کد خبر 825374
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
آنگلا مرکل نمایه

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در جریان برگزاری اجلاس جهانی اقتصاد در داووس، هشدار معناداری را در خصوص بازگشت ملی گرایی و پوپولیسم به اروپا، دادند.

به گزارش مشرق، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در جریان برگزاری اجلاس جهانی اقتصاد در داووس، هشدار معناداری را در خصوص بازگشت ملی گرایی و پوپولیسم به اروپا، دادند. این هشداردر حالی مخابره شده است که احزاب دست راستی افراطی در اروپا توانسته اند به معادلات قدرت راه پیدا کرده و حتی سودای تسخیر اکثریت پارلمانها و تشکیل دولتهای اروپایی را در سر داشته باشند.

آنگلا مرکل در سخنرانی خود تاکید کرده است که  خطای قرن بیستم نباید  دوباره تکرار شود. منظور صدر اعظم آلمان، واگرایی در اروپا و تکیه کشورهای اروپایی بر ملی گرایی است. اگرچه صدر اعظم آلمان در این خصوص به شدت هشدار داده است، اما به نظر می رسد این هشدار کمی دیر مخابره شده است! شاید بهتر بود این هشدار پس از برگزاری رقابتهای انتخابات پارلمانی اروپا در سال ۲۰۱۴ مخابره می شد و متعاقبا، راهکارهای عملی و بازدارنده بیشتری در قبال آن طراحی می شد. با این حال مرکل و دیگر سران اروپایی در سال ۲۰۱۴ میلادی ، راهیابی بیش از یکصد نماینده وابسته به جریان راست افراطی به پارلمان اروپا را نادیده انگاشته و آن را محصول نوعی هیجان اجتماعی دانستند. این هیجان اجتماعی هم اکنون به یک "مطالبه سیاسی" در غرب تبدیل شده است. نارضایتی شهروندان اروپایی نسبت به عملکرد سران خود سبب شده است تا آنها صراحتا خواستار بازگشت به قرن بیستم و دوران قبل از تشکیل اروپای واحد شوند.

پیروزی هایی که اخیرا جریان راست افراطی در کشورهایی مانند اتریش، آلمان و .... به دست آورده است، بیش از آنکه معلول موفقیت جریان ملی گرا در معرفی اصول و مانیفستهای خود باشد، مرهون ناکامی سیاستمدارانه میانه روی اروپایی در حل و فصل معضلات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در منطقه یورو و اتحادیه اروپاست. در چنین شرایطی شهروندان اروپایی در یافته اند که نسخه های ارائه شده از سوی احزاب چپ میانه و محافظه کار میانه رو برای حل و فصل بحرانهای جاری در اروپا راه به جایی نبرده است. بدیهی است که " گذار از احزاب سنتی" در چنین شرایطی تبدیل به یک مطالبه عمومی در غرب می شود. در چنین شرایطی هشدارهای مرکل و دیگر سران اروپایی نسبت به بازگشت این مجموعه به قرن بیستم و دورانق بل از تشکیل اروپای واحد،به معنای ناتوانی سران منطقه یورو و اتحادیه اروپا در جلوگیری از روند شکل گرفته در غرب است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنان خود در اجلاس داووس نسبت به پیروزی ملی گرایان و افراط گرایان در اروچپا هشدار داده و اظهار نموده است :

" اگر من نتوانم دوباره به این جهانی سازی معنا دهم و نتوانم به انسان ها بگویم که این روند برای آن ها خوب است بنابراین در ۵ تا ۱۵ سال آینده ملی گرایان و افراط گرایان پیروز می شوند...."

مخرج مشترک سخنان مرکل و مکرون، نگرانی این دو از گذار شهروندان اروپایی از میانه روی و روی آوردن آنها به ملی گرایی است. همان گونه که اشاره شد، این روند در حال حاضر نیز در اروپا تشدید شده است. راهیابی حزب افراطی "آزادی" به دولت ائتلافی اتریش از یک سو و افزایش تصاعدی آرای جریان راست افراطی در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد و آلمان نقظه آشکار ساز بحران در اروپای واحد محسوب می شود. از این رو هشدارهای اخیر صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه باید به صورتی جدی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    1 1
    هیچ چیزی نمیتونه جای ملی گرایی رو برای مردم بگیره.اونایی که میخوان با ملی گرایی مقابله کنن فقط خودزنی میکنن.در حالیکه بقیه به نژاد خودشون افتخار میکنن حتی نژاد های ضعیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس