بازار ارز

در شرایطی که در روزهای اخیر، قیمت دلار از ۴۶۰۰ تومان هم بالاتر رفته است، بانک مرکزی با انتشار گزارشی با عنوان «عملکرد بانک مرکزی» به تقدیر از عملکرد خویش در کنترل بازار ارز پرداخته است.

 سرویس اقتصاد مشرق - قیمت دلار در روزها و هفته‌های گذشته کاملاً برخلاف وعده‌های ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، رو به افزایش گذاشته است به طوری که هم‌اکنون در سطح ۴۸۰۰ تومان تثبیت شده است که نسبت به رقم ابتدای امسال ۱۰۰۰ تومان گران‌تر شده است. ارقام فعلی دلار، گران‌ترین رکورد تاریخی آن در ایران محسوب می‌شود.

ضمن آن که هنوز چند روز از سخنان ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی نگذشته که گفت «دلار باز هم ارزان‌تر می‌شود»، اما برعکس این وعده وی، قیمت دلار باز هم گران‌تر شده است.

در همین رابطه:

اشتباه راهبردی که موجب گرانی ارز شد/ پس از برجام دلار چقدر گران شد؟ +جدول

وعده رئیس بانک مرکزی برای ارزانی دلار

در این مدت که سیف وعده ارزانی دلار را داد، قیمت این ارز در بازار آزاد حدود ۱۰۰ تومان بالا هم رفته است.

جالب آن که چند ماه پیش که نرخ دلار به تازگی از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرده بود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، از تکدر حسن روحانی رئیس دولت از گرانی دلار سخن گفت.

اما گویا تکدر رئیس دولت نیز تاثیری بر بازار ارز نگذاشته و گرانی دلار ادامه‌دار خواهد بود.

در همین رابطه:

افزایش قیمت دلار از زمان تکدر روحانی+ نمودار

در این شرایط که همه توجهات به سمت بانک مرکزی است، این دستگاه دولتی با انتشار گزارشی از عملکرد خویش در کنترل بازار ارز تمجید و تقدیر کرده و از «ثبات مطلوب بازار ارز» خبر داده است. بانک مرکزی تصریح کرده که «در یک‌سال گذشته، نرخ ارز در بازار آزاد دارای نوسانات اندکی بوده است.»

قسمتی از گزارش جدید بانک مرکزی

با توجه به موضع رسمی بانک مرکزی که وضعیت بازار ارز را در حد «ثبات مطلوب» می‌داند، نباید نسبت به ارزان شدن دلار امیدی داشت و مردم و بازار باید خود را برای گرانی‌های شدید ناشی از افزایش قیمت دلار آماده کنند. بانک مرکزی نیز در این زمینه فقط وظیفه تقدیر از عملکرد خود را دارد.

گزارش بانک مرکزی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    18 2
    قیمت واقعی دلار دو هزار تومان است!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      13 1
      در واقع 1000 تومان است اما چون دولت حاضر طی 5 سال گذشته نقدینگی ریال را به اشتباه 3 برابر کرده الزاما قیمت برابری ریال در برابر سایر ارزها کاهش یافته است.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    21 0
    بعضی ها چه رویی دارن, سنگ پاست
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    13 2
    یادش بخیر دلار هفت تومنی
    • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      4 8
      خدا بیامرزه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    8 1
    افزایش نرخ ارز، 3 برابر شدن نقدینگی، ورشکستگی سیستم بانکی، افزایش رکود و بیکاری نمره قبولی به ایشان نمی دهد. اقایون اقتصاد کشور را ویران کردند.
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    1 1
    خانه از پای بست ویران است دولت هم کاری نمیتونه بکنه نه این دولت نه 10تا دیگه
  • سالاری IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    ایا اینکه صرافیهای مشهد صد تومان تفاوت قیمت با تهران دارند و راحت هم در سایت صرافی اعلام میکنند و در تابلو هایشان هم نرخ را اینگونه اعلام میکنند درست است رسیدگی لازم نیست مگر اینجا با تهران باید فرق داشته باشد؟ نرخ غیر واقعی را همینها میسازند لطفا به صرافیهای مشهد سری بزنید بویژه صرافیهای بلوار سجاد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس