ترزا می

نخست‌وزیر بریتانیا گفت شرکت‌ها نمی‌توانند صرفاً تماشاگر باشند وقتی می‌بینند عده‌ای از پلت‌فرم آنها سوء‌استفاده می‌کنند، به ویژه تلگرام که «خانه تبهکاران و تروریست‌ها» شده است.

سرویس جهان مشرق- نشست اقتصادی داووس فرصتی شد تا دوباره بحث نقش شبکه‌های اجتماعی در ناآرامی‌های اجتماعی برجسته شود، اما این بار نه از سوی ایران یا روسیه، بلکه بریتانیا که خود در سال‌های نه چندان دور دچار شورش‌های سراسری و البته مقطعی از سوی جوانانی شده که با بکارگیری شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های آشوبگرانه خود را هماهنگ کرده و پلیس را به دردسر انداختند.

«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا در نشست داووس در برابر رهبران و خبرگان جهانی گفت: «شرکت‌های فناورانه همچنان نیاز دارند تا گام‌هایی را در جهت تقویت مسئولیت‌پذیری در قبال فعالیت‌های برخطِ خرابکارانه و غیرمجاز بردارند. او گفت شرکت‌ها نمی‌توانند صرفاً تماشاگر باشند وقتی می‌بینند عده‌ای از پلت‌فرم آنها برای ترویج «کودک‌آزاری، برده‌داری مدرن یا گسترش تروریسم و محتوای افراط‌گرایانه» بهره می‌گیرند. وی مشخصاً به تلگرام اشاره کرد و آن را «خانه تبهکاران و تروریست‌ها» خواند. او گفت این پلت‌فرم های کوچکتر باید اصلاحاتی را صورت دهند و تهدید کرد در غیر این صورت به عنوان «پلت‌فرم تروریست‌ها و اپلیکیشن کودک‌آزاران» معروف خواهند شد.

وی در ماه مه سال گذشته در نشست گروه هفت که با حمله به سالن منچستر و کشته شدن ۲۲ نفر همزمان شده بود، در همین مورد اعتراض کرده بود و گفته بود دولت‌ها باید شرکت‌های فناورانه را مجاب کنند فعالیت‌های برخطِ افراط‌گرایانه را سرکوب نمایند زیرا جنگ با داعش «از میدان معرکه به اینترنت منتقل شده است». وی از شبکه‌های اجتماعی خواسته بود با بکارگیری نوآوری‌های فناورانه، محتوای خرابکارانه را به صورت خودکار حذف کنند، حساب‌های کاربری که محتوای افراط‌گرایانه منتشر می‌کنند ببندند و برنامه‌هایی را که می‌دانند قطعاً مشتمل بر اقدام خرابکارانه است، از پیش به دولت‌ها گزارش کنند. در آن زمان به کشته شدن ۲۲ نفر انجامیده بود. 

می در آن جلسه در سیسیل خبر داده بود «در بریتانیا ما تا به حال با شرکت‌ها وارد همکاری شده‌ایم تا گسترش محتوای افراط‌گرایانه و تبلیغات مروّج نفرت (علیه این گروه دینی یا آن گروه نژادی) را متوقف کنند زیرا این محتواها موجب انحراف در ذهن جوانان می‌شود». وی حالا در داووس با تکرار درخواست خود، خواهان پیشبرد قدم‌ها با بکارگیری بهترین مغزهای جهان برای رسیدن به این هدف شد که محتوای مجرمانه به صورت خودکار، شناسایی و حذف شود.

نخست‌وزیر انگلیس: تلگرم خانه تروریست‌ها شده است

تهدید کمیسیون اروپا علیه شبکه‌های اجتماعی

در ماه جاری میلادی کمیسیون اروپا به شرکت‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی هشدار داد اگر هر چه زودتر سامانه‌های شناسایی و حذف خودکار محتوای مجرمانه را فعال نکنند، این کمیسیون قوانینی را علیه آنها در سطح اروپا تنظیم خواهد کرد. البته عده‌ای از تحلیلگران هشدار دادند اقدام کمیسیون اروپا در این باره ممکن است موجب سلب آزادی بیان شود. البته فیس‌بوک، گوگل و توییتر طبق آخرین گزارش کمیسیون اروپا «پیشرفت مستمری» را در این زمینه داشته‌اند.

چه نقشه‌ای؟

ترزا می در نشست سیسیل یک پیشنهاد داده بود که به نظر می‌رسد امکان سوء‌استفاده از آن بسیار زیاد است. وی گفته بود یک کارگروه «بین‌المللی» از شرکت‌های فناورانه با ابتکار گروه هفت تشکیل شود تا صدای «تروریست‌ها» را در فضای مجازی قطع کنند.

همانطور که می‌دانیم تعریف تروریسم از نظر کشورهای غربی با آنچه مردم خاورمیانه از نزدیک لمس می‌کنند، متفاوت است. از نظر آنها حزب‌الله لبنان و حماس تروریست هستند و هیچ بعید نیست پس‌فردا سپاه پاسداران را نیز در همین فهرست قرار دهند. در واقع هیچ بعید نیست با ایجاد یک هیمنه رسانه‌ای در دنیا به نام مقابله با تروریسمِ آنلاین، همان سوء‌استفاده‌ دولت‌های غربی از برچسب تروریسم ادامه یابد و با بسیاری از فعالیت‌های آزادی‌خواهانه و ضداستکباری نیز مقابله شود.

منابع:

https://www.gov.uk/government/speeches/pm-statement-at-the-g۷-summit-in-sicily-۲۶-may-۲۰۱۷

https://www.theguardian.com/uk-news/۲۰۱۷/may/۲۵/two-more-men-arrested-over-manchester-bombing

https://techcrunch.com/۲۰۱۸/۰۱/۲۵/telegram-and-social-media-giants-spanked-in-uk-pms-davos-speech

http://www.ibtimes.co.uk/davos-۲۰۱۸-theresa-may-attacks-encrypted-app-telegram-calling-it-home-terrorists-۱۶۵۶۶۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • میانه رو IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    64 10
    قابل توجه کسانی که با رفع فیلتر تلگرام ژست قهرمانها رو میگیرند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    8 9
    ما فکر میکردیم کار کار اینگیلیساس
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    9 1
    اگه انگلیس اینو میگه حتمن نشده
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    35 13
    متاسفانه فیلترینگ تلگرام زود تموم شد. باید این اپلیکیشن به طور کامل قطع می شد.
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      3 6
      دیگه نمیتونید با ملت در بیفتید تموم شدید
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    17 4
    این ترزا خانم همونیه که وقتی ازش پرسیدن حاضری برای منافع کشورت ، با شلیک بمب اتم ، دشمنان را نابود کنی؟ حتی اگه بین انها زن وبچه بیگناه هم ، باشه؟ بلافاصله با وقاحت تمام پاسخ داد: yes ، دنیا چقدر ترسناک شده وقتی قدرت دست این جور مادربزرگهاست، خدا به نوه های این مادربزرگ رحم کنه!
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    12 0
    ترزا می هم روزی میرود ولی تلگرام می ماند.
  • مهماندار هواپیما GB ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    7 4
    مسئولین ما کاتولیک تر از پاپ شده اند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    2 7
    سرورهاش مگه تو انگلیس نیست!
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    11 2
    اگر انگلیس خبیثه پس نتیجتا تلگرام چیز خوبیه !
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    6 12
    چطور بعضی از حرف های این خانم مستند و درسته بعضیاش ....
    • SE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      7 1
      خب که چی؟ یعنی اگر خرف درستی کسی زد باید بگیم غلطه؟ این خانم گفته مختوای مجرمانه و تروریستی باید اتوماتیک حذف بشه حرف بدی نیست که هست؟
  • کارشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    1 2
    خوب این خانم نمیفهمه . کلا کشورهایی که میخوان ملتشون را نا اگاه نگه دارند سعی دارند شبکه های اجتماعی را که به نوعی کنجکاوی در ملت ایجاد میکند مسدود و محدود کنند . انگلیس عین شیطان است و مطالب مسئولینش عین شیطنت است .
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    1 0
    میخواهند همه پیامرسانها را بلوکه کنند وغیر از ان چه تلگرام باشدیا سروش همه تروریست پرورند انگلیسیها همه چیزرا برای خودمیخواهند
  • بهرام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    1 2
    سلام . من صحبتهاي ايشان را گوش كردم .موضوع صحبتش در مورد فيس بوك و توئيتر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس