روزنامه

علیرغم توضیحات دادستان تهران و تأیید خودکشی سید امامی، برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر همصدا با رسانه‌های معاند، به تردیدافکنی و مظلوم نمایی و کم اهمیت نشان دادن موضوع جاسوسی پرداخته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عصبانیت اصلاح طلبان از دستگیری جاسوس‌ها، دیروز دری اصفهانی امروز سید امامی

پس از انتشار خبر دستگیری یک شبکه جاسوسی در قالب فعالیت زیست‌محیطی توسط یکی از نهادهای امنیتی کشور در روزهای گذشته و افشای پشت‌پرده تکان‌دهنده ماجرا از سوی دادستان تهران، اصلاح طلبان واکنش تأمل برانگیز و البته مسبوق به سابقه‌ای نشان دادند.

علیرغم توضیحات مبسوط دادستان تهران و تأیید خودکشی کاووس سید امامی از سوی نزدیکان وی و تشریح فیلم خودکشی این متهم از سوی نمایندگان مجلس، برخی روزنامه‌های اصلاح طلب در روزهای اخیر همصدا با رسانه‌های معاند، به تردیدافکنی و مظلوم نمایی و کم اهمیت نشان دادن موضوع جاسوسی پرداخته‌اند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «حمیدرضا جلایی پور» نوشت:

«اعلام شده که سیدامامی جاسوس بوده و خودکشی کرده است. اغلب حامیان محیط زیست اما در پذیرش این خبر تردید دارند. حتی عده‌ای معتقدند این فضای سنگین امنیتی که علیه دستگیرشدگان به راه افتاده در اصل متوجه حامیان محیط زیست و اقلیم ایران است... در این آشفتگی رسانه‌ای کسی نمی‌گوید که ما با کسانی که در نگهداری دکتر سید امامی قصور داشته‌اند، برخورد قانونی می‌کنیم بلکه عمدتاً و به خصوص صدا و سیما فقط روی جاسوسی و خودکشی تاکید می‌کند.»

روزنامه وقایع اتفاقیه نیز در یادداشتی با عنوان «سیدامامی و سؤالات بی پاسخ» نوشت:

«درباره پرونده دکتر سیدامامی، فارغ از اینکه وی خودکشی کرده‌است یا خیر، سؤال اینجاست که مگر می‌شود در زندان امکاناتی باشد که یک فرد خودکشی کند و چرا این امکانات در اختیار متهم زندانی قرار داده شده است؟».

لازم به ذکر است که برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب پیش از این نیز واکنش مشابهی درخصوص دستگیری متهمان به جاسوسی نشان داده‌اند.

برای نمونه در مهرماه امسال و پس از انتشار خبر دستگیری «عبدالرسول دری اصفهانی» جاسوس دوتابعیتی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای، روزنامه‌های اصلاح طلب به دفاع تمام قد از این متهم پرداختند. در همین رابطه روزنامه آرمان-۳۰ مهر ۹۶- در مطلبی نوشت: «طی روزهای گذشته ماجراهای پیرامون عبدالرسول دری اصفهانی، مشاور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌های مخالف دولت تبدیل شده و بااستفاده از آن دولت حسن روحانی را تحت فشار قرار داده‌اند... به نظر می‌رسد مساله جاسوسی دری اصفهانی نیز قسمتی از پروژه تخریب دولت توسط دلواپسان باشد».

نکته قابل توجه اینجاست که همزمان با تقلای اصلاح طلبان برای ماله کشی جاسوسی در تیم هسته‌ای، رسانه‌های ضد انقلاب نیز به دفاع از دری اصفهانی پرداختند. برای نمونه وبسایت رادیو فردا (ارگان رسمی سازمان سیا)-مهر ۹۶- ضمن دفاع از جاسوس هسته‌ای در گزارشی نوشت: «طرح اتهامات علیه برجام، همچنان ادامه دارد...عبدالرسول دری اصفهانی، کارشناس دو تابعیتی نزدیک به تیم هسته‌ای ایران، مردی است که گفته می‌شود در دو دهه اخیر در برخی از معاهدات بین‌المللی ایران حضوری فعال داشته و سبب شده تا نزدیک به دو میلیارد یورو به ایران بازگردانده شود».

حال سؤال اینجاست که چرا هر وقت که یک جاسوس دستگیر می‌شود، برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب عصبانی شده و به دفاع تمام قد از متهم می‌پردازند؟!

** کاهش ۲۵ درصدی ارزش پول ملی، دستاورد جدید برجام

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «کاهش ۲۵ درصدی ارزش پول ملی» نوشت:

«در چند ماه گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز، ارزش پول ملی ۲۵ درصد کاهش یافته است...بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در حال حاضر تلاشی برای کنترل بازار ارز نمی‌کند و شاید این وضعیت برای دولت چندان ناراحت‌کننده نباشد. فرشاد مؤمنی در خصوص وضعیت بازار ارز معتقد است که دولت به دلیل کسری مزمن بودجه، اقدام به دستکاری نرخ ارز می‌کند. وی در این باره می‌گوید: اکنون این مساله مطرح است که دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بی‌سابقه شده، بنابراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمت‌های کلیدی دیگر می‌کند».

روزنامه ایران نیز در یادداشتی با عنوان «بازار ارز نیازمند مدیریت دولت» به قلم «رئیس کنفدراسیون صادرات ایران» نوشت:

«شرایط کنونی بازار بیشتر نشأت گرفته از جو روانی و تقاضای کاذب است که اگر دولت به درستی آن را مدیریت نکند، تبعات بسیار منفی در اقتصاد خواهد گذاشت و یکی از دستاوردهای مهم دولت که حفظ تورم و مدیریت کاهش آن بوده است، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت... در حال حاضر شرایط به ضرر فعالان اقتصادی هم هست، چرا که نمی‌توانند حتی برای کوتاه مدت و میان مدت خود برنامه‌ریزی کنند و اصلاً معلوم نیست اوضاع بازار به چه سمتی برود. بنابراین در حال حاضر هم نرخ ارز واقعی نیست، ما از دولت انتظار داریم هرچه سریع‌تر به چالش ارزی ورود پیدا کند و جلوی افزایش‌های سرکش و غیرقابل پیش‌بینی را بگیرد. افزایش‌هایی که امکان برنامه‌ریزی را کاملاً از ما سلب کرده است».

لازم به ذکر است که در حال حاضر قیمت دلار به حدود ۴۹۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که حدود دو سال پیش- ۲۶ دی ماه ۹۴ روز اجرای برجام- قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که پس از تبلیغات گسترده دولت و رسانه‌های اصلاح طلب درباره گشایش‌های اقتصادی در پسابرجام، عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران جشن گرفتند.

گفتنی است اصلاح طلبان در سال ۹۴ با طرح دوگانه «معیشت- هسته‌ای» مدعی شدند که با رفع مسأله هسته‌ای، تمام تحریم‌ها به تاریخ می‌پیوندد. دولتمردان نیز به صراحت اعلام کردند که با اجرای برجام تحریم‌ها در دی ماه ۹۴ بالمره لغو می‌شود و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و رکود و گرانی و بیکاری نیز رفع می‌شود.

اظهاراتی همچون «امسال (سال ۹۴) اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد. (سیف، رئیس‌بانک مرکزی)»، «منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید. (اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد دولت یازدهم)»، «بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید. (محمد نهاوندیان)»، «توافق هسته‌ای موجب خروج سریع کشور از رکود خواهد شد. (محمد علی نجفی، دبیر وقت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت)» و...تنها بخشی از وعده‌های دولتمردان درباره دوران پسابرجام است.

** آلزایمر روزنامه اصلاح‌طلب؛ برای توزیع یارانه‌ها رفراندوم برگزار کنیم

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز با عنوان «تابوی همه پرسی» نوشت:

«مسائلی از قبیل ایجاد رادیو و تلویزیون خصوصی، افزایش یا عدم افزایش قیمت سوخت یا نحوه توزیع یارانه‌ها چنانچه به همه‌پرسی گذاشته شود، حکایت از رشد دموکراسی و مردم‌گرایی بیشتر در یک جامعه دارد».

مطرح کردن موضوع «برگزاری رفراندوم در مسائل مختلف» از سوی دولتمردان و روزنامه‌های اصلاح طلب در حالی است که مطالبات اصلی مردم کاملاً مشخص است. در حال حاضر مطالبه اصلی مردم رفع مشکلات معیشتی و بهبود وضعیت اقتصادی است.

اکنون زنگ حساب دولت است و دولتمردان باید درباره وعده‌های مطرح شده و کارنامه خود پاسخگو باشند. کارشناسان معتقدند که طرح موضوعاتی همچون رفراندوم با هدف به حاشیه رفتن مطالبات اصلی مردم صورت گرفته است.

روزنامه اصلاح طلب آرمان پیشنهاد داده است که درخصوص نحوه توزیع یارانه‌ها رفراندوم برگزار شود. این پیشنهاد که در حالت خوش بینانه از فراموشی مدیران این روزنامه حکایت دارد در حالی است که  دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار خود با تبلیغات گسترده رسانه‌ای و اعلام فراخوان عمومی بر حذف یارانه مردم عزم کرد اما با مخالفت ۹۷ درصدی مردم مواجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    24 0
    بالاخره همه اینها از یک محل حمایت میشوند باید هوای همدیگر را داشته باشند
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    14 0
    یک حرفی زدی از آن حرفها !!! مردم نه تنها از دستگیری جاسوسها عصبانی نمی شوند بلکه خوشحال هم می شوند . ما همه از وطن فروشان متنفریم .
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    8 0
    همه اش نقشه هستش که بگن وضعیت اقتصاد بد هستش و باید به مذاکرات ادامه داد.در حالی که همه می دانند دولت دلار رو گرون نگه میداره.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    12 1
    این برجام قرار بود عین خورشید بدرخشه اما ر ... د
  • SE ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    7 5
    کدام آدم احمق اختیارش را به یک مشت فاحشه میده که چه روزی چه لباسی بپوشه و رفته رفته عادت کند که به دستور آنها تن به هر کثافت کاری هم بدهد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    12 0
    طرح رفراندوم برای یارانه و قیمت سوخت مقدمه ای برای طرح رفراندوم برای برجام 2 هست!!
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    8 0
    اقای سیف بداند که سرمایه سپرده گذاران موسسه مجاز کاسپین حاصل سالها تلاش و ضامن ادامه حیات بسیاری از سپرده گذاران و خانواده هایشان می باشد.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    4 0
    بانک مرکزی به یک موسسه مالی مجوز داد و شخص اقای سیف مردم را به سپرده گذاری بی دغدغه و بدون نگرانی از سرمایه های خود دعوت کرد و پس از انکه صدها هزار نفر با اعتماد به مجوز وتائیدیه رسمی بانک مرکزی برای سپرده‌گذاری ارقام نجومی در سال 95 در موسسه مجاز کاسپین به ودیعه سپردند
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    8 0
    نگو روحانی و برخی آقایان و آقازاده ها الان می گن تقصیر دولت احمدی نژاده. شعور خود مسئولین به حراج رفته ولی کو بصیرت برخی از مردم و مسئولین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    چیزی از ارزش پول ملی باقی مانده است در این چند سال جند تا 25 درصد کم شده ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس