image.jpeg

اسراییل به مدت پنجاه سال همواره حریم هوایی لبنان، فلسطین و سوریه را نقض کرده است، اما نتانیاهو فقط برای نود ثانیه پرواز پهپاد ایرانی، آن را اقدامی وقیحانه می‌نامد!

سرویس جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی  - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

********

پایگاه خبری تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود به رفتاری‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران پرداخت و آن را بی‌شرمانه خواند. این گزارش با عنوان «پهپاد و جت‌ها: اسراییل، سوریه و اهداف ایران را در خاک سوریه بمباران کرد» ابتدا به صحبت‌های ضدایرانی نتانیاهو در در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره می‌کند که با خشم از آمدن پهپادی به حریم هوایی این رژیم که آن را متعلق به ایران می‌داند، صحبت کرده است: « او (نتانیاهو) سپس اسراییل را قربانی بی‌گناهی نشان داد که[ مدام] تهدید می شود و پرواز این پهپاد را اقدامی تجاوزکارانه جلوه داد».

صحبت از بی‌شرمی

این سایت کانادایی در جواب صحبت‌های ضدایرانی نتانیاهو که ایران را بی‌شرم خطاب کرده بود، با آوردن مثال‌هایی توضیح داده که واقعا چه کسی بی‌شرم است؟: «اجازه دهید بیاد آوریم که در اوت ٢٠١٥ پهپاد اسراییلی بر فرار خاک ایران سرنگون شد. در حالی که رسانه‌های اسراییل آن را وسیله‌ای بدون سرنشین توصیف کردند که ارتش اسراییل از آن استفاده می‌کند، اما همه منابع با مشاهدات رویترز موافق هستند: "اسراییل همواره از توضیح درباره این نوع اتهامات خودداری کرده است". آیا رهبران ایران که نتانیاهو آنها را "ستم‌گران تهران" می نامد، همچون اسراییل عمل کردند؟ آیا ایران در پاسخ، جت‌های جنگنده خود را به جنگ با اسراییل فرستاد؟ قطعا این کار را انجام نداد. ایران همچون عضو جامعه بین الملل رفتار کرد. ایران به طور شفاهی این اهانت را محکوم کرد. ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد، اما آژانس فقط این شکایت را در بین کشورهای عضو توزیع کرد و دنیا این رفتار وقیحانه اسراییل را نادیده گرفت.

عنوان گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلوبال ریسرچ»: «پهپاد و جت‌ها: اسراییل، سوریه و اهداف ایران را در خاک سوریه بمباران کرد»

اجازه دهید بیاد آوریم که اوت ٢٠١١ یک پهپاد امریکایی بر فراز خاک ایران سرنگون شد. اما به دلایل نامشخصی مساله‌ای "تحریک آمیز" نبود و یکی از مقامات وقت امریکا گفت که " آن پهپاد بخشی از یک برنامه جمع‌آوری اطلاعات متمرکز بر ایران بود. پهپاد سال ٢٠١١ حتی به شکل تحریک آمیز در رسانه‌های کنونی اسراییلی مطرح شد و آنها نوشتند که "آمریکا نخست منکر این حادثه شد، اما بالاخره سرنگونی پهپاد خود را پذیرفت". کمی بی‌شرمی، اینطور نیست؟».

این پایگاه خبری تحلیلی برای اثبات بیشتر "بی‌شرمی" رژیم صهیونیستی به موارد بیشتری از رفتارهای این رژیم اشاره می‌کند: « اجازه دهید استفاده شرم‌آور اسراییل از نیروی هوایی، از جمله پهپاد بر فراز فلسطین اشغالی را بیاد آوریم. پرواز هایی که همچون نظارت تقریبا مستمر و باران ادواری مرگ از آسمان تصور می شود و چندین دهه آزار و اذیت هایی فلسطینیان از هوا بیانگر بی شرمی و وقاحت اسراییل است.

گلوبال ریسرچ معتقد است که وقاحت و بی‌شرمی را در این سال‌ها اسراییل با تجاوز به حریم هوایی دیگران از سر گذرانده است و نه ایران

سرانجام، اجازه دهید به لبنان اشاره کنیم. اسراییل، از دهه ٦٠ به طور مرتب آسمان لبنان را دراشغال خود داشته است. سرپیچی و قیحانه اسراییل از قانون بین‌الملل واقعیتی مسلم است. دولت لبنان بارها به طور رسمی در سازمان ملل شکایت کرده است- اما نتیجه‌ای نداشته است. آسمان لبنان اساسا هر روز با ترکیبی از چرخ بال‌ها، هواپیماهای شناسایی، دو، چهار یا هشت فروند جنگنده اسراییلی اشغال می‌شود.آنها بر فراز همه مناطق در لبنان از جمله بر فراز مواضع نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان، بر فراز بیروت، و بر فرار بعبدا، کاخ ریاست جمهوری پرواز می‌کنند. احتمال دارد اسراییل با این پروازها جاسوسی کند یا شاید دیوار صوتی بشکند یا که منورهایی را شلیک می‌کند یا شاید پروازهای عادی هستند، به گونه‌ای است، که همیشه چند هواپیمای اسراییلی بر فراز آسمان لبنان دیده می‌شوند. یا شاید از حریم هوایی لبنان برای بمباران سوریه استفاده می‌کنند».

«گلوبال ریسرچ» در پایان برای موضوع تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی دیگران به آمارهای رسمی استناد می‌کند: «با توجه به قطعنامه٥٥٢ در مورد حریم هوایی لبنان در سال ٢٠١٦، اسراییل وقاحت و بی‌شرمی را از سر گذرانده است. طبق گزارش‌های رسمی، اسراییل در طول ده ماه درسال ٢٠١٧ هشتصد و پنج بار مرتکب تخلف شده است و قطعا اعمال این کشور قابل انتقاد و سرزنش است. اسراییل به مدت پنجاه سال همواره حریم هوایی لبنان و فلسطین را نقض کرده است. ولی نتانیاهو فقط برای نود ثانیه پرواز پهپاد ایرانی، آن را اقدامی وقیحانه می‌نامد».

********

روزنامه الحیات چاپ انگلیس در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود با عنوان «آیا به ایران اجازه داده می‌شود بار دیگر آمریکا را در عراق شکست دهد؟» به مسئله درگیری ایران با آمریکا در عراق پرداخته است. این روزنامه ابتدا به سفر هفته گذشته علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل به بغدا اشاره می‌کند که در سخنرانی‌های خود آمریکا را بزرگ‌ترین مشکل در غرب آسیا (خاورمیانه) معرفی می‌کند.

این روزنامه سپس بیان می‌کند که موضع گیری‌های اخیر ایران و تحولات سیاسی و نظامی در عراق نشان می‌دهد که تهران مصمم به شکست دادن آمریکا در عراق پس از داعش است:

«ایران پیش از این نیز در سال ٢٠١١ با پافشاری از طریق احزاب حاکم بر عراق بر پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور‏، توانسته بود آمریکا را شکست دهد. در آن زمان واشنگتن از بغداد خواست با شروطی معین در مقابل باقی ماندن محدود نیروهای آمریکایی در اردوگاه‌هایی خارج از شهرها به عنوان ضامن محافظت از این کشور در برابر هرگونه مداخله خارجی احتمالی موافقت کند، اما بغداد زیر فشار شدید ایران همه این شروط را رد کرد، زیرا می‌دانست دولت باراک اوباما اشتیاقی برای باقی ماندن در عراق نداشت. موضع سست اوباما که موجب خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ٢٠١١ شد، نقطه آغاز پسرفت نفوذ آمریکا در منطقه در برابر بازیگران ایرانی و روس بود.».

عنوان گزارش روزنامه الحیات چاپ انگلیس: «آیا به ایران اجازه داده می‌شود بار دیگر آمریکا را در عراق شکست دهد؟»

این گزارش معتقد است که محور مناقشه در عراق به ماهیت نظام سیاسی این کشور برمی‌گردد که ایران نیز در آن نقش دارد و حضور کنونی آمریکا در عراق محدود به مستشاران و نیروهای ویژه محدودی است که در چارچوب جنگ با داعش به عراق بازگشته‌اند و بیشتر در مناطق کردنشین کردستان عراق مستقر بودند. این روزنامه در ادامه توضیح می‌دهد که در موضوع همه‌پرسی در کردستان (تجزیه کردستان از عراق) آمریکا کُردها را که متحدانش بودند تنها گذاشت و بغداد نیز از «نیروی بسیج مردمی» که با کمک ایران تشکیل شده بودند، برای عقب‌نشینی کردها از موضوع همه‌پرسی استفاده کرد.

الحیات در پایان می‌نویسد:

«آنچه در بالا به آن اشاره شد، نفوذ سیاسی ایران را در عراق افزایش داد؛ ایران به صبور بودن و شتابزده عمل نکردن معروف است. انتخابات سراسری در عراق در ماه می آینده برگزار خواهد شد و هدف ایران در این مرحله این است که نتایج این انتخابات موجب شکاف در جبهه گروه‌های شیعه هم‌پیمان با تهران نشود تا بتواند برنامه‌هایش را برای مقابله با "شیطان بزرگ" تقویت کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    6 4
    حالا خوبه یکی شو گرفته بقیش که همونجاس چیکار می خواد بکنه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 1
    مرگ بر اسراییل مرگ بر امریکا
  • یاسین DK ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    2 0
    البته اسرائیل بی شرم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس