کد خبر 840948
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳
آمریکا و روسیه

سایت اروپایی «مدرن دیپلماسی» در تحلیلی به بررسی منازعه جدید آمریکا و روسیه پرداخته و آنرا نزاعی فراتر از جنگ سرد دانسته است.

به گزارش مشرق، سایت اروپایی «مدرن دیپلماسی» در تحلیلی به قلم «جک اندرسون» منازعه جدید میان امریکا و روسیه را مورد بررسی قرار داده که در ادامه آمده است.

تقابل میان کاخ سفید و کاخ کرملین به نقطه اوج خود رسیده است. تنشهایی که میان ایالات متحده آمریکا و روسیه شاهد آن هستیم، به مراتب از تنشهای دوران جنگ سرد صریح تر، و خطرناک تر است! نبرد اوستیای جنوبی در سال 2008 میلادی، نقطه آشکار ساز تقابل نظامی روسیه با یکی از کشورهای طرفدار ایالات متحده آمریکا محسوب می شد. نبردی که در آن روسها تا 35 کیلومتری تفلیس ( پایتخت گرجستان) نیز پیش رفتند و در نهایت میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق و طرفدار آمریکا در گرجستان را وادار به تسلیم نمودند.پس از آن نیز منازعات روسیه و ایالات متحده آمریکا در دو سطح پنهان و آشکار ادامه یافت:در سطح آشکار، شاهد تحرکات ویژه ناتو برای گسترش خود به شرق و اتخاذ آرایش نظامی در حوزه بالتیک بود. در سطح پنهان نیز تلاش ایالات متحده آمریکا برای محاصره سیاسی روسیه توسط همسایگان این کشور ( از جمله اوکراین) به نقطه اوج خود رسید. در هر حال ، هم اکنون شاهد زور آزمایی فراملی روسیه و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر هستیم. این زور آزمایی دارای مختصات و مولفه هایی است که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

تنشهای ناشی از تقابل کاخ سفید و کاخ کرملین، زمینه ساز خطرناک ترین رقابت تسلیحاتی تاریخ بشر شده است. همان گونه که اشاه شد میزان و شدت این تقابل نسبت به دوران جنگ سرد نیز بیشتر است.در تقابل فعلی، واشنگتن و مسکو آشکار تر از دوران جنگ سرد توان بازدارندگی خود را برای نابودی کامل طرف مقابل به نمایش گذاشته اند. در این میان، شکست طرح هایی  مانند " محدود سازی تسلیحات اتمی " از سوی قدرتهای بزرگ، نشانه هایی آشکار دال بر این جدال همه جانبه است.

از سوی دیگر،  "ناتو" کلید واژه ای مهم در تفسیر و تحلیل منازعات سالهای اخیر میان آمریکا و روسیه محسوب می شود. در تابستان سال 2017 میلادی، شاهد برگزاری مانور تابستانی ناتو در لهستان و لیتوانی بودیم. این مانور تحت عنوان "آیرون ولف" و با هدف باز پس گیری فرضی نوار مرزی جنوب لیتوانی از اشغال روسیه برگزار شد. این رزمایش ، با پاسخ روسها مواجه شد. مسکو بلافاصله پس از رزمایش "آیرون ولف"،رزمایش "زاپاد 2017" را در منطقه مرزی کالینگراد با کشور استونی برگزار کرد . آزمایش راکت CIRCON3M22 با سرعت شش برابر سرعت صوت ( با سرعتی بیش از 7000 کیلومتر در ساعت ) طی ماههای اخیر، نشان دهنده ورود روسیه و آمریکا به فاز جدی تقابل با یکدیگر است. هدف مسکو از این اقدامات کاملا مشخص است. روسیه با تجهیز ناوهای خود از جمله PZOTRVELIKY  و ADMIRAL NACHIMOV  از یک سو در صدد است توان نظامی آمریکا و ناتو با با چالش مواجه کرده و به توان نظامی دریایی و هوایی ایالات متحده پایان دهد. اما فراتر از آن، روسیه قصد دارد با ایجاد حس ترس و ناامنی ( از طریق افزایش قدرت خود )، واشنگتن و اتحادیه اروپا را با "وضعیت هشدار در آستانه جنگ" مواجه سازد. بدیهی است که قرار گرفتن اعضای ناتو در این وضعیت، موازنه قدرت را به سود روسیه تغییر می دهد.

با این حال تصمیم اخیر آمریکا و اعضای ناتو جهت تاسیس دو مرکز فرماندهی علیه روسیه در آمریکا و آلمان و مدرن سازی تسلیحات اتمی ناتو و آمریکا در  خاک آلمان ، پرده از استراتژی بلند مدت نظامی در تقابل با روسیه بر می دارد. این موضوع نشان می دهد که نگرانی های واشنگتن و ناتو از سطح نگرانی های بالقوه امنیتی علیه روسی به سطح آمادگی برای برخورد نظامی احتمالی با مسکوارتقا یافته است. در اینجا دیگر" تقابل سیاسی" موضوعیت ندارد، بلکه شاهد بروز نوعی "چالش نظامی و امنیتی" میان کاخ کرملین و کاخ سفید و متعاقبا دیگر اعضای ناتو هستیم.

در نهایت اینکه علی رغم هشدارهایی که طی سالهای اخیر از سوی افرادی مانند میخاییل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی سابق در خصوص بازگشت به دوران جنگ سرد مخابره شده است، باید صراحتا اعلام کرد که نوع تحرکات و سطح منازعات موجود میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه حکایت از بازگشتی به مراتب فراتر از دوران جنگ سرد دارد! فاکتورهایی مانند "تعدد بازیگران"،" افزایش ضریب آسیب پذیری بازیگران بین المللی"،" مدرن سازی تسلیحات اتمی " منجر به افزایش هزینه های تقابل جدید میان ایالات متحده آمریکا و روسیه خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس