کد خبر 823971
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
بیت کوین نمایه

درحال‌حاضر هیچ اظهارنظری برای به رسمیت شناختن یا خرید و فروش چنین ابزارهایی از سوی بانک مرکزی وجود ندارد و ریسک بسیار بالای آنها باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش مشرق،‌ در میزگرد بررسی ارزهای رمزنگاری‌شده در هفتمین اجلاس بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که با حضور محسن قادری مدیرعامل شاپرک و ناصر حکیمی معاون فناوری‌ نوین بانک مرکزی برگزار شد، ضمن بررسی معایب و مزایای ارزهای رمزنگاری‌شده بر لزوم فعالیت‌های علمی و عملی در خصوص تکنولوژی زنجیره بلوک یا بلاک چین و ارزهای رمزنگاری‌شده در محیطی متشکل و تحت نظارت تأکید شد.

ناصر حکیمی در این میزگرد با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار پولی و ارزی کشور که به نظر می‌رسد اطلاعات موجود در بازار در مورد اینکه برای مواجهه با ارزهای رمزنگاری‌شده چه باید کرد، چیزی فراتر از یک توصیه است.

وی افزود: در حال حاضر یک جمع‌بندی واحد در دنیا برای ارزهای رمزنگاری‌شده وجود ندارد که دلیل آن ناشی از سردرگمی سیستم پولی و ناتوانی برای گنجاندن چنین تکنولوژی در قالب قانون‌گذاری است.

*چگونه از مشتی عدد می‌توان مالیات گرفت؟

به گفته وی در حال حاضر ارزهای رمزنگاری‌شده از سوی برخی به عنوان کامادیتی و از سوی برخی دیگر از کارشناسان به دلیل شدن بالای انرژی و سرمایه‌گذاری که خروجی آن مشتی عدد است، به عنوان یک ارز شناخته می‌شود در حالی که برخی دیگر از کارشناسان به عنوان پشتوانه این ارز ادعایی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمانی پذیرش چنین دیدگاه‌هایی در کنار مفاهیم فعلی در بازار پولی ضرورت خواهد یافت، ادامه داد: بیت‌کوین فضایی بین بازار پول و کامادیتی ایجاد کرده و عده‌ای درمانده این موضوع هستند که چگونه بر روی مشتی اعداد مالیات وضع شود؟

* بانک مرکزی درباره به رسمیت شناختن بیت‌کوین اظهار نظر نمی‌کند

معاون فناوری‌ بانک مرکزی با بیان اینکه هم‌اکنون ارزهای رمزنگاری‌شده و تبیین چارچوبی برای چنین ارزهایی مانند بیت‌کوین همچون مشابه بانک‌های مرکزی دنیا در بانک مرکزی ایران نیز در حال بررسی است، عنوان کرد: هیچ الگویی برای چنین رمزهایی هم‌اکنون وجود ندارد، اما می‌توان با ایجاد فضای آزمایشی برای سنجش اثر یا ایجاد فضایی امن و تحت نظارت به منظور سنجش آثار چنین ارزهایی بر روی کسب‌وکار اقدام کرد. در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده ازجمله بیت‌کوین درحال‌حاضر هیچ اظهارنظری برای به رسمیت شناختن یا خرید و فروش چنین ابزارهایی از سوی بانک مرکزی وجود ندارد و ریسک بسیار بالای آنها باید مدنظر قرار گیرد.

حکیمی با اشاره به نوسان بیت‌کوین در بازارهای دنیا گفت: قدر مسلم می‌توان در حوزه پولی یا ضمانت‌های ریالی و وثائق امکان به‌کارگیری ارزهای رمزنگاری‌شده را آزمایش کرد. در این زمینه رگولاتورها می‌بایست با تدوین برنامه‌ای، ضمن حمایت از فضاهای آزمایشی که در حال سنجش تأثیر ارزهای رمزنگاری‌شده بر فضای کسب‌وکار هستند، امکان فعالیت‌های علمی و عملی در زمینه بلاک‌چین‌ها یا تکنولوژی زنجیره بلوک فراهم کنند و پس از حصول نتیجه به دنبال تدوین مقررات یا مقررات‌زدایی در این زمینه حرکت کنند.

* امکان استفاده چشم‌بسته از ارزهای مجازی وجود ندارد

وی از امنیت به عنوان یک کالای عمومی یاد کرد و افزود: یکی از وظایف حاکمیت حمایت از امنیت سرمایه‌گذاری و مالکیت اشخاص می‌باشد. باید با ایجاد فضایی امکان بازی با ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم کرد، زیرا امکان اجرای چشم‌بسته و به کارگیری ارزهای رمزنگاری‌شده در بازار پول به دلیل آنکه اطلاعات روشنی نسبت به آینده انتزاعی و محدود است، وجود ندارد.

این مقام مسئول بر لزوم تجربه ارزهای رمزنگاری‌شده تأکید اما در عین حال به قیمت سنگین تجربه‌های جدید در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید اجازه داد در محدوده‌های کوچک و در حوزه‌های مشخص بلاک‌چین‌ها و ارزهای رمزنگاری‌شده شروع به کار کنند، اما باید با مراقبت همه‌جانبه از وقوع خرابکاری‌ها در این زمینه جلوگیری کرد.

* بانک مرکزی فعلا تنها نظاره‌گر خواهد بود

به گفته وی در حال حاضر فشار زیادی به بانک مرکزی برای اظهارنظر مستقیم در خصوص بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد، اما هم‌اکنون رگولاتور تنها نظاره‌گر شرایط موجود است. باید از جامعه کمک بخواهیم که اجازه رخ دادن مشکلات را بدهد.

حکیمی از ارزهای رمزنگاری به عنوان جایگزینی برای شبکه پرداخت و تراکنش‌های ارزان‌قیمت برای مشتریان بانک‌ها یاد کرد و گفت: ارزهای رمزی در شبکه‌های پرداخت یا پیمنت‌ها به شدت مصرف‌کننده انرژی هستند. در حال حاضر مشکل اصلی در روابط تجاری و ارتباطات بین دستگاه‌ها بوده و این درحالی است ارتباطات بین دستگاه‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌تواند دشواری‌های سیستم‌های چتری سازمان‌های دولتی را برطرف کند. الگوی بلاک‌چین و توکن که بتواند معاملات را انجام دهد، برای کشور موردنیاز بوده و این در حالی است که در طول مدت‌ها مشکلات موجود در این زمینه حل نشده است.

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق ایجاد پنجره‌ای در بانک مرکزی امکان فعالیت بلاک‌چین‌ها را فراهم کرد،‌ عنوان کرد: مشابه سامانه‌های پرداخت شتاب نیز هر زمان که بانک مرکزی پنجره‌ای را ایجاد کند، می‌بایست به سرعت با ایجاد و افزایش جرم بحرانی، امکان‌های جدید را جلو برد.

ادامه دارد....

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس