کد خبر 823834
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
تلگرام

پیام رسان تلگرام، در کشورهای محدودی که شاید تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد، از محبوبیتی برخوردار است.

به گزارش مشرق، پیام رسان تلگرام از اوت سال 2013 روند رو به رشد خود را شروع کرد و در فوریه سال 2016 به بزرگترین جهش خود در جذب مخاطب رسید. بر اساس گزارش های منتشر شده در اوایل سال 2017، تلگرام در بین پیام رسان های دنیا در رده های آخر قرار گرفته بود.

بر اساس آمار منتشر شده پیام رسان تلگرام از بین 22 پیام رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه بیستم قرار دارد؛ از طرفی در ماه اولیه سال 2017 با تأیید خبر افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه تلگرام به بیش از  ۱۰۰ میلیون از سوی مدیران تلگرام و بررسی ترافیک دامنه اصلی  تلگرام خواهیم دید ورودی 30 درصدی دامنه اصلی این سایت متعلق به ایران است.

بعد از ایران بیشترین ورودی به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 9.5 درصد، ایتالیا 6 درصد، آمریکا 4.6 درصد و آلمان 4.5 درصد است.

آمار بالا حکایت از محبوبیت نداشتن تلگرام بین کاربران فضای مجازی در خارج از ایران دارد؛ از طرفی اعمال محدودیت های زیاد از طرف دولتمردان خارجی یکی دیگر از دلایل محبوبیت نداشتن تلگرام در خارج از ایران عنوان می شود.

 در ادامه به دلایل نداشتن محبوبیت پیام رسان تلگرام در خارج از ایران خواهیم پرداخت:

تلگرام قلب تروریست جهان

سال گذشته و با افزایش عملیات های گروه تروریستی داعش در قلب اروپا، دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج برخی پیام رسان ها از جمله تلگرام اعلام کردند؛ مخصوصا کشور فرانسه که تبدیل به کانون عملیات انتحاری داعش شده بود تصمیمات جدی تری برای مقابله با برخی پیام رسان ها اتخاذ کرد. فرانسه بعد از عملیات انتحاری متعددی که در خاک این کشور انجام شد، تصمیم گرفت قابلیت رمزگذاری نرم افزارهای پیام رسان موبایلی را محدود کند.

در همان روزها وزیر کشور فرانسه در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود از تلاش بین المللی برای مجبور کردن پیام رسان ها برای تبعیت از دادخواست قضایی به منظور ارائه اطلاعات کاربران خبر داد. در این نشست وزیر فرانسه از تلگرام به عنوان نرم افزار محبوب داعش نام برد تا مردم خود را از این پیام رسان خطرناک دور کند. طبق گفته رسانه های غربی، در عملیات انتحاری انجام شده در اروپا ، تلگرام نقش اساسی در تبادل نظر گروههای تروریستی داشت.

همین صحبت ها  و موارد منتشر شده از استفاده داعش از این نرم افزار در جهت انجام عملیات انتحاری در اروپا، باعث شد تا مردم کشورهای غربی بیشتر از پیش از این پیام رسان دوری کنند.

عدم همکاری شبکه تلگرام برای مبارزه با تروریسم با پلیس اتحادیه اروپا

رئیس پلیس اتحادیه اروپا در خصوص عدم همکاری تلگرام  در مبارزه با تروریست گفت: "برخی از پیام رسان ها به سادگی با ما همکاری نمی کنند، به عنوان مثال تلگرام بیشتر از همه برای ما مشکل می سازد".  تلگرام همکاری اندکی با ما دارد که قابل مقایسه با همکاری های فیس بوک، توییتر و برخی دیگر شبکه های اجتماعی با ما نیست.
از طرفی روزنامه تایمز نیز ادعا می کند گروه داعش از تلگرام و خدمات رایگان این نرم افزار برای تبلیغات و استخدام نیروی داوطلب استفاده می کند.

 انتشار سهل اخبار جعلی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درماه  گذشته بارها به موضوع گسترش اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده و از قصد خود برای معرفی لایحه‌ای برای مبارزه با آنها خبر داده است. مکرون در ماه گذشته و در خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدود کردن آنها شد. همین سخنان مکرون کافی بود تا جعلی بودن اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیش از پیش ثابت شود.

همین دلایل کافی است تا پیام رسان تلگرام در بین کشورهای غربی بدون محبوبیت تلقی شود؛ قطعا همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی جزء دلایل اصلی محسوب می شود که مردم اروپا علاقه به حضور در این پیام رسان ندارند.

اتحادیه اروپا در روند استفاده از شبکه های اجتماعی در نظر دارد محدودیت سنی بگذارد. محدودیت های که کودکان در استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و اسنپ چت باید از والدین خود کسب اجازه کنند. به گفته برخی کارشناسان احتمال می رود مرز سنی استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بالاتر از 16 سال خواهد بود. دولت سوئد قرار است طرح "دستور العمل حفاظت از داده" و محدودیت سنی در استفاده از شبکه های اجتماعی را که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده را بررسی کند.

تلگرام جزء پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است؛ از این رو و با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت های اروپایی در مبارزه با تروریست، محبوبیتی بین مردم ندارد. همه این ها کافی است تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند.

حال سوال اساسی اینجاست، چرا پیام رسانی که توسط دولتمردان و همچنین مردم کشورهای غربی و به نوعی جهان اول طرد شده است در ایران به این شکل محبوبیت دارد؟!

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سعید IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    چون اونجا 1000تا بهتر از تلگرام است که هم به صرفه تر هم ازاد است /تو ایران اینم به زور از فیلتر رها شده!!!!!!!!!اصلا به شما چه!!مردم دوس دارم از تلگرام استفاده کنن به زور می خوایین تخریب کنین !!!
    • IT ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      93 23
      نه عزیز اینجا هم خبری نیست. پراستفاده ترین نرم افزار توی اروپا فیسبوک مسنجر هست که بینهایت از تلگرام ضعیفتره. بعدشم واتساپ. ملتی که بیکار باشه، به شایعه پراکنی و دروغ میفته تا سرگرم بشه. برای همین تلگرام شده منبع دروغ و شایعه. چون جوانهای بیکار دارن کانالها رو میگردونن.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      65 17
      اگه من هم جز مردمم اصلا از تلگرام خوشم نمیاد همه مردم رعیتت نیستن که از جانبشون نطق میکنی
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      58 22
      بودجه و امکانات بدن ما هم میسازیم. کم کم باید جلوی این ام الفساد آبی نشان گرفته بشه و نرم افزار ایمن تری جایگزین بشه که میشه. ولی با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      35 54
      بنده دیشب از تلگرام دیلیت اکانت کردم و رفتم توی سروش .
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      31 38
      خاک بر سرت.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    70 27
    ایرانی ها عاشق حاشیه و اخبار جعلی هستند و به اصل کاری ندارن به همین دلیل تلگرام بی درو پیکر تو ایران محبوبه
  • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    48 44
    ما که تا حالا هر گروه یا کانال تروریستی تو تلگرام دیدیم با یه ایمیل همه حذف شدن عدم همکاری شبکه تلگرام برای مبارزه با تروریسم با پلیس اتحادیه اروپا : خود اتحادیه اروپا یکی از اصلی ترین حامیان تروریستاس !! انتشار سهل اخبار جعلی : مگه خود تلگرام این مطالب رو میذاره؟!! خب ادمین ها میذارن اونم شاید خیلی کم مردم خیلی راحت تشخیص میدن کدوم خبر و کدوم کانال جعلیه در کل واضحه که رسانه های وابسته ایران از آزادی بیان و حرف عامه مردم ناراحت باشن و برا همین با تلگرام ضد افتادن
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      38 13
      نمونه بی بدیل مثالهای شما هم حتما آمدنیوزه!!!!!!!!!
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    25 36
    تلگرام سَروَر مشرگرام!
  • US ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    31 28
    تلگراف یک پیام گردان تحریک کننده و بی محتواست . مخاطب چیزی ازش یاد نمیگره.
  • ماجد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    0 1
    باسلام چرا سایت مشرق در تلگرام فعالیت میکند لازم است سروش و سایر شبکه های دیگر را نیز در کنار تلگرام فعال کنید تا ارام ارام مخاطبینتان به سمت شبکه های اجتماعی داخلی عادت و وارد شوند.
  • M.p IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    1 0
    اولین تو ایران پیام رسان های محبوب همه قبلا فیلتر شدن و مردم هم از اون پیام رسانان به تلگرام پناه بردن .دوما ؛ کسانی ادعای اخبار جعلی در تلگرام را رواج میدن که دزدی ها و فساد انها توسط مردم فاش میشه و کلا این عزیزان که همه ژن های خوبی هم دارن با گردش آزاد اطلاعات از هر نوعی مخالف هستن حالا چه تلگرام یا غیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس