کد خبر 829093
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
ولادیمیر کوژین

مشاور رئیس جمهوری روسیه با اشاره به فروش برخی تجهیزات نظامی به ایران گفت: همکاری‌های دو کشور در این عرصه را کاملا تدافعی و در حال گسترش ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، "ولادیمیر کوژین" مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل مربوط به همکاری‌های نظامی-فنی گفته است که این کشور در سال 2017 علاوه بر از سامانه‌های موشکی «اس-300» که پیش از این به ایران تحویل داده شده بود، تجهیزات نظامی دیگری، از جمله تجهیزات مربوط به کنترل خطوط ارتباطات ماهواره‌ای ، سامانه‌های اطلاعات فنی رادیویی و برخی انواع دیگر تجهیزات فنی-دفاعی به جمهوری اسلامی ایران فروخته است.

این مقام بلندپایه تاکید کرد که روسیه در توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با ایران، بطور کامل به تعهدات خویش در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند است و فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی، تماما جنبه تدافعی دارند.

مشاور پوتین همچنین اعلام کرد که اسناد مربوط به فروش سامانه‌های موشکی «اس-400» به عربستان سعودی امضاء شده و دو طرف در مورد همه مسائل به توافق رسیده اند. کوژین توضیح داد: «مذاکرات با مقامات ریاض در این باره بسیار دشوار بود، ولی در نهایت اسناد مربوطه که مفاد آن پیش از این اعلام شده، دیگر امضاء شده و این قرارداد در آینده نزدیکی نهایی خواهد شد.»

به گفته وی، دشواری مذاکرات از این جهت بود که شرکای عربستانی اصرار داشتند تا فروش و تحویل این سامانه‌ها بلافاصله صورت بگیرد. ولی طرف روسی به دلیل تجربه زیاد خود در این زمینه و با ارزیابی توان بالقوه طرف مقابل، ترجیح می دهد که مراحل "گام به گام" انجام شوند.  

این مقام روس یادآور شد که مسکو در حال بررسی قراردادهای دیگری نیز با عربستان سعودی است و مذاکراتی در خصوص فروش اسلحه‌هاای سبک و همچنین امکان تولید آنها در کشور مقصد در حال انجام است.

مشاور رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور در سال 2017 تسلیحات نظامی به ارزش حدود 15 میلیارد دلار به سایر کشورها تحویل داده و سطح سفارشات نظامی نیز اصلا کاهش نداشته و سفارشاتی به ارزش حدود 45 میلیارد دلار دریافت کرده است. به گفته وی، قراردادهای جدید در زمینه فروش تسلیحات و فناوری‌های نظامی و ارائه خدمات پس از فروش در سال 2017 رقمی بیش از 16 میلیارد دلار بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس