محمود عباس و پوتین

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با رئیس جمهور روسیه در مسکو پیشنهاد داد مکانیزمی مانند مذاکرات هسته‌ای ایران برای پیشبرد مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

به گزارش مشرق، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی سفر به مسکو، با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

عباس در گفت‌وگو با پوتین تاکید کرد که دیگر نمی‌توان نقش آمریکا به عنوان میانجی در مذاکرات سازش با اسرائیل را پذیرفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی با اشاره به تصمیم آمریکا علیه قدس، گفت: «تاکید می‌کنیم که از همین اکنون به بعد، به هیچ شکلی با آمریکا در موضوع میانجی‌گری (ّرای مذاکرات سازش) همکاری نخواهیم کرد. زیرا ما با اقداماتش مخالف هستیم.»

رئیس تشکیلات خودگردان با بیان اینکه مکانیزم میانجی‌گری جدیدی برای جایگزین کردن با گروه چهارجانبه موسوم به صلح خاورمیانه می‌خواهند، توضیح داد: «برای مثال، گروه چهارجانبه به اضافه کشورهای دیگر، مانند مدلی که برای دستیبای به توافق هسته‌ای ایران انجام شد.»

رئیس جمهور روسیه نیز با بیان اینکه وضعیت در موضوع صلح فلسطین-اسرائیل، بسیار از نقطه مطلوب دور است، گفت: دقایقی پیش با ترامپ تلفنی درباره مناقشات فلسطین صحبت کردم.

ترامپ در تاریخ ۱۶ آذر طی سخنرانی در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و اعلام کرد به زودی سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهند کرد.

این اقدام واکنش‌ها و اقدامات بین‌المللی گسترده‌ای را درپی داشت. در اولین جمعه پس از این تصمیم، هزاران فلسطینی در قدس، کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

کشورهای مختلف اروپایی نیز تاکید کردند این مسئله چشم‌انداز توافق صلح فلسطین-اسرائیل و اجرای راهکار دو دولتی را به خطر می‌اندازد. سران اروپا اعلام کردند از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به قدس تبعیت نمی‌کنند و این شهر را پایتخت دو دولت می‌دانند.

طبق قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ با تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    6 1
    به به ! برجام ! پس خبر نداری ! اینجا دستاورد بچه های هسته ای رو ... شما که ...
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    1 0
    برجام افتخاری برای تمام جهانیان و سمبل دیپلماسی و صلح جهانیست.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 1
    ببین اوضاع چقدر بی ریخت شده که محمود عباس دربان صهیونیست ها برجام را برای خودش الگو می بیند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس