صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه 21 اسفند

تیتر رسانه‌های اصلاح‌طلب حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان هنوز از ریاست ایشان بر مجلس خبرگان و همچنین دبیری شورای نگهبان عصبانی‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اصلاح طلبان هنوز از ریاست آیت الله جنتی بر مجلس خبرگان عصبانی‌اند

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «جمعه‌ها بدون جنتی» نوشت:

«احمد جنتی از ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ دیگر در نماز جمعه حاضر نشد و نزدیکانش علت را کسالت‌های جسمی عنوان کردند. همه این رخدادها در کنار هم احتمال پایان امامت جمعه آیت‌الله جنتی را افزایش داد تا آنکه رهبر انقلاب دیروز ۲۰ اسفند ماه ۹۶ با این درخواست موافق کردند...با پیروزی انقلاب اسلامی جنتی مناصب مختلفی را تجربه کرد اما حضور در شورای نگهبان و دبیری این شورا منصبی است که از ابتدای انقلاب با نام او گره خورده است. او باسابقه‌ترین عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوی امام خمینی (ره) در اسفند ۱۳۵۸ در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است. او در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان نفر شانزدهم (آخر) تهران به این مجلس راه یافت و از قضا به ریاست خبرگان پنجم هم رسید».

عنوان تیتر این روزنامه و کنایه نویسنده درخصوص انتخاب آیت الله جنتی بر ریاست مجلس خبرگان، نشان دهنده این مسئله است که اصلاح طلبان هنوز از ریاست ایشان بر مجلس خبرگان و همچنین دبیری شورای نگهبان عصبانی‌اند.

پس از برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، رسانه‌های اصلاح طلب تبلیغات شدیدی را آغاز کرده بودند که براساس آن به استناد بخشی از آرای مردم در تهران پیروز انتخابات چه در خبرگان رهبری و چه مجلس دهم حامیان دولت و اصلاح‌طلبان خوانده شده بودند. این تبلیغات تغییر اساسی ترکیب خبرگان را هدف گرفته بود، در حالی که نتیجه آرا در سراسر کشور و حتی تهران به خوبی نشان می‌داد که این مجلس انقلابی‌تر از دوره‌های پیش بوده و هیئت رئیسه خبرگان هرگز باب طبع ضد انقلاب و دشمنان بیرونی این ملت از جمله انگلیس نخواهد بود.

در خرداد ۹۵ علیرغم هیاهوی تبلیغاتی گسترده و پرحجمی که دشمنان بیرونی و برخی از جریانات آلوده و بدسابقه و یا فریب‌خورده داخلی علیه آیت الله جنتی به راه انداخته بودند، ایشان با کسب اکثریت قاطع آرا،۵۱ رأی خبرگان ملت، به مدت ۲ سال رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد. بر این اساس از ۸۶ رأی اخذ شده آیت‌الله احمد جنتی ۵۱ رأی، آیت‌الله ابراهیم امینی ۲۱ رأی و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی ۱۳ رأی کسب کردند.

لازم به ذکر است که یکی از علت‌های اصلی هجمه گسترده به آیت الله جنتی، امانت داری، شجاعت و دقت تحسین برانگیز ایشان در سنگر شورای نگهبان است. در حقیقت نگاه تیزبین آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان را در جهت دست اندازی به مناصب نظام خنثی کرده است.

** دست نجفی در جیب مردم است!

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «دست شهردار در جیب مردم» نوشت:

 «پس از اینکه کلید بهشت در دست محمدعلی‌نجفی قرار گرفت، پیشنهادات و تصمیماتی از سوی این نهاد عمومی برای شهر و همشهریان تهرانی اتخاذ شد که به اعتقاد بسیاری، مهم‌ترین هدف آن‌ها کسب درآمد از مردم است؛ به عبارت ساده‌تر قرار است تمام هزینه‌های شهر تهران از جیب مردم تأمین شود؛ و در این زمینه مسئولان شهرداری توجیه اعمال و تصمیمات خود را کمبود منابع اعلام می‌کنند... این درحالی است که محمد رضا نجفی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در این زمینه گفته است:"دولت و شهرداری به واسطه مصوبات بودجه ۹۷ و برنامه ششم توسعه و باوجود همه مضیقه‌ها درتامین منابع و اعتبارات، باید به چند دلیل شرایط بهتری در سال آینده داشته باشند"...یکی دیگر از حواشی و تصمیماتی که مدیریت شهری را تحت فشار قرار داده، اجرای طرح ترافیک جدید در تهران است؛ طرحی که به گفته بسیاری کارشناسان و اعضای سابق شورای شهر تهران در راستای درآمدزایی بیشتر شهرداری است و مدیریت شهری برای تأمین هزینه‌های شهر دستش را در جیب مردم کرده است زیرا بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند با اجرایی شدن طرح جدید ترافیک تهران دوبرابر شده و به همین منوال نیز شهرداری درآمد بیشتری از مردم کسب خواهد کرد؛ اما انگار قرار است همان هدف اولیه شهرداری مبنی بر گران شدن هزینه‌های شهر تهران تحقق یابد زیرا تصمیم بعدی توسط شهرداری دریافت عوارض از بزرگراه‌هاست».

چندی پیش روزنامه شرق-نزدیک به حزب کارگزاران- در مطلبی با عنوان «تهرانِ گران از کرباسچی تا نجفی» نوشته بود: «تهران امروز پول می‌خواهد و این پول را باید آنهایی که قبول کرده‌اند در تهران بمانند، بدهند... شهردار جنجالی سال‌های ۶۸ تا ۷۷ را مردم و اذهان عمومی به یاد دارند. غلامحسین کرباسچی دیدگاهی صریح و بدون حاشیه درباره گران‌کردن تهران داشته و دارد... اولین سخنان محمدعلی نجفی در قبل و بعد از انتخاب خود به‌عنوان شهردار تهران، درباره بی‌پولی تهران بود. او را در دامنه مدیران تکنوکرات معرفی‌شده در جریان سیاسی کارگزاران قرار می‌دهند و عملکرد و دیدگاه‌هایی که تاکنون داشته و حالا از آن صحبت می‌کند، این رویکرد را هم تأیید می‌کند».

گفتنی است در حال حاضر که دوباره مدیریت شهری تهران به دست اصلاح‌طلبان افتاده آنان ایده مدیریت طبقاتی و جداسازی مردم از یکدیگر را مطرح می‌کنند که بسیار خطرناک و غیرحقوقی است. جالب اینجاست که این نوع سخنان از زبان کسانی بازگو می‌شود که حامی دولتی هستند که چندی پیش منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد تا به جامعه بگوید به دنبال استیفای حقوق آنان است.

ایدهٔ اصلاح طلبان- به مرکزیت کارگزاران- بازگشت به سیستم و ساختار ارباب رعیتی است. در نظام ارباب رعیتی، رعیت در خدمت اشرافیت و خان یا همان طبقه ثروتمند است. این برخلاف نظام شهروند سالاری است که در آن هر فردی دارای حقوقی است که باید جامعه و مسئولان به آن احترام بگذارند.

در سیستم مدیریتی که چندین سال است در تهران به وجود آمده با کمترین هزینه‌ای شهروندان می‌توانند سفر شهری انجام دهند و فاصله شمال و جنوب با وسایل حمل ونقل عمومی بسیار کوتاه شده است اما به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان این را بر نمی‌تابند و سعی دارند تهران را به شهر پولدارها و نجومی بگیران تبدیل کنند.

** احمد شیرزاد (دی ۹۴): برجام کلید قفل غم است و جامعه به زودی دستاورد اقتصادی آن را خواهد چشید

«احمد شیرزاد» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«به این موضوع باید توجه کنیم که ابرچالش‌های زیست محیطی، اقتصادی، مساله آب و...در این دولت به وجود نیامده‌اند و سال‌هاست که ما با آنها درگیریم و حل شدن آنها هم زمانبر است».

اصلاح طلبان و مقامات دولت پس از امضا و اجرای برجام تاکید کردند که فتح الفتوح برجام همه تحریم‌ها را لغو می‌کند و مشکل تورم، رکود، اشتغال، ازدواج، مسکن، سرمایه گذاری خارجی و حتی آب خوردن مردم را نیز رفع کرده و دارایی‌های بلوکه شده ایران را نیز هم برمی گرداند.

در همین رابطه «احمد شیرزاد»-۲۷ دی ۹۴- در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کلید قفل غم» نوشته بود: «دستاوردهای برجام دارای ابعاد بسیار مهمی است. یک بعد حائز اهمیت آن، بعد اقتصادی‌اش است که به زودی آثار مثبت آن در جامعه دیده خواهد شد و آحاد ملت ایران هم به این جنبه بسیار مهم، چشم دوخته است...اکنون با لغو تحریم‌ها هزینه‌های خرید، هزینه‌های نقل و انتقال و همین طور هزینه‌های بانکی‌مان کاهش خواهد یافت. این مسائل می‌توانند در قیمت تمام شده کالاها آثار خود را بر جای بگذارد البته این بدان معنا نیست که قیمت‌ها نصف خواهد شد ولی درصد قابل توجهی از آن کاهش خواهد یافت و از همین روی سود تولیدکنندگان بیشتر می‌شود. نکته بعدی این است که ما در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم در عرصه‌ای به گستردگی کل عالم به خرید بپردازیم و با در رقابت قرار دادن فروشندگان خواهیم توانست بهترین اجناس را با مناسب‌ترین قیمت‌ها خریداری کنیم... در واقع برجام کلید قفل غمی است که در کشور وجود داشت».

شیرزاد در دی ۹۴ گفت که «برجام کلید قفل غمی است که در کشور وجود داشت و آثار مثبت اقتصادی آن به زودی دیده خواهد شد»، ولی حالا که بی دستاوردی برجام بیش از پیش نمایان شده است و مقامات ارشد دولت نیز به دفعات به آن اشاره کرده‌اند، خود را به فراموشی زده است.

** تیر دولت در کنترل نقدینگی به سنگ خورد

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

«بانک مرکزی در آخرین اخبار خود از رشد ۱۴ درصدی حجم نقدینگی خبر داد. به گزارش این نهادپولی در دی‌ماه امسال سطح نقدینگی نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۲, ۳ درصد و نسبت به اسفندماه ۱۶.۷ درصد افزایش دارد. همچنین حجم نقدینگی در آذرماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل ۱۵.۳ درصد رشد داشت. روند نقدینگی در حالی در سطح کشور رو به افزایش بوده است که یکی از اهداف ارائه بسته پیشنهادی دولت کنترل همین نقدینگی و انتقال سرمایه‌های مردم به بانک‌ها است. انگار تیر دولت در رابطه با کنترل نقدینگی بازهم به سنگ خورده است و بسته پیشنهادی آن فقط توانست نوع سپرده‌ها را از سپرده‌های ۱۵ درصدی به ۲۰ درصدی تغییر دهد و جهت تشویق افراد برای بازگرداندن موجودی‌های‌شان به بانک‌ها کارا نبود...در حال حاضر طبق آمار بانک مرکزی، دولت بر اساس درآمدهایی که تاکنون کسب کرده است توانایی تأمین هزینه‌های پیش‌بینی شده را ندارد سؤال اینجا است که دولت چگونه می‌تواند هزینه‌های خود را در این خصوص پشتیبانی کند. آیا درآمدهای فروش نفت در آینده نیز کاهش خواهد یافت. با این تفاسیر چه تضمینی وجود دارد که دولت آینده بتواند در جهت تأمین منابع خود برای هزینه‌های عمومی که سطح رفاه را تأمین می‌کند، عملکرد مناسبی داشته باشد؟»

گفتنی است بانک مرکزی نقدینگی در دی ماه سال جاری را بیش از ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

میزان نقدینگی در قریب به پنج سال فعالیت دولت روحانی در حالی از ۴۳۰ هزار میلیارد به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان (بیش از ۳ برابر) رسید که دولت و حامیان آن با حمله به دولت قبل از خود مدعی بودند سیاست حمایت از ساخت مسکن مهر موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

دولت یازدهم با شعار مهار تورم، فتیله پروژه مسکن مهر را که باعث ۲۵۰ شاخه شغلی و صنفی می‌شد، پایین کشید و رکود را به اقتصاد تزریق کرد اما با این وجود سوءتدبیری‌های پیاپی دولت موجب ۳ برابر شدن نقدینگی شد. خروجی این افزایش، سرریز شدن بخشی از نقدینگی به بازار ارز و ایجاد تورم بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • US ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    15 33
    امامت جمعه سخت تر است یا ریاست مجلس خبرگان و دبیری شورای نگهبان؟
    • RU ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      16 7
      امام جمعه در برابر مردم سخنرانی میکنه و هرگونه تاخیر کلامی، شاید خوشآیند نباشه.
    • کارشناس IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      11 12
      وقتی ادم به سن 60 میرسه یعنی قدرت اموررا از دست میده و باید باقی عمر را در استراحت باشد و لی در ایران هنوز بعد60 سالگی خبره میشه و وضع مملکت هم همین میشه . جوانان پر انرژی و کارامد بیکار
    • احمد IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      6 1
      امامت جمعه سخت تر است چون باید یکساعت سرپا بایستی واسلحه دردست بگیری ضمنا مطالب روز ومناسب برای مردم بیان کنی
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    16 5
    اگر نظام ارزشی در سیستم اجتماعی یا ساختار فرهنگی تغییر بکند طبیعتاً عملکردها و خروجی‌ها رفتاری و هنجاری هم‌تغییر خواهد کرد. ورود برخی از افراد که نه‌تنها ملتزم به گفتمان انقلاب اسلامی نبودند بلکه در خلاف آن مسیر حرکت می‌کردند، یکی از علل این تغییر رویکرد بود
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    38 10
    اصلاح طلبها هرجا پاگذاشتند جز بدبختی عایدی برای مردم نداشته عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند
  • AU ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    26 20
    انشاالله سالیان سال سلامت و در خدمت انقلاب باشند. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    31 16
    آیت الله جنتی،عمار انقلاب است.خدا قوت مرد بزرگ
  • امیر@ IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    24 16
    از صمیم قلب آقای جنتی این مرد صادق و درستکار و مهمتر از اینها شجاع و تابع ولایت را دوست دارم و خداوند عمر با عزت به ایشان عطا کند و امیدوارم سایه ایشان همیشه بالای سر این مردم انقلابی باشد.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    19 18
    یکی از علت‌های اصلی هجمه گسترده به آیت الله جنتی، امانت داری، شجاعت و دقت تحسین برانگیز ایشان در سنگر شورای نگهبان است. در حقیقت نگاه تیزبین آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان را در جهت دست اندازی به مناصب نظام خنثی کرده است.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    25 11
    آیت الله جنتی،عمار انقلاب
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    22 10
    از اول انقلاب تاکنون،شورای نگهبان آماج حملات دشمن بوده است
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    18 9
    اصلاح طلبان تمام امور را به برجام گره زده بودند ولی حالا که تشت رسوایی اش از بام افتاده،منکر وعده های رنگارنگ خود شده اند
  • مجید IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    10 12
    آقای جنتی رای آورد ؟
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      11 8
      بگیر بخواب عزیزم،خیلی به خودت فشار نیار
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    18 8
    ننگ بر اصلاح طلبان تهوع آور مزاحم.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    11 4
    افرین
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    2 17
    اینکه گفته می شود اصلاح طلبان از ریاست مجلس خبرگان توسط آقی جنتی ناراحت هستند خلاف واقع است اگر ناراحت بودند و به خواسته های خود نرسیده بودند ساختن انواع و اقسام جوک برای آقای جنتی را متوقف نمی کردند.
  • ahmaf IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    6 6
    فرصت دفاع بشهردار تهران را هم میدهید؟
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      8 5
      مگه آقای نجفی کارنامه ای هم داره که بخواد دفاع کنه؟!!!!!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 5
    کسانیکه از جاسوس ها و مدیران نجومی خوار دفاع میکنن،نمیتونن قدردان خدمتگزاران نظام باشند
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    6 6
    اظهارات متناقض این اصلاح طلبا خیلی جالبه.اینو فکر کردن مردم آلزایمر دارن
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    10 17
    آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.خداوند خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 8
    برجام هیچ دستاوردی برای مردم نداشت
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      4 8
      همچنین انرژی هسته ای و قطعنامه های شورای امنیت!
    • کارشناس IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      1 6
      برجام دستاورد بزرگی بر ایران داشت ولی مغز کوچک خیلی ها قادر به درک ان نیست . مهمترین دستاورد ان این بود که دنیا فهمید ایران اهل مذاکره است . دیگری اینکه هرگونه شیطنت از طرف دیگران باعث بدنامی و تبرعه ایران میشود و ایران میتواند بیش از پیش با خیال راحت در مورد انرژی اتمی اقدام کند
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    6 1
    از این عصبانیتشان بمیرند ایشااله
  • رحمت IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    0 5
    علی اقای 57-9 هنوز نفهمیدی چرا خداوند هر که را شما نفرین کردید روز بروز قوی تر کرده .خدا از بنده گان فضول که بجای او قضاوت و تصمیم میگیرند بیزار است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس