كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و جوانان در اين مدت هيچ بحثي در اين باره نداشته‌اند اما طبعا اين ايران است كه بايد تصميم نهايي را بگيرد و لندن نمي‌تواند در اين بازي نقش اصلي را ايفا كند.

به گزارش مشرق، تا المپيك لندن مدت زمان زيادي باقي مانده اما آيا مناسبات و روابط ايران و انگليس كه رو به تيرگي نهاده، مي‌تواند روي تصميم ايران براي شركت در المپيك تابستاني 2012 تاثيرگذار باشد؟ پاسخ به اين سئوال نياز به زمان دارد. ايران تاكنون تصميمي براي عدم شركت در المپيك نگرفته اما كسي مي‌تواند آينده را پيش‌بيني كند؟
المپيك لندن براي ايران بدون حاشيه آغاز نشد. اعتراض به لوگوي اين مسابقات كه طراحي مشكوكي داشت و عبارت zion (صهيون) را به اذهان متبادر مي‌كرد، گرچه با پاسخ مبهم مقامات انگليسي همراه شد اما پس از مدتي سر و صداها خوابيد تا اينكه اعتراض گروهي از دانشجويان به اقدامات انگليس و به تبع آن تجمع و ورود به سفارت، مناسبات ايران و انگليس را تحت تاثير خود قرار داد. حالا روابط سياسي به پايين‌ترين حد ممكن رسيده، درست مثل روابط اقتصادي كه با تحريم بانك مركزي ايران توسط انگلستان عملا به صفر رسيد. وقتي در دو حوزه مهم اقتصاد و سياست، اوضاع بدين گونه پيش مي‌رود معلوم نيست در حوزه ورزش چه اتفاقي رخ دهد.
به ياد بياوريم كه ايران المپيك‌هاي تابستاني آفريقا و شوروي سابق را تحريم كرد، گرچه فضاي انقلابي آن روزها چنين تصميمي را مي‌طلبيد و اوضاع كنوني با آن روزها تفاوت بسيار دارد. به المپيك لندن از ديد ديگري نيز مي‌توان نگريست؛ اينكه ورزشكاران ايراني پرچم ايران را درست در قلب بريتانيا برافراشته سازند و مقامات انگليسي ناچار به توافق سرود ايران شوند. اين دستاورد كمي نيست.
آينده سياست ايران و انگليس مشخص به نظر نمي‌رسد. انگليس، سفارت ايران را تعطيل كرد و ديپلمات‌هاي ايراني به تهران برگشتند و از سوي ديگر سفير ايران نيز خاك كشور ما را ترك كرد. سفير انگليس در مصاحبه اخير خود گفته تا زماني كه تضميني براي امنيت سفارت وجود نداشته باشد و مصوبه مجلس بر قوت خود باقي باشد (مصوبه‌اي كه مي‌گويد روابط ايران و انگليس بايد در حد كاردار باشد) نمي‌توان به بهبود روابط اميدوار بود اما ايران دغدغه‌هاي جدي‌تري دارد و نسبت به سياست خصمانه بريتانيا عليه ايران سئوالات بيشماري طرح كرده است.
با اين حال تا تابستان سال آينده چيزي مشخص نيست. طرفين اعلام كرده‌اند كه روابط دو كشور قطع نشده، اين به معناي آن است كه تا تابستان سال آينده ممكن است روابط بهتر شود يا اينكه در همين حد باقي بماند. همين يكي دو روز اخير كشتي‌گيران ايراني براي حضور در مسابقات امتحاني المپيك در لندن با مشكل ويزا مواجه شده‌اند. مشكلي كه به نظر مي‌رسد در آينده بازهم تكرار شود. قطعا تحريم المپيك لندن تصميمي نيست كه تنها وزارت ورزش و كميته ملي‌المپيك اتخاذكننده آن ‌باشد. اين دو نهاد گرچه متوليان رسمي ورزش كشور به شمار مي‌آيند اما مسئله مهمي چون تحريم المپيك توسط مقامات ارشد اجرايي و حكومتي آناليز مي‌شود و توسط آنان است كه مشخص مي‌شود تحريم المپيك لندن در راستاي منافع ملي كشور است يا نه.
ايران المپيك 1996 آتلانتا در آمريكا را تحريم نكرد در حالي كه روابط ايران – آمريكا در تمام سالهاي پس از انقلاب قطع شده است.
كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و جوانان در اين مدت هيچ بحثي در اين باره نداشته‌اند اما طبعا اين ايران است كه بايد تصميم نهايي را بگيرد و لندن نمي‌تواند در اين بازي نقش اصلي را ايفا كند.
 
منبع: روزنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس