ارتش ترکیه

ارتش ترکیه درحالی از ۲۵ دی ماه عملیات نظامی در «عفرین» سوریه را آغاز کرد که کارشناسان بر ریسک بالای این رفتار آنکارا و پیچیده‌تر شدن بحران سوریه تاکید می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - اهمیت و حساسیت های اقتصادی و سیاسی خاورمیانه، واقعیتی است که همواره قدرت های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را به ایفای نقش به منظور افزایش نفوذ در این منطقه ترغیب کرده است.

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی باعث شد تا ایران به عنوان یکی از بازیگران منطقه با رویکردی جدید پای به عرصه سیاست خارجی، در دو سطح منطقه ای و بین المللی بگذارد.

در این میان کشور ترکیه، اما پس از پیروزی اسلام گرایان قدم های بزرگی برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی منطقه برداشته است. به این ترتیب، دو کشور همسایه هر دو با یک هدف مشترک، اما دو رویکرد متفاوت، فعالیت خود را برای قدرت گیری در منطقه پر تنش و بحران خیز خاورمیانه آغاز کردند.

در این بین باید از دو کشور سوریه و عراق عموما و بحران جدایی طلبی «کردستان» عراق و «عفرین» سوریه مشخصا به عنوان مهمترین میدان های منطقه ایی نام برد که تفاوت و در مواردی تقابل دو رویکرد ایران و ترکیه در عرصه سیاست خارجی منطقه ای را به نمایش گذاشتند.

این گزارش تلاش دارد، با مقایسه ای تطبیقی بین رویکردهای تهران و آنکارا در قبال بحران کردستان در عراق و بحران عفرین در سوریه، نتایج و پیامدهای هریک از این رویکردها را مورد ارزیابی قرار دهد.

روزهای سخت اردوغان

جایگاه منطقه ای ترکیه

از هنگامی که «رجب طیب اردوغان» در ترکیه به قدرت رسید، نشان داد که توجه ویژه ای به گسترش روابط با شرق و مخصوصا کشور های همسایه دارد.

«داود اوغلو»، وزیر خارجه سابق اردوغان که او را «معمار» اصلی سیاست خارجه ترکیه می شناسند، رویگردانی اتحادیه اروپا را با حرکت به سمت شرق و گسترش روابط با کشورهای عربی جبران کرد و تعادلی تاثیر گذار در سیاست بین المللی ترکیه به وجود آورد.

این در حالی است که ترکیه پیش از این به سه دلیل لاییک بودن، سر دادن شعار احیای امپراطوری عثمانی و روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی محبوبیت زیادی میان ملل عرب منطقه نداشت.

اما در دوره جدید و در سایه سیاست های اسلامگرایان ترک، چند اقدام موجب تغییر رویکرد افکار عمومی منطقه نسبت به ترکیه شد:

- نفوذ نرم: در این راه سریال های ترکیه ای نقش مهمی را در تغییر ذهنیت افکار عمومی منطقه نسبت به ترکیه ایفا کردند

- گرفتن ژست دفاع از اسلام و حقوق بشر: ترک ها به موازات توافقات امنیتی پشت پرده با اسراییل و حفظ روابط دو جانبه، در مواقع حساس مواضع سختی علیه اسرائیل اتخاذ کردند

- ایفای نقش میانجی: آنکارا بحران های منطقه را به فرصتی برای ظاهر شدن در قامت میانجی و طرف مذاکره کننده تبدیل کرد

داود اوغلو (معمار اصلی سیاست خارجه ترکیه) و اردوغان

نقش و رویکرد ترکیه در تحولات سوریه

آغاز بحران سوریه و نوع موضع گیری ترکیه در قبال این بحران، سوریه را به مهمترین موضوع سیاست خارجی ترکیه تبدیل کرد؛ به طوری که همه موضوعات مهم سیاست خارجی ترکیه طی چند سال اخیر با رویکرد آنکارا در قبال دمشق در ارتباط بوده است.

در این راستا سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه چند مرحله را طی کرده که مهمترین شاخص در همه مراحل «مداخله‌ در امور داخلی سوریه» بوده است. از زمان آغاز بحران، ترکیه ابتدا با حمایت لفظی از مخالفین خواستار تغییرات داخلی در سوریه شد. اما در مراحل بعد با قطع روابط سیاسی با دمشق و از مخالفین مسلح و غیر مسلح مداخله عملی در این بحران را آغاز کرد تا به یکی از بازیگران فعال بحران سوریه با رویکرد براندازی نظام در این کشور و به قدرت رساندن مهره هایش در آن تبدیل شد.

نقش و رویکرد ترکیه در تحولات در عراق

در عراق اگرچه آنکارا سیاست براندازی نظام را اتخاذ نکرد، اما اختلافات ریشه ای دو کشور که ریشه در رویکرد «عثمانی گرایی» اردوغان دارد، مانع از برقراری روابط شفاف و دوستانه بین بغداد – آنکارا می شد.

این درحالی است که مسائلی چون رابطه آنکارا – اربیل به خصوص در قضیه فروش نفت، پناه دادن به «طارق الهاشمی» و رویکرد بغداد در قبال بحران سوریه باعث شد تا اختلافات دو کشور وارد فاز جدیدی شود.

ورود گسترده داعش به عرصه میدانی عراق و سوریه به‌ خصوص پس از تصرف غیر منتظره شهر «موصل» پرده از رویکرد جدید اردوغان یعنی حمایت بی قید و شرط از گروه های تروریستی از جمله «داعش» برداشت که به بخش هایی از خاک سوریه و عراق چشم طمع داشت و همین طمع ها بود که ورود نظامی این کشور به شمال عراق و همچنین شمال سوریه در قالب عملیات «سپر فرات» را به دنبال داشت.

هرچند این موضوع از سوی آنکارا رد و تکذیب شده، اما گزارش ها و اسناد، حکایت از ایفای چنین نقشی از سوی ترکیه دارد، از جمله گزارش «موسسه حقوق بشر دانشگاه کلمبیا»  که در به روابط نزدیک آنکارا و داعش پرداخته و نشان داده که ترکیه دارای روابط گسترده ‌ای، از حمایت نظامی و انتقال اسلحه گرفته تا حمایت لجستیکی و مالی و همچنین ارائه خدمات پزشکی با داعش می باشد. به حدی که به خاطر فراهم کردن زمینه نقل و انتقال و پناه دادن به عناصر داعش در خاک خود، گروه های تروریستی به ترکیه لقب «بزرگراه جهادی» را داده اند.

اردوغان در لباس نظامی

ناکامی در دستیابی به اهداف و تغییر نسبی در رویکردها

هرچند اردوغان با اتخاذ رویکرد عثمانی ‌گرایی سعی در تسلط بر منطقه با تغییر نظام های سیاسی در سوریه و تضعیف دولت مرکزی در عراق داشت، اما شواهد امر ثابت می کند که اردوغان به دلایل متعدد نتوانست به موفقیتی در این رابطه دست یابد که مهمترین آنها عبارت بودند از:

- عدم سقوط نظام سوریه و برکناری بشار اسد

-  بهبود وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق با متوقف کردن پیشروی داعش

- خدشه دار شدن وجهه ترکیه به دلیل حمایت از داعش

- آشکار شدن پیامدهای حمایت مالی، نظامی، لجستیکی از داعش که نمود آن روی به تدریج روی اقتصاد، امنیت و سیاست ترکیه در حال نمودار شدن بود

عوامل فوق در کنار فشارهای بین ‌المللی بر آنکارا جهت همکاری در مبارزه با داعش موجب تغییراتی نسبی در رویکرد ترکیه به‌ خصوص در رابطه با داعش شد و «داود اوغلو»، در سمت نخست ‌وزیر جدید ترکیه تلاش کرد، از این فرصت جهت گشودن صفحه ای جدید با عراق و سوریه بهره برداری کند.

فراز و نشیب هایی که سیاست خارجی ترکیه چه در سطح منطقه ای و چه در عرصه بین الملل و نه فقط در قبال بحران سوریه و یا رابطه با عراق شاهد آن بودیم، را باید نماد بی ثباتی در سیاست خارجی آنکارا و فقدان بینش عمق و نگاهی واقع بینانه شمرد.

نقشه عفرین درشمال استان حلب

حمله نظامی ترکیه به عفرین

طبیعی است، نتیجه چنین رویکرد و نگاهی، اقدام بی محابای ترک‌ها در سوریه باشد. آن هم در زمانی که تمام کارشناسان و صاحبنظران بر ریسک بالای چنین این اقدام اردوغان که اگر جلوی آن گرفته نشود، عواقب جبران ناپذیری در سطح منطقه و حتی بین المللی به دنبال خواهد داشت، تاکید می کنند. از جمله اینکه:

- عدم حمایت هیچ یک از گروه ها و طوایف ساکن سوریه از عرب ‌ها، کردها، ترکمن ‌ها، شیعیان، اهل سنت، علوی ‌ها، دروزی ها و مسیحی ‌ها گرفته تا نظام سوریه که همگی از اولین روز تجاوز نظامی ترکیه به عفرین این اقدام را «تجاوز نظامی» و اقدامی «اشغالگرانه» عنوان کردند.

- این عدم حمایت تنها شامل طرف سوری نمی شود، بلکه موضع کشورهای خارجی که در پرونده سوریه تاثیرگذار هستند نیز با اقدام نظامی ارتش ترکیه هماهنگ نیست و از این رو می ‌توان گفت، این کشور دست به اقدامی زده که همگان شکست آن را انتظار می ‌کشند.

- عملیات ترکیه در عفرین فاقد هرگونه توجیه است. کردهای سوریه اگرچه به دلیل غلطتیدن در دامان آمریکایی ها علیه کشورشان شایسته سرزنش هستند و آنها را عامل این تجاوز شمرد، اما در این صحنه صاحب ‌خانه به حساب آمده و در مقابله با «ارتش بیگانه و اشغالگر» ذی ‌حق محسوب می‌ شوند.

در این بین توسل اردوغان به دستاویز تهدید امنیت مرزهای جنوبی ترکیه توسط کُردها، بهانه ای قدیمی است، چون همه می دانند، کل جمعیت کُردهای سوریه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر می باشد که دستکم در سه منطقه جدای از یکدیگر زندگی می ‌کنند و این رقم در جمعیت حدودا ۲۰ میلیونی کُردهای ترکیه نمی تواند، خطری علیه امنیت ملی یا تمامیت ارضی ترکیه داشته باشد.

- اندک بودن احتمال موفقیت ارتش ترکیه و گروه های تروریستی موسوم به «سپر فرات»   که متشکل از گروه مسلح موسوم به «جیش‌ الحر» و گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» است. عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه عفرین با حدود ۴۶۰ هزار نفر جمعیت، از ۲۵ دی‌ ماه گذشته با گلوله‌ باران مناطق مسکونی این شهر شروع شد و پس از پنج روز به ورود تانک ‌ها و جنگنده‌ های این کشور به این منطقه انجامید. با این وصف نزدیک به دو هفته از اقدامات ارتش ترکیه گذشته و طی این مدت دستکم ۵۸ نظامی ترک و عنصر مسلح سپر فرات کشته و یا اسیر و دستکم ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شده ‌اند. در مقابل در اثر حملات ارتش ترکیه و سپر فرات ۴۸ نفر از ساکنان عفرین کشته شده اند که فقط شش نفر آنان را کُردها تشکیل می دادند.

حمله همه جانبه و بی حاصل ترکیه به عفرین

بیشتر بخوانیم:

پیروزی‌های چشمگیر شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه پس از ۱۱ روز درگیری/ زمین‌گیرشدن ارتش ترکیه و تروریست‌های سپر فرات در مناطق مختلف عفرین + نقشه میدانی و تصاویر

نزدیک به دو هفته از اقدامات ارتش ترکیه گذشته و طی این مدت دستکم ۵۸ نظامی ترک و عنصر مسلح سپر فرات کشته و یا اسیر و دستکم ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شده ‌اند. در مقابل در اثر حملات ارتش ترکیه و سپر فرات ۴۸ نفر از ساکنان عفرین کشته شده اند که فقط شش نفر آنان را کُردها تشکیل می دادنددر عرصه میدانی کُردها حدود ۱۱ روستای اطراف عفرین شامل روستاهای شیراوا، راجو و سه و چهار ارتفاع در منطقه جندرسه بوده، را از ارتش ترکیه باز پس بگیرند. این در حالی است که در این عملیات تعداد نیروهای ارتش ترکیه و سپر فرات لااقل پنج برابر نیروهای کُرد و غیر کرد مدافع عفرین بوده است. این باعث می شود، به این نتیجه سوق یابیم که ترک ها از شانس اندکی جهت پیروزی در عملیات عفرین برخوردار هستند.

- اقدام ترکیه بدون شک سوچی و آستانه را تضعیف کرده، دستیابی به توافق و تشکیل ائتلافی برای گسترش مناطق کمتر درگیر بین ایران، ‌روسیه و ترکیه را با مانع جدی مواجه می کندو این می‌ تواند اوضاع سوریه را بار دیگر به سمت تشدید و پیچیده تر شدن بحران سوریه سوق دهد.

رویکرد سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

در مقایسه با آنچه گفته شد، رویکرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه، از اولین روز بر حمایت از مردم، ارتش و نظام این کشور استوار بوده و طی شش سالی که از بحران تحمیلی بر سوریه می گذرد، هیچ گاه دیده نشده، خللی در این موضع و رویکرد ایجاد شده باشد.

رویکردی که تهران بدون ذره ای تغییر در قبال بغداد اتخاذ کرد و از همان ابتدای براندازی رژیم بعث در این کشور، رسما حمایت خود را از دولت مرکزی عراق و عراق واحد و یکپارچه اعلام کرد.

سردار سلیمانی و ابومهندس در عراق

درحالی که ترکیه سرگردان در گرداب تحولات منطقه ای، آن هم منطقه ملتهب و بحران خیز خاورمیانه و منطقه خلیج فارس هر روز به سمتی متمایل است و از طرفی حمایت می کند، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول و مبادی ثابت سیاست خارجی خود که بر حفظ تمامیت ارضی کشورها، تقویت دولت مرکزی و گسترش مناسبات با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همجوار استوار است، تمام تلاش خود را در حل بحران کردستان با دولت مرکزی عراق و در ادامه بحران کرکوک به کار برد و این موضوعی است که دوست و دشمن به آن اذعان می کنند، به ویژه نقش بسیار تاثیر گذاری که سردار «قاسم سلیمانی» در گفتگو با مقامات مسئول در اربیل و بغداد ایفا کرد و تلاش های گسترده و سازنده ای که برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف انجام داد. از همین رو کردهایی که سودای حکومت داشتند و سرمست از انتخابات اقلیم به فکر تشکیل کشور کردستان بزرگ بودند با همکاری جمهوری اسلامی و دولت مرکزی عراق بدون اینکه گلوله ای شلیک شود کرکوک را دو دستی تقدیم کردند و بدون مقاومت شهر واگذار شد، و مقامات کردستان به قدرت ایران بیش از پیش اعتراف کردند.

دلیل این مدعا سفر «نچیروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به تهران و دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران دانست، به ویژه آنکه منابع آگاه گزارش داده اند که در این سفر نخست وزیر اقلیم کردستان ابراز امیدواری کرده بود، ایران بتواند از نقش تعیین کننده ای خود در پایان دادن به بحران اربیل و بغداد استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 123
  • US ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    26 74
    مشرق البته باید بگمقدرت نظامی عراق که خیلی سریع توانست غائله کرکوک و کردستان عراق را بخوابونه با قدرت ارتش سوریه که هم اکنون در گیر جنگ با تروریستهای دیگه هست قابل مقایسه نیست وگرنه خیلی برای ترکیه هم خوب میشد ارتش سوریه قدرت داشت همانند ارتش عراق سریع کردهای شورشی رو سرکوب میکرد و ترکیه اینقدر به زحمت نمی افتاد
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      42 17
      ترکیه هدفش حمایت از تروریستهای القاعده(النصره) و ارتش آزاده! براش فرقی نداره ارتش سوریه چکار میکنه!یه لحظه فکر کن : سالهاست تروریستهای YPG در شمال سوریه جولان میدن ترکیه الان یادش افتاده باهاشون بجنگه؟ یعنی همین الان که مقاومت تونسته ابوظهور رو آزاد کنه و برسه به 30 کیلومتری ادلب؟؟؟؟؟ مشخصه هدف نهایی محور مقاومته
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      22 76
      سوریه اتفاقا تو این دو سال اخیر توسط عراق به این روز افتاده عراق شده القصیر دوم و محل ورود نظامیان امریکایی و تسلیحات برای تروریستهای شمال سوریه و غرب ایران
    • US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      10 46
      بنده با نظر شما مخالفم زیرا اولا ترکیه قبلا قصدش سرنگونی حکومت اسد بود ولی الان دید با سرنگونی اسد خطر بزرگتری بنام تجزیه در راه هست دوما زمانیکه امریکا علنا اعلام کرد 30 هزار نفر رو با نام کردهای شمال سوریه تسلیح میکنه ترکیه سریعا احساس خطری که قبلا میکرد را صد چندان حس کرد و حمله کرد
  • GB ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    فعلا قضاوت کردن در رابطه با عفرین و حتی کرکوک زوده. در آشفته بازار خاورمیانه هر تحولی میتونه منجر به تغیرات زیادی در موازنه بشه. نکته ای در بسیاری از اخبار مغفول مونده اینه که عفرین حوزه نفوذ روسیه هست نه آمریکادر حالی که آمریکا به عنوان خائن به کردها معرفی شده. بهتر یکم در رابطه با روسیه هم شفاف سازی بشه.
  • US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    97 31
    اردوغان احمق
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    92 31
    مرگ بر تورکیه داعش پرور
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    رفتار فرزندان خزر ویاجوج وماجوج را با رفتار صلح آمیز نوادگان پارسیان معروف به تساهل وتسامح یکی میدونید؟
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      15 12
      بله این صلح رو تو مجاهدین هم دیدم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    اردوغان نرمال نیست
  • زنده باد ایران IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    اگه عردوغان با همین فرمان بره جلو بهترین خدمات رو در حق ملت های منطقه انجام خواهد داد... چراکه مسئله احیای امپراطوری جهنمی عثمانی برای همیشه به محاق خواهد رفت و چیزی که از کشور خودش برجای خواهد گذاشت فقط و فقط منحصر به آناتولی کوچک خواهد بود... به امید آن روز که ظاهرا جندان هم دور نیست...
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    89 4
    آمریکا در سوریه تازیانه خدا را خواهد چشید.
  • پرتقال IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    پایگاه اینجرلیک در اختیار ناتو و امریکاست ، اسراییل دوست ترکیه است، ترکیه عضو ناتو است، ترکیه خواستار ساقط کردن بشار بوده و هست، عقبه و پشتیبان داعش ، ترکیه بوده است، ترکیه برای سقوط دولت سوریه ، ازهیچ تلاشی فروگذاری نکرده است، ترکیه بدون اجازه دولت سوریه ، وارد ان کشور شده است. حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را
  • محمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    اگه ترکیه بیست میلیون کرد داره عیران هم پنجاه میلیون تورک داره تورک آزربایجانی و قشقایی و ترکمان و خلج
    • US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      70 17
      کوره زمین پنج ملیارد تورک داره فکر کردین چی؟ ساکنان کوره زمین سریعا محل را تخلیه و به تورکها پس بدهند! برین مریخی جایی من نمدونم دیگه!
    • سیری IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      فکر میکنی چند درصد از آذری ها مثل تو وطن فروشن؟شاید به درصد هم نرسه
    • US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      16 36
      البته جمعیت ترکهای ایران 50 میلیون نفر که اغراق هست ولی اگه اذریها خلجها قشقاییها ترکمانها شاهسونها رودر نظر بگیریم رقم بزرگی خواهد بود
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      50 32
      اینجا کسی مزخرفات تو رو جز با تمسخر بدرقه نمیکنه بوزگوردی
    • ES ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      38 1
      بانکرد ابله
    • ES ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      13 1
      حسادت کار خوبی نیست کوهی
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      3 1
      پانترکیسم یعنی مکتب جعل و فریب و رذالت و دروغ!!!!! آمارهای احمقانه و افکار کثیف تروریستی!
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    تانکرهای نفت داعش از یادمان نمیرود
  • بهداد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    یادمون نره که ترکیه حامی اصلی داعش بود و بعد از نابودی داعش تمامی پنبه هاش رشته شده و نمی دونه داره چیکار می کنه. به امید پیروزی کردهای غیور سوریه بر ارتش فریب خورده ترکیه
    • US ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      18 56
      دوست عزیز ترکیه زمانی{انهم در زمان حمله داعش به عین العرب}به داعش کمک کرد تا شاید از دشمن بزرگتر بنام تروریستهای تجزیه طلب شمال سوریه خلاص بشه وگرنه الان طبق اخبار 400 داعشی دارن در مقابل ترکیه در جبهه ی ب گ میجنگند
    • US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      9 57
      تازه ترکیه به کردها از خاک خودش راه داد تا به عینالعرب که در محاصره بود نیرو و تسلیحات و اذوقه برسونن بس که نمک نشناسن
  • IT ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    این رفتار ترکیه فقط باعث شد این حق به کردها (چه در خاک ترکیه چه در سوریه) داده بشه همین رفتار رو علیه ترکیه و دولتش انجام بدن، هرگونه اقدامی در کشور دیگه بدون هماهنگی با اون کشور فقط باعث ناآرامی در کشور خودت میشه چند وقت دیگه معلوم میشه
  • ادمیزاد متعجب IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    19 69
    نمردیم و اصطلاحات پ.ی.د ، ی.پ.گ ، پ.ک.ک ، پژاک و بوزگورد و داعش و زامبی و ... را هم یاد گرفتیم . اینا دیگه کجا بیدن ؟ اگه مبلغ مکتب جذابی بودن، پس چرا فراگیر و معروف نشدن؟ خدا بگم چیکارش کنه اونی که اینا را اختراع کرده.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      54 13
      عمو شما بی خبر بودی تقصیر ما چیه اینا خیلی وقت پیش بودن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    49 15
    قضیه کرکوک فرق میکنه بیشتر احزاب کرد مخالف اقدام بارزانی بودن و روابط حسنه ای با دولت عراق داشتن و دارن ولی سوریه حسابش فرق میکنه از هزار نوع گروه و تروربست و راهزن مسلح شدن به جون هم افتادن و البته ترکیه در حق سوریه نهایت بی وجدانی رو کرد بانی بیشتر جنگ سوریه شد ولی بجای خشنودی اسراییل و غرب
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    18 2
    ادم از نظرات نژادپرستانه زیادی که منتشر می شه شاخ درمی اره. یعنی اینقد کشور ما دچار نژادپرستی شده. افکار نژادپرستانه جز تباهی چیزی رو عاید کشور نمی کنه
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    79 16
    بعضی ها از ترکیه دفاع میکنن. ولی ایا لطمه ای که سریالهای ترکیه ای به جامعه ما زده خطرناکتر از جنگ سوریه بوده
    • US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      20 3
      مگه مجبوری سریال ترکیه ای ببینی؟
  • یاسین DK ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    27 50
    از این اریایی های بپرسید شما چه اطلاعاتی از امپراطوری عثمانی دارید جوابی ندارند فقط تقلید کرده اند و یا میخواهند چیزی نوشته باشند من مطمئنم بپرسید که این امپراطوری چند سال دوام آورد باور کن نمیدانند من از خودم می گذرم و از دکتر محل تقاضا میکنم که ژن مرا به ژن اریایی تغییر بدهد از خود گذشتگی محرز
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      47 9
      بوزگورد بجای تغییر ژن سعی کن تغییر شئور داشته باشی و آدم بشی! برای آدم شدن نیازی به تغییر ژن نیست! اما لازمه که از نژاد پرستی و قوم گرایی احمقانه ای که گرفتارشی و مربوط به قرون وسطی است دست برداری!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      26 0
      پادشاهان آذری اون زمان ایران سالها با همون عثمانی ها جنگیدن و اجازه نفوذ بهشون ندادن الان تو اومدی سنگ عثمانی رو به سینه میزنی؟نمیدونم چی بگم
    • ES ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      8 13
      شعور درسته
  • یاسین DK ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    16 31
    تو هیچ میدانی قرون وسطی به چه سالها مربوط میشود و ملی گرایی ( ناسیونالیسم) قبل از جنگ جهانی اول پیدا شد و من وقتی شما اریایی ها را میبینم که فقط خودتان را میبینید و دیگران را وارونه!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      44 11
      ملی گرایی؟ تو نژاد پرست وقوم گرایی بوزگورد و سابقه نژادپرستی و قوم گرایی به زمانی بر میگرده که ابلیس گفت: من از آتشم و انسان از خاک پس من برترم!!!! اتفاقا این عارضه خود برتر بینی ویژگی همه نژاد پرستهاست اعم از پانترک و پانکرد و پان عرب و پان ایرانیست! اصولا نژادپرستهایی مثل تو در توهمی از برتری هستن! توهمی پوچ و باطل
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      39 13
      آخه نژاد پرست بیچاره؛ آریایی و ترک و عرب و کرد چه فرقی دارن؟ اصلا نژاد خالص کجا بود؟ ضمنا تو نژاد پرستی نه ناسیونالیست!!!! و نژاد پرستی عارضه دوران جاهلیته که تو داری! و باز ضمنا ! ناسیونالیست هم که باشی ترکیه به تو چه؟ ناسیونالیسم به مرزهای ملی ربط داره نه نژاد! نان ایران رو میخوری و برای ترکیه خوش رقصی میکنی؟ این نمک خوری و نمکدان شکنیه!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    1 9
    اصلا کرکوک با عفرین قیاس مع‌الفارقه ! عفرین منطقه کاملا کوهستانی که تصرف مناطق یک بحثه! تثبیت مواضع بحث دیگه! ترکیه هر چقدر از مناطق عفرین رو بتونه تصرف کنه باز در تثبیت مواضع به مشکل میخوره و سقوط میکنن مناطق تصرف شده! چون منطقه منطقه کوهستانی هست و جنگ بسیار سخت تره! اگر کویر عربستان بود طی 1 هفته کلش تصرف میشد یا همین دشت و کویر های عراق و سوریه!
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    4 11
    اینکه فکر کنید ترکیه طرفدار جناح خاصیه، سخت در اشتباهید. برای تفسیر رفتار ترکها باید ببینید در چه کاری چقدر منفعت دارند. به همین سادگی. برای همین یه روز با داعش و روز دیگه علیه اون. یه روز با عربها، یه روز با ایران. بو می‌کشه ببینه منافعش کجاست.
  • م IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    0 0
    ادم یاد زمان برده داری اممریکا سیاوسفیدا میفته فعلا کردها سیاهن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس