن دو درخواست را مطرح می‌کند: ولی عهد ابوظبی از ترامپ می‌خواهد تا با بن سلمان تماس بگیرد تا احساس بدی که انتشار کتاب« آتش و خشم، درون کاخ سفیدِ ترامپ» مایکل وولف ایجاد کرده را نرم کند. این کتاب نظر رئیس جمهور درباره بن سلمان را ناخوشایند نشان می‌دهد.

نادر در درخواست دومش دوباره تمایل بن‌زاید برای دیدار دو نفره با ترامپ را مطرح می‌کند: «ببین چه کاری می توانی انجام بدهی. بعدا راجع به این موضوع با هم صحبت می‌کنیم».

در پایان این گزارش نیویورک تایمز نوشت: روزهای بعد نادر به دوستش می‌نویسد که به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکاست. برویدی در حال تدارک یک شام شاهانه در ملک شخصی ترامپ در فلوریداست تا سالگرد تحلیف ترامپ را جشن بگیرند. این دو نفر همچنین در حال برنامه‌ریزی سفر به عربستان و تلاش برای انعقاد قراردادی ۶۵۰ میلیون یورویی با ولی‌عهد جوان سعودی برای شرکت امنیتی آقای برویدی هستند.

اما این برنامه ها مختل شدند. نادر در سفر به آمریکا و پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی دالس واشنگتن بود که با ماموران «اف بی آی» که برای آقای مولر کار می‌کردند روبرو شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس