تعطیلی

اگر مسئولان کشور از عاقبت غمناک کارخانه رشت الکتریک که با رانت به همسر برخی چهره‌های سیاسی واگذار شده بود درس می‌گرفتند این فاجعه تکرار نمی‌شد، اما...

سرویس اقتصاد مشرق - طی روزهای اخیر بازهم ماجرای واگذاری مشکوک و پرابهام یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید محصولات الکتریکی در کشور سر زبان‌ها افتاد و داغ دل کارگران بیکار مانده آن را تازه کرد. کارخانه‌ای که روزی علاوه بر اینکه نیازهای کشور را تامین می‌کرد و نامی‌آشنا برای خود دست‌وپا کرده بود، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم اسباب تامین رزق و روزی هزاران نفر از مردم استان‌های شمالی کشور نیز شده بود. تا اینکه گروهی هوس کارخانه‌بازی به سرشان زد.

**ماجرای رشت الکتریک چیست؟

مهرماه سال ۸۲ و در دورانی که اسحاق جهانگیری سکاندار وزارت صنایع و معدن بود، در سکوت خبری ۷۲ درصد شرکت الکتریک ایران رشت که تا آن زمان متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری بود، طی قراردادی که در راستای خصوصی‌سازی اعلام شده بود، به صورت اقساطی و براساس برخی شنیده‌ها با تخفیف ویژه در اختیار همسران و نزدیکان برخی شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت.

مالکان جدید کارخانه رشت الکتریک

براساس این سند، مالکان جدید شرکت رشت الکتریک کسانی نبودند جز خانم‌ها خیرالنساء عسگریان همسر غلامحسین کرباسچی، فاطمه صدیقیان همسر عبدالله نوری، گیتا شاه‌نواز همسر غلامرضا قبه و سوده جبلی دختر باجناق کرباسچی.

در واقع این ۴ خانم بر حسب ظاهر بدون اینکه هیچ تجربه‌ای در این زمینه داشته باشند، توانستند براساس ارتباطات خاص، یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌ها را با قدمت ۵۰ ساله با قیمت پایین و اقساط زیاد به چنگ آورند و شانس خود را در کارخانه داری بسنجند. طبق اسناد موجود از قرارداد، این کارخانه با ۱۲ هکتار زمین و تجهیزات و نیروی انسانی به قیمت ناچیز ۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومانی در اختیار خریداران قرار گرفت. در واقع همان روز  اگر تجهیزات کارخانه محاسبه میشد به همین میزان ارزشگذاری می شد.

تا اینجای کار هیچ تغییری در وضعیت کارخانه اتفاق نیفتاد اما از روزی که شرکت در اختیار این افراد قرار گرفت، نه کارخانه روی خوش به‌خود دید و نه کارگران.

**مخروبه‌ای که باقی‌ ماند

مدت زیادی نگذشته بود که خریداران علی‌رغم اینکه طبق ماده ۸ قرارداد فروش، به هیچ عنوان اجازه تعطیلی شرکت را نداشتند و مکلف بودند شرکت را به بهترین نحو ممکن در جهت افزایش تولید و بهره‌وری اداره کنند اما در عمل با فروش تجهیزات و ماشین‌آلات، علاوه بر اینکه بیکاری کارگران را آغاز کردند بلکه کارخانه را نیز به تعطیلی کشاندند. در واقع سرنوشت این کارخانه پس از واگذاری این بود که به جای توسعه تولید تمامی تجهیزات کارخانه فروخته و به تعطیلی کشیده شد.

ماده ۸ قرارداد اجازه تعطیلی کارخانه را نمیدهد

تعطیلی که از همان روزهای اول موجب شد کارگران بسیاری در اعتراض به عملکرد ضعیف این ۴ خانم رانت‌دار اعتراض کنند و پارچه نوشته‌هایی را در نشان دادن اعتراضشان بر در و دیوار کارخانه بزنند.

کارخانه ای که روزی محل تامین روزی آنان و خانواده‌هایشان بود و حالا نه تنها به ویرانه‌ای تبدیل شده بلکه حتی حق و حقوق باقی‌مانده کارگران را نیز تسویه نمی‌کند. و در این میان کارگرانی نیز بودند که مرگ زودتر به سراغشان آمد و در چشم‌انتظاری رسیدن به حق‌شان دنیا را ترک کردند.

وضعیت فعلی کارخانه

حال اما پس از گذشت ۱۴ سال از زمان واگذاری کارخانه دوباره زمزمه‌هایی بر سر زبان‌ها افتاده که نشان از این دارد ۴ خانم مالک کارخانه که به خوبی موفق شدند آن را به تعطیلی بکشانند، در پی این هستند تا با واسطه‌گری و استفاده از رانت، زمین کارخانه را که به ویرانه‌ای تبدیل شده، با تعدادی خانه لوکس در شمال تهران تعویض نمایند و در واقع دوباره کارخانه را به دولت برگردانند. مسئله ای که نیاز است هرچه سریعتر نهادهای ناظر و بازرس و همچنین مسئولان وزارت‌خانه‌های ذیربط در خصوص آن اعلام نظر نمایند.

**عاقبت مکانیزم رانتی

رانت در هر جایی که باشد فسادزا ست و نتیجه ای جز تخریب و از بین رفتن دارایی و سرمایه کشور در پی ندارد. تجربه نشان داده است در زمنیه‌ خصوصی ‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، هرجا رانت و شائبه آن وجود داشته، نتیجه ای جز ضرر و زیان برای کشور به همراه نیاورده است.

در واقع اگر مسئولان به درستی از ماجرای واگذاری غیراصولی و رانتی شرکت رشت الکتریک درس می‌گرفتند و مایه عبرتشان می‌شد هیچگاه شاهد تکرار این فاجعه در واگذاری‌هایی همچون آلومینیوم المهدی و هرمزال و یا در همین اواخر واگذاری پالایشگاه کرمانشاه نبودیم.

مشرق بررسی می‌کند؛

خصوصی‌سازی یا غارت بیت‌المال؟ / با ۲۱ میلیارد تومان صاحب پالایشگاه شوید! +تصاویر

تداوم این رویه غلط در تصمیم‌گیری مسئولان کشور نشان از این واقعیت دارد که عده ای یا براساس منافع شخصی و وحزبی و یا براثر جهل و نادانی خواسته یا ناخواسته در حال از بین بردن چرخ تولید در کشور هستند و رویای وابستگی ایران را در سر می‌پرورانند.

شاید در این میان مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در بررسی اموال مسئولان از ابتدای انقلاب تا کنون اگر بدرستی اجرا شود، علت واگذاری‌های برخی از شرکت ها به افراد خاص و نزدیکانشان و همچنین دارایی هزاران میلیارد تومانی برخی وزرا و مدیران فعلی و سابق کشور مشخص شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 53
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    67 1
    رانت خواری کار بدی است بد!
    • منصور IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      27 0
      ادم یاده فیلم سینمایی ارثیه بی بی میفته یحتمل این حجججججج خانومهای مقامات سناریو هم نوشتن
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      53 3
      بعد از حقوق نجومی اصلاح طلب ها ، کارخانه نجومی هم آمد
    • روزبه IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 2
      کجان اونایی که میگفتن کارخونه هارو دادن به دولت با تفنگ اینا که بدون تفنگ چنان تخریب کردن کارخونه رو که ازش هیچ اثری نیست...در ضمن اقای صادقی هم احتمالا هیچ نظری در این خصوص ندارن؟
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    83 1
    افرادی با نام سازندگی، ویرانگری کردند و رشت الکتریک نمونه ای از خروار است!
  • حسین IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    78 1
    ازناراحتی ترکیدم پس کجان این نامردای سازمان بازرسی ووووووووکوگشتم نبود نگردنیست
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    65 1
    به زور املاک به ملت برگرده.نیاز به هیچ دادگاهی نیست.املاک دزدی هر چه سریعتر ملی بشه.چقدر هم خوش اشتها وسط رشت
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    50 3
    از مسولان روحانی همان تراود که در آنان است
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    37 4
    کاش در مورد کارخانه ها و مقامات دیگر هم می نوشتید،که نمی نویسید
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    6 11
    بگو مرگ بر امریکا و خلاص!
  • فتحی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    16 0
    متاسفانه برخی از کارگزارانی‌ها سر منشاء رانت و فساد در کشور بوده‌اند!!!
  • US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    2 20
    تولید داخلی از لحاظ معنوی و براورده شدن ارمان و رویای استقلال خوب است اما از نظر مادی گران و زیان بخش است و اگر تولید داخلی را کنار گذاشته و همه چیز از خارج وارد شود ارزانتر و بهتر است و قیمت ها هم ارزانتر از حالا خواهد بود و به صرفه تر است
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      9 0
      عزیزم اقتصادی که تولید نداشته باشه؛پول اینهمه واردات رو از کجا میخواد بیاره؟تا کی نفت داره؟
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    8 0
    سکوت و دیگر هیچ!!!!
  • رضا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    12 0
    رانت خواستی بیا کرمان .لذتشوببر .م.ر.ع.ش.ی......رو عشقه .زورکسی به سر...اینا میرسه ‌.اگه رسیدخبرشوباهم می خونیم .انصافافسادنهادینه شده مافیاقدرت ثروت ببین چکارمی کنن تواین مملکت .منتشرکن مشرق .
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    4 6
    از واگذاری های دوران احمدی نژاد هم بگو مشرق جان
    • روزبه IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      3 1
      بله واگذار کرد ولی حال و روزشون بدتر از این نیست حداقل
  • حامد از رشت IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    14 2
    بهترین راهکار برای حل داستان رشت الکتریک از نظر من به عنوان یک شهروند ایرانی و رشتی تبدیل این مجموعه حتی بدون یک متر کاستی به پارک با حکم حکومتی هست تا درس عبرتی برای همه رانت خواران و دزدان بیت المال در سراسر کشور باشد و هم معضل کمبود سرانه فضای سبز شهر رشت حل بشه و حق به صاحبان حق یعنی عموم مردم برسه.حتی هزینه ساخت پارک هم باید از این رانت خواران گرفته بشه حتی اگر مهریه زنانشان کرده باشند.ازین راهکار در همه موارد مشابه در همه جای ایران استفاده بشه تا جلوی دزدان شیک پوش گرفته بشه
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    4 8
    دلم برای مردم ایران میسوزه .آینده ما اینه که دور بعدی مجلس ودولت دوباره اصولگراها بیان سرکار .اصلاح طلبا باز دوباره ژست حقوق انسانی بگیرند در حالی که انقدر از بیت المال بردند که تو ناز ونعمت باشند .اصولگراها هم که تکلیفشون روشنه اونها هم با شعارهای الکی وارزشی مردم رو هشت سال مشغول کنند.
  • محمد PL ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 0
    ان شالله آیت الله رئیسی حق ملت رو از این رانت خواران پس خواهد گرفت.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    این زنها مگر شوهر نداشته اند که سند املاک به اسم آنها صادر شده
  • ذوالفقاری IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    اینها رو ولش کن ...در اخر با این چهار خانم چکار کرد دولت؟؟؟ هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس