کد خبر 833483
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
آخوندی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره استیضاح آخوندی گفت:نامه استیضاح آخوندی از سوی تعدادی از نمایندگان امضا شده و منتظر اعلام وصول است.

به گزارش مشرق، بی شک یکی از حادثه‌ خیزترین سال‌هایی که مردم ایران در این چند سال اخیر تجربه کرده‌اند همین سال 96 بود؛ از سیل و زلزله و توفان گرفته تا غرق شدن کشتی و برخورد قطار و سقوط بالگرد امدادی و نظامی. حوادث طبیعی را نمی‌توان پیش بینی کرد اما می‌توان آن را مدیریت کرد که البته در این بخش هم ستاد مدیریت بحران نشان داد که قابل اعتماد نیست و نمی‌توان در مواقع حساس و ضروری به آنها تکیه کرد.

در همین رابطه:

سومین استیضاح آخوندی به نتیجه می‌رسد؟

جدیدترین حادثه‌ای که باعث شد تا مردم ایران بار دیگر رخت عزا برتن کنند سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی آسمان متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در این حادثه تلخ 66 نفر جان باختند و خانواده‌های زیادی داغ دار شدند. مشکلات صنعت هواپیمایی ایران بر کسی پوشیده نیست اما موضوع مهم این است که باید عوامل مقصر در ناکارآمدی‌های موجود مورد شناسایی قرار بگیرند و به مردم پاسخگو باشند همانگونه که مردم برای اشتباهاتشان باید به مقامات قضایی پاسخگو باشند.

تیر نخست


داستان استیضاح وزرای دولت دوازدهم سر دراز دارد و شاید به جرات بتوان گفت این موضوع در دولت روحانی و احمدی نژاد رونق بیشتری داشته است. یکی از پر استعدادترین وزرای دولت روحانی که استیضاح خور به شمار می‌رود  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و یکی هم  علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. پروژه استیضاح این دو وزیر مدت‌هاست که کلید خورده بود اما هر بار به بهانه‌های مختلف این موضوع به عقب می‌افتاد و به زمان دیگری موکول می‌شد.
آخوندی و ربیعی وزارتخانه‌هایی را اداره می‌کنند که شاید بتوان گفت بیشترین برخورد را با مردم دارد، اما تقابل مسوولیت‌پذیری و مسوولیت‌گریزی آنها باعث شده تا کشور شاهد حوادثی باشد که قبل از این کمتر رخ می‌داد.  
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت استیضاح ۳ وزیر دولت دوازدهم در مجلس، روز دوشنبه ۱۶ بهمن گفته بود: «در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح وی هستند، اما هنوز تقاضای استیضاح به طور رسمی به هیات رییسه تحویل داده نشده است. پیش از این نیز یک بار استیضاح ربیعی در ماه‌های اخیر به هیات رییسه تحویل داده شد و فرایند قانونی‌اش را هم طی کرد ولی هنگامی که آماده اعلام وصول در صحن بود، تعداد امضاها دو باره کاهش یافت و به زیر ۱۰ نفر رسید و منتفی شد.»

در همین رابطه:

وزیر راه در ۵ محور استیضاح می‌شود


عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین درباره موضوع استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز اضافه کرد: «در این رابطه استیضاحی مطرح نشده، اما انتقاداتی از طرف نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران درباره مدیریت بحران در برف اخیر مطرح است.»
در این رابطه مساله عدم آمادگی ستاد وزارت راه، راهداری‌های کشور و فرودگاه‌ها در جریان بارندگی سنگین اخیر از طرف نمایندگان مطرح و باعث انتقاد و نگرانی آنها شده و این نگرانی همچنان باقی است؛ فکر می‌کنم اگر پس از ایام بودجه پاسخ قانع کننده‌ای در این باره به نمایندگان داده نشود، ممکن است به سؤال یا استیضاح وزیر منجر شود.

منتظر اعلام وصولیم


محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره استیضاح آخوندی و ربیعی می‌گوید: «نامه استیضاح آخوندی از سوی تعدادی از نمایندگان امضا شده و منتظر اعلام وصول است، اما درباره استیضاح ربیعی اطلاع دقیقی ندارم.»
او در پاسخ به این سؤال که چرا دفعات قبلی استیضاح آخوندی کار به جایی نمی‌رسید، ادامه می‌دهد: «مسائل حوزه راه و شهرسازی پیچیده و بسیار زیاد است و با توجه به انتظارات مردم و مشکلاتی که بروز و ظهور کرده و وجود دارد عوامل اصلی است که نمایندگان از اختیارات خود استفاده کنند تا وزیر درباره اقداماتش پاسخگو باشدکه چرا این مسائل حل نمی‌شود.»


سعیدی اضافه می‌کند: «یکی از مسائل و موضوعاتی که اخیراً هم پیش آمد در بارندگی برف بود که خیلی کند عمل کردند و با 30 سانت برف 2 روز فرودگاه بین المللی امام خمینی و مهرآباد تهران فلج شدند و پروازها به تأخیر افتادند و به گفته مسوولان شرکت‌های هواپیمایی صدها میلیارد تومان خسارت به آنها وارد شد.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «این آخرین اتفاقی بود که افتاد و باعث شد این موضوع در نظر دوستان و همکاران شد که وزیر باید درباره مشکلات متعدد حوزه راه و شهرسازی و بافت‌های فرسوده، ریلی، هوایی، جاده‌ای و ... توضیح دهد. هنوز این مشکلات ادامه دارد.»

تعطیلات در وزارتخانه


در اتفاقاتی که خیلی از هموطنانمان در آنها جان باختند مسوولانی بسیار مشخص وجود دارند که به رغم ناکارآمدی همچنان سر کارند. در همه حوادثی که امسال رخ داد رد پاهای وزارت راه و وزارت کار دیده می‌شده است. به عنوان مثال نارضایتی‌های شغلی گسترده و تجمع‌های کارگران در اقصی نقاط کشور برای دریافت حق و حقوق‌شان در غیبت دستگاه‌هایی نظیر وزارت کار دیده شد.
وزارت راه نیز مشکلات کمی را برای مردم نداشته است، خلأهای نظارتی و همچنین عملیاتی در وزارت راه و شهرسازی و برخوردهای نابهنجار  وزیر همیشه شاکی با مردمی که حق‌شان را از ایشان طلب می‌کردند و فرار از پاسخگویی به رسانه‌ها و افکار عمومی، از نشانه‌های ضعف وزیر این وزارتخانه است.
در حوزه راه و شهرسازی حوادث زیادی رخ داده و همچنین کمبودهای زیادی وجود داشته و دارد که برای رفع آنها جز فرافکنی اقدامی انجام نشده است در حالی‌که در مدت پنج سال گذشته فرصت انجام هر اقدامی در صنعت حمل و نقل و راهداری و راه سازی بوده است.


استیضاح در انتظار وزرا


یکی از ابزارهای مهم در دست مجلس شورای اسلامی استیضاح است.عباس آخوندی و علی ربیعی وزرای راه و رفاه که به اعتقاد مردم و نمایندگان در این دو منصب کاری برای کشور نکرده‌اند، به عنوان مقصران اصلی حوادث و سوانح سال 96 بارها با سفارشات مختلف از استیضاح دورماندند اما این‌بار گویا موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست و کارد به استخوان نمایندگان رسیده تا برای رفتن یا بهتر بگوییم بیرون کردن این دو وزیر از وزارتخانه‌ها، تصمیم بگیرند.

در همین رابطه:

تقدیم نامه استیضاح آخوندی به هیأت رئیسه مجلس +عکس


نمایندگان در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار استعفای این دو وزیر شده‌اند. در نامه‌ای که به رییس جمهور نوشته شده آمده است: «همانگونه که مستحضرید اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول دوران ریاست جمهوری جنابعالی تمام تلاش خود را در جهت حمایت از برنامه‌ها و اهداف جنابعالی و کابینه محترم‌تان مبذول داشته‌اند تا شرایط در کشور برای رسیدن به اهداف اعلام شده فراهم شود. متاسفانه در روند اجرایی کشور بی انگیزگی، سستی، رخوت، عدم وجود سازماندهی مناسب در مواجهه با مشکلات و بحران‌ها و از همه مهمتر کم دقتی در اولویت بندی امور اجرایی مردم شرایطی را فراهم کرده است که ناگزیر به تغییر آن هستیم. بحران‌های اخیر در امور اجرایی و مدیریتی چون بحران‌های حمل و نقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی، سیاسی کاری بیش از حد در اداره سازمان‌هایی که متولی بخشی از امور بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند، عدم پایبندی به شعارها و برنامه‌های انتخاباتی، عدم پاسخگویی مناسب و از همه مهمتر به فراموشی سپردن حوادث به وقوع پیوسته، ایجاب می‌کند دو وزیر محترم آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و  ربیعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که اتفاقاً از دوستان خوب و ارزشمند ما هستند، از کابینه خارج و مدیران با انگیزه‌ای وارد آن شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود. اگر چه استیضاح این دو بزرگوار تقدیم هیات رییسه محترم شده است، ولی به نظر اینجانبان بهتر است قبل از طرح استیضاح در مجلس، شرایطی فراهم شود که دو وزیر محترم رأساً استعفا داده و حضرتعالی نیز با پذیرش آن شرایط کاری مناسب‌تری را در دو حوزه یاد شده فراهم کنید.»


تیره شدن رابطه


غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه‌ای به رییس جمهور برای استعفای آخوندی و ربیعی خبر داده و گفته است: «مدت‌ها این بحث مطرح بود که به نظر می‌رسد مقداری رخوت و سستی در برخی از ارکان دولت وجود دارد که ممکن است به تیره شدن رابطه دولت و مجلس منجر شود. هرچند وزرای راه وشهرسازی و تعاون،کار و رفاه اجتماعی از دوستان خوب ما هستند اما جمعی از نمایندگان مجلس در راستای اجرای قانون اساسی و توجه به حقوق ملت خواستار استعفای وزرای مذکور شدند.» او اضافه کرد: «در حال حاضر نامه برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای جمعی از نمایندگان که از تمامی طیف‌های سیاسی مجلس هستند، رسیده است و تقدیم به هیات رییسه مجلس شده است. رویکرد نمایندگان برای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون،کار و رفاه اجتماعی یک رویکرد و موضوع کاری است که باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه‌وشهرسازی مقصر هستند، البته شاید شخص وزیر مقصر نباشد اما در هر صورت وزارتخانه تحت مدیریت وزرای مذکور است.»


طرفداران: استعفا دهید


با وجود تمام کم و کاستی‌هایی که برخی از وزرای دولت یازدهم و دوازدهم داشته‌اند اما باز هم طرفدارانی در مجلس شورای اسلامی هستند که بیشتر از اینکه نماینده مردم و مطالبه گر حق و حقوق مردم بدون تعارفات و ملاحظات سیاسی باشند، طرفدار دولت‌اند و به جای فریاد زدن حق تصمیم بر لاپوشانی گرفته‌اند.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفته است: «علاوه بر تقاضای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مشخص است از طرفداران رییس جمهور نیز بودند در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار این موضوع شدند که علاقه‌مند نیستند وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس استیضاح شوند، بنابراین باید وزرای مذکور استعفا بدهند تا روح تازه‌ای در کالبد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی دولت دمیده شود.»


یکی از مهمترین مسائلی در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور مؤثر بوده، نبود مدیریت مسوولانه در برخی از مدیران رده بالای کشور به ویژه در وزارتخانه راه و رفاه بوده که از این رو ضربه‌های اساسی هم به منافع و جان مردم وارد شده است. وارد شدن وزارتخانه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی در حالی‌که تحریم هستند باعث شده تا به سمت تهیه لوازم و ادواتی بروند که پایان عمر خود را می‌گذرانند.
در صنعت هواپیمایی که پرواز تهران یاسوج را به پروازی ابدی تبدیل کرد، عقب ماندگی‌های زیادی داریم و صد البته حضور وزارتخانه رفاه با عنوان هواپیمایی آسمانی و عدم تأمین هواپیماهای مطمئن و حداقل کم سن و بدون مشکل فنی باعث شدن تا امروز خانواده‌های زیادی عزیزانشان را با برف و آتش کفن پوش کنند. استیضاح این وزرا شاید اگر زودتر انجام می‌شد حداقل می‌شد امیدوار بود که میزان اتفاقات با حضور افراد کارآمد و خلاق و مسوولیت پذیر کاهش یابد یا حتی رخ ندهد. متاسفانه  انتخاب‌های اشتباه، ریشه خیلی از مشکلاتی است که امروز مردم آن را تجربه می‌کنند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    33 0
    بری بحق علی که خلقی نفس آسوده بکشن
  • هاشم IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    15 9
    من نمیدانم چرا ایشان را استیضاح میکنند . این بنده خدا که از روز اول حادثه و جان باختن تعدادی از هم وطنان در سقوط هواپیما در کوه دنا در محل حادثه حضور داشته و با بازماندگان داغدیده ابراز هم دردی کرده و خودش شخصا تا کنون در محل حادثه حضور داشته !! در رابطه با ثروت هنگفت ایشان هم دعا کنید که انشا ا... دروغ باشد . تازه درسته که ایشان از ملت ایران بخاطر این همه حوادث جاده ای و ریلی و هوایی و دریایی و .... عذر خواهی نکرده ، ولی باور بفرمائید خاطر شریفشان خیلی مکدره و روی عذر خواهی رو نداره ، صحبتهای مربوط به رانت های اقوام هم بکلی دروغه !! حیف نیست ملت ایران چنین خدمتگزاری را از دست بده ؟ شما راضی میشوید که ایشان با این همه محسنات برود ؟
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      9 0
      هاشم جان باحال گفتی دوستان متوجه کنایه شما نشدن
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    22 0
    بلیط رفت روحانی کی اوکی میشه؟ ۵ نفر کشته به کشته های دی ماه اضافه شدند . چند نفر دیگه باید بمیرند؟
  • PL ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    11 0
    مشکل از مجلسه و نمایندگانی که مردم انتخاب کردند
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    9 0
    استیضاح خدایی بشن ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس