فردوسی

قدیمی‌ترین مجسمه‌ای که از فردوسی در کشورمان وجود دارد، به هشت دهه قبل مربوط می‌شود که توسط یک هنرمند فرانسوی ساخته شد. اما مشهورترین مجسمه فردوسی ۵۸ سال قبل ساخته شده و جزئی از هویت تهران امروز است.

به گزارش مشرق، «اول بهمن» در تقویم رسمی کشورمان به عنوان سالروز ولادت حکیم ابوالقاسم فردوسی ثبت شده است.

این در حالی است که درباره تولد، زندگی و زمان درگذشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اطلاع دقیقی در دست نیست، اما با توجه به اشاراتی که در متن شاهنامه آمده، اغلب معتقدند که فردوسی در سال 329 هجری قمری به دنیا آمده و در سال 411 هجری قمری دار فانی را وداع گفته است و روز دقیق آن مشخص نیست.

* تاریخ تولد فردوسی چه زمانی است؟

سجاد آیدنلو پژوهشگر ادبیات فارسی و دانشیار دانشگاه پیام نور ارومیه درباره درباره زادروز و سالمرگ شاعر بلندآوازه طوس می‌نویسد: مرحوم علیرضا شاپور شهبازی (شیراز 1321 ـ آمریکا 1385) دارای دکترای باستان‌شناسی‌ از دانشگاه لندن و فوق دکترای تاریخ‌نگاری ایران از دانشگاه گوتینگن آلمان با اشاره به ابیات:

چو آدینه هرمزد بهمن بود / بر این کار فرّخ نشیمن بود

می لعل پیش آور ای هاشمی / ز خمّی که هرگز نگیرد کمی

چو شصت و سه شد سال شد گوش کر / ز بیشی چرا جویم آیین و فر

و بیت «شب اورمزد آمد از ماه دی / ز گفتن بیاسای و بردار می» که حدود 800 بیت پیش از آن‌ها در شاهنامه‌ آمده است، طی محاسباتی به این نتیجه رسیده که فردوسی در سوم دی ماه سال 308 یزدگردی برابر با اول بهمن زاده شده است.

ولی بر پایه گاهنامه تطبیقی مرحوم استاد بیرشک در آن ایّام جمعه تنها در سال 387  هجری مطابق با اوّل بهمن ماه بوده است‌ ‌و اگر فردوسی به اشاره خود در این هنگام 63 ساله بوده‌، سال تولدش 324 هجری خواهد بود نه چنان که ژول مول (شرق‌شناس و شاهنامه‌پژوه آلمانی) و پس از او دیگران گفته‌اند سال 329 هجری! به هر حال سال 329 هجری به عنوان سال ولادت شاعر ملی ایران تثبیت و پذیرفته شده است.

* نام واقعی فردوسی چه بود؟

«ابوالقاسم» کُنیه فردوسی بوده و نام او نبوده است. به استناد ترجمه عربی‌ بُنداری‌ از شاهنامه، «قابل اعتمادترین» صورت نام فردوسی از میان وجوه گوناگون یاد شده در منابع «منصور پسر حسن» دانسته شده است.

محمدرضا شفیعی کدکنی‌ با بررسی کنیه‌ها و نام‌های دانشمندان در تاریخ نیشابور رابطه جالبی بین آن‌ها یافته‌ است، بدین صورت که بیشتر کسانی که کنیه‌شان ابوالحسن‌ است علی نام دارند و غالب ابوعبدالله‌ها، محمّد و تقریبا بیشتر ابوالقاسم‌ها، حسن. بر اساس این قرینه چون کنیه فردوسی ابوالقاسم بوده است این احتمال راهم نباید از نظر دور ‌داشت‌ که شاید نام وی نیز «حسن» بوده باشد.

زنده‌یاد محمدامین ریاحی صورت‌ متحمل‌تر نام‌ فردوسی را «حسن بن علی» دانسته است.

* قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه کجاست؟

نام فردوسی با زبان فارسی پیوند خورده و او را خارج از جغرافیای سرزمین پارس نمی‌توان تصور کرد. اما در کمال تعجب، قدیمی‌ترین نسخه از شاهکار او یعنی «شاهنامه» نه در ایران که در ایتالیا نگهداری می‌شود. البته نسخه یادشده کامل نیست و فقط تا پایان پادشاهی کیخسرو را در بر دارد.

هم‌اکنون نسخه خطی شاهنامه کتابخانه فلورانس، قدیمی‌ترین نسخه شناخته شده موجود در جهان است و به هشت قرن پیش یعنی سال 1217 میلادی (614 هجری) باز می‌گردد. بنابراین کمتر از دو قرن پس از درگذشت فردوسی (سال 411 هجری) نگاشته شده است.

پس از این نسخه، قدیمی‌ترین نسخه در کتابخانه ملی بریتانیا نگهداری می‌شود که مربوط به سال 675 هجری است.

* مشهورترین مجسمه‌های فردوسی کجاست؟

قدیمی‌ترین مجسمه‌ای که از فردوسی در کشورمان وجود دارد، به هشت دهه قبل مربوط می‌شود.

ماجرا از این قرار بود که سال 1313 و در جشن هزاره فردوسی در ایران، دانشجویان ایرانی محصل در اروپا برای گرامیداشت این موضوع دست به کار شدند و پول‌های خود را روی هم گذاشتند و سفارش ساخت مجسمه را به «لورنزی» دادند. این مجسمه‌ساز فرانسوی شناختی از فردوسی نداشت و سردیس فردوسی را بر اساس اشعار او و تصویر ذهنی خود ایجاد کرد.

نتیجه همکاری 410 دانشجوی ایرانی دو سال بعد یعنی در 1315 به ایران فرستاده شد و در 28 خرداد همان سال مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران (باغ‌نگارستان فعلی) قرار گرفت.

بانی ساخت دومین مجسمه فردوسی، پارسی‌زبانان هند بودند. این مجسمه 2 متری با موافقت مسئولان انجمن آثار ملی، توسط «راس بهادر ماترا» مجسمه‌ساز هندی در سال 1319 ساخته شد، اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، اهدای آن به ایران تا اواخر سال 1323 به تأخیر افتاد.

سرانجام بهمن ماه همان سال کارهای عمرانی‌اش انجام شد و هشت ماه بعد (دهم مهر 1324) مجسمه وسط میدان فردوسی قرار گرفت.

تا پیش از سال 1338 که سومین مجسمه میدان فردوسی و ثمره کوشش مرحوم «ابوالحسن صدیقی» در این میدان جای بگیرد، مجسمه هندی به روبه‌روی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل و یک مجسمه دیگر از این شاعر ملی برای مدتی کوتاه در میدان فردوسی نصب شد. مجسمه دوم ظاهراً به مشهد منتقل و در اختیار اداره میراث فرهنگی این شهر قرار گرفت.

ابوالحسن صدیقی از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان ایران بود که از او به عنوان پدر مجسمه‌سازی ایران و میکل‌آنژ شرق یاد می‌شود. او در مجموع 83 مجسمه ساخت که مهمترین آن‌ها، مجسمه‌های نادرشاه افشار در مشهد، ابن سینا در همدان، سعدی در شیراز، خیام در پارک لاله و فردوسی در میدان فردوسی تهران است. مجسمه نشسته فردوسی در آرامگاه طوس هم محصول هنر این مجسمه‌ساز در سال 1348 است.

صدیقی در سال 1337 به سفارش انجمن آثار ملی مجسمه فردوسی را از جنس سنگ مرمر به ارتفاع سه متر ساخت و چون خودش در ایتالیا بود، کار نصب آن را به فرزندش فریدون صدیقی سپرد. این مجسمه در 17 خردادماه 1338 نصب شد.

برای پایه مجسمه، تخته سنگی با 59 تن وزن از کوه الوند واقع در استان همدان جدا و به تهران منتقل شد و بالاخره کار نصب مجسمه فردوسی بر روی این قطعه سنگ نتراشیده انجام گرفت.

فریدون صدیقی در سال‌های 84 و 88 دو بار به مرمت مجسمه فردوسی پرداخته است. اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، شرایط نامناسب نگهداری مجسمه فردوسی و هراس از فرسایش، صحبت‌هایی مبنی بر انتقال مجسمه و نصب بدل آن را مطرح کرد که به نتیجه نرسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    9 2
    درود بر روان پاک فردوسی بزرگ بزرگمرد ادب ایران زمین! تا کور شود چشم بوزکورتی های بیابانگرد و بی تمدن !
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 5
    ادبیات عربو ترجمه کرده
  • سینا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 13
    چرا کسی سراغ مجسمه شهدامونو نمیگیره؟
  • امیر IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 0
    فردوسی واقعا شاعر خیلی دانا و زرنگی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس