کد خبر 840113
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
قرص

نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می‌شود ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس این ذرات با قسمت‌های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت.

به گزارش مشرق، سرتان درد می کند و برای تسکین از نصف مسکن استفاده می کنید؟ آیا می دانستید که این کار می تواند منجر به اتفاقات بدتری از سردرد شود؟ در این مطلب برایتان از مضرات نصف کردن قرص گفته ایم. با ما همراه باشید.

نصف کردن قرص و حساسیت پوستی

نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می‌شود ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس این ذرات با قسمت‌های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت.

زشکان توصیه می‌کنند در صورت لزومِ دو نیم کردن قرص حتما باید از دستکش و ماسک استفاده شود تا از هر نوع التهاب و حساسیت احتمالی پیشگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید:

نصف کردن بدون مشورت قرص و مشکلات معده!

داروهای بیماری‌های روانی، چون اختلال دوقطبی و یا بیماری نارسایی قلب و ریتم غیرعادی ضربان قلب را حتما باید به طور کامل و منظم مصرف کرد، زیرا هرگونه تغییر در اندازه و مصرف دارو می‌تواند سبب بی تاثیرشدن آن، بروز عوارض جانبی و مشکلات معده شود.اگر در قورت دادن داروها مشکل دارید و می‌خواهید قرص خود را نصف کنید حتماً با پزشک و متخصص داروساز مشاوره انجام دهید. بسیاری از داروها به دو نوع قرص جامد و یا مایع وجود دارند و می‌توانید از پزشک تقاضای داروی مایع مشابه کنید تا به آسانی بتوانید دارو را در دوز مشخص مصرف کنید.

چرا باید نصف کردن قرص را کنار بگذاریم؟

این عادت بد باید ترک شود چرا که با این کار ساختار دارو عوض شده و می تواند منجر به کاهش تاثیر و افزایش خطرات ناشی از مصرف آن شود.

با نصف کردن قرص ها، نمی توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد و اغلب کمی از دارو نیز به هدر می رود و بدین ترتیب کمتر از اندازه ای که پزشک تعیین کرده است، دارو جذب بدن می شود.

 این تغییر دوز، حتی با استفاده از وسیله مخصوص برای بریدن قرص ها، می تواند به 15 درصد برسد. البته بیشترین خطر در صورتی است که داروی مذکور باید دقیقا با اندازه تعیین شده توسط پزشک مصرف شود و حتی کمترین تغییر در آن می تواند تاثیرات سمی در بدن داشته باشد.

قرص هایی که خط دارند مجوز نصف شدن دارند؟

برخی مردم نصف مسکن را مصرف می کنند اما متخصصان تاکید می کنند قرص هایی را که وسط آن خط ندارد نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز کامل دارو به بدن نمی رسد و تاثیری نخواهد گذاشت.

برخی قرص های ضداستروئیدی و ضدالتهابی دارای لایه است که از دیواره معده محافظت می کند، با شکستن آن قرص نه تنها خوردن آن سخت می شود بلکه به جای این که جذب روده کوچک شود، در معده جذب می شود. برخی قرص ها به گونه ای طراحی شده است که باید آرام جذب شود و با شکستن آن، این روند طی نمی شود.

هنگام مصرف دارو، حتماً از آب ولرم استفاده کنید، و از نوشیدن آب بسیار سرد یا داغ جداً خودداری کنید، پس ازمصرف قرص تا نیم الی یک ساعت از دراز کشیدن یا انجام فعالیت‌های شدید و خوردن مواد غذایی تند و پرادویه خودداری کنید.

کدام قرص را نصف کنید و بخورید بهتر است؟

  برای آن‌که بتوانید جذب کلسیم در بدن‌تان را بالا ببرید چند راه پیش‌رو دارید. اول این‌که سعی کنید کلسیم موردنظر بدن‌تان را از منابع غذایی به دست بیاورید نه از طریق مکمل‌ها و قرص‌های کلسیم. درعین حال باید برای جذب مناسب کلسیم، حداقل 004 واحد ویتامین D روزانه در بدن‌تان داشته باشید.

  اگر می‌خواهید مکمل‌ کلسیم بخورید یادتان باشد مکمل‌های کلسیم سیترات بهتر و راحت‌تر از کلسیم کربنات جذب می‌شود و ایجاد گاز در معده با کلسیم سیترات کمتر از کلسیم کربنات است. درضمن یادتان باشد بهتر است کلسیم به میزان نه چندان زیاد به بدن برسد. پس بهتر است یک قرص کلسیم یا مکمل را به دونیم کنید و به فاصله 21ساعت بخورید.

چند نکته بسیار مهم در مورد داروها

نیازی نیست که همه داروها در داخل یخچال نگهداری شوند . اگر داروها در جای مرطوب یا در گرمای نور آفتاب ،‌ در سرما یا گرمای زیاد نگهداری شوند تجزیه شده و فاسد می شوند . بعضی داروها وقتی تجزیه می شوند فقط اثرشان کمتر می شود اما برخی دیگر پس از تجزیه به ترکیب کاملاً متفاوت و خطرناکی تبدیل می گردند . بنابراین هیچ گاه قفسه داروها را در حمام ، ایوان خانه یا نزدیک به آنها قرار ندهید . در پایان این که هنگام خرید و مصرف داروها به تاریخ انقضاء آنها توجه نمائید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ادم IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    3 3
    مگه اینحا سویس است
  • ناشناس US ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    بسیار مفید. سپاس فراوان از آگاه سازی و آموزش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس