کد خبر 823562
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
آنگلا مرکل نمایه

بحران مهاجرت و ریاست دوره ای اتریش بر اتحادیه اروپا موضوعاتی است که سبب نگرانی مرکل شده است آنچه که می تواند قدرت مانور حزب افراطی آزادی در معادلات سیاسی و اجتماعی اروپای واحد را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، حنیف غفاری| اخیرا صدر اعظم دو کشور آلمان و اتریش با یکدیگر دیدار و در خصوص مسائل مختلف در اتحادیه اروپا گفتگو کردند. اگرچه «آنگلا مرکل» و «سباستین کورتز» در این دیدار سعی کردند تا حدودی اختلافات عمیق موجود میان دولت ائتلافی اتریش و دیگر اعضای اروپای واحد را لاپوشانی کنند اما بر همگان مسجل است که وین و برلین طی ماههای اخیر دو مسیر مجزا را در اتحادیه اروپا و منطقه یورو طی می کنند.


دولت آلمان به شدت نگران استمرار سیاست های پوپولیستی دولت ائتلافی اتریش و تاثیرگذاری این سیاست ها بر دیگر نقاط اروپاست. نباید فراموش کرد که حزب افراطی آزادی با رویکرد راست افراطی و ملی گرایانه، هم اکنون به همراه حزب مردم (حزب متبوع سباستین کورتس) در وین حضور دارد و دولت ائتلافی اتریش را تشکیل داده است.

در جریان دیدار مرکل و کورتز، طرفین بر مواضع خود در قبال بحران مهاجرت تاکید کردند: مواضعی که با یکدیگر اساسا همخوانی ندارد. مرکل معتقد است که اروپای واحد باید در ذیل یک برنامه مشترک به مواجهه با بحران پناهجویان بپردازد و این بحران مشترک را مدیریت کند.

با این حال اتریش به همراه کشورهایی مانند مجارستان از ابتدا نسبت به نقش آفرینی مشترک کشورهای اروپایی در این خصوص نگاهی منفی داشته است. اتریش معتقد است که در این خصوص لازم است هر یک از اعضای اروپای واحد محدودیت ها و سیاست های خاص خود را در تقابل با مهاجرین ایفا کنند.

در چنین شرایطی مرکل نگران چشم انداز بحران مهاجرت در اروپاست. لازم به ذکر است که کشور اتریش از اصلی ترین مخالفان پذیرش پناهچویان و مهاجرین محسوب می شود. حضور جریان راست افراطی در دولت ائتلافی اتریش این روند را تقویت کرده است.

نکته مهم تر اینکه دولت اتریش بارها از دیگر کشورهای اروپایی خواسته است تا پیمان و توافق مشترک خود با ترکیه را بر سر مدیریت بحران پناهجویان متوقف کنند. این در حالیست که وین طرح دیگری در این خصوص ارائه نداده است. بدیهی است که اصرار اتریش و برخی کشورهای اروپایی دیگر در خصوص لغو توافق با آنکارا بر سر بحران پناهجویان، اتحادیه اروپا را درگیر بحران شدیدتری خواهد کرد. با این حال وین همچنان بر این موضوع اصرار می ورزد.

در این صورت، سال ۲۰۱۸ میلادی می تواند سال پرتنشی برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو قلمداد شود. بدیهی است که این تنشها بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی تشدید خواهد شد، یعنی درست زمانی که دولت ائتلافی اتریش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار خواهد بود!

یکی از مواردی که مرکل و دیگر مقامات ارشد اروپایی نسبت به آن احساس ترس می کنند، ریاست دوره ای اتریش بر اتحادیه اروپاست. این ریاست دوره ای می تواند قدرت مانور حزب افراطی آزادی در معادلات سیاسی و اجتماعی اروپای واحد را افزایش دهد.

در این صورت، بحران هایی مانند بحران مهاجرت می تواند به پاشنه آشیل بسیاری از دولت های اروپایی(از جمله دولت ائتلافی احتمالی مرکل در آلمان) تبدیل شود. بی دلیل نیست که مرکل، ماکرون و دیگر سران اروپایی تحولات جاری در کشور اتریش را با وسواس خاصی رصد می کنند.

حتی برخی منابع اروپایی اعلام کرده اند که امکان دارد سران اروپایی در تصمیمی جمعی به این نتیجه برسند که به دلیل حضور حزب آزادی در دولت ائتلافی اتریش، ریاست دوره ای اروپای واحد را به این کشور واگذار نکنند. موضوعی که می تواند مولد تنشهای دیگری در اتحادیه اروپا و منطقه یورو باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس