اخبارویژه

لفاظی، زیاده‌گویی‌های نامربوط به حوزه کاری و سوءمدیریت وزیر راه و شهرسازی، صدای اعتراض محافل رسانه‌ای حامی دولت را هم درآورده است.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

جای اقدامات اولیه راهداری در تئوری‌های وزیر کجاست؟!


لفاظی، زیاده‌گویی‌های نامربوط به حوزه کاری و سوءمدیریت وزیر راه و شهرسازی، صدای اعتراض محافل رسانه‌ای حامی دولت را هم درآورده است.


صدرا محقق خبرنگار روزنامه شرق درباره ناکارآمدی وزیر راه در مدیریت شرایط پیش‌آمده پس از بارش برف که باعث بسته شدن راه‌ها و تعطیلی فرودگاه‌ها شده بود نوشت: آقای آخوندی در حوزه مباحث تئوریک و مقاله‌نویسی فعال است اما در حوزه عمل و اجرا واقعاً مردود حساب می‌شود.


همچنین سایت انتخاب از سایت‌های حامی دولت با اعتراض به گفتار و رفتار وزیر راه و شهرسازی نوشت؛ آقای آخوندی! درمیان تئوری‌پردازی‌های شما، جایی برای اقدامات اولیه راهداری وجود ندارد؟!


انتخاب می‌نویسد: شامگاه شنبه هفتم بهمن ماه، بارش سنگین برف، باعث شد در اتفاقی نادر بزرگراه تهران - کرج برای ساعاتی مسدود شود. واکنش مسئولان به مسدود شدن پرترددترین محور کشور، سکوت بود تا جایی که حتی بسیاری از اخباری که از عمق فاجعه خبر می‌داد هم سانسور شده بود. در اولین شب بارش برف، اتوبان تهران - کرج در نزدیکی ورودی اول کرج، مسدود شد.


روز بعد، در صبح یکشنبه که برف همچنان ادامه داشت، حرکت مترو خط 5 که ایستگاه صادقیه در غرب تهران را به ایستگاه‌های کرج متصل می‌کند، متوقف شد. علت این توقف یخ‌زدگی اعلام شد. پس از چند ساعت و اعلام بازگشایی این خط توسط مترو، باز هم بخشی از آن - حد فاصل ایستگاه پل فردیس(کرج) تا گلشهر - همچنان مسدود بود.


مسئولانی که از آنها انتظار می‌رفت از بحران فعلی جلوگیری کنند، طیف وسیعی از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا استانداری‌های تهران و البرز و نیز شهرداری کرج را دربرمی‌گیرند.


وزارت راه و شهرسازی حتی عمق اتفاقی که در انتظار اتوبان تهران - کرج بود را پیش‌بینی نکرده بود.


اوضاع حمل‌ونقل کرج، تاثیر مستقیمی بر وضعیت تهران دارد. عباس آخوندی وزیر راه چندی پیش در جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع و دفاع از مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل، حتی تفکیک کرج از تهران و تشکیل استان البرز در دولت احمدی‌نژاد را یک ‌اشتباه بزرگ خواند اما در برف اخیر، از وزارتخانه او آبی گرم نشد و در میان تئوری‌پردازی‌های وی، حتی اقدامات اولیه و ساده برای باز کردن مسیر و روان‌سازی جاده‌ها هم جایی نداشت.
 

ابهامات و پرسش‌های مهم درباره نقل و انتقال درآمدهای نفتی


دولت و وزارت نفت باید به طور شفاف مشخص کنند که بالاخره عواید حاصل از صدور نفت و گاز، به ارز توسط بانک مرکزی وصول می‌شود یا وصول شده تلقی می‌گردد؟!


روزنامه رسالت با طرح این سؤال نوشت: در سال 95 بیش از 1/370 میلیون بشکه نفت خام و 214 میلیون بشکه میعانات گازی و 282 میلیون هزار مترمکعب گاز طبیعی تولید و از محل آن حدود 737 میلیون بشکه نفت خام و بیش از 122 میلیون بشکه میعانات گازی صادرات داشته‌ایم.


 ارز حاصل از این حجم صدور نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی در سال 95 بالغ بر 43/9 میلیارد دلار بوده است. سخن این است؛ آیا این مبالغ ارزی به عنوان درآمد دولت برابر اصل 53 قانون اساسی و ماده 11 قانون محاسبات عمومی و ماده 124 همین قانون به حساب خزانه نزد بانک مرکزی یا کارگزاری‌های بانک مرکزی در خارج از کشور واریز شده و بانک مرکزی قادر به دخل و تصرف در آن، نقل و انتقال آن و مصرف آن در جابه‌جایی‌های مطمح نظر دولت یعنی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال 95 که یک سال از امضای برجام گذشته، بوده است یا نه؟ آیا گزارش تفریغ پاسخی بر این پرسش دارد؟


 اهمیت پاسخ به این پرسش در آن است که بدانیم وقتی سیستم بانکی حاکم، قادر به نقل و انتقال 200 هزار دلار کمک ایرانیان مقیم خارج به زلزله‌زدگان نیست، چگونه 43/9 میلیارد دلار عواید حاصل از صدور نفت قابلیت انتقال از خریدار خارجی به فروشنده ایرانی به ‌ماهو شرکت ملی نفت ایران در پسابرجام دارد؟


منظور نمودن یک وجهی به یک حساب با واریز کردن آن به یک حساب بانکی دو مقوله جداست. حکم مقنن در قانون بودجه 95 بر واریز 20 درصد وجوه حاصل از ارزش نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی صادراتی به حساب صندوق توسعه ملی (که به صورت کش یا حواله) دارد. وقتی وجهی وجود خارجی ندارد، چگونه می‌توان درصدی از آن را به حسابی واریز کرد؟


 گزارشگر تفریغ بودجه می‌گوید منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی پس از کسر بازپرداخت تعهدات بیع متقابل 36/5 میلیارد دلار است که 20 درصد آن مبلغ 7/3 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شده است. آیا بانک مرکزی این 36/5 میلیارد دلار را وصول کرده تا 7/3 میلیون آن را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند یا فقط آن را منظور کرده است؟


وقتی شرکت نفت یک دلار از 640 میلیون دلار مازاد صادرات گاز را به حساب بانک مرکزی واریز نکرده و آن بانک هم وجهی را به حساب صندوق توسعه ملی منتقل نکرده، علتش چیست؟ تحریم بانکی یا تخلف مسئولین نفتی، کدام یک؟


سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات فرآورده طبق قانون 20 درصد است. 5/6 میلیارد دلار در سال 95صادرات فرآورده نفتی داشته‌ایم، 20 درصد آن می‌شود 1/1 میلیارد دلار که فقط 73 میلیون دلار آن به حساب صندوق واریز شده و الباقی به مبلغ 1/048 میلیون دلار آن به حساب صندوق واریز نشده، علت چیست؟ وجهی وجود نداشته تا به حساب صندوق واریز شود یا وجود داشته، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت از حکم قانونی استنکاف نموده‌اند. کدام یک؟


پس از برجام با دادن ده‌ها امتیاز بنا بر آنچه که رئیس‌جمهور محترم اعلام کرد تمامی تحریم‌های مالی، بانکی، نفتی، بیمه‌ای و... ازجمله تحریم بانک مرکزی بالمره یعنی همزمان با اجرای برجام در سال 94 لغو شده جای جای تفریغ بندهای تبصره یک قانون بودجه سال 95 این لغو را نشان نمی‌دهد. اگر بند و جزء و عبارتی از تفریغ حاکی از وصول و ایصال عواید حاصل از ارز صادرات نفت و گاز و میعانات و فرآورده‌های نفتی است، بفرمایند کدام سطر از سطور گزارش تفریغ تبصره یک قانون بودجه موید این وصول و ایصال است؟


ختم کلام اینکه؛ عواید حاصل از صدور نفت خام، فرآورده‌، میعانات گازی، گاز طبیعی به ارز توسط بانک مرکزی وصول می‌شود یا وصول شده تلقی می‌شود، دو مقوله جدا از هم هستند که باید در گزارش تفریغ روشن شود. اینکه این ارز وقتی قرار است به صورت ریال به حساب درآمد عمومی واریز شود چگونه تسعیر می‌شود؟ در کدام بازار پولی داخل یا خارج از کشور تبدیل می‌شود؟ تکمیل حصول اطمینان از همین وصولی یا وصولی تلقی شدن است. ارتباط پاسخ این پرسش با نقدینگی 1424 هزار میلیارد تومانی موجود و حجم بالای اوراق منتشره تحت عنوان اوراق تسویه خزانه که نوعی چاپ پول محسوب می‌شود، می‌تواند عیار گزارش تفریغ بودجه کل کشور را بالا ببرد. آیا مجلس به‌ماهو کمیسیون برنامه و بودجه و عناصر خدوم در دولت و کمیسیون‌های مربوطه در یک سو، شورای پول و اعتبار و هیئت نظارت بانک مرکزی مایل به این عیارسنجی در چارچوب وظایف قانونی خود هستند؟



مدیریت دستکاری شده و سوال‌برانگیز دولت در بازار ارز


یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «مدیریت اقتصادی دولت، ترمز بریده است.»


روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: اگر دولت آسیب شناسی در خصوص نرخ ارز را در دستور کار خود قرار دهد، قطعا به یک نکته بسیار روشن و بزرگ خواهد رسید و آن اینکه دلار به صورت انحصاری در اختیار دولت است و بانک مرکزی آن را نمایندگی و مدیریت می‌کند. بنابراین افزایش یا کاهش نرخ ارز مقوله‌ای است در اختیار دولت و دولت در جریان و اطلاع نرخ دلار است که چطور آن را مدیریت کند تا این افزایش صورت بگیرد و درآمد حاصل از آن به نوعی در طراز دولت مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد. در کنار این بحث، چون ارز فاقد بازار است، اینکه گفته می‌شود نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند، یک اشتباه استراتژی کامل است که متاسفانه بعضا دولت از آن استفاده می‌کند.


در بحث مربوط به ارز، همه عرضه‌کنندگان ارز که در وهله اول دولت است که 80‌درصد ارز را انحصاری در اختیار خودش دارد و در کنارش شبه دولتی‌ها و در سایه بسیار کمرنگی که بخش خصوصی باشد، به‌گونه‌ای نیست که همه مجموعه‌ها حضور داشته باشند و ارز عرضه کنند.


آنچه در ماه‌های گذشته و بخصوص در چند هفته اخیر شاهد هستیم، ناشی از عدم تزریق ارز به بازار است.در بازاری که تقریبا انحصار کامل در اختیار دولت و بانک مرکزی است چه کسان دیگری باید ارز را به بازار تزریق کنند؟
چون دولت از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شود و نتوانسته کسری بودجه را از طرق دیگر جبران کند به ارزی که در اختیار خودش است، گرایش پیدا کرده و تصمیم‌گیری در مورد افزایش و کاهش آن هم در اختیار خودش است. همان‌طور که کاهش نرخی در اقتصادمان ندیدیم اصولا در مورد نرخ ارز هم همین حالت وجود دارد. میل به افزایش هم به طریقی است که دولت ارز کمتری تزریق می‌کند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که بتواند یک منبع درآمدی برای دولت بخصوص در ماه‌های پایانی سال تلقی شود.


در زمان گذشته نفت کمتری صادر می‌کردیم و طبق آمار دولت بین 800 تا حداکثر یک‌میلیون بشکه بوده درحالی که الان تولیدمان سقف سه‌میلیون و هشتصد بشکه و دو و نیم‌میلیون بشکه را برای صادرات دولت در دستور کار خود دارد. میزان ارزی که دست می‌آید حتی با توجه به قیمتش بیش از زمان گذشته است. بنابراین نشان‌دهنده این است که مدیریت اقتصادی ما یک مدیریت جامع و مطلوب نیست و حتی نگران‌کننده است. جالب اینجاست که دولت هم هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد! سخنگوی محترم دولت دغدغه اصلی آقای رئیس‌جمهور را افزایش نرخ اعلام کردند که از این حیث مکدر هستند. وزیر اقتصاد و دارایی، معاونت اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت کجا هستند که بحث مربوط به ارز را در یک دامنه درست و صحیح قرار دهند و دغدغه آقای رئیس‌جمهور را کم کنند. اگر ارز به مقدار مورد نیاز وجود ندارد چرا اجازه واردات اقلام‌ غیراساسی را می‌دهیم و وارد این حیطه می‌شویم؟ ما می‌توانیم حتی ارز آزاد را به این امر اختصاص ندهیم باید به مدیریت اقتصادی تردید جدی رواداشت و تامل به نظر می‌رسد که دولت و بانک مرکزی در حوزه اقتصادی ترمز بریده‌اند.
 

افزایش تورم و آشفتگی بازار ارز نتیجه لایحه بودجه دولت بود


یک نماینده مجلس می‌گوید هرج و مرج بازار ارز و بالا رفتن تورم، نتیجه لایحه بودجه 97 بود.


شهرام کوسه غراوی نماینده کلاله و مینودشت به ایلنا گفت: در بحث حامل‌های انرژی خیلی‌ها عقیده داشتند که نباید قیمت‌ها افزایش پیدا کند در حالی که قیمت بنزین همواره روند صعودی داشته است اما به صورت آرام. در حالی که در بودجه سال 97 دولت می‌خواست یک دفعه قیمت‌ها را بالا ببرد که نتیجه آن چیزی جز هرج و مرج در بازار نقدینگی کشور و بالا رفتن تورم نبود.


وی افزود: بودجه سال آینده 368 هزار میلیارد تومان است که 300 هزار میلیارد تومان آن هزینه‌های جاری دولت و 60 هزار میلیارد به بخش عمرانی اختصاص پیدا کرده که بخشی از آن به صورت اوراق و بخشی دیگر قرار است از صندوق توسعه ملی تأمین شود با این وضعیت مشخص است که نمی‌توان به سمت کار عمرانی رفت و هیچکدام از برنامه‌ها محقق نخواهد شد.


وی تصریح کرد: یکی از عوامل رأی نیاوردن بودجه بحث اوراق بود که در نهایت دولت را به پیمانکاران و بخش خصوصی بدهکار می‌کرد که این امر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. بر همین اساس نمایندگان ترجیح دادند که بودجه را تصویب نکنند و آن را به کمیسیون تلفیق برگشت بزنند تا یک راه حل منطقی و عملیاتی در نظر گرفته شود.



شکوری راد: ما هم به تیم اقتصادی دولت اعتراض داریم اما علنی نمی‌کنیم(!)


بی‌تدبیری و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت، افراطیون را به فاصله‌گذاری با دولت کشانده و این در حالی است که همین طیف با رحم اجاره‌ای خواندن دولت، بیشترین سهم و امتیاز را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گرفته و نقش ویژه در سیاست‌گذاری‌های دولت دارند.


علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت (از اعضای حزب منحله مشارکت) درباره سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: اصلاح‌طلبان در عین حال که از آقای روحانی حمایت می‌کنند، انتقادات جدی هم به دولت ایشان دارند. البته طرح این انتقادات را به گونه‌ای انجام می‌دهند که دولت تضعیف نشود، ولی حقیقت آن است که انتقادات جدی از جانب این جریان به دولت وجود دارد.


‎وی ادامه داد: به ویژه در مورد تیم اقتصادی دولت انتقادات اصلاح‌طلبان بیشتر است و دلیل اینکه این انتقادات بلند و مکرر بیان نمی‌شود این است که آنقدر مخالفان دولت به سوی دولت هجمه می‌کنند که دیگر اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از دولت برایشان باقی نمی‌ماند.


وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط موجود شرایطی عادی بود اصلاح‌طلبان هم می‌توانستند راحت‌تر انتقادات‌شان را بیان کنند اما در شرایطی که دیگران به دولت حمله کرده و مانع پیش‌پایش می‌گذارند و علیه آن تبلیغ می کنند، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز اینکه دولت را هل بدهند و حمایت کنند، ندارند، اما این هل دادن بعضاً همراه با خون دل خوردن است و اینگونه نیست که رضایت‌مندی کامل وجود داشته باشد.


وی سپس گفت: اگرچه دولت، دولت اصلاح‌طلبان نیست، ولی از آنجایی که آلترناتیوهای این دولت در شرایط فعلی به هیچ وجه مطلوب نیستند اصلاح‌طلبان به صورت جدی همراهی خود را با دولت و حمایت از آن ادامه می‌دهند. البته در مجموعه دولت شخص خود آقای روحانی نسبت به مجموعه دولت به مراتب بهتر عمل می‌کند یعنی از متوسط عملکرد دولت خودش بهتر است. به همین دلیل حمایت از شخص آقای روحانی هم به مراتب بیشتر صورت می‌گیرد تا حمایت از دولت.

ایران

دادستان ویژه دادگاه روحانیت قم: بعضی از روحانیون، نفوذی دشمن هستند
دادستان ویژه روحانیت در قم گفت: بعضی از روحانیون، نفوذی دشمن هستند که قصد دارند با درست کردن القاب مرجعیت، استفاده ابزاری از دین برای رسیدن به مقاصد و ترغیب به فساد در درون خانواده‌های هدف، جایگاه روحانیت را تخریب کنند.

به گزارش انتخاب حجت‌الاسلام جزایی در نشست تهدید و آسیب‌ها درحوزه و روحانیت اظهار داشت: فردی در حوزه به‌عنوان مرجع مطرح می‌شود و مراد و شاگرد تربیت می‌کند، فتوا می‌دهد و فعالیت و فتوای او تنها نفوذ و تخریب جایگاه روحانیت است. اینها همان طراحی‌های خطرناک علیه جایگاه ارزشی روحانیت است که باید مواظب بود.

 

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی


گروه خبری شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» در «راجو» نزدیک مرز ترکیه با سوریه هدف حمله‌ ارتش ترکیه قرار گرفت.بنابر اعلام پرس تی‌وی، یکی از کارکنان گروه خبری این شبکه زخمی شده است.

 

اظهارات ضد ایرانی سفیر فرانسه در امریکا


سفیر فرانسه در امریکا با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب علیه کشورمان گفت که تروئیکای اروپا ماه‌هاست که بر لزوم رسیدگی به چالش‌های ایران علیه ثبات منطقه تأکید دارد.

به گزارش ایسنا، «جرارد آرو»، سفیر فرانسه در امریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود با تکیه بر ادعاهای واهی و نخ‌نمای غرب و امریکا علیه کشورمان نوشت: تروئیکای اروپا به ویژه فرانسه از ماه‌ها پیش بر ضرورت رسیدگی به چالش‌های چندگانه ایران علیه ثبات منطقه تأکید کرده‌اند. آرو این پیام را در پاسخ به توئیت مرکز کنترل تسلیحات عدم اشاعه که در آن نوشته شده است: امریکا از کشورها می‌خواهد متوجه تجاوزهای غیرهسته‌ای ایران که خارج از چارچوب توافق هسته‌ای است، باشند، منتشر کرده است. به نظر می‌رسد این توئیت به تلاش‌های دولت امریکا برای متقاعد کردن طرف‌های اروپایی برجام برای اصلاح آنچه واشنگتن نقاط ضعف توافق هسته‌ای می داند، اشاره دارد.


پیوستن امارات به تقاضاکنندگان اصلاح برجام


وزیر امور خارجه امارات طی مقاله‌ای در روزنامه امریکایی فایننشال تایمز، خواستار اصلاح توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ شد.

به گزارش تابناک، عبدالله بن زاید آل نهیان مدعی شد ایران در حال تهدید ثبات در خاورمیانه است. وی سه شرط را مطرح کرده که باید در «توافقی جدید» درج شود. توقف حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای‌اش، محدود شدن برنامه موشکی ایران تا «سطحی معقول» و محدود شدن فعالیت‌های منطقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروطی هستند که این وزیر اماراتی مطرح کرده است.

وطن امروز

فرماندار گلپایگان به دلیل هتاکی به یک خبرنگار برکنار شد


برخورد ناشایست فرماندار گلپایگان با یکی از خبرنگاران، باعث شد استاندار اصفهان در حکمی حسین فراست، فرماندار گلپایگان را برکنار کند.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با اشاره به رفتار فرماندار گلپایگان با یک خبرنگار اظهار داشت: صبح روز چهارشنبه فرماندار گلپایگان را دیدم، قبل از  آن هم بخش‌های مختلف اداری را مکلف کردم با فرماندار صحبت کردند و از ایشان ماجرا را پرسیدند که قضیه چه بوده است. وی افزود: اگر چه شرایط خاص بوده اما برخوردی که صورت گرفته در شأن نماینده دولت نبود. استاندار اصفهان گفت: اتفاقی که صورت گرفت این بود که فرماندار گلپایگان رعایت شأن خبرنگار و اصحاب رسانه را نکرده و این رفتار زیبنده نماینده دولت هم نبوده  است.

وی بیان کرد: با بررسی‌هایی که انجام گرفته به این نتیجه رسیدیم که فرماندار را جایگزین کنیم و سرپرست معین کردیم که مشغول به کار شد. در همین راستا، غلامرضا قائدی‌ها، مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان پیرامون تاثیر واکنش وزارت کشور بر این جریان در تصمیم استاندار اصفهان گفت: تنها نکته‌ای که وزارت کشور مطرح کرد این بود که به استاندار اصفهان توصیه کردند این حرکت محکوم شود. بر اساس این گزارش، برخورد ناشایست و توهین‌آمیز مقامات دولتی با خبرنگاران البته مسبوق به سابقه است.

پیش از این عباس آخوندی، وزیر راه دولت روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفته بود  خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد! اکبر ترکان نیز در یک برنامه رادیویی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو درباره اجرا نشدن قانون الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد پس از ۴ ماه گفته بود: به شما چه ربطی دارد! اما حسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت که سابقه درگیری و توهین به فرماندار دولت را نیز در پرونده خود دارد، در پاسخ به سوال خبرنگار گفته بود «شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌ (روزنامه قدس) کار کند».

اروپا و آمریکا راهبرد مشترکی در قبال برجام دارند


دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل می‌گوید آمریکا ناقض برجام است و حالا اروپایی‌ها هم با تمایل به گنجاندن برنامه نظامی ایران در توافق هسته‌ای، به واشنگتن پیوسته‌اند. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در تشریح وضعیت فعلی برجام، گفت آمریکا به تعهداتش ذیل این توافق بین‌المللی عمل نکرده است و «ایالات متحده، اجرای برجام را به خاطر محقق شدن منافع منطقه‌ای خود می‌خواهد که این به معنای گروگان گرفتن توافق است.

به همین خاطر، آنها تلاش می‌کنند موضوع برنامه نظامی ایران را در چارچوب برجام بگنجانند و باید بگویم آمریکایی‌ها در این موضوع، با اروپایی‌ها تا حدودی منافع مشترک دارند».  امیرعبداللهیان البته در ارزیابی از آینده برجام در اروپا گفته که «شخصاً فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها و آمریکا بتوانند راهبردهای جداگانه‌ای در قبال برجام داشته باشند».

بیانیه 243 نماینده در قدردانی از برپایی رزمایش محمدرسول‌الله


243 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از برگزاری موفقیت‌آمیز رزمایش محمد رسول‌الله ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند. به گزارش فارس، 243 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از برگزاری موفقیت‌آمیز رزمایش محمد رسول‌الله ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند.


این بیانیه در پایان نشست علنی دیروز چهارشنبه (11 بهمن 96) پارلمان از سوی عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
امروز ملت ایران قدرشناس زحمت‌های فرزندان خود در نیروهای مسلح هستند و توفیق فرزندان خود را در ارتش جمهوری اسلامی ایران در فراهم نمودن امنیت مرزهای گسترده میهن عزیز زمینه‌ساز پیشرفت جامعه، وفاق، عدالت، سرافرازی و عزت دنیا و آخرت می‌دانند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از مجاهدت‌ها و تلاش‌های صادقانه و خستگی‌ناپذیر فرماندهان، افسران و درجه‌داران و سربازان ارتش در برگزاری موفقیت‌آمیز این رزمایش قدردانی می‌کنیم و امیدواریم با توکل به خدا و عنایت خاصه حضرت ولیعصر(عج) و تحت فرماندهی مقام معظم رهبری همواره در انجام وظایف سربازی و خدمتگزاری به میهن اسلامی موید و منصور باشند.

آرمان

استفاده بی‌رویه ازمنابع صندوق ملی توسعه

نماینده اصلاح‌طلب تهران با اشاره به مخالفت خود با کلیات بودجه اظهار داشت: دلیل مخالفت من با کلیات بودجه استفاده بی‌رویه از منابع صندوق توسعه ملی است که اصلا قابل توجیه نیست. این مقدار استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کاملا خلاف است و با روح اساسنامه آن صندوق مغایرت دارد و من به این دلیل شخصا به این لایحه رای منفی دادم.

محمود صادقی تاکید کرد: پیوستن به کنوانسیون پالرمو اثرات مطلوبی از جمله ایجاد شفافیت و اعتمادسازی دارد. ۱۸۹ کشور منهای ایران به این کنوانسیون پیوسته‌اند و فقط تعداد انگشت‌شماری از کشورها به آن نپیوسته‌اند. وی ادامه داد: یکی از دلایل مخالفت‌ها این بود که لایحه بودجه سال ۹۷ به بدهی‌ها همانند اوراق مشارکت و اوراق بدهی خیلی اتکا کرده‌ و سطح استفاده از آن بالاست.

دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل با ظریف

شمشاد اختر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه(اسکاپ) با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات مختلف منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله ضرورت استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های نوظهور منطقه برای بسط همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها، گسترش و تعمیق همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در سطح آسیا، ابراز نگرانی از تضعیف چندجانبه‌گرایی، تخریب نهادها و ترتیبات بین‌المللی و منطقه‌ای و ایجاد چالش‌های جدی در این خصوص و ضرورت ابتکار عمل‌های لازم از سوی نظام ملل متحد از جمله اسکاپ گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

ابر بدهکار بانکی از کشور خارج شد

یکی از ابر بدهکاران بانکی از کشور خارج شد. در حالی که پرونده «ح. ز» به اتهام خیانت در امانت و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان تقریبی 300 میلیارد تومان از منابع بانک ملت در حال رسیدگی است، نامبرده با ایجاد فشار و لابی‌گری درصدد آن است تا زمین‌های موقوفه خود را در عوض بدهی 300 میلیاردی خود به چندین برابر قیمت با بانک تهاتر نماید.

این در حالی است که نه تنها مطابق ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری ارزش این زمین‌ها بیش از 50 میلیارد تومان نمی‌باشد بلکه یکی از این سه ملک دارای بدهی تقریبی 30 میلیارد تومانی بابت اجاره بهای معوق خود به یک نهاد غیردولتی می‌باشد. گفتنی است، ح.ز پس از اینکه با پاسخ منفی مدیران بانک در خصوص تهاتر این املاک با کل بدهی 300 میلیارد تومانی خود مواجه گردید، مجددا برای دومین بار بدون توثیق حتی یک ریال وثیقه با فشار و لابی‌گری اقدام به خروج از کشور به مقصد کشور امارات نموده است. جالب اینکه این ابر بدرهکار سیستم بانکی، با وجوه بیت‌المال اقدام به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور (انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات) به نام همسر و فرزندان خود نموده است.

آزادی 15 ماهیگیر هندی از سوی ایران

هریش کومار معاون سفیر هند در ایران اعلام کرد: 15 ماهیگیر اهل ایالت تامیل نادو هند که در تاریخ 24 اکتبر 2017 توسط گارد ساحلی ایران بازداشت شده بودند به زودی آزاد می‌شوند.

وی گفت: شرکت اماراتی که این ماهیگیران را استخدام کرده بود، اکنون جریمه مالی این افراد را پرداخت کرده است. این ماهیگیران که توسط شرکتی به نام «عبدا... دلیل»استخدام شده بودند در ماه اکتبر سال گذشته به دلیل ورود غیر قانونی به آبهای ایران بازداشت و در جزیره کیش زیر نظر ایران بودند. به گفته مقامات هندی، در دو سال گذشت 115 ماهیگیر هندی توسط ایران بازداشت شده اند.در سال‌های گذشته تعداد زیادی از ماهیگیران هندی برای ماهیگیری در آب‌های عمیق از سوی شرکت‌های حاضر در کشورهای حوزه خلیج فارس استخدام شده اند.

افزایش تعداد پهپادهای ایرانی

پایگاه خبری موسسه نیروی دریایی آمریکا نوشت: «همزمان با کاهش رویارویی قایق‌های گشت‌زنی پرسرعت ایرانی و ناوهای آمریکایی، تعداد پهپادهای بدون راداری که از سوی ایران به سمت ناوهای آمریکایی ارسال می‌شود، بیشتر شده است.»یکی از دریاداران ایرانی از کاهش رویارویی قایق‌های پرسرعت ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس به دلیل تغییر رفتار آمریکا خبر داده است.

نویسنده این گزارش به صحبت‌های علی عظمایی دریادار دوم نیروی دریایی سپاه درباره ناوهای آمریکایی اشاره کرد و نوشت: عظمایی در اظهارنظری به اجرای قوانین بین‌المللی توسط نیروی دریایی آمریکا و خودداری آنها از نزدیک شدن به سواحل ایران خبر داده است. این موسسه وابسته به نیروی دریایی آمریکا اظهارات عظمایی را در پی اظهارنظر سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در خصوص کاهش حضور قایق‌های سپاه در خلیج فارس خواند.

قدس پایتخت صلح ادیان است

معاون سیاسی وزیر امورخارجه تاکید کرد: قدس پایتخت تغییرناپذیر، قطعی و تقسیم‌ناپذیر فلسطین است و پایتحت صلح ادیان است. وظیفه ما به غیر از تلاش برای آزادی قدس، تلاش برای حفظ هویت تاریخی و تاریخ‌ساز قدس شریف است.

سیدعباس عراقچی ادامه داد: هر تلاشی برای انحراف توجهات و افکارعمومی و تلاش‌ها به موضوعات دیگر به غیر از قدس شریف و دشمن اصلی جهان اسلام یعنی رژیم صیهونیستی انحراف است. موضوع قدس را باید همواره زنده نگه داشت. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما قدس شریف را پایتخت قطعی، تقسیم‌ناپذیر و غیرقابل انتقال فلسطین می‌دانیم، اظهار داشت: قدس شریف، قبله اول مسلمین است و پایتخت همیشگی فلسطین است و از این موضوع همواره حمایت کرده و می‌کنیم و با هر حرکت برای تغییر این واقعیت مقابله می‌کنیم.

کسی منکر تاثیر برجام نیست

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: آقای عراقچی در برنامه جهان آرا به مقایسه بین برجام و نیروهای مقاومت در منطقه نپرداختند و سخن ایشان کاملا یکطرفه بود و از مزایای برجام سخن می‌گفتند. غلامعلی حدادعادل در خصوص سخنان عراقچی در برنامه جهان آرا مبنی بر تاثیر برجام بر منطقه، اظهار کرد: آقای عراقچی در این برنامه به مقایسه برجام و تاثیر نیروهای مقاومت در منطقه نپرداخت.

ایشان در مقام مقایسه نبوده، بنابراین اگر ایشان بیان می‌کرد برجام در موقعیت منطقه موثر بوده است و حتی از مقاومت هم موثرتر بوده است آنگاه می‌شد وارد بحث شد اما ایشان تنها در خصوص یک طرف آن سخن گفتند، بنابراین نمی‌توان درباره این موضوع ایجاد اختلاف و دعوا کرد.

دستور برای فروش برخی شرکت‌ها

رئیس سازمان خصوصی سازی از دستور رئیس جمهوری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌هایی خبر داد که دولتی‌ها بیش از سهم دولت در مدیریت کل مجموعه دخالت می‌کنند.

میرعلی اشرف عبدا... پوری حسینی درباره شرکت‌هایی که بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده اما دولت همچنان در مدیریت آن دخالت می‌کند، اظهار داشت: طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت می‌تواند از شرکت‌های گروه 2 حداکثر 20 درصد سهام را در اختیار خود نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • تمشکال IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    67 0
    ابر بدهکار فرار کرد !!؟؟ یعنی قانون باید فقط برای فقرا اجرا می شود ؟ (..........................................................) این همه نقطه چین را می گذارم مابقی را تکمیل کنید و بنویسید
    • مهماندار هواپیما GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      3 0
      ابر بدهکاران رونق بخش کازینوهای اروپا و کاناد ا
    • مهماندار هواپیما GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      2 0
      ابر بدهکاران رونق بخش کازینوهای اروپا و کاناد ا
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      1 0
      چشم آقا معلم
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    0 0
    240 نماینده ازررمایش ارتش تشکر کردند 290
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    8 0
    باید دیروز تیتر میزدی: ابر بدهکار بانکی هنوز از کشور خارج نشده، این منطقی تره.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    11 0
    تبریک به مسئولین تبریک به وزارت اطلاعات بسیار قوی تبریک به قوه قضائیه قوه مجریه که...که ابر بدهکاران به راحتی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس