به گزارش مشرق، حجتالاسلام والمسلمين احمد رهدار؛ مدير مؤسسه مطالعات و تحقيقات قم در گفتوگو با فارس، گفت: امام صادق (ع) بالغ بر 4 هزارشاگرد داشت که از اين تعداد حدود 500 نفر ايراني بودند از اين افراد ميتوان به «جابربن حيان» به عنوان برجستهترين شاگرد ايراني اشاره کرد که او و شاگردان ديگر نقش تأثيرگذاري در گسترش مذهب تشيع در ايران داشته و با اقامت خودشان در شهرهاي مختلف مانند ري، نيشابور و قم جداي از مطالعه مکاتب ديگر باعث گسترش دين اسلام ميشدند.
مدير گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اينکه از عهد خلفاي راشدي تا به امروز، شاهد گسترش مذهب تشيع هستيم، اظهار داشت: از عهد خلفاي راشدين تا معاويه فشار بر شيعيان روزبه روز بيشتر شده بود تا در زمان خلفاي بنيعباس و عصر مغول از فشارها برروي شعيان کاسته شده بود و شعييان ميتوانستند آزادانهتر به فعاليت مذهبي بپردازند.
* قيام ابومسلم خراساني براي کسب قدرت بود و قيام ديني به شمار نميآيد
مدير مؤسسه مطالعات و تحقيقات قم با اشاره به اينکه معاويه با همه خباثتي که داشت به قرآن کريم توهيني نکرد، گفت: در عهد بنيمروان «وليدبن عبدالملک» علني به قرآن توهين کرده و حتي از قرآن به عنوان سيبل تيراندازي استفاده کرده و به سوي قرآن تيراندازي ميکردند و اين وضعيت باعث انزجار عمومي مردم و قيام ابومسلم خراساني شد؛ هر چند اين قيام منجر به سرنگوني حکومت مروانيان شد، اما مورد تائيد اهل بيت (ع) و امام صادق (ع) واقع نشد.
وي قيام ابومسلم را معطوف به قدرت دانست و خاطرنشان کرد: هرچند قيام ابومسلم منجر به سقوط مروانيان شد؛ ولي از آنجا که هدف ابومسلم کسب قدرت بود، اين قيام ديني محسوب نميشده و اهل بيت (ع) نيز اين نوع سرباز زدند.
*با تلاش بنيعباس گرايش اهل سنت به 4 فرقه تبديل شد
اين پژوهشگر ديني تاريخ هجرت امام رضا(ع) به ايران را يکي ديگر از عوامل گسترش مذهب تشيع در ايران دانست و اظهار داشت: هجرت امام رضا (ع) و امامزادهها به سوي ايران فضاي مذهبي ايران را از فضاي مذهبي سني به سمت تشيع تغيير داد شيعه و اندشههاي آن متمايل کرد و در زمان زمامداري صفويه در قرن دوم تا قرن هشتم دوران رشد مذهب تشيع در ايران بود.
دبير گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينکه اهل سنت امروز نسبت به گذشتگان خودشان دچار انحراف شدهاند، گفت: ما مفهومي به نام شيعه سياسي داريم که به اهل سنتي گفته ميشود که پيرو خلافت ابوبکر و عمر هستند ولي خلافت عثمان را قبول نداشتهاند و در دعواي خلفاء، حق را به امام علي (ع) ميدادند، که يکي از آنها ابوحنيفه است که در تمام سالهاي عمرش، دوران بنياميه و بني عباس را درک کرد ولي هيچگاه با حاکميت سياسي کنار نيامده است.
وي در ادامه افزود: هرچند ابوحنيفه به خاطر ائتلاف با سادات به زندان رفت و شلاق هم خورد و همچنين خودش را با حاکميت عباسي درگير کرد ولي حاکميت را تاييد نکرده بود و تا اين اندازه ابوحنيفه شيعه است ولي اهل سنت، زاويه تاريخي متعصبانهاي با ما گرفتهاند.
دبير گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به اينکه به دستور بني عباس هزار فرقه اهل سنت به چهار فرقه تبديل شد،گفت: اکنون شاهد 4 فرقه حنفي، حنبلي، شافعي و مالکي در بين اهل سنت هستيم که با کوشش بني عباس به اين تعداد رسيده است، هرچند اينها برادران ديني ما هستند و همچنين به لحاظ تاريخي و سياسي از سوي حاکمان، در برابر تشيع قرار گرفتهاند ولي سيره اهل بيت ما به نحوي بوده است که باعث جذب آنها گشته بود.
حجتاسلام احمد رهدار با اشاره به اينکه شاگردان امام صادق(ع) باعث گسترش انديشه ايشان شدند، گفت: از تعداد 4 هزار شاگردي که حضرت صادق(ع) داشتند حدود 500 نفر آنها ايراني بودند که نقش مهمي در آباداني و توسعه مذهب تشيع در کشور ايران ايفاء کردند.