کد خبر 839660
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
بازار ارز

با محدود شدن عرضه‌ی ارز به مسافران، صف های طولانی خرید دلار از خیابان فردوسی محو شده ولی ازدحام مقابل صرافی ملی که به مسافران ارز دولتی می فروشد، زیاذ است.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر با اعمال محدودیت های جدید در بازار ارز صف های طولانی که پیش از در نقطه به نقطه ی خیابان فردوسی شکل گرفته بود، برچیده شده است.

با تصمیم بانک مرکزی، صرافی هایی که پیش از این به تمام خریداران ارز دولتی می فروختند زین پس با قیمتی نزدیک بازار آزاد دلار خرید و فروش می کنند. اما بانک مرکزی تمهیداتی برای فروش ارز به مسافران درنظر گرفته که براساس آن، افرادی که قصد سفر دارند می توانند به صرافی بانک ملی مراجعه کرده و ارز مسافرتی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

سود ۱.۵ میلیونی خریداران دلار +فیلم و عکس

خبرنگار ما امروز به میان مردمی رفت که مقابل صرافی ملی در خیابان فردوسی تجمع کرده اند؛ البته در نگاه اول جمعیت چشم گیر است و شلوغی و سر و صدا توجه عابرین را جلب می کند ولی وقتی وارد محوطه بیرونی این صرافی می شوید مشاهده می کنید که تمام این جمعیت را مسافران تشکیل نمی دهند بلکه دلال های ارزی هستند که به این مکان کوچ کرده اند.

قبلاً البته اشاره شده بود که با ورود نیروی انتظامی به بازار ارز و استقرار در خیابان منوچهری مقابل پاساژ افشار پاتوق دلال های ارزی که سالها در این مکان فعالیت می کردند به کمی بالاتر انتقال یافته و در آنجا کماکان خرید و فروش دلار آزاد و سایر ارزها انجام می شود.

میدانی که مقابل پاساژ افشار است قبلاً پاتوق اصلی دلار فروش ها بود ولی با ورود نیروی انتظامی به بازار ارز بساط دلار فروش های این بخش برچیده شده است. این افراد این روزها بازهم در خیابان فردوسی حضور دارند ولی پاتوق هایشان فرق کرده است.

در هیاهوی جمعیتی که مقابل صرافی ملی تجمع کرده اند، یک عده گوشی به دست هستند و از ظاهرشان مشخص است که مسافر نیستند و جزو همان دلال هایی هستند که این روزها به این محل نقل مکان کرده و کاسبی شان همچنان پابرجاست.

روبه روی همین افراد، مردم عادی هستند که سوالات متعددی دارند، یکی می گوید: الان نوبت کیست؟ دیگری می گوید: از چه ساعتی اسم می نویسند؟ و عابرین هم سوالاتی از این قبیل که به چه کسانی و با چه شرایطی ارز فروخته می شود.

مردم می گویند از ساعت 12 شب به اینجا می آیند و خودشان اسم‌شان را روی کاغذی که مقابل درب ورودی صرافی است، می نویسند! یک نفر و بعضاً چند نفر نیز مأموریت دارند که از این اسامی محافظت کرده و اجازه ندهند تغییری در فهرست ایجاد شود.

مسافران که قصد خروج از کشور را دارند باید اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی گذرنامه، اصل و کپی بلیط پرواز، اصل و کپی ویزا و اصل و کپی عوارض خروج، کارت بانکی عضو شتاب به نام خود شخص مسافر را به صرافی ملی ارائه دهند. لازم به ذکر است که در این صرافی فقط به خود مسافر ارز پرداخت می شود.

یکی از متقاضیان خرید دلار که در این صف حضور دارد از اضافه شدن شرط واریز عوراض خروج از کشور برای خرید ارز دولتی شکایت دارد و می گوید: البته این شرط به خاطر این است که یک نفر از چند محل ارز نگیرد ولی ما که سفرمان 4 فروردین است نمی دانیم آیا بازهم باید عوراض پرداخت کنیم یا نه! وی نگران است که به بهانه اینکه عوارضی که امروز پرداخت کرده مربوط به سال 96 است، و تاریخ سفرش 97 است، مجبور شود یک بار دیگر عوارض پرداخت کند.

دلال های خیابان فردوسی دلار را با قیمت 4800 تومان می فروشند اما صرافی ها دلار را از بانک مرکزی با قیمت 4769 تومان خریداری کرده و با قیمت 4779 و بعضاً 4795 تومان می فروشند. قیمت فروش ارز مسافرتی هم البته در صرافی ملی 4498 تومان است.

گفتنی است، با وجود شلوغی صرافی ملی، در سایر صرافی هایی که در خیابان فردوسی حضور دارند، روزهای سوت و کوری را سپری می کنند؛ برخی صرافی ها کاملا مغازه هایشان را بسته اند ولی در داخل حضور دارند؛ برخی دیگر کرکره را تا نیمه پایین آورده اند ولی بازهم خرید و فروشی ندارند. برخی دیگر هم با وجود اینکه کرکره هایشان بالاست و مغازه هایشان باز است ولی با نصب اطلاعیه ای روی شیشه خود به مردم اعلام کرده اند که هیچ گونه خرید و فروش ارزی در این صرافی های انجام نمی شود.

 محمد باقرنوبخت سخنگوی دولت امروز اعلام کرده که بانک مرکزی همه تدابیر لازم برای کاهش التهابات ارز را اندیشیده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفته است: برای عرضه ارز مشکلی نداریم اما به دلیل افزایش نوسانات ارز در دوره ای عده ای به دنبال تبدیل ارز به دلار هستند و در واقع تقاضای کاذب به وجود می آید و دولت به دنبال عرضه ارز به مسافران و متقاضیان واقعی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس