صرافی نمایه

افزایش قیمت دلار به ۴۶۰۰ تومان در هفته جاری، رکورد گرانی ارز را در تاریخ اقتصادی کشور جابجا کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - قیمت دلار در روز یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ و تنها یک هفته پس از  دومین سالگرد اجرای برجام از مرز ۴۶۰۰ تومان عبور کرد. دلار ۴۶۰۰ تومانی، گران‌ترین دلار در تاریخ اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

قیمت دلار در تیرماه ۱۳۹۲ قبل از شروع به کار دولت یازدهم ۳۲۷۱ تومان بود که تا قبل از اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۴ نوسان دلار در سطح اندکی بود. در دی ماه ۱۳۹۴ هم‌زمان با اجرای برجام قیمت دلار به طور میانگین به ۳۶۷۳ تومان رسید که نسبت به ابتدای دولت یازدهم ۴۰۰ تومان افزایش نشان می‌داد.

اما پس از اجرای برجام، نوسانات بازار ارز به شدت بیشتر از قبل از آن شد. قیمت دلار پس از اجرای برجام در بهمن ۱۳۹۴ به ۳۵۸۹ تومان رسید و اکنون در بهمن ۱۳۹۶ به ۴۶۰۰ تومان رسیده است. از این رو قیمت دلار در دوساله پس از برجام بالغ بر هزار تومان بیشتر شده است که نسبت به قبل از برجام، به شدت نوسان بیشتری نشان می‌دهد.

  رکورد زدن دلار پس از برجام، کاملا برخلاف شعارهای تبلیغی دولت درباره رفع تحریم‌های بانکی، آزاد شدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده کشور و در دسترس بودن درآمد ارزی کشور پس از برجام بود.

بنابراین درباره علت‌العلل افزایش شدید قیمت دلار پس از برجام، باید به عدم رفع تحریم‌های بانکی و حتی شدیدتر شدن محدودیت‌ها اشاره کرد.

قبل از اجرای برجام، دست دولت یازدهم برای کنترل بازار ارز، بازتر بود زیرا طبق توافق هسته‌ای موقت ژنو ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار به ایران ارز داده شد اما پس از اجرای برجام، این کانال ارزی نیز مسدود شد.

اما تعهدات طرف غربی برای رفع تحریم های بانکی محقق نشد و ایران دیگر نتوانست به ارزهای موردنیاز خود دست پیدا کند. دلیل آن هم این بود که دولت یازدهم به امید رفع تحریم‌ها، تمامی کانال‌های دور زدن تحریم‌ها را کنار گذاشت. بنابراین پس از اجرای برجام، دسترسی کشور به ارزهای خود دشوارتر از قبل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    90 0
    با این وضعیت و عدم توجه برخی از دولتمردان به مطالبات مردمی، بزودی کسانی هم که مدافع انقلاب بودند صبر خود را با این وضعیت از دست خواهند داد
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      28 8
      نسبت به دولت بله ولي نسبت به نظام وارزشهاي انقلاب كه حامي محرومان وقشر مستضعف است خير
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    99 1
    آیا این همان دولت تدبیر و امید نبود که وعده میدادند پس از برجام دلار پایین میاد !!! این دولت با این همه ادعا و برجام و ... از همون اول دلار بالا رفت و تا الان تقریبا رسیده به 5000 تومان، خدا به خیر کنه آخر این دولت رو خخخخخخخخ
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    145 2
    الان به ظریف بگی چرا اینجوری شد ؟ میگه یه برجام موشکی ردیف بشه مشکل حل میشه !!!!!!!! بحث دلار نیست بحث اینجاست که دشمنانی که چند سال نتونستن هیچ غلطی کنن ، دارن دو دستی بهشون کمک میکنن
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    137 2
    اینا همش محصول مدرنیته و جهانی شدنه !!!! تنها دست آوردی که برجام داشته اینه که کسانی که شک داشتن به خیانت های آمریکا و غربی ها الان دیگه مطمئن شدن!!!!!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    73 1
    دلار لجام گسیخته امواج تورمی شدید ایجاد میکنه آنهم در بی سابقه ترین رکود اقتصادی کشور که 5 ساله از صنعت ساختمان گرفته تا تولیدکنندگان و کسبه بازار رو بطور کامل زمینگیر کرده .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      9 0
      همین الان بازار کاملا سوت و کور شده! مردم اولا پولی برای خرید ندارند و ثانیا اگر اندک سرمایه ای هم داشته باشند ترجیح میدهند تبدیل به ارز یا طلا بکنند و قید خیلی از خریدهایشان را میزنند و این یعنی رکود بیشتر ئ بیشتر ئ نهایتا توقف چرخ اقتصاد و تولید.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    185 1
    اين گراني توسط دولت و با برنامه ريزي صورت مي گيرد
  • طاهری IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    113 0
    قشنگ معلومه بودجه دولت رو واسه سال اینده بر اساس دلار 5000تومن بستن ومیخوان کسری بودجشون رو جبران کنن فقط ار عاقبتتون میترسم
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      1 0
      ذی نفعان رشد دلار زیادند. تا 1400 با روحانی. تا 1400 دلار 7500
  • کارشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    130 0
    دیگه کسی که دچار فساد میشود خجالت نمیکشد و با پر رویی میگوید حق ما از انقلاب است . فساد سیستماتیک شده و زنجیر وار همه به همه متصل هستند و همدیگر را مجازات نمیکنند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    120 0
    تا زمانیکه دولت روحانی دستش را بطرف غرب دراز کرده مشکلات ما بیشتر میشوند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    5 0
    لطفا مردم صبر کنند دولت با تدبیر و امیدش همه گرانی و تورم و دلار وتبعیض و بیکاری و.........درست خواهدکرد.چرا مردم و ملت فهیم ایران اینقدر عجله می کنند.بزارید 10،20 سالی بگذرد .اینها بلدند به قول خودشان ....
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    دلار که بالا بره یک فرصت صادرات بوجود میاید
  • احمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    2 0
    تا1400 بادلار 10400 با روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس