جهان ارا

رضا سراج کارشناس و تحلیلگر مسائل راهبردی و امنیتی گفت: پروژه «منارید» پروژه اجرایی برخی حوزه‌های سند 2030 است که مدیریت اسرائیلی‌ها پشت پروژه منارید قرار دارد و کشور هدف، ایران است.

به گزارش مشرق - قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «جاسوس‌ها از کجا می‌آیند؟» یک‌شنبه شب 29 بهمن ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت. شبکه‌های امنیتی کشور خبر از خنثی کردن شبکه نفوذ را در کشور دادند و تعدادی از جاسوسان را که در قالب فعالیت‌های محیط زیستی مشغول بودند بازداشت کرده‌اند. خودکشی بالاترین شخصیت به لحاظ رتبه سازمانی در این شبکه در کسوت استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، کاووس سید امامی در بازداشتگاه پیش از محاکمه و تکمیل پرونده‌اش بود که همین بهانه‌ای شد تا دست‌اندرکاران جهان‌آرا به مقوله حضور جاسوسان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و نهادهای بالادستی کشور گرفته تا گروه‌های محیط زیست و پوشش‌های مختلف و نفوذ و شبکه‌های آن بپردازند.

رضا سراج کارشناس و تحلیلگر مسائل راهبردی و امنیتی مهمان حضوری برنامه بود و مهدی سیدی دکتر بیوتکنولوژی و پژوهشگر حوزه امنیت غذایی و استاد دانشگاه طی ارتباط زنده با جهان‌آرا همراه شد. وحید یامین‌پور هم مجری کارشناس این برنامه بود.

سراج گفت: امریکایی‌ها دریافته‌اند یکی از پوشش‌های باورپذیر در کشورهای آسیایی و جهان سوم پوشش‌های علمی و آکادمیک است و محیط زیست یکی از این پوشش‌هاست. وی اشاره کرد: چطور امریکا که تحریم دارویی داروهای بیش از یک میلیون بیمار خاص در ایران را برنداشته است، یکباره به حیات وحش، اقلیم، آب و غذا در ایران علاقمند می‌شود؟

تحلیلگر مسائل راهبردی در خصوص موضوع اخیر جاسوسی در محیط زیست توضیح داد: زیستگاه‌های جانوری یوز ایرانی، قوچ ایرانی و خرس ایرانی کاملاً منطبق بر نیازمندی‌های اطلاعاتی متناسب با اهداف امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ارزیابی معادن اورانیوم و مبارزه با دکترین نظامی و دفاعی ایران است. هدف این بود که جاسوسان در راستای دکترین نظامی اطلاعات دقیقی در باره تست‌های موشکی، قدرت تخریب، دقت و سرعت موشک‌های ایرانی به دست آورند و انتقال دهند. وی افزود: پوشش این شبکه دفتر توسعه سازمان ملل و هماهنگ‌کننده و پشتیبانی آن به عهده گری لوئیس و عنصر اصلی، مسئول و هدایتگر شبکه دیوید لیلین و مرتبط با کاووس سید امامی است. سراج هدف دیگر این شبکه نفوذ را بررسی سامانه‌های پرتاب موشک مطرح ساخت.

وی در خصوص فعالیت طولانی مدت افرادی مثل کاووس سیدامامی و دیر شناسایی شدنشان اظهار کرد: شبکه جاسوسی حیطه‌بندی‌های لازم را دارد و جاسوسان آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرند و به سرعت شناسایی نمی‌شوند و اشراف اطلاعاتی نسبت به آنها یکباره اتفاق نمی‌افتد. شناسایی وسعت، عمق، قلمرو و اهمیت شبکه نفوذ نشان از کار طولانی مدت دستگاه‌های امنیتی روی این شبکه است.

کارشناس مسائل راهبردی پیرامون اهمیت وجهه علمی و آکادمیک جاسوسان شرح داد: این قضیه پوشش را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کنند و اینها به‌راحتی می‌توانند به خارج رفت و آمد کنند و کنترل اطلاعاتی روی آنها کمتر است. وی تصریح کرد: در جاسوسی نوین اسناد بالادستی و پروژه‌های اجرایی تعریف می‌شوند. مثلاً سند 2030 یکی از اسناد بالادستی شبکه‌های نفوذ و جاسوسی است و پروژه منارید هم پروژه اجرایی برخی حوزه‌های سند 2030 است که مدیریت اسرائیلی‌ها پشت پروژه منارید قرار دارد و کشور هدف ایران است.

سراج به جنگ ترکیبی که جنگ در همه عرصه‌ها، زمان‌ها و مکان‌هاست اشاره کرد و افزود: این یک جنگ هم‌افزایی است که هشت جنگ دیپلماتیک، اقتصادی، شناختی و نرم، اطلاعاتی، سیاسی، سایبری نامنظم و جنگ علیه محور مقاومت و جنگ تروریستی و نیابتی را در خود جای داده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مخاطرات شبکه‌سازی نفوذ در حوزه آب ایجاد تهدیدات امنیتی در حوزه اجتماعی و تغییر سیاست‌ها و اولویت‌ها و تصمیم‌سازی است تا ریل تأمین غذا در کشور کاملاً تغییر کند و به سمت محصولات تراریخته و کشت فرا سرزمینی سوق یابد. در واقع این پروژه به دنبال اجرای طرح نکاشت و تعطیلی کشاورزی و ایجاد مشکلات اساسی در غذا و کالاهای استراتژیک کشور است.

تحلیلگر مسائل راهبردی گفت: یکی از حوزه‌های جنگ اطلاعاتی، شبکه‌سازی و نفوذ مهار ارکان قدرت است که یکی از ارکان قدرت اجتماعی ما جمعیت است و با مدیریت بر منابع آب سعی در مهار جمعیت کشور دارند و زمزمه می‌شود کشوری که دچار بحران است چرا باید رشد جمعیت داشته باشد. از طرفی آنها با خارج کردن مدیریت منابع آب از حاکمیت، کشور را گرفتار نزاع قومی کردن و توسعه این درگیری‌ها به سمت بحران اجتماعی بستر تجزیه ایران را فراهم می‌سازند.

سیدی توضیح داد: مشکل آب دیر یا زود امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند که دو راه مقابله جدی با آن هست یکی بالا بردن سطح زیر کشت و دیگری بهره‌وری در واحد سطح که با استفاده بهینه از سطح ما مشکل اول را حل کرده‌ایم و باید روی مورد دوم تمرکز و هدررفت آب را کم کنیم.

وی در خصوص محصولات تراریخته گفت: این موضوع استراتژیک است و عواقب بسیاری برای امنیت کشور دارد. کارتل بزرگ اقتصادی پشت این قضیه است و از انجام تحقیقات در این باره جلوگیری می‌کند.

سراج خاطرنشان کرد: بخشی از جنگ اطلاعاتی و نفوذ، نفوذ راهبردی برای ورود به مراکز تصمیم‌ساز و تغییر اولویت‌ها و سیاست‌ها و محل‌های هزینه منابع است. در واقع شبکه‌سازی‌هایی برای تسخیر مراکز تصمیم‌ساز شکل می‌گیرند که در محیط زیست این اتفاق افتاده است.

وی در پایان گفت: امنیت کالای ذی‌قیمتی است که در کشور ما توسط افراد ناآگاه و دنبال شهرت کم‌فروشی می‌شود و نباید شاهد استاندارد دوگانه در حوزه امنیت باشیم. با دستگیری یک جاسوس عده‌ای سعی در تطهیر او و زیر سئوال بردن دستگاه‌های امنیتی کردند. اینها فرعیاتی برای به محاق بردن اصل قضیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امینی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    سالها بود به یکی مدعیان اصلی این پروژه در سیستان مشکوک بودم چون میدونستم خائن هست امروز که این مطلب و دیدم به حسم نسبت به این پروژه و شخص مطمئن شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس