کد خبر 835131
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
استقلال

استقلال در اولین دیدارش در لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی که بازی مالکانه و تهاجمی را در خانه الریان قطر به نمایش گذاشت، به تساوی ۲ بر ۲ رضایت داد.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال استقلال ایران در شرایطی توانست در دو دیدار ابتدایی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا ۴ امتیاز کسب کند و صدرنشین گروه مرگ این رقابت‌ها شود که آمارها خبر از افزایش سطح کیفیت و تلاش بازیکنان این تیم می‌دهد.

 نمایش استقلال در دو بازی ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا، هواداران این تیم را امیدوار به کسب نتیجه مطلوب در گروه مرگ این رقابت‌ها کرده است. تیمی که پس از رفتن علیرضا منصوریان در ابتدای فصل، سرگردان بود و شاید خوش‌بین‌ترین هوادار استقلال هم فکر نمی‌کرد که وینفرد شفر بتواند تا این حد در تیم آبی‌پوش پایتخت موفق باشد.

استقلال در اولین دیدارش در لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی که بازی مالکانه و تهاجمی را در خانه الریان قطر به نمایش گذاشت، به تساوی ۲ بر ۲ رضایت داد. شاگردان شفر در ادامه هم توانستند در روز میزبانی از الهلال در عمان، این تیم قدرتمند آسیا را با یک گل مغلوب کنند تا صدرنشین گروه D که گروه مرگ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است، شود.

در این گزارش به بررسی دقیق عملکرد استقلال در خطوط مختلف پرداخته شده‌است.

دروازه‌بان‌ها

احتمالا سخت‌ترین انتخاب وینفرد شفر برای ۱۱ نفر اصلی تیمش، انتخاب دروازه‌بان است. از شانس خوب مربی آلمانی، استقلال این فصل شاهد حضور دو دروازه‌بان آماده در جمع خود است. شفر در دیدار ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الریان قطر، از سید حسین حسینی استفاده کرد که در لیگ برتر نمایش خیره‌کننده‌ای داشته است. شاید نخستین حضور حسینی در ترکیب استقلال در لیگ قهرمانان آسیا با استرس برای او همراه شد. استقلال در نیمه نخست با وجود این که یک بر صفر پیش افتاده بود، دو گل دریافت کرد تا ۲ بر یک عقب بیفتد. البته حسینی روی گل‌ها مقصر اصلی نبود و اشتباه در یارگیری بازیکنان استقلال بود که باعث گشوده شدن دروازه نماینده ایران شد. حسینی در این دیدار جدا از دو گلی که دریافت کرد، نمایش خوبی داشت و توانست دو بار ضربه بازیکنان الریان را مهار کند و یک بار هم ارسال‌ آن‌ها را از محوطه جریمه استقلال دور کرد.

شفر در ادامه این رقابت‌ها، در دیدار حساس مقابل الهلال عربستان، رحمتی با تجربه را درون دروازه قرار داد. رحمتی در این دیدار با توجه به نمایش خوب تدافعی بازیکنان استقلال روز سختی را پشت سر نگذاشت، با این حال همان دو شوتی را که بازیکنان الهلال توانستند روانه دروازه استقلال کنند مهار کرد تا نوزدهمین کلین‌شیت خود را در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت برساند.

خط دفاعی

وینفرد شفر با توجه به مصدومیت بازیکنان و شرایط متفاوت هر دو دیدار، مجبور به اعمال سه تغییر در این خط شد. او در دیدار ابتدایی مقابل الریان از پژمان منتظری و سید مجید حسینی در دفاع میانی و امید نورافکن و وریا غفوری در دفاع کنار استفاده کرد. مدافعان استقلال در این دیدار هفت تکل، سه دفع توپ، دو دفع شوت حریف و شش توپ‌ربایی داشتند که در این میان سید مجید حسینی با دو تکل، یک دفع توپ، یک دفع شوت حریف و دو توپ‌ربایی بهترین عملکرد دفاعی را در بین مدافعان استقلال داشت.

در این دیدار مدافعان کناری استقلال، نفوذهای فراوانی داشتند و توانستند شش موقعیت گل برای مهاجمان این تیم فراهم کنند. در حالی که وریا غفوری ۱۳ اقدام به سانتر داشت اما تنها دو سانتر او موفق بود و در نهایت در فاز تهاجمی توانست یک موقعیت گل برای استقلالی‌ها خلق کند. در جناح مقابل، امید نورافکن با وجود ارسال نصف تعداد سانترهای غفوری توانست پنج موقعیت گل برای مهاجمان آبی‌پوش خلق کند تا در فاز تهاجمی نمره قبولی را کسب کند.

در بازی دوم مقابل الهلال، شفر با توجه به مصدومیت نورافکن و منتظری مجبور به اعمال دو تغییر در خط دفاعی استقلال شد. او از روزبه چشمی که این فصل چندین بار در دفاع میانی به میدان رفته، به جای منتظری و از خسرو حیدری که شاید حضورش در سمت چپ خط دفاعی استقلال یاد کسی نباشد، به جای امید نورافکن در پست دفاع چپ استفاده کرد.

مدافعان استقلال در دیدار مقابل الهلال باتوجه به قدر بودن این حریف نسبت به الریان، پرکارتر ظاهر شدند. آن‌ها در کارهای تدافعی چهار تکل، ۱۵ دفع توپ، یک دفع شوت حریف و یک توپ‌ربایی به ثبت رساندند. در این دیدار هم مجید حسینی بهترین آمار را در بین مدافعان استقلال برجای گذاشت و دو تکل و شش دفع توپ داشت. همین نکته نشان می‌دهد که این مدافع جوان استقلال با مصدومیت‌های منتظری و عدم آمادگی پادوانی توانسته با کسب اعتماد به نفس لازم، رهبری خط دفاع استقلال را برعهده بگیرد تا در هر شرایطی او آمار خوبی از خود برجای بگذارد.

در این دیدار شاید پاشنه آشیل استقلال که با تحرک زیاد هافبکان آبی‌پوش، باعث ضربه دیدن این تیم نشد، حضور خسرو حیدری در پست دفاع چپ بود. او که این فصل نسبت به فصول گذشته آماده نیست، در این دیدار تنها یک دفع توپ داشت و در فاز تهاجمی حضور موثری نداشت و نه سانتری انجام داد و نه موقعیت گلی ایجاد کرد.
البته شاید عدم حضور او در فاز تهاجمی، تصمیم وینفرد شفر بود که اجازه نفوذ به مدافعان کناری‌اش را نداده بود اما با این حال الهلالی‌ها در حین بازی مقابل استقلال، چندین بار موفق شدند از جناح چپ دروازه استقلال را تهدید کنند.

خط میانی

استقلال در خط میانی هم مانند خط دفاعی شاهد تغییراتی در دو بازی الریان و الهلال بود. آبی‌پوشان پایتخت مقابل الریان قطر با ترکیب امید ابراهیمی و روزبه چشمی در پست هافبک تدافعی به میدان رفت که سرور جپارف، داریوش شجاعیان و جابر انصاری جلوی این دو بازیکن بازی کردند.

هافبکان ابتدایی استقلال در این دیدار هشت تکل، یک دفع شوت حریف، پنج توپ‌ربایی، ۲۰ پیروزی در نبردهای تن‌به‌تن، دو پیروزی در نبردهای هوایی داشتند و ۱۴ بار موفق به خلق موقعیت گل‌زنی برای آبی‌پوشان شدند.

مرد اول خط میانی استقلال در این دیدار امید ابراهیمی بود که هم در فاز دفاعی با همراهی روزبه چشمی و هم در فاز تهاجمی با کمک سرور جپارف عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت. او با سه تکل موفق، یک توپ‌ربایی و پنج پیروزی در نبردهای تن به تن نمایش خوبی در فاز دفاعی داشت و در فاز تهاجمی با ۹۶ پاس با دقت ۸۶.۵ بیشترین تعداد پاس را در بین بازیکنان استقلال داشت. او همچنین در این دیدار توانست پنج موقعیت گل‌زنی برای مهاجمان استقلال خلق کند و پایه‌ریز یکی از دو گل استقلال باشد. البته در این بین نباید از تلاش روزبه چشمی با سه تکل موفق، سه توپ‌ربایی، یک پیروزی در نبردهای هوایی و یک پیروزی در نبردهای تن به تن در فاز دفاعی و سرور جپارف با ۶۶ پاس با دقت ۸۷.۹ درصد و خلق شش موقعیت گل در فاز تهاجمی به سادگی گذشت.

در دیدار مقابل الریان جابر انصاری نمایش نسبتا ضعیفی از خود بر جای گذاشت و در بین دو نیمه جای خود را به مامه بابا تیام مهاجم تازه‌کار استقلال داد.

وینفرد شفر در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، در دیدار سخت استقلال مقابل الهلال عربستان، از فرشید باقری و امید ابراهیمی به عنوان دو هافبک دفاعی استفاده کرد و داریوش شجاعیان، سرور جپارف و فرشید اسماعیلی را جلوتر از این دو بازیکن بازی داد. در این دیدار سخت، هافبکان استقلال نمایش بسیار خوبی در فاز دفاعی داشتند. آن‌ها هفت تکل موفق، سه دفع توپ، دو دفع شوت حریف و هشت توپ‌ربایی، ۲۴ نبرد تن‌به‌تن موفق و شش پیروزی در نبردهای هوایی داشتند که در این بین فرشید اسماعیلی با توجه به نمایش نسبتا ضعیف خسرو حیدری در دفاع چپ، بسیار خوب ظاهر شد و با دو تکل موفق، سه توپ‌ربایی، هشت پیروزی در نبردهای تن‌به‌تن و دو پیروزی در نبردهای هوایی باعث کمرنگ شدن ضعف استقلال در جناح چپ شد. البته او در این دیدار ۱۳ بار هم توپ را در تقابل با بازیکنان الهلال از دست داد.

شاگردان خط میانی شفر در فاز تهاجمی توانستند هفت موقعیت گل خلق کنند. با این که اسماعیلی نمایش قابل تحسینی در بازی مقابل الهلال داشت و دو موقعیت‌ گل‌زنی هم خلق کرد اما مرد اول خط میانی استقلال در این دیدار کسی نبود، جز امید ابراهیمی. او با ۵۰ پاس با دقت ۸۴ درصد بیشترین تعداد پاس را در ترکیب استقلال داشت و سه بار هم توانست با خلق موقعیت، مهاجمان استقلال را در موقعیت گل‌زنی قرار دهد. او در این دیدار شش بار در نبردهای تن‌به‌تن و دو بار در نبردهای هوایی با بازیکنان الهلال پیروز بود و تنها یک بار مقابل آن‌ها ناکام ماند. ابراهیمی همچنین یک تکل موفق، دو دفع توپ و یک توپ‌ربایی هم در فاز تدافعی برای آبی‌پوشان به ثبت رساند تا کلیدی‌ترین بازیکن استقلال در این دیدار باشد.

نمایش استقلالی‌ها در این دو دیدار نشان می‌دهد که بازیکنان خط میانی استقلال در این دو دیدار مشارکت زیادی در فاز دفاعی داشتند و در مقابل موقعیت‌های زیادی هم برای تیم‌شان ایجاد کردند. شاید بتوان گفت که نقطه قوت استقلال شفر، خط میان قدرتمند این تیم چه در فاز دفاعی و چه در فاز تهاجمی است.

خط حمله

در نهایت به سراغ مهاجمان استقلال می‌رویم؛ پستی که شاید شفر هنوز به گزینه شش‌دانگش نرسیده است. وینفرد شفر در دیدار مقابل الریان از علی قربانی به عنوان مهاجم هدف استفاده کرد. در این دیدار که در اغلب دقایق بازی، توپ و میدان در اختیار استقلال بود و آن‌ها فشار زیادی روی دروازه الریان آوردند، قربانی یک شوت در چارچوب، یک خلق موقعیت، هفت پیروزی در نبردهای تن به تن و پنج پیروزی در نبردهای هوایی داشت و در نهایت گل تساوی استقلال را در دقایق پایانی دیدار الریان به ثمر رساند تا آبی‌پوشان از شکست بگریزند.

اما در دیدار مقابل الهلال، مامه بابا تیام که مقابل الریان یک نیمه به میدان رفته بود، مهاجم اصلی استقلالی‌ها شد. او دو شوت داخل چارچوب، یک شوت خارج از چارچوب، دو خلق موقعیت، چهار پیروزی در نبردهای تن به تن و یک پیروزی در نبردهای هوایی داشت. استقلال مقابل الهلال روی حرکت انفرادی تیام در ابتدای نیمه دوم بود که با گل‌ به خودی مدافع الهلال به پیروزی رسید.

در کل نمایش دو مهاجم استقلال در این دو دیدار تقریبا شبیه هم بود و اگر تیام و قربانی با دقت‌تر ظاهر شوند، بتوانند برای آبی‌پوشان موثرتر باشند.

آمار کلی دو دیدار

استقلال مقابل الریان یک بازی مالکانه و تهاجمی را به نمایش گذاشت و به جز ۱۵ دقیقه در نیمه نخست، دیگر به الریان اجازه رسیدن به دروازه‌اش را نداد. آن‌ها در این دیدار ۶۱.۹ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند و توانستند ۱۷ شوت به سمت دروازه الریان بزنند که سه شوت آن داخل چارچوب بود. در مقابل الریان ۹ شوت به سمت دروازه استقلال زد که شش ‌تا از آن‌ها داخل چارچوب بود. همین آمار، نشان دهنده بی‌دقتی مهاجمان استقلال در زدن ضربه نهایی است. استقلالی‌ها در این دیدار ۵۳۸ پاس به یکدیگر و الریانی‌ها ۳۴۷ پاس به یکدیگر دادند.

استقلال در دیدار دومش مقابل الهلال با توجه به قدرت حریف، توپ و میدان را در اختیار آن‌ها قرار داد اما توانست موقعیت‌های زیادی روی دروازه تیم عربستانی ایجاد کند. آن‌ها در این دیدار ۱۷ شوت روانه دروازه الهلال کردند که هشت ‌تا از آنها داخل چارچوب بود. الهلالی‌ها هم ۱۱ شوت به دروازه استقلال نواختند که تنها دو تا از آن‌ها در چارچوب استقلال بود. این آمار نشان می‌دهد که بازیکنان استقلال در این دیدار هم در زدن ضربه‌های نهایی دقتشان را بالا بردند و هم در فاز دفاعی اجازه ایجاد خطر روی دروازه‌شان را به الهلالی‌ها ندادند.

آبی‌پوشان در این دیدار ۴۰.۷ درصد مالکیت توپ داشتند و ۳۴۶ پاس در مقابل ۴۹۷ پاس الهلالی‌ها به یکدیگر دادند.

آمارهای کلی لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد که امید ابراهیمی که تاثیرگذاری زیادی در دو دیدار ابتدایی استقلال داشت، با خلق هشت موقعیت گل به همراه کیم وو کیونگ بازیکن کاشیوا ریسول، خلاق‌ترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا است. همچنین استقلالی‌ها با دقت پاس ۸۴ درصد، دومین تیم برتر از این حیث است. شاگردان وینفرد شفر با ۳۴ شوت، یکی از شوت‌زن‌ترین تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا است و بیشترین تعداد شوت را در بین نمایندگان ایران داشته است.

آمار و عملکرد استقلال در این دو دیدار نشان می‌دهند که وینفرد شفر برای هر بازی با توجه به قدرت و شرایط میزبانی‌اش، تاکتیک خاص خودش را دارد و به همین دلیل باید به آینده تیم استقلال در ادامه راه با مربی باتجربه آلمانی امیدوار بود. هواداران استقلال هم با توجه به نمایش استقلال در این دو دیدار به کسب پیروزی در دیدار حیثیتی مقابل پرسپولیس امیدوار شدند تا در فصلی که خوب آغاز نشد، پایان خوشی داشته باشند.

بازتاب رسانه‌ای

اوج نمایش استقلالی‌ها در دو دیدار نخست لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال بود که با پیروزی یک بر صفر آبی‌پوشان به پایان رسید. این شکست برای عربستانی‌ها به حدی سنگین بود که رامون دیاز، سرمربی موفق تیمشان را اخراج کردند. رسانه‌های عربستانی پس از این شکست به شدت از نمایش الهلال انتقاد کردند و با تیترهایی همچون "الهلال هم از نظر نتیجه و هم از نظر کیفیت به استقلال باخت"، "الهلال و هیچ" و "دیاز الهلال را مخفی کرد" خشم خود را بابت این شکست به نماینده ایران نشان دادند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس