کد خبر 839903
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کمیل هنوز زنده است - حمید بناء - کراپ‌شده

کم کم فرماندهان دوران جنگ گردان که محوریت و ادارۀ همین گروه تلگرامی و هیئت کمیل هم با آنهاست به فکر این تجمیع و ثبت خاطره ها افتادند.در این مرحله، کار بازنویسی خاطره ها به بنده محول شد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - حمید بناء از فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس است و در عرصه ادبیات، هنرهای نمایشی و فضای مجازی، حضور چشمگیری دارد. او به تازگی نگارش کتابی با موضوع گردان کمیل لشگر 27 محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) را به پایان رسانده و آن را آماده چاپ کرده است. این اثر با نام «کمیل هنوز زنده است» را انتشارات مجنون به زودی روانه بازار کتاب خواهد کرد. به این بهانه با حمید بناء گفتگوی کوتاهی ترتیب دادیم که متن کاملش روبروی شماست:

* انگیزه اولیه برای نوشتن کتاب گردان کمیل چه بود؟

ایدۀ نوشتن این کتاب از دورهمی مجازی و خاطره گویی بچه های کمیل در یکی از شبکه های اجتماعی شروع شد. موضوع از این قرار بود که جمعی از رزمنده های گردان در یک گروه تلگرامی خاطرات دوران دفاع مقدس کمیل را مرور می کردند. فضای جالبی هم داشت. بک نفر شروع می کرد و دیگران با اشتیاق خاطرۀ آن بندۀ خدا را ادامه می دادند. یادآوری روزهای جنگ برای دوستان قدیمی گردان بسیار شوق آفرین بود.

مطالبی به قلم حمید بناء بخوانیم:

از کنار خالق «وقتی مهتاب گم شد» به سادگی نگذریم

یک انقلابی واقعی + عکس

شهدا غلط کردیم!

دلنوشته ای برای یک امیرعلی محمدیان + عکس

کم کم فرماندهان دوران جنگ گردان که محوریت و ادارۀ همین گروه تلگرامی و هیئت کمیل هم با آنهاست به فکر این تجمیع و ثبت خاطره ها افتادند. در این مرحله بنابر پیشنهاد آقای متولیان کار بازنویسی خاطره ها به بنده محول شد.

بعد از بازبینی خاطره ها تصمیم بنده بر این شد که کتاب، خاطرۀ صرف نباشد. علت این تصمیم هم لزوم آشنایی مخاطب با گردان کمیل و عملکرد آن در دورران دفاع مقدس بود. با همین رویکرد سه بخش معرفی فرماندهان شهید، معرفی گردان و عکس به خاطره ها اضافه شد.

طرح جلد کتاب کمیل هنوز زنده است

* برای نوشتن این کتاب از چه منابعی استفاده کردید؟

منابع استفاده شده در بخش خاطره ها بیان خود رزمنده ها و در معرفی ها، اسناد مختلف موجود در کتب حوزۀ دفاع مقدس، نشریه های دوران جنگ، مصاحبه های اختصاصی و اطلاعات شخصی بنده بود.

* نیروهای گردان کمیل در جنگ در تهیه این کتاب چه نقشی داشتند؟

جمع آوری خاطره ها با خود نیروها بود که در فالب فایل ورد به بنده رسید. در این زمینه باید از تلاش های آقای درویش و آقای میرقاسمی تقدیر کرد.

گردان کمیل قبل از عملیات خیبر

* خلاصه ای از تاریخچه گردان کمیل را برای خوانندگان ما بازگو می کنید؟

گردان کمیل از شهریور 61 تا شهریور 67 در جبهه های جنوبی و میانی و شمالی حضور داشت.

شاید شاخص ترین گفتنی این گردان همان شهادت مظلومانه در عملیات والفجر مقدماتی باشد که با عنوان کانال کمیل در تاریخ کشور ثبت شده است ولی اگر از بنده که نزدیک به دو سال در کنار کمیلی ها بودم بپرسید، عرض می کنم کمیل آنقدر گفتنی و شنیدنی دارد که در صورت پرداخت، کانال کمیل و ماجراهای آن فراموش خواهد شد.

حمید بناء

یکی از همین گفتنی ها حماسۀ گردان در کربلای پنج است که منطقۀ عملکرد آن به عنوان پیشانی کمیل نامگذاری شده بود. إن شاء الله به زودی عملکرد گردان کمیل در کربلای 5 هم تألیف و منتشر خواهد شد.

* و حرف آخر...

در تولید این کتاب عزیزان بسیاری با نظر لطف به بنده کمک کردند که باید از همگی آنها سپاسگزاری کنم. این کتاب در مراحل پایانی فنی است و ان شا الله پس از تعطیلات نوروز منتشر می شود تا در نمایشگاه کتاب سال آینده در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

*میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیین DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    0 2
    امروز صبح اخبار میگفن هفتاد درصد جرایم فضای مجازی در تلگرام اتفاق میوفته
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
      0 0
      که چی ؟
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
      1 0
      چه ربطی به 30% باقی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس