گروههای تروریستی سوریه

برای توضیح درباره پراکندگی گروه های تروریستی در شمال سوریه باید به روزهای ابتدایی شروع بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱ باز گردیم؛ زمانی که گروه تروریستی جبهه النصره با کمک های دولت های مرتجع تشکیل شد.

سرویس جهان مشرق - فروردین ماه ۹۶ برای نیروهای جبهه مقاومت رجز خوانی می کردند، امارت خود خوانده خود را غیر قابل نفوذ می دانستند و به حمایت حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای خود دل گرم بودند؛ در محافل رسانه ای از انتقام شکست های سال گذشته سخن به میان می آوردند و حتی در مقطعی توانستند خود را به ۵ کیلومتری مرکز استان حماه برسانند.

اما زمانی که رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای متحد در میدان نبرد شگفتی ساز شدند و کار گروه تروریستی داعش را در مدت کوتاهی در سوریه یکسره کردند، باز هم ترس از دست دادن مناطق تحت اشغال در استان های حلب و ادلب تمامی وجود آنان را فرا گرفت که پیشتر در سال ۹۵ تجربه کرده بودند.

خیلی خوب می دانستند که مقصد نیروهای جبهه مقاومت و جنگنده های روسی پس از تامین امنیت مناطق مرکزی و شرق سوریه به سمت شمال تغییر خواهد کرد و همین مسئله نگرانی های آنان را چند برابر کرد.


**برای دیدن نقشه در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید**
 

اواسط پاییز ماه سال جاری زمانی که عملیات نیروهای جبهه مقاومت آغاز شد به شدت از مواضع خود دفاع کردند اما پس از ۳ ماه در نهایت ضربات مهلکی را در استان های حلب و ادلب متحمل شدند که در نوع خود بی سابقه بود و شیرازه آنان به طور کامل از هم فرو پاشید.

درباره گروه تروریستی «هیات تحریر الشام» صحبت می کنیم که این روزها به بیمار تب داری شبیه است که هر لحظه تشنج می کند و در داغ از دست دادن ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت اشغالی و محاصره نیروهایش در مساحت ۹۵۰ کیلومتر مربعی می سوزد.

پاکسازی ۴۵۰ شهرک، روستا و ارتفاع، آزادسازی فرودگاه ابوظهور و رسیدن نیروهای جبهه مقاومت به خط راه آهن دمشق - حلب پس از ۵ سال اشغال، فقط بخشی از شکست های  گروه تروریستی «هیات تحریر الشام» در جنوب غرب استان حلب، شرق و جنوب استان ادلب است.

**تروریست های جبهه النصره**

همزمان با پیروزی های چشمگیر جبهه مقاومت و شکست های سنگین هیات تحریر الشام در شمال سوریه، سوالات مختلفی در خصوص گروه های تروریستی و مناطق تحت اشغال آنان در این محور مطرح شده که در ذیل به بخشی از این پرسش ها پاسخ داده می شود.

برای توضیح درباره پراکندگی گروه های تروریستی در شمال سوریه باید به روزهای ابتدایی شروع بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱ باز گردیم؛ درست زمانی که  گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) با کمک های دولت های مرتجع منطقه و حامیان غربی خود به منظور سقوط دولت مرکزی سوریه تشکیل شد.

**تروریست های گروهک «هیات تحریر الشام» **

گروه تروریستی جبهه النصره در سال های گذشته فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته و پیروزهای تاریخ انقضاء گذشته و البته شکست های سنگین (آزادی شهر حلب) را در کارنامه خود ثبت کرده اما جنایت های جبهه النصره در مناطق مختلف سوریه به قدری رسوایی آفرید که حامیان آنان با تشکیل ائتلافی از تروریست ها درصدد پاک کردن صورت مسئله برآمدند.

اسفندماه سال ۹۴، گروه تروریستی جبهه النصره برای جلوگیری از آبرو ریزی بیشتر در افکار عمومی جهان به دستور حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای با ائتلاف سایر تروریست ها، گروه تروریستی «جیش الفتح» را تشکیل دادند تا از فشارهای بین المللی علیه خود بکاهند.

**برای دیدن نقشه در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید**

اعضای اصلی گروه «جیش الفتح» را گروه های تروریستی «جبهه النصره و احرار الشام» تشکیل دادند و گروه های تروریستی «لواء الحق، جندالاقصی، فیلق الشام، جیش السنه و اجناد الشام» هم به این گروه پیوستند.

اگر چه گروه تروریستی یا همان ائتلاف جیش الفتح در استان ادلب به پیروزی های چشمگیری دست یافت اما سال ۹۵ در جریان نبردهای سنگین که نتیجه آن آزادی شهر حلب بود، شکست های سنگینی را متحمل شد و همین مسئله انحلال و متلاشی شدن گروه تروریستی «جیش الفتح» را به دنبال داشت.

تروریست های جبهه النصره و حامیان آنان که شکست های سنگینی را در شمال سوریه تجربه کرده بودند باز هم با تغییر نام و تشکیل ائتلافی دیگر تلاش کردند زخمی های خود را در میدان نبرد درمان کنند؛ اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی گروه تروریستی جبهه النصره به جبهه فتح الشام تغییر نام داد و با ائتلاف سایر گروه های تروریستی، عنوان «هیات تحریر الشام» را برای خود انتخاب کردند.

گروه های تروریستی «جبهه النصره (جبهه فتح الشام)، جبهه انصار الدین، نورالدین زنکی، لواء الحق و جیش السنه» اعضای اصلی گروه تروریستی یا همان ائتلاف «  هیات تحریرالشام» را تشکیل می دهند و مجموع نیروهای آنان تا حدود ۳۱ هزار نفر تخمین زده شده است.

گروه های تروریستی «حزب الترکستانی، اجناد القفقاز، اماره قفقاز، جنود المهدی، فیلق الشام، فیلق الرحمن، سرایا اهل الشام، جبهه الجنوبیه، جیش العزه و جیش النصره» هم در مقاطعی با گروه تروریستی هیات تحریر الشام همکاری می کنند.

بیشتر در جریان تحولات منطقه قرار بگیرید:

آخرین تحولات میدانی شمال استان حلب/ کاروان‌های نظامی کمکی شبه نظامیان کُرد در راه عفرین

در حال حاضر، حدود ۶۵ درصد مناطق اشغالی شمال سوریه (غرب و جنوب غرب استان حلب، شمال، جنوب و شرق استان ادلب و بخشی از مناطق مرزی) تحت اشغال گروه تروریستی هیات تحریر الشام است که در نقشه های میدانی بارگذاری شده قابل مشاهده است.

به گزارش مشرق، گروه های تروریستی ارتش آزاد و احرار الشام هم بخش های مرکزی استان ادلب و شمال استان حماه (تارب، جبل الزاویه، معره النعمان، شهر اهبردی سراقب و...) را در اشغال خود دارند که در نقشه میدانی مشخص شده است.

گروه تروریستی جندالاقصی هم راه خود را با سایر گروه های تروریستی جدا کرده و با عناصر تروریستی داعش در شمال شرق استان حماه بیعت کرده است. علاوه بر شمال شرق حماه، بخش های بسیار کوچکی از استان ادلب و حلب در اشغال این گروهک تروریستی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    29 9
    سلام نقش بمبارانهای گسترده و دقیق روسیه در شکست داعش و سایر گروههای تروریستی قابل انکار نیست
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    41 11
    گروههای کردی از یاد نره
  • رسول ترک IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    22 3
    لطفا یک نقشه کامل از وضعیت میدانی عراق ،یک نقشه کامل از وضعیت میدانی یمن و یک نقشه کامل از وضعیت میدانی سوریه بگذارید تا متوجه بشویم چون ویکیپدیا خیلی دیر آپدیت می کند نقشه هایش را با تشکر
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      6 7
      ویکی پدیا به صورت روزانه و حتی ساعتی آپدیت میکنه.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    18 5
    درود بر جبهه مقاومت، به امید آزادی تمام سوریه و نابودی تروریستهای تکفیری
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    9 12
    النصره در جنوب شرق استان ادلب به پایان رسید. فقط الان داعش باقی مانده است. سوال: چه کسی از ارتش ترکیه دعوت کرده است که ادلب را اشغال کند؟
    • GB ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      12 20
      کردهای تجزیه طلب و دوست امریکا برای تجزیه سوریه
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      21 10
      هم YPG آمریکا و هم النصره و ارتش آزاد ترکیه ای باید خاک سوریه رو ترک کنن و بزودی ترک میکنن
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    20 9
    معروفترین گروهک تروریستی ارتش رجبه
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    19 8
    گروهک اتاترور با نام جعلی ارتش طرچیه
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    2 0
    ازمیان این همه پرچم برافراشته وفروافتاده پرچمی هست که برطریق مستقیم است . پرچمی که باایمان واخلاص بسوی آزادی قدس شتافته اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس