کد خبر 839346
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
ارتش ترکیه - سوریه

برنامه زمانی اردوغان تا بدین‌جا در عفرین محقق نشده است؛ ورود به کارزار عفرین تبعاتی برای ترکیه و شخص اردوغان و همچنین اثراتی در روند بجران سوریه دارد.

به گزارش مشرق، ترکیه در آغاز تهاجم نظامی خود به منطقه خودمختار عفرین اعلام کرد که با هدف ایجاد کمربند امنیتی به عمق 30 کیلومتر قصد دارد وارد خاک سوریه شود تا از تشکیل ارتش ترور در امتداد مرزهای خود با سوریه به رهبری ایالات‌متحده امریکا جلوگیری کند. به گفته ترک‌ها این عملیات قرار بود در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه‌ی جانی و مالی صورت گیرد.

آغاز تهاجم نظامی ترکیه علیه کردهای عفرین در برهه‌ی زمانی‌ای که چیزی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور نمانده است ریسک سیاسی بسیار بزرگی برای رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه تحت رهبری او به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

اردوغان در سخنرانی‌های خود ادعا کرده بود که ارتش ترکیه در کمتر از چند ساعت عفرین را تصرف خواهد کرد. این پیش‌بینی اردوغان به‌ مانند دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت او در قبال مسائل و تحولات منطقه‌ای که با شکست روبرو شده است نیز درست از آب در نیامد. البته قابل پیش‌بینی بود که باز اردوغان در محاسبات و تعیین استراتژی جنگی خود در برابر کانتون عفرین با اشتباه مواجه شده است.

در نظر او ارتش ترکیه برای فتح عفرین کار آسانی پیش رو داشت؛ درحالی‌که ما شاهد هستیم برخلاف تمام وعدهای مقامات دولتی و شخص اردوغان و با گذشت بیش از چهار هفته از عملیات شاخه زیتون هنوز ارتش ترکیه موفق به فتح مرکز عفرین نشده است. البته ارتش ترکیه با همراهی نیروهای شورشی و تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه موفق شده تا نزدیکی این شهر پیشروی کند.

 تصور بر این است که تسلط بر مرکز عفرین برای ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایت این کشور کار آسانی نخواهد نبود و تلفات بسیار زیادی برای هر دو طرف درگیری در بر خواهد داشت. البته در این ‌بین میزان تلفات غیر نظامیان هم بسیار زیاد پیش‌بینی می‌شود که با آغاز عملیات ارتش ترکیه و نیروهای تروریستی تحت حمایت این کشور برای پیشروی در داخل شهر عفرین کاستن از میزان تلفات غیرنظامیان اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

به نظر تحلیل گران و صاحب‌نظران مسائل ترکیه، اردوغان در انتخاب نوع استراتژی خود برای حمله به عفرین دچار اشتباه بزرگی شده است.

او فکر می‌کرد دسترسی و تسلط نیروهای ترک بر منطقه عفرین به ‌آسانی و سهولت کرکوک عراق خواهد بود که نیروهای دولتی عراق توانستند وارد آن شوند. البته در سال‌های اخیر روند اتخاذ تصمیمات اشتباه ژئوپلیتیکی، سیاسی و منطقه‌ای به مسئله‌ای عادی و طبیعی از طرف اردوغان تبدیل‌شده که ما همواره شاهد آن بوده‌ایم.

حال ارتش ترکیه و نیروهای تکفیری تحت حمایت آن‌ها بعد از چند هفته درگیری و دادن تلفات در فکر تسخیر شهر عفرین و ورود به داخل آن هستند. البته لازم به ذکر است که نیروهای یگان‌های مدافع خلق «YPG» در طول 5 سال نبرد با گروه تکفیری داعش از تجربه و توان مناسبی برخوردار شده و در سایه حمایت‌های مداخله‌جویانه ایالات‌متحده آمریکا اندوخته مناسبی از تجهیزات نظامی برای مقابله با ارتش ترکیه فراهم کرده است.

نیروهای نظامی یگان‌های مدافع خلق «YPG» همچنین از توان و تجربه بالای در جنگ‌های شهری برخوردار هستند که کار را برای ارتش اردوغان بسیار سخت خواهد کرد.

از زمان آغاز تهاجم ارتش ترکیه به خاک سوریه و کانتون عفرین، نیروهای حزب کارگران کردستان «PKK» در کمال تعجب هیچ‌گونه واکنشی برای مقابله و یا انجام اقدام تلافی‌جویانه انجام نداده است که این مسئله جای بحث و تأمل فراوان دارد. حزب کارگران کردستان «PKK» به دنبال شکست تشکل‌های غیرنظامی کرد در سال 2015 در شهرهای جنوب شرق ترکیه به نظر می‌رسد که تاکتیک‌های خود در مناطق کردنشین را بازبینی و تغییر داده است.

لیکن با ادامه تهاجم ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه و تلاش برای تسخیر مرکز شهر عفرین و درنتیجه تضعیف نیروهای نظامی یگان‌های مدافع خلق «YPG» ممکن است جنگ میان نیروهای حزب کارگران کردستان «PKK» و ترکیه نه ‌تنها در سوریه و ترکیه بلکه با استفاده از پتانسیل این کشور در اقلیم کردستان عراق نیز آغاز شود؛ چراکه این شرایط به معنای فرصتی تاریخی برای حزب کارگران کردستان «PKK» است تا بتواند با استفاده از عصبانیت قومیت کرد هم رقبای خود را از میدان به درکند و هم بر محبوبیت خود بیفزاید. فلذا حزب کارگران کردستان احتمالاً جنگ با ترکیه را در مرزها و داخل شهرها تشدید خواهد کرد.

این گروه مسلح مخالف هم‌چنین با کمک گرفتن از هسته‌های مخفی خود در عراق، پایگاه‌های نظامی ترکیه را مورد هدف قرار خواهد داد.

تصرف عفرین شاید اهداف شخصی اردوغان را تا حدودی تأمین کند اما این تهاجم نظامی پیامدها و چالش‌های امنیتی جدی و جدید فراوانی را برای ترکیه در بر خواهد داشت. با سقوط عفرین تمامی گروه‌های مسلح کرد دست به عملیات گسترده مسلحانه علیه نهادهای نظامی و دولتی ترکیه چه در خاک این کشور و چه در خاک سوریه و عراق خواهند زد. در این میان گروه تندرو و افراطی شاهین‌های آزاد کردستان (tak) که یک گروه افراطی کرد جوان در ترکیه است به‌احتمال‌زیاد دست به عملیات مسلحانه در داخل خاک ترکیه و ترور گسترده خواهد زد.

تصرف عفرین از سوی ارتش ترکیه جدا از اینکه چالش‌های امنیتی را برای این کشور چه در داخل و چه در خارج در پی خواهد داشت باعث به وجود آمدن یک فاجعه انسانی نیز خواهد شد.

ساکنان شهر عفرین جایی برای پناه گرفتن و فرار از حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه نخواهند داشت و تلفات غیرنظامیان و نیروهای مسلح کرد بسیار بالا خواهد بود. بحران پناه‌جویان و بی‌خانمان‌ها پیچیده‌تر خواهد شد. سقوط عفرین باعث قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی و تکفیری تحت حمایت دولت ترکیه خواهد شد و راه‌حل نهایی بحران سوریه و تأمین صلح و امنیت در این کشور را با وقفه مواجه خواهد کرد.

اگر ارتش ترکیه موفق به شکست کردها در عفرین شود و این شهر را به اشغال خود درآورد بازهم باید آن را از طریق کردها که اکثریت را در این شهر دارند اداره نماید؛ چرا که جمعیت کردهای عفرین از این‌که دولت اشغالگر ترکیه بر آن‌ها و عفرین حکومت بکند خوشحال نخواهند شد.

اردوغان با به راه انداختن جنگ در خارج از مرزهای این کشور سعی دارد تا جنگ و خشونت را از داخل خاک ترکیه به بیرون مرزهای این کشور هدایت کند و در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، خود را در بین مردم به یک قهرمان ملی بدل نماید و از این جنگ نهایت بهره‌برداری را به نفع خود و حزب عدالت و توسعه انجام بدهد.

ولی به نظر کارشناسان و تحلیل گران مسائل منطقه‌ای و ترکیه، اشغال عفرین آتش جنگ را به داخل خاک ترکیه خواهد کشانید و باعث شدت گرفتن و افزایش عملیات تروریستی و مسلحانه گروه‌های کرد مخالف و حتی میانه‌رو در داخل خاک این کشور خواهد شد.

فارغ از فشارهایی که بر دولت اردوغان از بابت کشته شدن سربازهای ترکیه در عفرین و خارج از خاک این کشور وجود دارد، رفته‌رفته هزینه‌های لشکرکشی ترک‌ها در عفرین رو به افزایش گذاشته و اوضاع متزلزل اقتصادی ترک‌ها به‌شدت وخیم شده است. علاوه بر این انتقادها از شخص اردوغان چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی افزایش‌یافته که بیانگر شکست سیاست‌های منطقه‌ای حزب عدالت و توسعه و رهبران آن است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ترک IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    58 48
    زنده باد اردوغان
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      29 29
      یاشاسین
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      33 30
      یاشاسین اردوغان
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      37 32
      مرگ بر عردوغان و طرفدارانش .
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      43 43
      حالم از کلمه ی یاشاسین به هم می خورد .
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      29 35
      مرده باد عردوغون ، خوار باد عردوغون ........
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      37 31
      یونجه خوار اردوغان
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      34 33
      برای چی زنده باد برای فاشیستی وترویستی مرگب بر اردوغان و مرگ بر ترکیه فاشیست
    • GB ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      23 26
      منم حالم از تروریستهای مزدور کوهی بهم میخوره
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      22 27
      اون که میومد و مثلا بین کردهای تجزیه طلب و اردوغان بیطرف بود و تا کامنتی بر علیه کردها نوشته میشد میومد اردوغان را هم لعن میکرد الان چرا نمیاد و بر علیه اکراد نظر بده>؟ خودتی داداش
  • طالب IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    16 36
    از یک .. انتظاری بیش از ین نیست
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 25
    تخیل خوبی بود
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    37 40
    از نواده چنگیز خان چه انتظاری دارین .رهبر معنوی اردوغان خخخخ .تازه سردر سازمان ملل منشور حقوق بشره چنگیز خان مغول رو نصب کردن
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      35 28
      نه منشور کوروش وحشی رو گذاشتند متوهم
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      27 24
      بزودی عفرین سقوط خواهد کرد
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      37 32
      بنده هم بعنوان یک تبریزی اصیل میگم مرررررگ بر ترکیه و جمهوری آذربایجان
  • یوسف ماکو IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    37 30
    پایان اردوغان نزدیک
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    20 18
    در اینکه اردوغانه احمق داره کماکان حماقت میکنه شکی نیست ولی اینم در نظر بگیرین که گروهک های کوردی سوریه و عراق تروریست هستن
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    29 23
    مقاله خیلی آبکی بود. مشخصه بد جوری از پیروزی ارتش ترکیه سوختین.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    33 26
    یاشاسین تورکیه یاشاسین اردوغان یاشاسین ارتش تورکیه
  • مهدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    22 24
    مرگ بر تروریست های پ ک ک و بارزانی و پژاک و اکراد پشت کوهی
  • ثلیث IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 23
    مشرق ننوشته بودی که اردوغان حتی با بمباران تنها سد عفرین آب را هم ناجوانمردانه برای مردم عفرین قطه کرده است
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    22 31
    دشمنان ترکیه نادان و کوته فکرند
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    16 26
    زنده باد اردوغان وترکیه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    37 24
    مرگ بر ترکیه و الهام علیف و مزدورانشون
    • اردوغان IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      21 14
      بسوزید بسوزید در این حال بسوزید
    • ایلقار IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      15 17
      من آرزوی مرگ برای شما نمیکنم زنده بمانید و سروری ترکها را ببینید شاید آدم شده و به را راست باز گردید . زنده باد ارتش حضرت محمد ارتش قدرتمند ترکیه
  • GB ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    27 2
    منم از سنندج مینویسم به امیدی نابودی تمامی تجزیه طلبان مزدور اسرائیل بدست ترکیه و سوریه و عراق و ایران
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      7 15
      من هم از تبریز مینویسم تف وننگ بر توله کفتارهای اتا تورک پالانی حرامی نجس و چنگیز کوتوله وکوسه بی ریش وحشی تاریخ....
    • GB ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      12 11
      من از ایلام مینویسم تف بر ذات گروهکهای مزد.ور و هواداران وطن فروش و کوهی انها
    • FR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      10 1
      بنده هم بعنوان یک تبریزی اصیل میگم مرررررگ بر ترکیه و جمهوری یزیدوف و بوزگوردهای وهابی
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 20
    میگن چنگیز مغول بوزگورد آدم کوسه وبی ریش و کوتوله ای بوده که یه بار دستور داده بوده که برای اینکه تو مجلس بعضی بلند قد تر از اون بنظر میرسند را قطع کنند...میگن خیلی از اطرافیانش با زانو کنار راه میافتند... اینو خود کتابهایی که در آسیا میانه چاپ میشوند... نوشته اند....تو ایران آقا محمد خان قاجار رو تقریبا شبیه این میدونن......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس