کد خبر 829467
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

نظامیان آمریکایی در شهر منبج تهدید کردند اگر از سوی نظامیان ترکیه هدف قرار بگیرند، آنها نیز با حمله متقابل، به شدت پاسخ خواهند داد.

به گزارش مشرق، تنش میان واشنگتن و آنکارا آنقدر بالا رفته است که یک ژنرال آمریکایی ارتش ترکیه را به اقدام متقابل تهدید کرد. در این میان نظامیان آمریکایی که در شهر منبج هستند تهدید کردند کهاگر از سوی نظامیان ترکیه هدف قرار بگیرند، آنها نیز با حمله متقابل، به شدت پاسخ خواهند داد.

بنابراین گزارش، ژنرال «پائول فانک» روز چهارشنبه به همراه «جیمی جرارد» فرمانده عملیات ویژه نیروهای آمریکایی از مرز شهر منبج با منطقه تحت کنترل نیروهای ترکیه بازدید کرده و هشدار دادند در برابر هرگونه حمله‌ای، قویا از خود دفاع خواهند کرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه ترکیه: آمریکا برسر راه ترکیه قرار نگیرد

نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه

پیش‌بینی قاسمی از رفتار پسا داعشی آمریکا

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» این اولین بازدید مقامات ارشد نظامی آمریکا از جبهه نبرد در شمال سوریه، بعد از تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره حمله کردن به شهر منبج و خروج نیروهای آمریکایی از آن، است.

«جوزف وتل» رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا اما در واکنش به تهدید اردوغان گفته بود هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروهایشان از شمال سوریه یا جابجایی از منبج ندارند. مخالفت آمریکا با خروج از منبج احتمال درگیری با نظامیان ترکیه را افزایش داده است.

فانک در ادامه اظهاراتش گفت: «در هرجایی از شمال سوریه احساس راحتی داریم. شکست بادوام داعش، مهمترین ماموریت ما در این گروه است.یکی از فرماندهان کُرد تحت هدایت این ژنرال آمریکایی گفت: «اگر ما تروریست هستیم، پس تمام کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی و این سربازان آمریکایی نیز تروریست هستند؟»

ژنرال فانک با اشاره به اینکه آمریکا در گذشته نشست‌های مشترکی بین نظامیان ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد منبج را میزبانی کرده‌اند، افزود: «این نشست‌ها اما در سال جاری متوقف شد زیرا ترکیه دعوت آمریکا برای شرکت در آن را رد کرد.»

اردوغان روز سه‌شنبه با تکرار هشدار علیه نیروهای آمریکایی، تاکید کرد آنها باید هرچه سریعتر منبج را ترک کنند زیرا این شهر هدف بعدی «شاخه زیتون» در شمال سوریه خواهد بود و قصد دارند منبج را به صاحبان اصلی خود برگردانند.

وی با پرسش این سوال که چرا آمریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه، علی‌رغم پاکسازی آن از داعش، ادامه می‌دهد، تاکید کرد: «چرا شما هنوز آنجا هستید؟ شما حتما نقشه‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.»

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

آنکارا این عملیات را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 15 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

با این حال اما ستادکل ارتش ترکیه آمارهای اغراق شده‌ای از تلفات شبه‌نظامیان کُرد منتشر می‌کند. بر اساس بیانیه شب گذشته تا کنون نزدیک به 1100 عنصر مسلح در جریان عملیات شاخه زیتون از پای درآمده‌اند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    66 12
    اصلا آمریکا اونجا چیکار داره که بخواد تیر بهش بخوره. یکی نیست بهش بگه جل و پلاست را جمع کن برو خونه ات.
  • AE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    37 18
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • AE ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    31 26
    آمریکا ترسیده هارت پورت میکنه
    • زنده باد ایران IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      23 8
      خخخخخخخخخخخخ
  • GB ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    31 10
    من بر علیه امریکا حاضرم اسلحه بدست بگیرم در سوریه بسیاری از هم فکرانم بر علیه امریکاییهای مزدور اسلحه بدست میگیرند سوریه مدفن نیروهای امریکایی و مزدورانش خواهد شد
  • GB ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    36 29
    به نظرم بهترین فرصته ایران هم نیروهای خودجوش بفرسته به سوریه با اتحاد با ترکیه و بشار اسد نیروهای اشغالگر امریکایی رو در سوریه نابود کنیم
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    38 14
    کشوری که هیچ مرز ابی و خاکی تو منطقه نداره برای کشوری که 900 کیلومتر هم مرز با سوریه هستش و لونه تجزیه طلبان تروریست کوردی اسراییلی هستش داره دستور میده امریکا با مزدورانش بره به درک
    • اصغر را زاده TR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
      2 15
      برادر، شوربختانه پای داعش و القاعده و النصره و آمریکا و ناتو را همین کشور تورکیه به منطقه باز کرد، تورکیه بازنده این ماجراست، هر چه منت غرب و آمریکا را کشید بیشتر ذلیل و خوار شد. بی شک دولت تورک در کنار کوردهای پژاک و کومله و پ ک ک یکی از مهرهای اسرائیل برای برنامه (اسرائیل بزرگ است) هستند
  • زنده باد ایران IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    60 18
    دمش گرمممممممم...
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    40 26
    امریکا همیشه کنار تروریستها بوده و خواهد بود اما ارتش ترکیه اجازه جولان ب کردهای تروریسم رو نخواهد داد
    • FR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      42 18
      قلاده ترکیه همین الانم دست آمریکاست! ترکیه بدون اجازه اربابش در ناتو آب هم نمی تونه بخوره! همین ترکیه حامی تروریستهای النصره و ارتش آزاده پس فرقی با آمریکا نداره و هدفشون یکیه، البته که در تاکتیکها (مثل موضوع کردهای YPG) اختلافاتی دارن
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    66 39
    هدف ترکیه و اردوغان بسیار شوم تر از اهداف امریکا است.براندازی متحدین منطقه ای ایران وتبدیل انها به محور ضد ایرانی جدی ترین سیاست خارجی اردوغان است.در قضیه تجزیه ترکیه انها باید بسیار نگران باشند نه ایران زیرا وسعت زیادی از خاک ترکیه متعلق به کردستان است.اردوغان باید حمایت از اسراییل در مقابل مسلمانان را قطع کند که حرف او خریدار داشته باشد
  • DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    30 22
    برای سوریه ترکیه نقشه داشت نه امریکا
  • AE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    75 27
    ترکیه به بازی وارد شده که از خودش بزرگتره
  • ناشناس IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    49 30
    تركيه بسيار بسيار خطرناك تر از آمريكاست
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      21 72
      ای نادان اگر کمی مخ نداشته ات کار میکرد هرگز چنین حرفی را نمیزدی اگر شعور داری کمی به تاریخ نگاه کن و جنگ صلیبی را به یاد بیار البته اگر فاشیست و افکار تورک ستیزیت بهت اجازه بدهد. مشرق تفرقه افکن اگر غیرت داری اینو منتشر کن
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      19 31
      نظر یک بانکرد
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      8 18
      اتفاقا وقتی به تاریخ نگاه میکنیم میبینیم که باید از وحشیگری مغولی تاتاری عثمانی ترسید
  • افشین IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    14 0
    این نتیجه کار ملتی هستکه با بی فکری و امید به کشورهای مزدور خاک خودشون رو تبدیل کردن به جهنم و ابزاری برای جولان دادن خارجیها.این نتیجه تفرقه و عدم وحدت یک ملت هست .عبرت بگیریم.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    22 33
    یاشاسین ارتش ترک
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      33 8
      لعنت بر عردوغان و موشهای ترسوش
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      10 2
      لعنت بر بارزانی و موش مرگه هاش
    • FR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      3 6
      قلاده بارزانی و عردوغان هر دو دست یک اربابه! پس لعنت به جفتشون و نوچه هاشون و اربابشون
  • کاریزان IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    0 13
    به این میگن بازیگری اردوغان و پنتاگون و هماهنگی عالی ای که بین اونهاست تا کم هزینه زون خصوصی خودشون را حفظ کنند و دیگران را بترسانند
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    3 16
    ترکیه داره با دم شیر بازی میکنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس