حسام‌الدین آشنا

کشتی غرب دیگر حتی در تصوّر هم جایی برای آقای آشنا و سایر معتقدان به مذاکره و توافق به هر قیمتی با غرب جایی ندارد و همین بی‌سرانجامی است که آنها را دوباره به سمت «کشتی نظام» سوق داده است.

سرویس سیاست مشرق حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و از اعضای اصلی حلقه اعتدال به تازگی در یک توییت به انتقاداتی که از دولت و از طرز حرف‌زدن برخی مقامات اعتدالی وجود دارد، واکنش نشان داد.

او از قول رئیس‌جمهور نوشت:

«رئیس جمهور: باید باور کنیم ضربه به دولت ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام یا نهادهای دیگر می‌شود در اشتباه است. ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی را تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود.»

این حرف عجیب آقای روحانی درباره «کشتی» که توسط آشنا مورد انتخاب و اشاره و انتشار قرار گرفته، سابقه‌ای دارد که با دانستن آن، حقایق دیگری هم درباره رویکردهای دولت آقای روحانی آشکار می‌شود.

حسام‌الدین آشنا دو سال قبل طی یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، اینگونه درباره کشتی صحبت کرده بود:

«برجام در مرحله اجرایی خود فرصتی فراهم کرد که ما از زبان خشک و به شدت فنی و فیزیکی دوره قبل، که به هرحال ضروری هم بود، قدری فاصله گرفته و به زبان آرمانی گفت‌وگویی نزدیک‌تر شدیم. ما اندک اندک از فیزیک به سیاست منتقل شدیم!»

او سپس در اشاره به سفر اروپایی رئیس‌جمهور روحانی تصریح کرده بود:

«اکنون در مرحله بازی‌های برد-برد، ایران بخشی از جهان با همه چالش‌ها و فرصت‌های آن است و نه در برابر جهان. در این دیدارها مشخص شد که همه ما سرنشینان یک کشتی واحد و ساکنان یک کوی واحد هستیم!»[1]

اکنون قضیه روشن‌تر شده است... برجام عملا با شکست و بیدستاوردی مواجه شده و کشورهای اروپایی حالا دیگر حتی به هواپیمای حامل ظریف هم سوخت نمی‌دهند.

آنهایی که شخص آشنا روزگاری می‌گفت: «می‌خواهند به ما کمک کنند»[2] حالا دیگر به کشورهای غیر قابل اطمینانی تبدیل شده‌اند که مذاکره با کدخدای آنها نیز از سوی رئیس‌جمهور روحانی «دیوانگی» خطاب می‌شود.

به این رخدادها البته بایستی افزود تحلیل 6 سال قبل برخی محافل تحلیلی را که تأکید کردند فرجام برجام آقای روحانی چیزی جز «اعلام شکست رسمی» نیست و امروز صدای احتمال جدی خروج از برجام از همه سو به وضوح به گوش مردم می‌رسد.

*تغییر فاز از کشتی غرب به کشتی نظام.../ موفقیت آشنا؛ به شرط‌ها و شروط‌ها

قضیه روشن است. کشتی غرب دیگر حتی در تصوّر هم جایی برای آقای آشنا و سایر معتقدان به مذاکره و توافق به هر قیمتی با غرب جایی ندارد و همین بی‌سرانجامی است که آنها را دوباره به سمت کشتی نظام سوق داده است.

شاهد مثال آنکه روزی که رئیس‌جمهور روحانی بر خلاف نظر مقامات ارشد کشور از این می‌گفت که به مذاکرات خوشبین است، بهتر بود که به روزگار احتمالی بازگشت به کشتی نظام هم می‌اندیشید!

فی‌الحال اما اگرچه آغوش نظام به روی تمام کسانی که قصد بازگشت به کشتی خودی را دارند، باز است اما این مسئله شرط و شروطی دارد...

بازگشت به کشتی نظام با پاسپورت غربی و تمنّای همچنان برای امید بستن به آخرین موهومات مذاکره ممکن نیست.

حضور در این کشتی با عوض کردن نام «گفت‌وگو» و «مذاکره» در بحث موشکی ممکن نیست.

و حضور در این کشتی وقتی تأکید رهبر انقلاب بر امیدواری و حرکت کشور در مسیر پیشرفت است اما دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان بر «ناامیدی» تأکید دارند؛ ممکن نیست...

این ممکن نیست که آقایانی که تا همین دیروز می‌گفتند خزانه خالیست، کشور در شرایط ته درّه است، با مردم گرسنه نمی‌توان امنیت ایجاد کرد و غیره؛ به یکباره از این بگویند که این حرف‌ها «گِرا دادن به دشمن» و «همصحبتی با آمریکا» است و البته همچنان هم قصدی برای ناکام گذاشتن توطئه دشمن در پروژه «اعتراض ظالمانه» علیه نظام اسلامی نداشته باشند و ژست اپوزسیون نسبت به نظام اسلامی بگیرند.

شروط حضور در کشتی نظام اسلامی اینهاست که البته به هیچ‌وجه معلوم نیست در تغییر فاز آشنا و حلقه اصلی دولت از آن کشتی به این کشتی؛ تا چه اندازه مدّ نظر است؟!

***

1_ http://fna.ir/4QZ9DR

2_ http://fna.ir/YV85WK

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    54 1
    جناب آشنا اگر مسئول اصلاح طلبی در همون کشتی که شما میفرمائید هزاران میلیارد تومن از بیت المال مردم بدبخت و محروم رو بریزه ته حلقش کشتی سوراخ نمیشه ؟ اگر مسئولینی با دادن انواع مجوز و چراغ سبز به افراد فاسد و منحرف زمینه های علنی کردن و ترویج فحشا و براندازی در اجتماع رو فراهم کنن کشتی سوراخ نمیشه ؟ فقط وقتی یک بنده خدایی بگه رکود و تورم شدید جد و آباد اقتصاد رو آورده جلوی چشمش کشتی سوراخ میشه ؟!
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    65 1
    اشنا موجود خطر ناکی است
  • US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    73 1
    این جمله حسام الدین آشنا: سرنشینان یک کشتی واحد و ساکنان یک کوی واحد هستیم! را با این جمله از یکی از سرگردگان فرقه بهایی که میگه: همه بار یک درخت و برگ یک شاخساریم! و در راستای نظم نوین جهانی یا همون گلوبالیزیشن یا دهکده جهانی با یک کدخدا هست مقایسه کنید و عمق نفوذ و توظئه رو بفهمید!
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    87 1
    غریبه ی آشنا !!!
  • امیر IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    9 94
    قاط زدی حسابی.برجام چه ربطی به این گفته ها داره.منظورش اینه شماها اگه پای منافع درمیان باشه حاضرین دولت سرنگون بشه.یکی نیست به شما بگه اقا جان بیشتر مردم به شما اعتماد ندارن واین دولت را انتخاب کردن چرا موضوع به این سادگی درکش برای شما اینقدرسخته.والله به خدا بخاطر جاذبه زمین اگه شاخه درخت زیر پاتون را ببرید نقش زمین میشید.درک جاذبه زمین که سخت نیست ؟؟؟؟
    • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      2 0
      آره دیگه برای همین هم دولت نباید شاخه اعتماد مردم را ببرد چون نقش زمین میشود جاذبه زمین کار خودش را میکند و سیاسی عمل نمی کند
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      78 5
      اکثر مردم یا همون چهار درصدی ها که با فریب و حیله و فساد روی کار..... ملت به روحانی رای ندادن جز امثال توی ...فریبشون دادید
  • مهماندار هواپیما GB ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    95 1
    ترس از از اقدام مردم است و فشار برای مصادره اموال نامشروع اقایان است یا ادامه انقلاب با مصادره نامشروع اقایان یا انقلابی دیگر مثل 57 که بدون ترحم به مفسدین اقتصادی و سیاسی
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    114 0
    این کشتی از دولت روحانی به آب انداخته شده یا قبلا هم داشتیم؟ چون سال 88همین اعضای دولت، کشتی نظام را با اره برقی سوراخ میکردند
  • AE ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    5 0
    آشنا ,به انواع جنگ روانی,و واژه سازی واقعا آشناست.
  • SE ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    0 3
    باسلام یک پیشنهاد داشتم خواستم مشرق نیوز و خوانندگان محترمش در صورت قابل قبول بودن نشر بدهند و حول و حوش ان فضا سازی بشود. ببینید ما الان بی نهایت مشکل داریم ایا این طبیعیست؟ ایا واقعا ما ایرانیان خدایی ناکرده اینقدر نادان شده ایم که لایقاین وضعیت باشیم، مسلما اینطور نیست. ولی بهرحال چرا ما اینقدر درگیر خودمان هستم و هیچ کاری به جلو که پیش نمیرد عقبگرد هم داریم؟ چرا ایتقدر سیاسی بازی جناح بازی رانت خواری پارتی بازی رشوه ووفساد در کشور انقلاب کرده ما فراوان است و هیچکس هم هیچکاری نمیکند؟ مملکت تقریبا فلج شده است و امید کمی به بهبود اوضاع داریم.واقع چرا اینگونه شده است؟ دوستان برادران و خواهران دلسوز و انقلابی سعی دارند این کشور انقلاب کرده را به مسیر اصلی و اهداف اولیه انقلاب اسلامی برگزدانتد ولی پیشرفتی حاصل نمیشود. به نظر بنده حقیر حداقل نیمی از تمام مشکلات کشور ریشه در ضعف ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران دارد. این دوگانگی ها را شما در تمام عرصه های مختلف میبینید که واقعا با هیچ مقیاسی طبیعی به نظر نمیرسد. به نظر این بنده حقیر که سالهاست مسائل و مشکلات را رصد میکنم و سعی میکنم انتقادات سازنده داشته باشم رسیدگی به این همه معضل جز با اصلاح ساختار قدرت و مدیریت ممکن نیست. دوگانگی که ضعف ساختاری مدیریت کلان بر کشور عزیزمان تحمیل میکند و در بسیار مواقع هم تقصیر انسانها و بغضا مدیران هم نیست باعث شده است همه بر سرهم فریاد بربیاوریم و مقصر را دیگری بدانیم و اینطور میشود که نیروهای جامعه بجای همسویی و به حلو رفتن دایم درگیر هم هستند و کارها میخوابد و افراد در این سیستم فرسایشی همه فرسوده میشوند و گرد رکود و رخوت به همه چیز و همه کس سایه میافکند. عزیزان من در عقب مانده ترین کشورها هم این همه مشکلات ریز و درشت در تمام عرصه ها وجود ندارد باید فکر کنیم چرا اینگونه است که در کشور ما همه چیز قفل میشود به بیراهه میرود و سرانجام به مرداب و نیستی میرسد. من منکر نکات مثبت در کشور نیستم ولی چرا ما این همه نکته متفی باید داشته باشیم که ان مثبت ها را تحت الشعاع قرار بدهند. این یک واقعیت تلخ است که دلسوزان و نسروهای انقلابی هرچع زودتر باید برایش فکری کنند و راهکاری بیابند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس