کد خبر 835527
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
دادگاه

عدالت در نسبت با معنویت و عقلانیت معنادار می‌شود و بدون در نظر گرفتن این رابطه، عدالت امری قشری، سطحی و خشن خواهد بود.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

عدالت در نسبت با معنویت و عقلانیت معنادار می‌شود و بدون در نظر گرفتن این رابطه، عدالت امری قشری، سطحی و خشن خواهد بود که نمونه‌هایی از آن را در امروز و دیروز کشور شاهد هستیم. جریانی که با  رهاکردن عقلانیت، صرفاً خود را متعهد به ایفای عدالت می‌داند و از ناحیه این جزیی- بخشی نگری صدمات گسترده‌ای را به ایران وارد کرده و می‌کند؛ اما پیشرفت در عدالت موکول به شناسایی شاخص‌هایی است که آن را تداوم بخشیده و به پیش می راند.

معمولاً این ذهنیت وجود دارد که تحقق عدالت در مبارزه با فساد، آن هم از نوع اقتصادی و آن هم صرفاً در دستگاه‌های دولتی معنادار خواهد شد، حال آن که عدالت دارای ابعاد وسیع‌تری است. در این توسعه سطوح، شایسته سالاری در دیوان سالاری اداری نیز شاخصی برای عدالت ورزی است و ایجاد فرصت‌های شغلی برابر، مساوات در دسترسی به منابع، برقراری تعادل میان هوش و توان فردی و پاداش‌های اجتماعی، برخورداری از تمکن مادی و رفاه فردی، برابری در مقابل قانون و... معیارهای دیگر.

شاید فربه کردن این بخش از مفاهیم مرتبط با عدالت یکی از کارویژه های مهم نخبگان و رسانه‌هاست تا بدین طریق، ذهنیت و تصور افکار عمومی را ارتقا داده و درک همسان و همترازی درباب این موضوع به وجود آورند. اینجاست که هم افزایی برای پیشرفت عدالت شکل می‌گیرد و با مشارکت مردمی، محوریت مردمسالاری دینی برای حل این معضل تأمین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس