اخبارویژه

در خصوص برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» که از شبکه ۳ سیما در حال پخش است شکایت متعددی هم از سوی نمایندگان در خصوص اجرا و محتوی این برنامه صورت گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

سوختگی نسبتا شدید BBC از ترکیب مجلس و هیئت‌رئیسه خبرگان


ابقای آیت‌الله جنتی با رای بالا در ریاست مجلس خبرگان موجب آزار و ناراحتی شبکه‌ دولتی انگلیس شد.


بی‌بی‌سی در تحلیلی با اشاره به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان نوشت: معنادارترین اتفاق در انتخابات اخیر هیئت‌رئیسه خبرگان افزایش قابل‌توجه آرای احمد جنتی است که ریاستش با 66 رای از مجموع 78 رای تمدید شد. اولین انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان پس از مرگ هاشمی رفسنجانی در فضایی از پیش طراحی شده(!) برگزار شد تا این نهاد کلیدی نیز تابع نظم سیاسی جدیدی شود که طی یک سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت و دانشگاه آزاد پیاده شده است.


بی‌بی‌سی می‌افزاید: حسام‌الدین، مشاور روحانی در توییتر خود این انتخابات مهندسی شده را «موفقیت یک جریان برای یک دست کردن هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان» خوانده است. با این حال شواهد نشان می‌دهد که این تحولات اولا در سطحی فراتر از «یک جریان» برنامه‌ریزی شده و ثانیا اهدافی به مراتب بزرگ‌تر از «یک دست کردن هیئت‌رئیسه خبرگان» داشته است.


شبکه دولتی انگلیس نوشت: آیت‌الله جنتی یکی از شاخص‌ترین نمادهای جناح تندرو مذهبی و از دسته سیاستمدارانی است که نفس همصدایی یا مخالفت بااو غالبا یک پیام سیاسی محسوب می‌شود. او خرداد سال گذشته در انتخاباتی که با حضور هاشمی رفسنجانی برگزار شد در همین مجلس 51 رای و سال 1386 در ترکیب قبلی خبرگان حداکثر 34 رای به دست آورده بود. مفهوم این نمودار روشن است، فضای کلی خبرگان هربار تسلیم‌تر شده و حالا با ضریب اطمینان بیشتری در انقیاد جناح تندرو مذهبی است.


برنامه سیاسی جریان هاشمی رفسنجانی در انتخابات 1394 تشکیل یک اقلیت قدرتمند با حداقل 30 عضو بود تا مانع از کسب آسان دوسوم آرا توسط جناح رقیب شود. با آرایش فعلی مجلس خبرگان واضح است که جناح میانه‌رو نهایتا یک تماشاچی بزرگ خواهد بود.


بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد:
اتفاق معنادار دیگر حذف دری‌نجف‌آبادی از هیئت‌رئیسه خبرگان و جایگزینی او با عباس کعبی است. دری‌ نجف‌آبادی که حضورش در لیست امید با انتقادات تند فعالان حقوق بشر مواجه شد و اصلاح‌طلبان را به ریاکاری و عدول از شعارهایشان متهم کرد، تنها عضو هیئت‌رئیسه بود که با دولت روحانی رابطه‌ای نزدیک داشت. عباس کعبی اما یک روحانی نزدیک به مصباح یزدی و یک چهره شاخص از جناح تندرو است که به دلیل سابقه عضویتش در سپاه پاسداران رابطه تنگاتنگی نیز با این نهاد قدرتمند دارد. با این تغییر که منطقا محصول برنامه‌ریزی هسته سخت قدرت بوده، هیئت‌رئیسه خبرگان حالا به نحو واضحی «خودی» شده و با مرکزیت جناح نظامی - امنیتی همگام است. ترکیب فعلی هیئت‌رئیسه (احمد جنتی، هاشمی شاهرودی، موحدی کرمانی، احمد خاتمی، عباس کعبی، ابراهیم رئیسی، حسینی‌بوشهری) یک سنتز نسبتا قابل قبول از تمام نیروهای تندرو است.


حدود دو سال قبل یعنی اسفند 1394 هیجان «حذف مثلث جیم» هدفی استراتژیک و پاتک جریان هاشمی محسوب می‌شد، هاشمی رفسنجانی در سال‌های پیش از مرگ بارها گزینه شورای رهبری را به عنوان آلترناتیو و تنها گزینه ممکن تبلیغ کرد.


بی‌بی‌سی در ادامه این عقده‌گشایی ناکام خود می‌نویسد: دو سال پس از آن کمپین حالا زمان مناسبی برای بررسی نتایج آن است. احمد جنتی که قرار بود از ترکیب خبرگان حذف شود بر صندلی ریاست تکیه زده است. فضای عمومی خبرگان بیش از هر زمان دیگری به انقیاد درآمده و آخرین بازماندگان جریان هاشمی - حتی روحانیونی در تراز دری نجف‌آبادی که کاملا خودی محسوب شده و در متن پروژه‌هایی مثل قتل‌های زنجیره‌ای حضور داشته‌اند - نیز به حاشیه رانده شده‌اند.


به نظر می‌رسد با آرایش و عملکرد فعلی مجلس خبرگان، چانه‌زنی یا تاثیرگذاری سیاسی بر تصمیمات این نهاد محافظه‌کار، غیرواقعی و حتی ساده‌لوحانه است.



کرباسچی: روش روحانی برای اداره از راه دور جواب نمی‌دهد


دبیرکل حزب کارگزاران می‌گوید آقای روحانی باید یک رئیس‌جمهور سواره و پا به رکاب باشد. نشستن در مرکز و اداره از راه دور جواب نمی‌دهد.


غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی گفت: تردیدی نیست که گزینه مطلوب همه ما در سال 92 مرحوم آقای هاشمی بود. امیدوار بودیم ایشان با انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور بتواند با تشکیل دولت وحدت ملی، شکاف‌های بوجود آمده بعد از سال 84 و بخصوص بعد از سال 88 را پر کند و همه بتوانیم با سرعت و انگیزه در مسیر منافع ملی حرکت کنیم. پس از برخوردی که با آقای هاشمی شد واقعا گزینه‌ای در سطح و وزن ایشان باقی نمانده بود بنابراین ناگزیر به انتخاب از میان آقایان روحانی و عارف بودیم که هیچکدام هم سابقه فعالیت در پست‌های بالای اجرایی را نداشتند.


(خبرنگار: آقای عارف معاون اول رئیس‌جمهور دولت‌های ششم و هفتم بود. این سابقه را اجرایی نمی‌دانید؟)
معاون اولی در آن دوره در حد اداره جلسات دولت بود نه بیشتر. بنابراین نمی‌توانم آن را به عنوان یک سابقه و تجربه اجرایی جدی تلقی کنم. آقای روحانی هم در جدی‌ترین سال‌های فعالیت خود، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که تجربه‌ای اجرایی به حساب نمی‌آید. با این حال در نهایت جمع‌بندی دوستان در سال 92 حمایت از آقای روحانی بود.


آقای روحانی بعد از آنکه مسئولیت دولت را برعهده گرفت، قابلیت‌های خوبی از خود نشان داد؛ همه مشکلات کشور ولی در حوزه خارجی نبود. پس از برجام این امیدواری پررنگ شد که آقای روحانی با همان توانایی و روحیه، برای حل مشکلات داخلی هم قدم بردارد و اختلافات داخلی حل شود.


در برخی موارد هم آقای روحانی به نظر می‌رسد سعه‌صدر لازم برای مدیریت کشور را به خرج نمی‌دهد گرچه اینکه در یک سخنرانی مخالفان دولت را بی‌عقل خطاب کنیم موضوع چندان مهمی نیست ولی همین تاثیر تخریبی زیادی دارد و مخالفان را به واکنش وا می‌دارد.


کرباسچی می‌افزاید: یکی از نقایض دولت آقای روحانی این است که علیرغم شخصیت‌های برجسته‌ای که حکم گرفته‌اند ولی هیچ‌وقت یک رئیس دفتر توانمند و مناسب که بتواند خلأهای رسانه‌ای را پر کند در کنار خودش نداشته و به تنهایی این کار مهم و پیچیده را برعهده گرفته است. همه جای دنیا روسای جمهور، سخنگو یا سخنگوهای حرفه‌ای و کارکشته‌ای دارند ولی سخنگوی روحانی، آقای نوبخت است که جدا از احترام‌ تمامی که برای شخص ایشان قائلیم ولی به هیچ‌وجه سخنگوی مناسبی برای این دولت نیست به ویژه با این همه زبان و قلم آخته که شب و روز علیه دولت فعالند. ایشان در جایگاه سخنگویی دولت هم اصلا هیچ نقش برجسته‌ای ایفا نمی‌کند.


وی ادامه می‌دهد: یکی از بزرگ‌ترین انتقادهای من به آقای روحانی از همان ابتدای دولت یازدهم افرادی بود که برای حضور در کابینه از آنها دعوت کرد.


درواقع آقای روحانی یک مجموعه‌ای را به عنوان هیئت وزیران دور هم جمع کرد که نه سهم‌بندی طبیعی سیاسی در آن رعایت شده بود نه در تشخیص توانایی‌های افراد درست عمل کرد. با وجود هیئت‌های عریض و طویلی که گفته شد برای انتخاب کابینه تشکیل شده و مصاحبه‌های فراوان و حساسیت‌های ظاهری، خروجی وزرا همان‌هایی بود که از ابتدا هم گفته می‌شد.


فکر می‌کنم به غیر از دو سه نفر به بقیه انتخاب‌های آقای روحانی ایرادات جدی وارد است.


مثلا جایگزینی برخی وزرا از نظر من با هیچ منطقی توجیه نمی‌شود. وقتی به وزیر قبلی و جدید نگاه می‌کنیم تنها تفاوت این است که با هم ده سال اختلاف سنی دارند آیا این یعنی وزیر جدید توان کافی را برای تطابق با سرعت فراوان تغییرات دانش، صنعت، تجارت یا اقتصاد در جهان دارد؟


کرباسچی می‌گوید: من اذعان دارم که لیست امید در مجلس ایده‌آل نیست. اما آقای روحانی با همین افراد هم نمی‌تواند کار کند تا جایی که 70نفر از اعضای فراکسیون امید چند روز قبل در دیدار با رئیس‌ دولت اصلاحات گلایه کرده‌اند که رئیس‌جمهور یا وزرا به ما وقت نمی‌دهد تا با آنها جلسه و دیدار داشته باشیم! این یعنی آقای روحانی و دولتش از عقبه و افراد همسو با خود نیز به درستی استفاده نمی‌کنند.


فهرست امید در مجلس حدود 100 نفر هستند و هر ضعف و عیبی هم داشته باشند نسبت به دیگر نمایندگان به دولت نزدیک‌ترند و خط فکری و سیاسی مشابهی با دولت دارند ولی دولتمردان بنای همکاری با آنان را ندارند. متاسفانه وزرا و دیگر دولتمردان هم همین روحیه را پیدا کرده‌اند تا جایی که حتی ادبیات آقای روحانی و اطرافیانش به سمتی سوق پیدا کرده است که از یک رئیس‌جمهور سخنور و ملبس به لباس روحانیت قابل پذیرش نیست.


وی افزود: مسئولان وزارت کشور بارها تصریح کردند تجمعات مربوط به سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز یکی از بسترهای اتفاقات دی ماه بوده مگر دولت نمی‌گوید 20 هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز پرداخت کرده است پس این تجمعات برای چه بود؟ آقای روحانی نباید این سوالات را پیگیری کند؟ چرا سفرهای استانی دولت بدون هیچ تغییر مشهودی نسبت به سال‌های قبل تکرار می‌شود؟ چرا آقای روحانی مدل رفتاری با مردم را اصلاح نکرده است؟ درواقع حرف من این است که آقای روحانی باید یک رئیس‌جمهور سواره و پا به رکاب  باشد. نشستن در مرکز و اداره از دور جواب نمی‌دهد.



مدیران دولتی مسئولیتی درباره تولید داخلی و امنیت مردم ندارند؟!


رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید اگر جای مردم باشم، هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم.


عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران گفت: خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم.


مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی‌کیفیت ایستادگی کنند خودروساز موظف به تولید خودروی با کیفیت می‌شود. در چنین شرایطی روشن است که باید سیاست‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.
سخنان رئیس سازمان محیط زیست در حالی است که شرکت‌های خودروساز داخلی، زیر نظر دولت اداره می‌شوند و با وجود کم‌گذاری در رعایت استانداردها، اقدام به گران‌فروشی هم می‌کنند. اما مدیران مسئول دولتی با همان منطق واگذاری مسئولیت خود، بر این شرکت‌ها سخت‌گیری نمی‌کنند.


پیش از این یکی از وزرای، هزار میلیاردی دولت نیز در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «9-8 سال پیش ماشین پرادو داشتم ولی پرادوها زود چپ می‌کرد. دنبال همین ماشین‌های شاسی بلند بودم که گفتند این ماشین (پورشه کاین) بهترین ماشین است که من هم خریدم؛ آن موقع حدود 200 میلیون تومان... از روزی که وزیر شدم، تا الان یک ثانیه هم پشت آن ماشین ننشسته‌ام... با وجود فشاری که همسرم داشت برای اینکه آن را بفروشم، من گفتم ما جاده می‌رویم و بالاخره باید ماشین امن باشد!


تخطئه و تحقیر تولید داخلی و به رخ کشیدن محصولات داخلی در حالی است که یکی از اولین مسئولیت مدیران در هر کشوری، حمایت از تولید داخلی در کنار پافشاری بر رعایت استانداردهاست اما متأسفانه برخی مدیران دولتی، نه نسبت به تولید داخلی کمترین حمیتی دارند و نه برای رعایت استانداردها و امنیت و سلامت مردم، اهمیت کافی قائل هستند.



چرا همه درآمد دستگاه‌های دولتی به خزانه‌داری کل واریز نمی‌شود؟!


معاون وزیر رفاه می‌گوید حساب‌های زیادی در برخی دستگاه‌های دولتی وجود دارد که موجب می‌شود برخی درآمدها به خزانه‌داری کل واریز نشود.


احمد میدری در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ این سؤال که «برخی معتقدند دولت کنونی، ساختی اشرافی دارد و صدای گروه‌های دارای قدرت و ثروت، بیشتر از صدای مردم در آن انعکاس دارد. واقعا چنین موضوعی درست است؟»، اظهار داشت: متاسفانه قدرت و صدا در جامعه به طور نامتوازنی  توزیع  شده است. انجمن‌های صنفی متعددی مانند پزشکان، وکلا، پیمانکاران و ... وجود دارد چون اینها پول دارند، پس تشکل‌سازی می‌کنند و قدرت‌ لابی‌گری خود را بالا می‌برند ولی فقرا از چنین امکانی محروم هستند.


در تمامی جوامع، نهادهایی که به دفاع از جامعه و فقرا می‌پردازند، عبارتند از: رسانه‌ها، مجلس و دانشگاهیان. به نظر من، در ایران هر سه این نهادها دچار مشکل هستند.


رسانه‌ها پول محور شده‌اند. هر چه جلو می‌رویم، نقش اقتصاد در رسانه‌ها پررنگ‌تر می‌شود. خیلی از موارد را می‌بینیم که دستگاه‌های دولتی، شبه‌دولتی یا حتی خصوصی،  حقوق مردم را تضییع می‌کنند؛ مثل همین آزادسازی قیمت بلیط هواپیماها. توقع داشتم فلان روزنامه مدعی بازار آزاد، علیه این موضوع موضع‌گیری کند اما هیچ خبری نشد.


وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از مواردی که به کشور آسیب‌زده، عدم یکپارچگی مالی است. منابع مالی ما به طور سنتی پراکنده است. سال 83، مشاور قائم‌مقام وزیر اقتصاد یعنی آقای صفایی فراهانی بودم. کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در جلسه‌ای با مسئولان وقت وزارت اقتصاد، توصیه کردند که به قانون اساسی خود برگردید؛ یعنی یک خزانه داری در کشور داشته باشید. در توضیح بیشتر گفتند که پول‌های شما متمرکز نیست. دولت ایران در حساب‌های مختلف پول دارد. می‌گفتند برای مثال شما در حساب وزارت نیرو یا آموزش و پرورش پول دارید، اما خزانه‌داری از آن مطلع نیست و برای جبران کمبود در بخش دیگر، دست به انتشار اوراق قرضه می‌زند.
آقای طیب‌نیا البته در دوران فعالیت خود بسیاری از این حساب‌ها (حدود دوسوم آنها) را جمع کرد ولی باز هم حساب‌های زیادی وجود دارد. برای مثال ارز حاصل از نفت کوره که پالایشگاه‌ها صادر می‌کنند یا گازی که صادر می‌شود، به خزانه‌داری کل واریز نمی‌شود. همین صندوق توسعه ملی با خزانه‌داری کل کشور یکپارچه نیست. همه پول‌های دولت باید یک‌ جا باشد و یک جا مدیریت شود. این مسئله از زمان میلسپو در کشور شناخته شده ولی هنوز جمع نشده است. از زمان قاجار تاکنون درگیر بودیم و نه تنها جمع نشد که طی زمان بدتر هم شد، به جز دوران آقای طیب‌نیا.


حکومت باید تصمیم بگیرد و با بازگشت به اصل پنجاه و سوم قانون اساسی، یک بار برای همیشه، همه حساب‌ها را جمع و کل پول را در خزانه‌داری متمرکز کند. یک تجربه دیگر هم به شخصه دارم. زمانی که در مرکز پژوهش‌های مجلس بودم، متوجه شدیم دولت بودجه‌ای در اختیار بانک‌ها گذاشت که باید آنها را به عنوان وام ازدواج در اختیار متقاضیان قرار می‌دادند اما بانک‌ها پول را به مردم نداده و جاهای دیگر با نرخ سود هزینه کردند. تجمیع پول به این معناست که همه ورودی‌ها و خروجی‌ها از یک حساب باشد تا بتوان بر آن مدیریت و نظارت دقیق اعمال کرد. پول نباید در حساب فلان وزارتخانه باشد. وقتی قرار شد وزارت کار برای یک طرح هزینه کند، از همان حساب متمرکز هزینه کند. مثال دیگری می‌زنم. قیمت مرغ در کشور بالا می‌رود. دولت می‌خواهد وارد عمل شود اما وزارت جهاد اعلام می‌کند که بودجه‌ای ندارد، در حالی که امکان دارد چند وزارتخانه دیگر چنین بودجه‌ای را داشته باشند. اگر حساب‌ها متمرکز بود، می‌دانستیم چقدر پول داریم و به راحتی می‌شد معضل همین تخم‌مرغ را که جرقه بحران بود، حل و فصل کرد.

خراسان

هشدار درباره تردد نوروزی پلاک قرمزها


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به ضرورت استقرار خودروهای دولتی در محل های پارک مجاز در طول تعطیلات سال نو، تاکید شده است استفاده ماموریتی از این اتومبیل ها صرفا پس از تایید مقام مجاز و صدور برگه ماموریت در منطقه مورد تایید، قابل قبول بوده و مشاهده هرگونه تخلف از این دستورالعمل موجب انتقال خودروی مذکور به توقفگاه و پیگرد حقوقی برای فرد یا افراد خاطی خواهد شد.


برنامه دولت برای مستندنگاری پروژه های مهم کشور


براساس پیشنهاد یک عضو کابینه که با تایید مسئولان اجرایی، قرار است به زودی توسط دولت ابلاغ شود مقرر شده با توجه به این که انتقال دانش، بهره مندی از تجربیات گوناگون و ثبت جوانب اجرایی طرح ها و پروژه های مهم کشور، سرمایه ای ملی محسوب می شود، ثبت تصویری و مستند روند اجرای این پروژه ها به عنوان گویاترین و موثرترین روش انتقال تجارب، الزامی شود تا ضمن رعایت جوانب مربوط به تولید این مستندنگاری، امکان حضور جوانان خلاق و باانگیزه در این اقدام ملی فراهم شود.

ایران


مخالفت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با تداوم حضور احمدی نژاد

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد برخی از اعضای این نهاد با تداوم حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع مخالف هستند. او روز گذشته در گفت‌وگو با «عصر ایران» در پاسخ به پرسشی در این باره گفت:  به هر حال ایشان عضو مجمع تشخیص هستند و طبعاً اقدامات اخیر ایشان و بویژه بعد از انتخابات سال 96 تا امروز حساسیت‌هایی را هم در سطح جامعه و هم در سطح نخبگان و عرصه سیاسی کشور بر انگیخته‌اند.
در مجمع نیز به تبع حساسیت‌های ایجاد شده در جامعه، برخی از اعضا معترض هستند. نسبت به مواضع آقای احمدی‌نژاد و با توجه به جایگاه مجمع بله این حساسیت در مجمع ایجاد شده و برخی از اعضا نیز نسبت به ادامه حضور ایشان معترض هستند. به‌گفته وی، رفتار آقای احمدی‌نژاد تقریباً مورد اعتراض تمام جریانات است ولی مجمع، ورودی به این موضوع نداشته است.

عملیات ضربتی برای تخلیه ساختمان پیشین سفارت ایران در بُن

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با پیگیری‌های انجام شده و در یک عملیات ضربتی از سوی پلیس آلمان افرادی که در روزهای اخیر به‌صورت غیرقانونی در ساختمان پیشین سفارت ایران در شهر بُن سکنی گزیده بودند اخراج و این ساختمان تحویل سرکنسولگری در فرانکفورت شد.


به گزارش «ایران» بهرام قاسمی شمار این افراد فرصت طلب و ماجراجو را چهار نفر اعلام کرد و افزود: آنها با استفاده از فرصت خالی بودن ساختمان در سنوات اخیر، چند روزی را بدون مجوز و به‌طور غیر قانونی در آن اتراق کرده بودند.وی هفته گذشته با تأیید خبر حضور غیر قانونی برخی افراد در ساختمان پیشین سفارت ایران در بن گفته بود: بعد از تغییر پایتخت آلمان از شهر بن به برلین و انتقال سفارت ایران از این شهر به برلین، ساختمان سفارت در این شهر باقی مانده و از آن استفاده خاصی نمی‌شود.

رئیس جمهوری پولی برای پیامک سال نو پرداخت نمی‌کند

 از چندی پیش در فضای مجازی پیامی در حال پخش است که از رئیس جمهوری خواسته شده هزینه پیامک تبریک سال نو را به هموطنان زلزله زده اختصاص دهد که این پست اخیراً در صفحات هنرمندان و چهره‌ها نیز بازنشر شده است.
عصرایران دیروز به نقل از منابع آگاه در ریاست جمهوری در این باره خبر داد: «ریاست جمهوری برای ارسال پیامک تبریک نوروز هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و در سال‌های گذشته نیز هزینه‌ای جهت ارسال پیام تبریک رئیس جمهوری پرداخت نشده است و اپراتورها بدون دریافت هزینه پیام تبریک سال جدید رئیس جمهوری را برای مخاطبان ارسال کرده‌اند.»

آرمان

ابلاغ بودجه 97 به رئیس‌جمهور

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را ابلاغ کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، قانون بودجه سال 1397 کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد. طبق قانون دولت موظف است، پیش از پایان سال‌جاری آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بودجه سال 97 کل کشور را تصویب و به بخش‌ها برای اجرا، ابلاغ کند.

ورود به زندگی خارج از دانشگاه؛ ممنوع

وزیر علوم درباره مصاحبه برخی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با رسانه‌های معاند گفت: اعضای هیات علمی خودشان باید پاسخگوی مصاحبه‌هایشان باشند. منصور غلامی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت علوم و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در زمینه آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی، اصلاحات جزئی در تبصره‌های آیین‌نامه داشتیم که جزو آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی است و در هیات‌های امنای دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: این اصلاحات جزو روال معمول اصلاح آیین‌نامه‌هاست و قسمت نهایی آن اصلاح شده که شفاف‌تر شدن آیین‌نامه درباره تاریخ و دوره‌های ماندگاری و سنوات را در پی داشته است. وی در پاسخ به سوال پیرامون مصاحبه برخی اعضای هیات علمی دانشگاه با رسانه‌های معاند گفت:‌ این مساله بحث‌های اجتماعی است و ما به زندگی خارج از دانشگاه اعضای هیات علمی وارد نمی‌شویم بلکه خودشان باید پاسخگو باشند.

توضیح مکرر حوزه برای فضای‌مجازی

آیت‌ا... نوری‌همدانی خطر فضای مجازی بدون نظارت و غیربومی را خطر نخست فرهنگ دانست و گفت: مکرر حوزه به مسئولان تذکر داد اما به‌ظاهر بنایی بر حل مشکل نیست و عده‌ای هم به‌دنبال این هستند که بگویند حوزه با پیشرفت و فضای مجازی مخالف است. وی افزود: درحالی که ما با فضای مجازی که از خارج هدایت می‌شود و با ایجاد شبهه و دروغ دین مردم را هدف قرار داده و این‌همه آسیب اجتماعی درست کرده است، مخالف هستیم. وضعیت فرهنگی کشور باید بهتر از این باشد چون فرهنگ قوام و نظام جامعه است اگر فرهنگ درست باشد شناخت مشکل و حل آن آسان‌تر است و در مقوله فرهنگ باید کار جهادی شود.

ورورد به تخلفات «حالا خورشید»

عضو هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما: در خصوص برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» که از شبکه ۳ سیما در حال پخش است شکایت متعددی هم از سوی نمایندگان در خصوص اجرا و محتوی این برنامه صورت گرفته است. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در خصوص ورود هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما در برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور اظهار داشت: در خصوص برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» که از شبکه ۳ سیما در حال پخش است شکایت متعددی هم از سوی نمایندگان در خصوص اجرا و محتوی این برنامه صورت گرفته است. وی در ادامه با اشاره به دعوت از یک مدیر نجومی بگیر توسط رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید و معرفی آن به‌عنوان فرد کارآفرین گفت: اخیرا هم در برنامه حالا خورشید از فردی به‌نام فرشید گلزاده که سابقه این فرد برای همگان روشن است و فردی نجومی بگیر بوده دعوت شده تا به‌عنوان یک کارآفرین برای مردم معرفی شود.

فعالیت‌های سازمان زندان‌ها راشناسنامه‌دار کنیم

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: توسعه قضائی و اقدامات تامینی محور اصلی برنامه‌های سازمان زندان‌ها در سال ۹۶ بود. اصغر جهانگیر در نشست شورای معاونان سازمان زندان‌ها با اشاره به عملکرد این سازمان در سال ۱۳۹۶ گفت: رویکرد سازمان زندان‌ها توسعه اقدامات قضائی و خدمات حمایتی است و برای توسعه هرچه بیشتر این خدمات باید فعالیت‌های سازمان را شناسنامه‌دار کنیم. رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر ضرورت توسعه قضائی افزود: در یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای ارائه انواع تسهیلات قضائی از جمله اعطای مرخصی‌ها، عفوها و تخفیف در مجازات برای زندانیان فراهم آوردیم. وی افزود: در یک سال گذشته در حوزه ساماندهی محکومان و فراهم آوردن شرایط آزادی محکومان جرایم عمدی معسر که دوران حبس خود را سپری کرده بودند، توانستیم با کمک مردم و خیرین عزیز تعداد قابل توجهی از این زندانیان را آزاد کنیم.

ارتباط نزدیک مشایی با «پریوش سطوتی»

تصاویر به دست آمده از اسفندیار رحیم مشایی حکایت از ارتباط نزدیک وی با پریوش سطوتی همسر مرحوم دکتر فاطمی دارد.پریوش سطوتی در سال 1390 از طرف نهادهای امنیتی بازداشت شد. مراجع ذیربط مسائل مالی، امنیتی و ارتباط‌های مشکوک را از جمله اتهامات او اعلام کرده بودند. وی پس از آنکه با قید وثیقه آزاد شد از کشور خارج گردید.

مخاطب مشاور روحانی کیست؟

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتر خود نوشت؛ جاسوسان لازم نیست در پوشش سمن‌های محیط زیست اطلاعات کشور را جمع آوری کنند؛ آنها می‌توانند با ادعاهای فوق انقلابی و به اسم درز دادن مکاتبات سری، نه تنها سیگنال‌هایی برای اربابان خود ارسال کنند بلکه منویات آنان را در تولید اختلاف در حاکمیت دنبال کنند.

‌میانگین حقوق معلمان چقدر است؟

منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش: حقوق معلمان به صورت میانگین دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان است و پول مهدکودک فرزندان، لباس خدمتگزاران، فوق العاده نوبت دوم مدیران مدارس، بخشی از بیمه تکمیلی کارکنان، بخشی از خرید خدمات و برون‌سپاری هنرستان ها، هزینه‌های جاری اداری ادارات کل و ۹ ماه حق التدریس شاغلین پرداخت نشده است. وقتی بودجه رفاهی نداریم، چرا باید بگوییم معلمان رفاهیات دارند؟ باید از شعارها خارج شویم. امروز و در آستانه سال نو بسیاری معلمان حق التدریس ما حقوق نگرفته‌اند. باید نگاهی به وضعیت اعتبارات ایاب و ذهاب، سرانه آموزشی و تربیتی و ورزشی مدارس بیاندازیم. سرانه تربیتی بسیار پایین است و در حد انتظار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    17 3
    مخاطب مشاور روحانی کیست؟ حدس بزنید چرا اسامی دانشمندانی رو در کانالش منتشر و سپس حذف کرد؟
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    33 3
    بله اپراتورهاشایدپولی ازرییس جمهورنگیرن امادرعوض چندبرابرشو ازتوجیب مامردم بدبخت میکشن بیرون.
  • طاهری IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    15 28
    من میدونستم این رشید پور اخرش کاردسته خودش میده اخه این مملکت جائیه که بشه نقده سیاسی بکنی بعد هم بهت کارنداشته باشن این روزاست که واسش یه پرونده بسازن باچهرمتر ارتفاء
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    15 6
    بی بی سی بوغ نفاق و منافقین ودشمنان ایران در خارج میباشند وانگلیس در طول تاریخ تنها سد راه نفوذش برای چپاول منابع ایران فقط مردم مسلمان اگاه و عالمان دین بوده وسیلی خورده وهنوز عقده دارد وبا نفاق جزیره ای خود خوش ندارد ایران ابادوپیشرفت کند ....
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    4 8
    بی بی سی بوغ نفاق و منافقین ودشمنان ایران در خارج میباشند وانگلیس در طول تاریخ تنها سد راه نفوذش برای چپاول منابع ایران فقط مردم مسلمان اگاه و عالمان دین بوده وسیلی خورده وهنوز عقده دارد وبا نفاق جزیره ای خود خوش ندارد ایران ابادوپیشرفت کند ....
  • مهران IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    17 11
    تا چشم بی بی سی دربیاد از رای بالای آقای جنتی ، بی بی سی بدجوری بهش فشار اومده اینهمه سعی کرد مثلا مصباح رای نیاره عوضش 4 یا 5 تا شاگرد مستقیم مصباح تو خبرگان رای آوردن یعنی به جای خود مصباح شاگرداش هستند
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      2 1
      اینجا سن بالا مشکلی نیست !!! فقط چون چشم بی بی سی در بیاد ها؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    13 4
    ننگ بر بی بی سی و انگلیس دشمن شماره یک استقلال و جمهوریت در ایران
  • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    5 0
    اگر آقای مشاوروزیرآموزش وپرورش میانگین معلمان شاغل دومیلیون وششصد است میانگین معلمین بازنشسته یک میلیون پانصد به زوراست
  • ناشناس RU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    5 2
    دروغ تا چه حد!!! میانگین حقوق معلمان با 28 سال سابقه ی کار از این مقدار کمتر میشود چطور ممکن است این آمار برای کل معلمان باشد؟؟؟؟!!!! میانگین زیر ۱ و نیم میلیون تومان است البته ممکن است با حقوق خودشان جمع کرده باشند تا دو برابر میانگین بیشتر شده باشد
  • احسان ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 0
    هرچه معلمان ضربه می خورند از خودشان است
    • شهروند IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      0 1
      چرا؟ به جرم مظلومیت یا شرافت؟دیگه باید چه کار کنن که نکردند؟
  • شهروند IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    0 1
    چرا ؟ به جرم مظلومیت؟ مگه دیگه چکار کنن که نکردن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس