استاد دانشگاه

معاون وزارت ارتباطات گفت: تغییرات فناوری و مشکلات فعلی ما را ناگزیر می‌کند که دیدگاه قبلی خود را از اینکه فناوری یک تسهیل‌گر است، تغییر دهیم به اینکه فناوری، خود نقش اصلی تغییر را ایفا می‌کند.

به گزارش مشرق، امروزه فناوری‌های دیجیتالی در تحول صنعت مالی کشورها نقش بسزایی دارند و نباید از آن غفلت کرد.در همین زمینه نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس مدیران تحول دیجیتال کشور در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: غفلت ما از تکنولوژی جدید ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند چیزی شبیه بیت‌کوین ایجاد کند و طی چند ماه، چند میلیارد دلار از ثروت یک کشور را ببرد، بدون اینکه نظام پولی‌اش روی آن کنترل داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ در ایران نزدیک به 50 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است و به زودی سرویس دولت الکترونیکی از طریق یک اپلیکیشن روی گوشی‌های تلفن همراه قابل ارائه می شود که پلتفرم آن آماده شده است. امیدوارم هرچه زودتر با یک برنامه تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور، نظام صنعت و نظام خدماتی کشور روبرو باشیم.

بیشتر بخوانید:

بیت‌کوین توهمی که می‌تواند دنیا را فتح کند

موضع ایران در قبال بیت کوین چه خواهد بود؟

ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در این اجلاس درباره نقش فناوری‌های دیجیتالی در تحول صنعت مالی، گفت: طی 20 سال اخیر تحولات بزرگی در مسیر خدمت رخ داده است. به طور متوسط هر ایرانی هر دو روز یک بار از کارت بانکی‌اش استفاده می‌کند. ایران در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش های خرد، رتبه اول را دارد. اگر چه با وجود تحریم‌ و دشواری‌های ورود تکنولوژی، در سمت دسترسی و ابزاری که فناوری اطلاعات باید فراهم می کرد پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما در حوزه سرویس به لحاظ ماهوی شاهد تغییر خاصی نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: فشار اجتماعی، تغییرات فناوری و مشکلات فعلی ما را ناگزیر می‌کند که دیدگاه قبلی خود را از اینکه فناوری یک تسهیل‌گر است، تغییر دهیم به اینکه فناوری، خود نقش اصلی تغییر را ایفا می‌کند. اگر نخواهیم در سیستم پولی خودمان با تغییر مواجه شویم، موج فین‌تک نظیر موریانه این تنه را خواهد خورد و مبارزه کردن با آن بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: لشگر موریانه ها دارند می‌آیند، فیل‌های ما آیا آمادگی دارند با آنها کار کنند یا میدان را واگذار می‌کنند. نگرانی ما به عنوان رگولاتور این است که اگر این واگذاری به درستی اتفاق نیفتد نتیجه‌اش هرج و مرج خواهد بود. به بانک‌ها توصیه می‌کنیم زمینه فعالیت و همکاری خود با استارتاپ‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.


در این اجلاس همچنین علیرضا جلالی فراهانی یک کارشناس بانکی، گفت: در حوزه رصد فناوری‌های تحول‌آفرین بر صنعت بانکداری، لازم بود گزارش‌های تحلیلی شناختی در حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیا، کلان‌داده‌ها، بانکداری اجتماعی و ... تعریف شود. در بعضی حوزه‌ها نظیر اینترنت اشیا به محصول رسیده‌ایم و در برخی حوزه‌ها مفاهیم را تعریف کرده‌ایم. اگر پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال را مصداقی از برنامه تحولی بدانیم، بحث فرهنگ‌سازی یکی از ضرورت‌ها است.

در دومین دور از جایزه تحول دیجیتال در 3 محور «زندگی دیجیتالی»، «نوآوری دیجیتالی» و «رهبری دیجیتالی» شرکت‌های برتر معرفی شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس