کد خبر 839558
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
 دیدار بن‌سلمان با ملکه و نخست‌وزیر انگلیس

انگلیس با امضاء قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری نظامی با رژیم عربستان، نقش خود در کشتار ملت یمن و ایجاد بزرگترین فاجعه انسانی در یمن را اثبات کرد.

به گزارش مشرق، سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به لندن با واکنش‌ها و اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای همراه بود.

این اعتراضات به علت کشتار و محاصره تحمیل شده به یمن و نقش عربستان در این جنگ دنبال می‌شد، به گونه ای که فضای این دیدار نیز تحت تاثیر این اعتراضات قرار گرفت و بن سلمان سعی کرد تحرکات خود در این کشور را با بیشترین مقدار مخفی کاری انجام داده و تا حد ممکن از نگاه فعالان سیاسی دور باشد و تحرکات و نقل و انتقالات خود را در پشت پرده انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

با این وجود «ترزا می» نخست وزیر انگلیس تلاش زیادی برای انجام معاملات نظامی و تجاری بیشتر با میزبان سعودی خود به کار برد.

بر اساس بیانیه مشترک و طولانی عربستان و انگلیس، در این سفر مجموعه‌ای از توافقنامه‌های تجاری با ارزش بالغ بر 2 میلیارد دلار به علاوه معامله‌های تسلیحاتی به امضا رسید که بر اساس آن قرار است عربستان سعودی 48 جنگنده تایفون با مأموریت‌های متعدد را به ریاض بفروشد که ارزش این قرارداد بالغ بر 14 میلیارد دلار است.

نادیده گرفتن اعتراضات مردمی گسترده به حمایت تسلیحاتی از عربستان باعث نشد که فعالان حقوق بشر مواضع خود در قبال معامله تسلیحاتی را متوقف کنند. آندرو اسمیت یکی از فعالان حقوق بشر این توافق را شرم‌آور خواند و تاکید کرد که اگر با این معامله تسلیحاتی موافقت شود، در کاخ‌های ریاض و شرکت‌هایی که از این قرارداد سود می‌برند، جشن و پایکوبی به پا خواهد شد، اما این قرارداد به معنی کشتار بیشتر ملت یمن خواهد بود.

وزارت خارجه یمن این معامله تسلیحاتی را محکوم کرد و آن را مغایر با مواضع انگلیس در خصوص شرایط انسانی یمن و شعارهای این کشور در رابطه با تمایل لندن برای کاستن از حجم مصیبت‌های ملت یمن دانست.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه یمن تاکید کرد که این اقدام نشان دهنده ادامه حمایت‌های دولت انگلیس از عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن است که به تعبیر سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی باعث به وجود آمدن فجیع‌ترین فاجعه انسانی در جهان شده است.

بیشتر بخوانید:

انگلیس در اقدام خود در جهت حمایت از عربستان سعودی با این معامله تسلیحاتی، انگیزه‌های متعددی را دنبال می‌کند، راه‌اندازی کارخانه‌های تسلیحاتی این کشور و سود میلیاردها دلاری که از تجارت سلاح به دست می‌آید و شغل‌هایی که در نتیجه این قراردادها در انگلیس تولید می‌شود تا فشارها بر این کشور بعد از خروج از اتحادیه اروپا کاهش پیدا کند، تنها بخشی از این انگیزه ها است.

این اقدام همچنین با مجموعه‌ای از اهداف سیاسی و امنیتی دنبال شده است. شاید بتوان گفت مهمترین این انگیزه‌ها تضعیف ملت های عربی و ایجاد جنگ در منطقه برای انجام معامله قرن است که ترامپ در راستای از بین بردن آرمان فلسطین برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

بوریس جانسون وزیر جنگ انگلیس اعلام کرد که تغییراتی که بعد از بیعت با بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی در این کشور رخ داده، حتی در مخیله‌ها هم نمی‌گنجید و کسی تا چند سال پیش این تحولات را باور نمی‌کرد. وی مدعی شد که این معامله تسلیحاتی می‌تواند باعث تقویت امنیت در خاورمیانه و حمایت از صنعت انگلیس و ایجاد اشتغال در بخش هواپیمایی این کشور شود.

به نظر می رسد مفهوم اظهارات وزیر جنگ انگلیس در خصوص تقویت امنیت در خاورمیانه و تغییرات به وجود آمده در عربستان سعودی، به احتمال قوی به معنی تلاش گسترده رژیم سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ضرر آرمان اصلی کشورهای عربی و اسلامی است که عربستان در گذشته حتی جرأت فکر کردن درباره طرح آن را نیز نداشت.

هنگامی که انگلیس و آمریکا از امنیت در خاورمیانه سخن می‌گویند، هرگز نباید چیزی غیر از امنیت رژیم صهیونیستی از آن برداشت شود، چرا که در شرایطی که جنگنده‌های آنها یمن را موشک‌باران کرده و زنان و کودکان این کشور را از سه سال پیش تاکنون به خاک و خون می‌کشند، چگونه می‌توان از امنیت صحبت کرد.

در اینجا باید دفاع ترزا می نخست وزیر انگلیس از این معامله را نیز مورد توجه قرار دهیم که گفته بود تمامی معامله‌های تسلیحاتی انگلیس تحت قواعد دقیقی قرار دارد.

احتمالا این اظهارات را می‌توان به عنوان اطمینان بخشیدن به رژیم صهیونیستی به حساب آورد مبنی بر اینکه این تسلیحات در راستای خدمت به امنیت و بقای موجودیت این رژیم در محیط عربی و اسلامی انجام شده است.

محیطی که همواره به دنبال از بین بردن این رژیم متجاوز و اشغالگر بوده و فروپاشی آن را به عنوان اولویت دینی و ملی خود مطرح کرده است و رویکرد مقاومت و تمامی انسان‌های شریف در آن قرار دارد.

همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که انجام این معامله تسلیحاتی و دفاع عناصر محافظه کار پارلمان انگلیس از این معامله نیز بدون هزینه نبوده و آنها صدها هزار جنیه استرلینی بین سالهای 2015 تا 2017 به عنوان هدیه و در پوشش هزینه سفرهای محمد بن سلمان دریافت کرده‌اند. این را گزارش‌های رسانه‌های اروپا مورد اشاره قرارداده‌اند.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که عربستان سعودی برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود همزمان با سفر محمد بن سلمان به لندن جهت بهبود وجهه این کشور بالغ بر یک میلیون جنیه استرلینی هزینه کرده است.

این گزارش‌ها می‌افزاید که یک عضو پارلمان انگلیس از حزب محافظه کار در مجلس عوام این کشور به ستایش محمد بن سلمان پرداخته و هدایایی بالغ بر 16 هزار جنیه استرلینی دریافت کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس