کد خبر 822710
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه طی نشست خبری در سازمان ملل درباره مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای، بحران سوریه، مناقشات فلسطین-اسرائیل و اختلافات در خاورمیانه صحبت کرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شامگاه جمعه در نشست خبری در سازمان ملل شرکت کرد.

لاوروف ابتدا به سوالی درباره اینکه آیا روسیه قصد دارد خلأ ایجاد شده درپی غیرقابل قبول بودن آمریکا به عنوان میانجی در فرایند صلح خاورمیانه را پر کند، گفت: روسیه هرگز خود را از کمک به فرایند صلح در خاورمیانه عقب نکشیده و آماده است مذاکرات مستقیم بین نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برگزار کند.

وی در پاسخ به سوالی حول برجام گفت: اگر یکی از طرف‌ها از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، دیگر نمی‌توان آن را اجرا کند و سپس این توافق از هم می‌پاشد. آمریکا در تلاش است کشورهای اروپایی را مجاب کند که موضعی مانند آنها در قبال برجام بگیرند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه برجام هنوز نمرده است، تاکید کرد اگر برجام شکست بخورد، کره‌شمالی به اتفاقی که برای توافق ایران و آمریکا افتاده می‌نگرد و دیگر نمی‌توان با آنها نیز توافق کرد.

لاوروف توضیح داد: همانطور که رئیس‌جمهور آمریکا گفت تا زمان بررسی مجدد توافق هسته‌ای که تصمیم نهایی درباره مذاکره مجدد و اصلاح یا خروج از آن را بگیرد، 2 تا 3 ماه زمان است.

وی همچنین افزود: ما در تلاش هستیم که توافق هسته‌ای نه مورد مذاکره مجدد و نه تغییر قرار بگیرد. این مسئله از نظر ایرانیان غیرقابل قبول است و کشورهای اروپایی نیز این خطر را درک کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه مدت‌هاست پیشنهادهایی برای میانجی گری و حل اختلافات ایران و عربستان داده‌اند، گفت: ایران قدرت بزرگی است و اینکه از آن بخواهیم در مسائل خاورمیانه حضور نداشته باشد، غیرممکن است.

لاوروف درباره سوریه نیز گفت: تمام نشست‌های مذاکرات حول سوریه، با یکدیگر یکپارچه هستند تا به راهکاری برای بحران این کشور برسند. امیدواریم نشست «وین» به نقطه پایانی نشست‌های قبلی نرسد.

وی با تکذیب خبر خارج شدن ناظران نظامی روسی از شمال سوریه، ادامه داد: هدف اصلی ما با ایران و ترکیه فعال نمودن کامل منطقه کاهش تنش در ادلب است. ترکیه هنوز پست‌های دیدبانی که باید را در ادلب ایجاد نکرده و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد این کمبود دلیل اصلی حمله تروریست‌ها با پایگاه حمیمیم بود.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در عفرین گفت: امیدواریم از راه دیپلماتیک بتوانیم تنش‌ها در شمال سوریه را کاهش داده و منطقه کاهش تنش در ادلب می‌تواند این اختلافات را حل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس