کد خبر 832375
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
پاس تهران

واگذاری تیم‌های پایتخت به شهرستان‌های مختلف،‌ نتیجه‌ای جز نابودی این تیم‌ها در پی نداشته است.

به گزارش مشرق، حدود 25 سال از آخرین قهرمانی نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیا می‌گذرد، از روزی که تیم پاس تهران در سال 1992 با فیروز کریمی در بازی فینال مقابل الشباب عربستان با هدایت کارلوس آلبرتو پریرا به برتری رسید و سبزپوشان تهرانی در منامه، قهرمانی آسیا را جشن گرفتند. جدا از این موضوع که چرا حسرت قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا 25 ساله شده است، باید بگوییم که حتی در حفظ تیم‌های قهرمان خود ناتوان بوده‌ایم.

پاس سال 1332 با نام شهربانی تأسیس شد و نام این تیم 10 سال بعد به پاس تغییر یافت. پس از آن، دوران پُرافتخار نماینده فوتبال تهران آغاز شد. پاس در مجموع پنج قهرمانی و پنج نایب قهرمانی لیگ در تاریخ مسابقات فوتبال کشور به دست آورد، اما این افتخارات هم برای تأمل مدیران ورزش کشور در نابودی این تیم بی‌تأثیر بود.

سال 86 و با حاتم‌بخشی‌های مدیران سازمان تربیت بدنی و مسئولان دولت وقت، امتیاز تیم‌های صباباتری تهران به قم، پیکان تهران به قزوین و پاس بزرگ هم به همدان واگذار شد تا مُهری باشد بر پایان 54 سال افتخار. «پاس» دادن‌هایی که سرنوشتی جز زوال این تیم‌ها در پی نداشت.

پیکان قزوین به لیگ دسته اول سقوط کرد که با بازگشت امتیاز این تیم به تهران، خودروسازان به لیگ برتر بازگشتند. صبای قم هم 8 سال در لیگ برتر بود و به لیگ یک سقوط کرد. پاس همدان چهار سال در لیگ برتر حضور داشت و حتی به رتبه پنجم لیگ برتر هم رسید، اما سال 90 به لیگ دسته اول رفت. اتفاقاتی که برای مسئولان ورزش کشور هم درس عبرت نشد و آنها تلاش می‌کردند نفت تهران را به اراک واگذار کنند که در این امر موفق نشدند.

پاس در سال 94 و پس از اینکه قرار شد تیم‌های لیگ دسته اول از 20 تیم به 18 تیم کاهش یابد، با قرار گرفتن در رده شانزدهم به لیگ دسته دوم سقوط کرد تا تیره‌روزی‌های تیم پُرافتخار سابق فوتبال ایران ادامه داشته باشد. پاس همدان دو فصل در لیگ دسته دوم حضور داشت و روز گذشته (شنبه) و پس از شکست 2 بر یک مقابل تیم شهرداری بم، به لیگ دسته سوم سقوط کرد. همان تیمی که تحت عنوان پاس تهران در فوتبال ایران آقایی می‌کرد و در دهه 80 قهرمانی در لیگ برتر را هم جشن گرفت.

به نظر می‌رسد پاس آخرین تیمی نیست که به سرنوشت تیم‌هایی چون بهمن، شاهین، کشاورز و ... دچار می‌شود. راه‌آهن هم اکنون با 4 امتیاز و فاصله‌ای 20 امتیازی از منطقه بقا، در قعر جدول لیگ دسته اول جای دارد و سقوط این تیم به لیگ دسته دوم، تا هفته‌های دیگر قطعی خواهد شد. تیمی که هنوز مالکی ندارد و از جیب مدیرعامل، سرمربی و سرپرست راه‌آهن برای این تیم هزینه می‌شود. صبای قم هم که امتیاز آن مانند پاس به شهرستان دیگر منتقل شد، با 10 امتیاز در رده هفدهم جدول جای دارد و بخت کمی برای نجات از سقوط به لیگ دسته دوم دارد.

با نابودی این تیم‌ها باید گفت که ریشه فوتبال تهران و همچنین ایران کم کم خشک می‌شود و تیم‌های ریشه‌داری چون پاس که امثال حشمت‌الله مهاجرانی، همایون شاهرخی، حسن حبیبی، حسین فرکی، وحید هاشمیان، محمد خاکپور، جواد نکونام، خسرو حیدری و آرش برهانی را به فوتبال ایران معرفی کرد، رسماً از بین می‌روند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس