کد خبر 823498
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
صادرات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: عراق سالانه یک میلیون تن و افغانستان 700 هزار تن آرد وارد می‌کند که سهم ایران از این بازار ناچیز است.

به گزارش مشرق، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران امروز در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه صنعت آرد و نان گفت: دولتمردان در ایران تلاش زیادی دارند که برگزاری نمایشگاه‌ها باعث لطمه به تولید داخلی نشود و این نمایشگاه‌ها زمینه‌ای برای واردات کالا فراهم نکند.


وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران از جمله عراق و افغانستان وارکننده آرد هستند، گفت: عراق سالانه یک میلیون تن و افغانستان سالانه 700 هزار تن آرد وارد می‌کند، اما ایران منهای سال جاری تا سال گذشته سهم چندانی از این بازار را نداشت که امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه بیشتری برای صادرات ایران فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران اظهار داشت: بخش اعظمی از نان ایران را نان سنتی تشکیل می‌دهد که این نان با روش‌های کارشناسی صحیح تهیه نمی‌شود و امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و استفاده از ماشین‌الات مکانیزه بهره‌وری را بالا برده و تولید سالم‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها در صنعت آرد،گندم و نان کشور خیلی فعال نبوده‌اند، بیان داشت: این نمایشگاه می‌تواند محل مناسبی برای معرفی استارت‌آپ‌های حوزه آرد و نان در دنیا باشد و شاید در آینده بتوان با الگوبرداری از این کشورها حضور استارت‌آپ‌ها را در حوزه آرد و نان شاهد باشیم.

زرگران افزود: صنعت غذای کشور گردش مالی 80 هزار میلیارد تومانی دارد که نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد.

* وجود 90 هزار واحد نان سنتی در کشور
سید محمدرضا مرتضوی امروز در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت آرد و نان گفت: صنعت آرد و نان و صنایع وابسته به آن در کشورمان ارزش 10 تا 12 میلیارد دلاری دارد که با برگزاری این نمایشگاه در ایران بستری فراهم می‌شود که بزرگان صنعت آرد و نان از سراسر دنیا در بازار پرپتانسیل منطقه کنار هم قرار گیرند، تا بتوانند از حداکثر توان خود بهره‌برداری کنند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: حدود 85 تا 90 هزار واحد نانوایی سنتی در ایران وجود دارد که با استفاده از ابزارهای مدرن این صنعت می‌توان از تمام پتانسیل این صنعت استفاده کرد.

وی افزود: سهم 12 درصدی از بازار صادراتی عراق را داریم که تلاش داریم تا سهم‌مان را در این بازار به 50 تا 60 درصد افزایش دهیم.

مهدی خان محمدی رئیس اتحادیه نان صنعتی استان تهران با بیان اینکه همواره در برگزاری نمایشگاه‌ها فرصتی یک طرفه برای عرضه کالا و ماشین‌آلات صنعتی کشورهای اروپایی فراهم می‌شد، گفت: ما از این موضوع خوشحال هستیم، اما از آنجا که این نمایشگاه بین‌المللی است، تاکید ما بر این است تا در این نمایشگاه امکان حضور کشورهای همسایه ایران و خلیج فارس برای آشنایی با صنعت نان کشورمان فراهم شود.

وی افزود: این نمایشگاه برای یک بازار 400 میلیون نفری برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه با صنعت نان ایران است.

اولریش کرومر رئیس شرکت نمایشگاهی مسه اشتوتگارت در پاسخ به این سوال که آیا در صورت خروج آمریکا از برجام این شرکت آلمانی حاضر به برگزاری این نمایشگاه در ایران است، گفت: من فکر می‌کنم در مورد سیاست صحبت نکنیم، بهتر است.

مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: در قراردادی که با شرکت برگزاری این نمایشگاه منعقد شده است، شرایط اضطرار و چگونگی برگزاری نمایشگاه را گنجانده‌ایم و خروج آمریکا از برجام لطمه‌ای به برگزاری این نمایشگاه نمی‌زند.

بر اساس این گزارش: نمایشگاه توسط یک شرکت برگزار کننده نمایشگاه آلمان در ایران برگزار می‌شود و عرضه دستگاه‌های پخت نان و شیرینی، انواع آسیاب و دستگاه‌های تولید و فرآوری آرد، مواد خام و افزودنی‌ها، و نیز فناوری‌ بسته‌بندی از جمله محورهای اصلی این رویداد است.

این نمایشگاه اول تا چهارم آذر ماه 1397 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس