ابوالقاسم حکیمی پور

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیستم بانکی کشور پویا نیست، گفت: این سیستم به مانند بانک‌های 200 سال پیش کار می‌کند و به ازای پولی که از مردم دریافت می‌کند، سود می‌دهد.

به گزارش مشرق، ابوالقاسم حکیمی‌پور  با بیان اینکه اقتصاد نئولیبرالی از سال 1368 بر کشور حاکم شده است، گفت: برای این اقتصاد ساختارها و نهادها را برنامه‌ریزی نکردیم و اقتصاد ایران شکننده شده است. 

این استاد اقتصاد با بیان اینکه از بعد از جنگ تحمیلی تاکنون چوب اقتصاد نئولیبرالیسی را می‌خوریم، گفت: دولت فعلی طرفدار اقتصاد نئولیبرالیستی است، بدون اینکه برای آسیب‌های این اقتصاد چاره‌جویی شود.

*‌پنجه دولت بر 90 درصد اقتصاد کشور

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد نئولیبرالیستی در کشوری که دولت بر 90 درصد اقتصاد آن پنجه افکنده است، بیان داشت: مگر اینکه حداقل 70 تا 80 درصد اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود. 

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه 75 درصد بودجه کشور مطلقا به درآمد نفتی وابسته است، بیان داشت: کشورهایی که سیاست‌های اقتصاد نئولیرالیستی را پیاده‌سازی کردند، در کنار آن نهادسازی هم انجام دادند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در مورد افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر اظهار داشت: یک دلیل خوش‌بینانه برای افزایش قیمت ارز این است که بانک مرکزی به بازار ارز تزریق نمی‌کند و همین اتفاق باعث افزایش قیمت دلار شده است.

* دلایل خوش‌بینانه و بدبینانه افزایش قیمت دلار

وی گفت: دلیل بدبینانه برای افزایش نرخ دلار می‌تواند این باشد که بانک مرکزی می‌خواهد نرخ ارز بالا رود تا از درآمد حاصل از افزایش قیمت دلار کسری بودجه را جبران کرد. 

* افزایش قیمت ارز، تورم لجام گسیخته را در دامن می‌زند

این استاد اقتصاد با بیان اینکه افزایش قیمت ارز به شدت بر افزایش تورم تاثیرگذار است، گفت: در روزهای آخر اسفند شاهد تورم لجام گیسخته قیمت کالا و خدمات خواهیم بود. 

حکیمی‌پور با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی در همه کشورها یک اقتصاددان است که منافع عمومی جامعه را به سیستم بانکی ترجیح می‌دهد، گفت: اما رئیس کل بانک مرکزی کشورمان فردی بانکی است و بنابراین روشن است که منافع بانکی را به منافع عمومی ترجیح دهد. 

این استاد اقتصاد بیان داشت: منافع عمومی یعنی قدرت خرید مردم و افزایش قدرت خرید پول ملی، در حالی که متولی سیاست‌های پولی کشور یعنی رئیس کل بانک مرکزی نتوانسته به وظایف خود عمل کند. 

وی افزود: همچنین بانک مرکزی عملکرد ضعیف خود نسبت به نظارت بر موسسات پولی و مالی که سرمایه‌های مردم در آن‌ها از بین رفت، را نشان داده که اگر این اتفاق در هر کشوری می‌افتاد، قطعا رئیس کل بانک مرکزی آن تغییر می‌کرد، اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاد و هیچ توضیحی هم به مردم داده نشد و فقط باعث می‌شود که دیدگاه مردم نسبت به سیاست‌های پولی بانک مرکزی تضعیف شود. 

* سیستم بانکی نقش زیادی در اقتصاد ندارد

حکیمی‌پور با بیان اینکه سیستم بانکی کشور در خدمت اقتصاد و تولید نیست، گفت: سیستم بانکی کشور پویا نیست و نقش زیادی در اقتصاد ندارد.

* سیستم بانکی ایران 200 ساله است

وی افزود: سیستم بانکی کشور به مانند بانک‌های 200 سال پیش کار می‌کند و به ازای پولی که از مردم دریافت می‌کند، سود می‌دهد. 

این استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که تاثیر افزایش قیمت ارز در اقتصاد چیست، بیان داشت: افزایش قیمت ارز صادرکنندگان را خوشحال می‌کند و چین هم از سیاست افزایش قیمت ارز در مقابل پول ملی خود استفاده می‌کرد، اما حجم صادرات ایران با چین قابل مقایسه نیست، تا بتوان از آن سیاست استفاده کرد. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: سرجمع صادرات غیرنفتی کشورمان 35 میلیارد دلار است، در حالی که کشور چین سالانه 1200 میلیارد دلار صادرات دارد. 

وی افزود: زمانی می‌توان ارزش پولی ملی را در مقابل ارز کاهش داد که صادرات غیرنفتی کل اقتصاد کشور را در بربگیرد. 

حکیمی‌پور گفت: بنابراین اگر چین ارزش یوآن را در مقابل ارزش ارزهای دیگر پایین می‌آورد، به این دلیل است که صادرات، کل اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد و تولید در این کشور بر پایه صادرات است. 

* افزایش قیمت یوآن در مقابل دلار سیاست اقتصادی جدید چین

وی با بیان اینکه این سیاستی که چین از 25 سال پیش آغاز کرده اقتصاد آمریکا را فلج کرد، گفت: اما در حال حاضر عکس این کار را انجام می‌دهد و در حال افزایش ارزش یوآن در مقابل ارزهای دیگر است و در حال مطرح کردن یوآن به عنوان ارز جهانی است. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر چین به دنبال جایگزینی یوآن به جای دلار است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    1 2
    منظور از دولت، در عام، دستگاه‌های حکومتی است و نه کابینه دولت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس