روزنامه

اصلاح طلبان همواره نشان داده‌اند که پاسخگوی وضعیتی که به وجود آورده‌اند نیستند. در حال حاضر اکثریت مطلق کابینه دوازدهم در اختیار اصلاح طلبان است. اما با اینحال این جماعت مدعی است که فقط حامی دولت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نباید مشکلات و ناکارآمدی دولت روحانی به پای جریان اصلاحات نوشته شود

«محمدصادق جوادی حصار» در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «چندی است مطرح شده که اصلاح‌طلبان خود را از دولت جدا کنند تا اشتباهات دولت به پای جریان اصلاحات نوشته نشود. مگر می‌شود جریان سیاسی از دولت حمایت کند اما اشتباهات دولت به پای آن جریان نوشته نشود؟» گفت:

«ما باید حسابمان را از حساب دولت روحانی جدا کنیم. اصلاح‌طلبان حامی دولت روحانی هستند نه شریک آن. حامی یک دولت تا زمانی که رئیس دولت به منویات مردم توجه کند از او حمایت خواهد کرد. اما اگر دولت به وعده‌های خود عمل نکند، حمایت خود را از دولت برخواهد داشت. اصلاح‌طلبان از ابتدا اعلام کردند که به دولت روحانی چک سفید امضا نمی‌دهند. سفره اصلاح‌طلبان از دولت روحانی جداست. نباید چنان در دولت روحانی هضم شویم که مشکلات و ناکارآمدی دولت به پای جریان اصلاحات گذاشته شود. ما از خوبی‌های دولت روحانی حمایت خواهیم کرد اما نسبت به برخی اقدامات در دولت و برخی تصمیمات انتقاد داریم».

اصلاح طلبان همواره نشان داده‌اند که پاسخگوی وضعیتی که به وجود آورده‌اند نیستند. در حال حاضر اکثریت مطلق کابینه دوازدهم در اختیار اصلاح طلبان است. اما با اینحال این جماعت مدعی است که فقط حامی دولت است و نه شریک آن!

متاسفانه اصلاح طلبان با آدرس‌های غلط، دولت را از رسیدگی به امور اقتصادی مردم غافل کرده و قوه مجریه را به پرداختن به حاشیه‌های جنجالی و بی حاصل تشویق می‌کند.

وقتی مردم نسبت به عملکرد دولت، کمپین «من پشیمانم» را تشکیل دادند، جریان اصلاح طلب به آنها حمله کرده و معترضان را «دسیسه گر»، «جوگیر»، «نادان» و...لقب دادند. در ادامه وقتی مردم به وضعیت اقتصادی و عملکرد دولت اعتراض کردند، آن‌ها را «اجیر شده» از سوی رقبای انتخاباتی روحانی نامیدند.

پس از آن وقتی عده‌ای آشوبگر با فراخوان رسانه‌های معاند به کف خیابان آمده و مطالبات معشیتی مردم را به حاشیه بردند، اصلاح طلبان فریاد «وامصیبتا» سر داده و خواستار آزادی اغتشاشگران و جسارت کنندگان به پرچم کشورمان شدند.

در ادامه وقتی رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی شرکت کرد، جماعت اصلاح طلب گفتند که جای حمله به نیروهای مسلح و ائمه جمعه در این اظهارات خالی بود.

در این میان، این مشکلات معشیتی و دغدغه‌های اقتصادی مردم است که برای اصلاح طلبان هیچ جایگاهی ندارد.

** اقدامات اشتغال زایی در بودجه ۹۷، شعاری است

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«دولت در آمار بیکاری یا اشتغال، افرادی راکه حتی یک ساعت در هفته کار داشته باشندنیز شاغل محسوب می‌کند. این در حالی است که افرادی باید شاغل محسوب شوند که شغل دائم دارند و از امنیت شغلی برخوردار هستند، نه اینکه افرادی با شغل موقت را از آمار بیکاری کشور خارج کنیم...در شرایط رکود اقتصادی در کشور، چگونه رشد اقتصادی رخ داده است؟ رشد اقتصادی از اشتغال‌زایی کلید می‌خورد اما اشتغالی در سال جاری ایجاد نشده است؛ نه تنها شغلی ایجاد نشده که شغل‌ها از دست رفته است و در صنایع کشاورزی و تبدیلی ۴۰ درصد زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. در لایحه بودجه سال ۹۷، اقداماتی برای اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده که تنها روی کاغذ و شعاری است».

در روزهای گذشته «علی قنبری» کارشناس اقتصادی حامی دولت گفته بود: «دولت با توجه به مشکلات اقتصادی که دارد بودجه عمرانی کشور را کاهش داده است. کاهش رقم بودجه عمرانی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال جاری در نهایت اشتغال را متأثر خواهد کرد و به نظر من موجب کاهش اشتغال از این طریق خواهد شد».

گفتنی است روحانی-۷ اردیبهشت ۹۶- در پایان ضبط برنامه انتخاباتی خود در استودیوی سیما در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جزئیات و اولویت‌های برنامه صد روزه‌اش پس از انتخاب شدن، گفت: «نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد، برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی است که مخفف آن کاج است».

در حالی روحانی وعده داده بود که با طرح «کاج» بحران بیکاری جوانان را حل می‌کند که ۴ طرح قبلی وی برای‌اشتغالزایی از جمله «تکاپو» و «حرکت» با شکست مواجه شد.

** ترامپ دیوانه! همان اوبامای باهوش! است

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «داوود هرمیداس باوند» نوشت:

«تاکتیک مرتبط کردن برجام با حضور منطقه‌ای ایران در کشورهایی مانند سوریه، عراق و لبنان و برنامه توسعه موشکی، دستور کار تیم نظامی همراه ترامپ در سمت‌های کلیدی ایالات متحده جدید است».

 اصلاح طلبان اینگونه القا می‌کنند که برجام با روی کارآمدن ترامپ دچار مشکل شده و دست گذاشتن روی مواردی همچون توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان، دستپخت تیم جدید کاخ سفید است.

این ادعا در حالی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین ۹۵- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است! مدعی شد: «شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای است».

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز- دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

برخلاف فضاسازی رسانه‌ای اصلاح طلبان، ترامپ دیوانه! همان اوبامای باهوش! است. ولی یک تفاوت عمده میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا وجود دارد و آن اینکه ترامپ، برخلاف اوباما، نماد آمریکای بدون نقاب است.

** تعلل دولت در حذف یارانه ثروتمندان

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:

«در اینکه یارانه افراد ثروتمند باید قطع شود شکی نیست اما ساز و کار و زمان آن نیز آر سوی سیاستگذار بهتر است مورد توجه قرار گیرد».

چندی پیش روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با عنوان «دولت؛ قورباغه‌ات را قورت بده» نوشته بود:

«با توجه به شرایط پیش‌آمده و اتفاقات پس از ارائه بودجه، به نظر می‌رسد دولت دوازدهم باید رودربایستی‌هایی که در دولت یازدهم داشت را کنار بگذارد و یک‌بار دیگر به نفع کاهش تورم، توزیع متناسب عدالت در جامعه و ترمیم شکاف طبقاتی دست به اصلاح قانون معروف هدفمندی یارانه‌ها بزند و یک‌بار برای همیشه با وسواس، دهک‌های ثروتمند جامعه را به نفع دهک‌های پایین‌دست، از چرخه دریافت یارانه حذف کند».

گفتنی است «الیاس نادران» نماینده سابق تهران در مجلس- اردیبهشت ۹۵- گفته بود: «ما مصوبه حذف ۲۴ میلیون نفر از یارانه بگیر در بودجه سال ۹۵ را به نحوی تدوین کردیم که دولت نمی‌تواند از آن سر باز زند حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر در سال ۹۵ تکلیفی بر گردن دولت است که اگر آن را اجرایی نکند، مرتکب جرم شده است. حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر طبق مصوبه مجلس ربطی به انتخابات نداشته و تکلیفی است که باید عملیاتی شود».

روزنامه اعتماد- آبان ۹۶- در مطلبی نوشته بود: «یکی از مسائل اساسی برای کاستن از هزینه‌های دولت، منطقی کردن پرداخت یارانه‌ها است. دولت با وجود اینکه از مجلس اختیار قانونی برای انجام این کار را اخذ کرده است، به دلایل گوناگون از انجام آن پرهیز می‌کند».

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز- اردیبهشت ۹۵- گفته بود: «در مجلس مقرر شد تا با حذف یارانه پردرآمدها، ۳۵ درصد از پول حذف این تعداد یارانه‌بگیر صرف کمک به اشتغال جوانان بیکار، ۳۰ درصد کمک به یارانه حمل و نقل عمومی و ۳۵ درصد آن نیز صرف کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های متوسط و کوچک شود؛ اما متأسفانه دولت مقاومت می‌کند و این گام مجلس را ناعادلانه می‌داند، باید از دولت پرسید آیا ثروتمندان نیاز به یارانه دارند».

تنفس مصنوعی به برجام با بزک اروپا

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «حمایت قوی اروپا از برجام به‌عنوان یک توافق معتبر بین‌المللی» نوشت:

«رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با بیان اینکه در آینده نزدیک برای ادامه مذاکرات به تهران خواهد آمد، گفت: ما قویاً از برجام به‌عنوان یک توافق معتبر بین‌المللی حمایت می‌کنیم».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در مطلبی نوشته بود:

«نه‌تنها بانک‌های آمریکا که برخی بانک‌های اروپایی نیز از تبادل با ایران سر باز می‌زنند. ایالات‌متحده نیازی به کنار رفتن از برجام ندارد، چراکه در دو سال گذشته آن‌ها به تعهدات خود در برجام چندان پایبند نبودند...اروپایی‌ها نتوانستند آن‌طور که بایدوشاید در پیشبرد اهداف برجام در حوزه‌های اقتصادی اقدام کنند. خبری از سرمایه‌گذاری‌های کلان یا گشایش اعتبار با بانک‌های بزرگ این قاره نبوده است. اروپا تلاش می‌کند رعایت حال کاخ سفید را بکند و درحالی‌که بر اجرای برجام تأکید دارد کج دار و مریز در این مسیر گام برمی‌دارد. اروپا همکاری‌های سیاسی نزدیک، همچنین تبادلات اقتصادی سنگینی را با آمریکا دارد».

«داوود هرمیداس‌باوند» نیز –شهریور ۹۶- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «این نکته را باید در نظر داشت که همراهی نسبی اتحادیه اروپا با ما در هر وضعیتی ادامه پیدا نمی‌کند. بنابراین اگر آمریکا بخواهد تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف خود را علیه ما فعال کند، بسیاری از شرکت‌های اروپایی ترجیح می‌دهند که خودشان را به دردسر نیندازند. آن‌ها می‌آیند، مذاکره و تفاهم می‌کنند اما در مرحله اجرا متوقف می‌شوند».

گفتنی است در پیش‌نویس قطعنامه «راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران»- فروردین ۹۳ - از هیأت‌های پارلمانی اروپا خواسته شده تا در سفر به ایران با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات داشته باشند. علاوه بر این در متن پیش نویس قطعنامه موسوم به «نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام» آمده است: «میراث انقلابی ایران و قانون اساسی آن به عنوان یک دولت اسلامی نباید به عنوان مانعی بر سر راه یافتن زمینه‌های مشترک درخصوص دموکراسی و حقوق بشر قلمداد شود». این عبارت، حاوی این پیام است که قانون اساسی ایران (بعنوان یک دولت اسلامی) مغایر حقوق بشر و دموکراسی است! لذا تلویحاً خواسته شده که پوسته آن را حفظ کنیم و از عمل به آن چشم بپوشیم!

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت پیش از این گفته بود: «اروپایی‌ها نشان دادند با یک تهدید آمریکا به سهولت راضی می‌شوند تمام شرکت‌های خود را از ایران جمع کنند و بروند. این امر طبیعی نیز هست، آمریکا همواره همه شرکت‌ها را در مقابل دوراهی انتخاب میان همکاری با خود یا ایران می‌گذارد. هر چند اقتصاد آمریکا آینده روشنی ندارد، اما حداقل تا چند دهه آینده یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان خواهد بود و بازار مصرف سودآور و باثبات‌تر این کشور، می‌تواند برای هر فعال اقتصادی جذاب باشد. اروپایی‌ها نیز با آگاهی از این ماجرا به شکل باج‌گیرانه‌ای با ایران برخورد می‌کنند. مثلاً انتظار فرانسه این است که بازسازی اقتصاد خود را با انرژی ارزان ایران و امتیازهای مالی سنگین پیش ببرد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    8 0
    خُلق خلائق تنگ گشت/ ز کید تهوع آوران پلشت!
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    4 0
    باید به پای مزدوران نوشت...
  • ریحانه IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    7 0
    هر مشکل و کاستی هست بخاطر شماهاست !!! هم شما اصلاح طلبان لیبرال و هم کسانیکه به شماها رای دادن فردای قیامت باید به خدا جوابگو باشید و شرمنده امام و شهدای صدر انقلاب تا مدافع حرم باشید !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس