کد خبر 836064
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
 آنفلوانزای پرندگان در خرم‌آباد

در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان دریاچه کیو خرم‌آباد، قرنطینه ۲۱ روزه برای این محدوده اعمال می‌شود.

به گزارش مشرق، غلامرضا توکلی مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه روز گذشته از سوی سازمان دامپزشکی پیرامون شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان دریاچه کیو به ما اطلاع رسانی شد، اظهار داشت: بلافاصله جلسه مشورتی در این خصوص تشکیل شد و شب گذشته در محل دریاچه کیو حضور پیدا کردیم و تیم های تخصصی ما تا ساعت ۳ شب کار معدوم سازی پرندگان دریاچه را انجام دادند.

نصب بنر اطلاع رسانی به مردم در خصوص قرنطینه دریاچه کیو

وی با بیان اینکه از امروز صبح نیز کار معدوم سازی پرندگان را ادامه دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر در محل دریاچه کیو مستقر هستیم و امیدواریم امروز کار معدوم سازی انجام شود و پس از آن کار دفن و قرنطینه محل انجام شود.

مردم باید توجه داشته باشند که در دریاچه کیو شنا نکنند، قایق سواری نکنند و نزدیک آب نروند

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه برنامه ریزی لازم را کرده ایم تا با کمک اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرداری خرم آباد بنرهایی مبنی بر وقوع بیماری در محل دریاچه کیو و اقداماتی که مردم باید انجام دهند، نصب شود، ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که در دریاچه کیو شنا نکنند، قایق سواری نکنند و نزدیک آب نروند تا دوره ۲۱ روزه قرنطینه دریاچه کیو طی شود و کار ضدعفونی و پاکسازی محل انجام شود.

توکلی با بیان اینکه حدود ۴ روز پیش نیز ۲ روستای پلدختر درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند، گفت: بلافاصله کار معدم سازی، دفن و ضدعفونی منطقه انجام شد.

شیوع آنفلوانزای پرندگان در مرغداری های صنعتی بعید است

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال های اخیر کارهای خیلی خوبی در سطح مرغداری های صنعتی استان صورت گرفته و این مرغداری ها به صورت رایگان ضدعفونی می شوند، افزود: تمام کشتارگاه های مرغ گوشتی و مرغ های تخم گذار را ضدعفونی کرده ایم و بعید می دانم مرغداری های صنعتی درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان شوند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تاکید بر اینکه اما در مورد پرندگان مهاجر و پرنده های موجود در روستاها هیچکس هیچ کاری نمی تواند بکند، افزود: اگر کوچکترین تلفاتی از این بیماری در روستاها یا مناطق دیگر اعلام شود بلافاصله برای کار معدوم سازی پرندگان و ضدعفونی منطقه اقدام می کنیم.

در مورد استفاده مردم از مرغ جای نگرانی نیست

توکلی با بیان اینکه در مورد استفاده مردم از مرغ جای نگرانی نیست، تصریح کرد: توصیه داریم که مردم عزیز استان از مرغداری هایی که به صورت خیابانی و زنده فروشی و غیرمجاز اقدام به کشتار مرغ می کنند، تحت هیچ شرایطی خریداری نکنند.

وی با اشاره به اینکه مردم تلاش کنند مرغ هایی که از فرآیند کشتارگاه عبور کرده اند و لیبل دارند و بسته بندی شده اند را خریداری کنند، گفت: مردم مرغ پخته شده را مصرف کنند و تا حد امکان از مصرف مرغ به صورت کباب شده و جوجه خودداری کنند؛ همچنین تخم مرغ را به صورت کامل بپزند و از مصرف تخم مرغ عسلی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته مسئولان خبر از معدوم سازی ۸۱۳ قطعه پرنده در روستای «چشمه شیرین» پلدختر دادند و پس از آن سه اکیپ قرنطینه و ۲ اکیپ آموزش با همکاری نیروهای اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان پلدختر به منطقه اعزام و این تعداد طیور خانگی معدوم سازی و دفن بهداشتی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس