سرکشی اردوغان از پایگاه نظامی ترکیه در قطر

رجب طیب اردوغان بارها ازسیاست‌های ایالات متحده در قبال سوریه انتقاد کرده وآن را مایه بی ثباتی و ناامنی دولت ترکیه خوانده کرده است.

سرویس جهان مشرق - کردهای سوریه همچنان  بعد از گذشت بیش از یک هفته برای ایستادگی در برابر عملیات نظامی ترکیه در عفرین ودیگر مناطق آن  تلاش می‌کنند. هدف ترکیه از انجام عملیات  شاخه زیتون  مقابله با نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق در سوریه است که استان عفرین را تحت کنترل داشته و هم‌ پیمان آمریکا هستند

. ترکیه این یگان‌ها را مانند حزب کارگران کردستان ترکیه (پ پ ک) سازمانی تروریستی می‌داند. حضور پررنگ این نیروها در مناطق مرزی از نظر مقام‌های ترکیه تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود. ترکیه قصد دارد از طریق این عملیات نظامی یک  منطقه امن  به پهنای ۳۰ کیلومتر در امتداد مرزهای  خود با عفرین ایجاد کند.

درباره عملیات عفرین بیشتر بخوانید:

«ادلب» در انتظار نبردی بزرگ +نقشه

محمد شیمشک معاون نخست‌ وزیر ترکیه  به خبرگزاری رویترز گفته است  که عملیات  شاخه زیتون  تأثیری بسیارمحدود بر اقتصاد و بودجه این کشور خواهد گذاشت و سرمایه‌ گذاران در ترکیه نباید نگران باشند. همچنین این عملیات سبب خواهد شد که خطر تروریسم و حملات تروریستی در ترکیه کاهش یابد.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، حامیان گروه‌های مخالف کرد را از تظاهرات علیه عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه برحذر داشته وبه آن‌ها اخطار داده است که درغیر این صورت  با نیروهای امنیتی درگیر خواهد شد. وی همچنین به حامیان اپوزیسیون کرد هشدار داده است که مراقب رفتارهای تحریک کننده خود باشند. البته هدف اصلی این تهدید اردوغان حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌هاست که دومین نیروی اپوزیسیون در پارلمان ترکیه است.

اردوغان همچنین گفته است که پیشروی نظامی نیروهای ترک درشمال سوریه در کوتاه ‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید. اوکه هفته گذشته در برابر هزاران تن از حامیان حزب حاکم  عدالت و توسعه  در شهر بورسا  سخنرانی می کرد از عملیات نظامی ارتش درعفرین سوریه دفاع کرد و گفت: عملیات به زودی به اتمام می‌رسد. همچنین بنابر اعلام شبکه تلویزیونی  تی آرتی ترکیه  رجب طیب اردوغان  طی سخنرانی خود در شهر چوروم واقع در شمال ترکیه خطاب به طرفداران خود گفت که عملیات نظامی ما در شمال سوریه علیه تروریست های پ ی د (pkk) و پ ک ک (pyd) بوده است ومنطقه منبج را نیز شامل می شود.

بعد از سخنان اردوغان و آغاز حملات ارتش ترکیه به عفرین درروز شنبه ۲۰ ژانویه، رئیس جمهور ایالات متحده ضمن تقاضا از اردوغان برای  خویشتنداری در قبال کردهای سوریه  خواستار محدود شدن عملیات نظامی ترکیه در عفرین شد است. او همچنین از اردوغان خواسته است از اقداماتی که باعث کشته ‌شدن غیرنظامیان می شود یا میتواند به  درگیری بین نیروهای آمریکایی و ترکیه بیانجامند  پرهیز کند. اردوغان هم در یک گفتگوی تلفنی از ترامپ خواسته است  تا از ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای تروریست‌های  وابسته به حزب کارگران کردستان در شمال سوریه (پ ک ک) خودداری کند. دولت ترکیه مدعی است که راکتهای شلیک شده از طرف کردها به شهرهای مرزی این کشور توسط آمریکا در اختیار این گروه قرارگرفته است.

بعد از سخنان تند وخط ونشان های اردوغان نسبت به سیاستهای امریکا درشمال سوریه وکردها ، تضاد اهداف و منافع غرب و ترکیه در سوریه به رویارویی کم سابقه واشنگتن و آنکارا منجر شده است. دولتمردان ترکیه  به شدت از سیاست‌های آمریکا در سوریه انتقاد می‌کنند. در حال حاضر خطر داعش و تروریسم در سوریه کمرنگ شده و دوباره حاکمیت دولت سوریه بر بخش‌های قابل توجهی از خاک کشور گسترش پیدا کرده است اما واشنگتن حاضر نیست شرایط موجود را قبول کند  و می‌خواهد از هر راه ممکنی برای اجرای  سیاست‌های خود در سوریه استفاده نماید. آمریکایی‌ها ادعا میکنند  خطر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی همچنان در کشورهای عراق وسوریه پابرجاست. ورود آمریکا به بحران داخلی سوریه ، کمک های نظامی و مالی آمریکا به مخالفان دولت بشار اسد ، قصد آمریکا برای خارج نشدن از سوریه  به نوعی خبر ازسیاست خارجی تهاجمی ومداخله جویانه واشنگتن در کشور سوریه می دهد که با عنایت به اشتباهات تاکتیکی و نسنجیده رهبران آن، منطقه را بیش از پیش در بحران غوطه ور می سازد و صلح و ثبات بین المللی را از بین می برد.

 داشتن اهداف و منافع متفاوت باعث تقابل آمریکا و ترکیه در سوریه شده است. رجب طیب اردوغان بارها ازسیاست‌های ایالات متحده در قبال سوریه انتقاد کرده وآن را مایه بی ثباتی و ناامنی دولت ترکیه خوانده کرده است. دولت  ترکیه همواره اولویت خود را در بحران سوریه مساله کردها بیان کرده است؛ مساله ای که آنکارا به هیچ وجه از مواضع خود در قبال آن کوتاه نیامده است.

برای حضور نظامی امریکا در سوریه می‌توان چندین عامل اصلی و مهم برشمرد که یکی تمایل آمریکا برای تشکیل دولتی در سوریه همانند دیگر دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس است که پیرو خواسته‌های واشنگتن باشد. سیاست آمریکا در سوریه از آغاز بحران تاکنون دادن کمک‌های مالی، تسلیحاتی، تدارکاتی و مشاوره‌ای به نیروهای مخالف اسد و حمایت از کردهای سوریه بوده است. البته بازی گران اصلی این نقشه امریکا در سوریه کردهای سوریه هستند. روابط گسترده کردها و واشنگتن  موجب حساسیت و نگرانی شدید ترکیه شده است. رجب طیب اردوغان و دیگر دولتمردان این کشور از تشکیل یک منطقه مستقل یا یک کشور کرد در شمال سوریه و در جوار مناطق کرد نشین جنوب ترکیه  بسیار نگران هستند. ترکیه به ظاهر یکی از متحدان آمریکاست و در ناتو هم عضویت دارد اما اهداف و منافع این دو کشور در حوزه‌هایی با هم به شدت تقابل دارد. سوریه یکی از کشورهایی است که برخورد اهداف و منافع آنها با یکدیگر بسیار شاخص است.

با نگاهی به تحرکات نظامی ترکیه در مرز و حتی در داخل خاک سوریه ، میتوان مدعی بود که علت اصلی این تحرکات تا امروز کردهای سوریه بوده است. ضمن اینکه مناطق کردنشین ترکیه که شامل آناتولی شرقی و آناتولی جنوب شرق هستند درمجاورت مرز سوریه واقع شدهاند که این مساله نگرانی آنکارا را از قدرت گیری کردها در مرزهای جنوبی این کشور افزایش میدهد.

ترکیه و امریکا به عنوان دو دوست در مناسبات منطقهای درماجرای سوریه دچار تقابل منافع در سطح گسترده ای هستند. ایالات متحده تنها گروهی که نگرانی ترکیه را بر میانگیزد  یعنی کردهای سوریه را مورد حمایت همه جانبه خود قرار داده است. حمایت امریکا باعث تقویت حاکمیت و نفوذ کردها بر مناطق شمالی استانهای حسکه، رقه و قسمتهایی از مناطق شمالی استان حلب شده است وبا این شرایط ترکیه اساسا توانایی مقابله  نظامی با هیچ منطقهای جز عفرین را نخواهد داشت؛ زیرا در غیر این صورت باید مستقیما یا با نیروهای نظامی ایالات متحده روبه رو شود یا با شبه نظامیان تحت حمایت کاخ سفید و آموزش دیده توسط ارتش آمریکا  بجنگد.

آمریکا از همان شروع بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ برنامه تجزیه سوریه به سه کشور مستقل را دنبال می‌کرد اما دولت اسد با کمک ایران و روسیه  توانست با مقاومت جانانه نقشه آمریکا را برهم بزند. آمریکا در این شرایط تصمیم گرفت حداقل شرق رود فرات و شمال سوریه را تحت کنترل خود داشته باشد وبا این هدف به سمت شبه‌ نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برود. از طرفی دیگرآمریکا نمی‌خواست میدان نبرد سوریه را به ایران و در مرحله بعد به روسیه (یکی از مهمترین رقیبان بین‌المللی خود) واگذار کند. واگذاری عرصه سوریه به ایران و روسیه  اعتبار بین‌المللی آمریکا را نزد کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عرب خاورمیانه زیر سوال می‌برد.

گرایش ترکها به سمت روسیه زمینه ظهور اختلافات جدیدی در روابط انکار_واشینگتن شد. البته نزدیکی ترکیه به سمت روسها بعد از کش وقوس های بسیار زیاد و تنش درروابط این دو کشور بر سربحران سوریه در مقاطعی ، صورت گرفت. پس از کودتای جولای ۲۰۱۶ و بالا گرفتن نارضایتی رجب طیب اردوغان از آمریکا و اروپا ، ترکیه با چرخشی آشکار به سوی روسیه گرایش پیدا کرد. رجب طیب اردوغان با این چرخش هم نتوانست منافع ترکیه را در سوریه تامین کند اما باعث نزدیکی واغاز برخی همکاریها در این زمینه شد که تا حدودی سرپوشی برای برخی اشتباهات استراتژیک وی در منطقه می شد.

از طرفی ناآرامی‌های سوریه فرصت مناسبی برای مداخله آمریکا به سود اسرائیل در این کشور بود. تل آویو برای ایجاد بی‌ثباتی در سوریه و حتی تجزیه این کشور دلایل خاص خود را دارد. از نظر تل‌آویو دولت سوریه نه تنها دنباله روی واشنگتن نیست بلکه متحد ایران هم هست. رژیم صهیونیستی به هیچ وجه مایل نیست نفوذ سیاسی ایران در همسایگی سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا کند. جدای از نگرانی‌های ناشی از افزایش حضور ایران در سوریه، تل آویو به طور کلی سیاست تجزیه سوریه را دنبال می‌کند. رژیم صهیونیستی دوست ندارد هیچ دولت قدرتمند عربی در همسایگی اش وجود داشته باشد. از این رو ، یک سوریه آشوب زده ، ناتوان و چند پاره برای تل آویو بهترین حالت است.

با در نظر گرفتن سابقه و رفتار سیاسی ترامپ و اردوغان و تغییر پی در پی مواضع از طرف آنها یک احساس عدم اعتماد و اطمینان به این دو در سطح جهانی  بوجود امده است. (در این چند سال اخیر بارها شاهد این رفتار از طرف اردوغان وترامپ بوده ایم). این گونه بی ثباتی در رفتار واتخاذ سیاست های تاجر مسلکانه باعث گسترش حس عدم اطمینان  به رفتار اردوغان در خاورمیانه وکشورهای همسایه گردیده است وحتی میتوان به صراحت گفت که بی اعتمادی و عدم ثبات در منطقه حاصل رفتار این دو رهبر سیاسی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    مرگ بر سیاست های تاجر مسلکانه اردوغان و ترامپ، دنیارو ریختند به هم
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      لعنت بر پ ک ک و پژاک و توله های رضا پالانی
    • FR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      72 43
      لعنت بر عردوغان و بوزگوردهای فاشیست همراه با پهلوی و پژاکی، لعنت به هرچی تروریسته
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      لعنت به طرفداران وحشی عاطا طورچ جفت پالانی
    • BE ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      42 28
      لعنت به طرفداران وحشی تروریستها ی کوهی و ادمکش
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      49 28
      لعنت به هرچی تروریسته از پژاکی و پانکرد تا بوزگورد عردوغانی و پانترک؛ لعنت به هر چی تروریسته
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      36 25
      لعنت بر پژاک و رضا پالانی
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      32 9
      لعنت بر بوزگورد و پهلوی و پژاکی نژاد پرست با هم
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      0 6
      بر پژاکی و کومله و دموکرات فحش ندهید چون مزدوران اسرائیلی سایت مشرق را کنترات برداشته اند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      11 0
      مزدوران اسرائیلی بوزگوردهای متوهم و نژاد پرست و نادانی هستن که فکر میکنن همه مثل خودشون مزدورن!!!!!
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    بابا مشرق جان با اردوغان چیکار داری آخه/ اردوغان که پسر خوبی شده
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      یاشاسین اردوغان لعنت بر بدخواهان
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      نامتعادل‌ترین و بی‌ثبات‌ترین سیاست مدار در جهان همین اردوغانه! برای اثبات حرفم کافیه به سیاست های دولت اردوغان تو این چند سال یه نگاهی بندازی تا متوجه بشی..
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      لعنت بر عردوغان آتا ترور
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      نه گرامی، هنوز پسر خوبی نشده! تا وقتی از وحشیهای ارتش آزاد و النصره حمایت کنه پسر خوبی نشده! آدم نشده!
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    44 14
    اردوغان زده به سیم آخر/ خوبه که ترامپ و اردوغان درگیر هم باشند
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    امنیت ترکیه در حال اضمحلال است/ اردوغان در سیاست باخت
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      تا کنون هرچه در باره اردوغان گفتید برعکس شده پیروزی با ترکیه هست
    • FR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      عردوغان عین حمار در گِل گیر کرده! پیروزی؟ این موش ترسو و تروریستهاش کجا و پیروزی کجا؟ اصولا تررویستها هیچوقت پیروز نخواهند شد
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    45 28
    منم حاظرم اسلحه بدست بگیرم و با آمریکا بجنگم
  • ش IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    56 39
    حاضر هستی اسلحه بدست بگیری با آمریکا بجنگی جایش مشخص است گردان های فاطمیون و حزب الله در کوتاه ترین زمان ممکن با یک هواپیما شما را به سوریه می بریم ولی اگه می خای با آمریکا بجنگی ولی در جبهه ترکیه فاشیست سلفیون از خدا بی خبر باشی بدون یک تجزیه طلب نادان هستی
    • BE ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      13 69
      فعلا این گردانها با امریکا درگیر نیستند بس الکی نگو
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      46 15
      جناب «ش» درود بر شما؛ کسی که بخواد با آمریکا بجنگه راهش فقط محور مقاومته، کسی که بخواد از از تروریستهای وحشی عردوغان علیه تروریستهای آمریکایی YPG حمایت کنه قطعا یک نژاد پرسته و بر راه باطل؛ در نبرد تروریست با تروریست سربازان دو گروه در جهنمن؛ مسیر حق و باطل مشخصه و وای بر کسانی که از مسیر باطل و نژاد پرستی و قوم گرایی وارد شوند
    • FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      43 21
      بوزگورد بی سواد! نیروهای مقاومت در سوریه با هر تروریستی درگیرند پس اگر چیزی نمیدونی سکوت کن! ما در سوریه هر تروریستی اعم از بوزگوردهای النصره و ارتش آزاد یا YPG که باشن رو نابود می کنیم
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      22 25
      یه عده از نژاد پرستی حرف میزنند در حالی که خودشان در نژادپرستی غرق شده اند
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      24 13
      بله! بوزگوردهای منافق رو خوب می شناسیم! اینجورین!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    14 11
    به نظر می رسه تحلیل خوبی بود
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    22 6
    آمریکا دوست دارد منطقه ناامن باشد،برایش میان ایران و ترکیه فرقی نیست، ناآرامی منطقه یعنی سود خالص ترامپ ملعون
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    34 9
    ترامپ و اردوغان مانند یک بمب خاورمیانه را به فنا می دهند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      12 12
      باید ما هم به جنگ آمریکا بریم باید باید
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      16 2
      ما از سال 57 آمریکا رو در منطقه خوار و ذلیل کردیم
  • امیر IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    33 13
    بازهم یک بام و دو هوای ترکیه
  • SE ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    48 17
    اردوغان ن عزیزان لطفا بگید خردوغان
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      1 6
      باز یک پاسدار کش اظهار نظر کرد یک کومله کثیف یک پژاکی مزدور اسرائیل
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    5 4
    کلا مساله سوریه خیلی خیلی پیچیده شده. هیچ کس نمیتونه تحلیل کنه ته این ماجرا کجاست
  • DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    1 9
    اردوغان و ترامپ در آستانه نابودی هستند
    • RO ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      0 6
      مقایسه نیروهای تجزیه طلب دموکرات و ب ک ک با ترامب بهتره چون در یک جبهه قرار دارند تا نسبت به اردوغان
  • h.es IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    1 1
    در سالهای اخیر و به ویژه در روزهای اخیر با حمله ترکیه به عفرین، بغض سنگینی بر جسم و روح من حاکم شده. من کرد نیستم مازندرانی ام، ایرانی ام ، اما آتش میگیرم وقتی برادران کردم و ایرانیان اصیل، اینگونه با خیانت آمریکا، توطئه روسیه و هجوم ددمنشانه ترکها، کشته می شوند و ما اینجا فقط تماشا میکنیم..وای بر ما..از طرفی برخی کردهای گروهک پژاک از پشت به ما خنجر زدن و دلخوشی ازشون نداریم و از طرفی اینها برادران ایرانی ما هستن..خدایا این چه حالیست که من اکنون دارم، این چه بغضیست که وجودم را فرا گرفته..اگر برخی گروهک های کردی به کشورمون و ریشه خودشون خیانت نکرده بودن، الان ترکها جرات نداشتن حتی نگاه چپ به کردها داشته باشن، همانطور که جرات ندارن به محور مقاومت نزدیک شوند...کاش..کاش..کاش..خدایا مردم بی گناه کرد را به تو میسپارم..
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      1 1
      من آذری هستم و البته به ایرانی بودن خود افتخار میکنم
  • نیما IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    0 2
    عزیزان گروهpyd که الان با ترکیه میجنگه اکثرا جوان های آموزش دیده و بومی عفرین هستن که تو این چندسال با داعش درگیر بودن حالا بنظر شما کسی که از خانه وزمین پدری داره دفاع میکنه میشه اسمشو کذاشت تروریست لعنت بر اردوغان و آتاترک و جد و آبادش که این چنین حیوان صفت های که بمب بر سر کودکان بی دفاع میریزه پرورش دادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس